SPORTURI  »  AUTO  »  TOPGEAR DE APRILIE A APĂRUT PE PIAȚĂ

Micul monstru » Drive test cu Richard Hammond la volanul celei mai vîndute mașini sporturi cu două locuri

Articol de GSP - Publicat vineri, 10 aprilie 2015 00:00

Richard Hammond, vedeta TopGear, a condus Mazda MX-5, cea mai vîndută mașină sport cu două locuri din toate timpurile.

"Ducă-se naibii vechile stereotipuri! Nu trece așa ușor de pagina asta, doar pentru că ți se pare că MX-5 e o mașină de coafeză. De ce? Această mașinuță roșie este cu adevărat foarte importantă. Nu doar pentru Mazda – evident, pentru că ei fac bani vînzînd mașini –, cît pentru faptul că este cel mai bine vîndută mașină sport cu două locuri din toate timpurile.

Noul MX-5 trebuie să se conformeze unei rețete specifice pe care o am deja imprimată în cap: trebuie să fie ușor, compact, înșelător de simplu, suficient de rapid cît să fie distractiv, să arate suficient de bine cît să îți zgîlțîie un pic simțurile. Asta este o listă destul de mare și îți voi spune în ce măsură face față. Dar mai întîi, o lecție de istorie...

Cum a luat naștere micul roadster

Este important ca, atunci cînd te gîndești la MX-5, să fii conștient de povestea din spatele micului roadster, intrat în producție în 1989. Un tip numit Bob Hall, un fost jurnalist auto angajat la centrul de cercetare Mazda din California, și-a pus în cap să convingă Mazda că trebuie să construiască o mașină care să meargă înapoi la rădăcini, ceva care să evoce mărețele roadstere cu două locuri ale anilor șaizeci. Trebuie că a fost foarte convingător, pentru că Mazda nu numai că l-a ascultat, dar l-a făcut șef de proiect.

Așa a luat naștere MX-5. Mic, ușor și simplu, avea o direcție atît de tactilă că îți putea spune dacă furnica peste care tocmai ai trecut era stîngace sau nu. O timonerie fîșneață și precisă, că te mîncau degetele după ce o conduceai de nu puteai să dormi noaptea. Dar asta era acum 25 de ani.

Să descoperim acum noul MX-5

Mai întîi, motorul. În ziua de azi, toți cei care nu fac sisteme hibrid sau motoare electrice trîntesc turbine pe motoare pe benzină micșorate pentru a reduce emisiile.

Deci este plăcut să vedem că MX-5 a rămas aspirat și dornic de turații, bazîndu-se doar pe presiunea aerului ambiental pentru a hrăni cei patru cilindri. Care nu sînt mari: va fi un 2.0 disponibil, dar și modestul 1.5 de pe mașina în care mă aflu azi. Bun.

Apoi: suspensia. Originalul era genial – ușor ca un fulg și comunicativ, suplu, ferm și controlabil. Din fericire, Mazda s-a gîndit că dacă a funcționat atunci, va funcționa și acum și a păstrat aceeași arhitectură. Din nou, bun.

Ultimul meu punct este prețul: originalul MX-5 trebuia să fie accesibil, o mașină sport pentru oameni normali, nu pentru milionari. Costa în jur de 20.000. Noul model va costa în jur de 26.000. Un salt de șase mii în 25 de ani mi se pare rezonabil. Un Aston Martin V8 a crescut cu jdemii de catralioane în aceeași perioadă.

Da, interiorul este simplu și neaglomerat, dar se simte destul de spațios. Fiecare lucru este unde te așteptai să-l găsești și, odată ce l-ai găsit, nu se simte de parcă ar fi făcut din plastic luat de pe pixurile de unică folosință.

Mașina fără imperfecțiuni

Se pare că MX-5 a nimerit-o la fix cu simplitatea inerentă. Direcția, în schimb, este electrică. Se simte superb. Este destul de comunicativă, poate nu la fel de precisă precum cea a originalului. Am continuat să mă uit după o imperfecțiune, după vreo eroare de neatenție. Nu există sau, cel puțin, nu am găsit eu vreuna suficient de mare cît să-mi schimbe părerea.

Da, există și alte roadstere cu două locuri, dar sînt diferite. Un Boxster, un SLK sau un Z4 costă de două ori mai mult, cîntăresc încă pe atît și iau totul mult prea în serios pe lîngă micuța Mazda.

Toate astea înseamnă că există doar o singură mare bubă: imaginea. Mi-a păsat vreun pic că unui meltean i s-o fi părut că este o mașină de pipiță? Nu. Întotdeauna vor exista cei care se vor mulțumi și cu un tractor dacă scrie Lamborghini pe spate. Iar ei, din fericire, nu-și vor lua MX-5. Nu e de ei. Este cam devreme să-mi proclam deja Mașina Anului. Dar cred că tocmai am făcut-o.

Ce mai puteți citi în TopGear de aprilie:

  • Aston Martin Vulcan, bolidul de două milioane de euro și 800 CP
  • Mercedes-AMG C63, prima oară cînd un C este bi-turbo
  • Întoarcerea lui Ford Focus RS
  • Comparativ cu mașinile de oraș: Volkswagen Up, Citroen Cactus, Smart Fortwo

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează