SPORTURI  »  AUTO  »  PIAȚA SECOND-HAND

Moldovenii, campioni la importuri de mașini second-hand » În aproape toate județele, programările pentru inspecția tehnică la Registrul Auto Român au ajuns până în luna martie

Mașinile își așteaptă rândul în
curtea interioară a sediului RAR
din Calea Griviţei din București
FOTOGRAFII Valentin Damian +4   FOTO
Mașinile își așteaptă rândul în curtea interioară a sediului RAR din Calea Griviţei din București FOTOGRAFII Valentin Damian

Articol de - Publicat luni, 20 februarie 2017 00:00

De la 1 februarie, taxa pentru timbrul de mediu a fost anulată, iar românii caută chilipiruri prin străinătate. Își aduc mașini la mâna a doua, la prețuri cât mai mici, fără să mai conteze prea mult anul de fabricație.

Pentru a înmatricula aceste mașini este obligatorie însă inspecția tehnică, care se poate face doar la Registrul Auto Român. Gazeta Sporturilor a realizat u interviu despre situația creată cu Cristian Bucur, Director Tehnic RAR.

- Domnule Bucur, forfotă mare în toate sediile RAR din țară.
- Aș spune că față de media unei luni obișnuite a anului 2016, când eliberam în jur de 30.000 de cărți de identitate pentru vehiculele utilizate, asta fiind de fapt media anului trecut, în ianuarie 2017, am emis 38.000 de CIV-uri la nivel național. Un plus de 27%.

- Asta înseamnă că românii ardeau de nerăbdare, având în vedere că de la 1 februarie a fost eliminată taxa de timbru?
- Exact, iar când totul a devenit oficial cu această taxă, românii au dat năvală la Registrul Auto Român.

RAR va lucra și sâmbăta

- Spuneți-ne niște cifre, vă rugăm.
- În perioada 1- 9 februarie, am emis 19.000 de cărți de identitate. Îmi permit să extrapolez un pic și să facem un mic calcul. Sunt 20 de zile lucrătoare, deși este foarte probabil că vom lucra și sâmbetele în curând, asta înseamnă că această creștere, dacă se va păstra ritmul actual, va fi de 58% în comparație cu media anului trecut.

- Afluența de mașini la RAR a dat peste cap programările. Cât timp se așteaptă acum?
- Programările nu sunt uniforme, în sensul că în județele de nord, adică aproape toată Moldova, și în Maramureș sunt cele mai multe solicitări. La polul opus, sudul României este ceva mai relaxat.

- Aveți o explicație?
- Cei mai mulți dintre moldoveni lucrează în străinătate. Își aduc mașini pe care le lasă aici, la rude.

- Bucureștiul cum stă?
- Avem și peste câteva zile programări libere pentru Capitală. În rest, vorbim de exemplu de județe ca Brăila, Mehedinți, Teleorman, Argeș, Timiș, Arad în care programările au ajuns la începutul lui martie.

Rata de respingere la prima prezentare a crescut cu 23%

- Sunteți ultima redută înainte ca aceste mașini second-hand importate din străinătate, unele dintre ele cu vechimi foarte mari, să aibă dreptul de a circula legal în România. Ați devenit mai exigenți acum?
- Procedura este una singură pe care o aplicam și până acum. Vă pot spune că am constatat altceva.

- Adică?
- A crescut gradul de respingere a mașinilor la prima prezentare. Practic, găsim mai multe defecțiuni acum. N-aș vrea să spun că am devenit noi mai riguroși. Sunt autorizat să spun că am păstrat gradul de exigență.

- Multe dintre mașini sunt vechi. Aceasta este explicația?
- Da, sunt vechi, dar după ce o să vă spun niște cifre, veți constata că nu sunt chiar atât de vechi.

- Bine, ajungem și acolo. În procente cu cât a crescut rata de respingere după prima prezentare la RAR față de media anului trecut?
- De la 18%, am ajuns acum la 23%, evident vorbim doar de prima lună a lui 2017. Dintr-o sută de mașini, 23 dintre ele sunt respinse după prima vizită la noi. Omul are opțiunea să se ducă acasă și să-și remedieze problemele mașinii descoperite de noi.

- Și dacă sunt respinși din nou?
- Unii vin pe la noi și de două-trei ori. Se întâmplă și asta. Depinde de ce înțelege el prin reparație. Dacă se duce la un atelier autorizat, îl costă un pic mai mult, dar reparația este conformă și trece aproape sigur și de noi după aceea. Vă pot da și un exemplu.

- Vă rugăm.
- Descoperim o problemă la frână. Omul fie își poate schimba singur, fie apelează la un vecin care se pricepe pentru a-i schimba plăcuțele de frână. Dacă se duce la service, legislația spune că este obligatoriu ca la sfârșitul intervenției să se facă verificarea la standuri de rulouri. Stand pe care-l avem și noi, deci sunt șanse mari că dacă a trecut testul la atelierul de reparații, aproape sigur trece și de noi.

Care sunt problemele tehnice pentru care sunt respinse mașinile

- Care sunt cele mai frecvente probleme descoperite la aceste mașini importate?
- Sistemul electric, instalația de iluminat-semnalizare ar fi 22%, sistemul de frânare de 13% și tot acolo sistemul de poluare, 12,5 %.

- Sistemul de direcție?
- Este mic. Doar 5%. Contrar aparanțelor, sunt mașini mai vechi, dar sunt rulate afară unde nu prea au dat de gropi.

- Aveți probleme și în ceea ce privește identificarea mașinilor?
- Da, iar procentul este de 15%. Motoare înlocuite, motoare fără serie. În cazuri mai grave există probleme privind numărul de identificare poansonat neconform. Mai mult de jumătate dintre ele se rezolvă favorabil în sensul în care acestea au o justificare: corodări excesive sau elemente de caroserie schimbate în urma unui accident. Francezii, de exemplu, nu mai poansonează după ce schimbă ceva.

"Poliția îi ia la întrebări pe samsari chiar în curtea RAR"

- Ce faceți când descoperiți că mașina adusă este declarată furată din altă țară?
- Se schimbă lucrurile. Mașina se respinge și se blochează în sistemul meu informatic. Automat, pleacă un mail la poliție, iar cei de la crimă organizată și furturi vin imediat și-l iau la întrebări chiar în curtea mea. Avem și niște afișe prin curte în care informăm că orice vehicul care intră în curtea RAR-ul este monitorizat din punct de vedere al furtului de către Poliție.

- Cât de vechi sunt mașinile second-hand importate?
- Statistica ne spune că se aduc mașini fabricate peste anul 2000, deci cu o vechime 17 ani, corespunzătoare puterii de cumpărare a românului. În trend, aș putea spune, având în vedere că vechimea medie a Parcului Auto din România este de 14-15 ani.

"O mașină mai bătrână nu este un pericol imediat pe drumul public"

- Cum comentați aceste cifre?
- Eu mă feresc să spun că o mașină mai bătrână este un pericol imediat pe drumul public. Trec de la meseria mea de inginer auto și vorbesc acum din punctul de vedere al unui conducător auto. Mi se par mai periculos teribilismul unora de la volan decât starea tehnică a mașinilor. Și spun asta pentru că sistemul nostru de inspecții tehnice este foarte bine pus la punct, unul dintre cele mai dure din Europa.

- Ce sfat ați da românilor care își aduc mașini second-hand vechi din străinătate?
- Să încerce să facă un calcul global și să nu se bucure de prețul relativ mic al mașinii. Să ia în considerare și costul de întreținere. S-ar putea să constate că e mai convenabil să-și ia o mașină mai nouă și mai puțin poluantă. Pe o durată medie de exploatare, vor avea mai puține intervenții reparatorii.

- Credeți că pe români îi interesează foarte tare poluarea?
- Am discutat cu destui români care-mi spuneau că-și doresc un mediu curat pentru copiii lor. Dar mai e ceva. O mașină cu un grad de poluare mai bun, implicit are și un consum mai mic.

"În Germania, fraudarea odometrului este infracțiune. La noi, nu"

- Ce facem cu mașinile aduse din străinătate cu kilometrajul dat înapoi? Aproape toate mașinile arată la bord 80.000-90.000 de kilometri, indiferent de vechimea lor.
- Jumătate dintre cele care vin de afară arată cu 100.000 de kilometri mai puțin decât numărul real de kilometri parcurși. În Germania, legislația e clară. Punctual, fraudarea odometrului este infracțiune. La noi, nu. În Codul Penal se încadrează în zona inducerii în eroare a unui bun cumpărat. Ce-am făcut noi? Notăm numărul de kilometri atunci când mașinile ne vizitează. Evident că nu pot să spun dacă sunt reali sau nu. La inspecțiile următoare, trebuie să văd creșteri de kilometri.

- Atât?
- Urmează să intre în vigoare o directivă UE privind un schimb de informații. Dumneavoastră veniți cu o mașină adusă din Germania, iar kilometrajul arată 80.000 kilometri, iar eu intru și văd că ea a plecat de acolo cu 200.000.

Se împuținează mașinile înmatriculate cu numere de Bulgaria

- Cum mai stăm cu mașinile înmatriculate în Bulgaria?
- Vine lumea cu ele. Vor să le transfere pe România acum. Explicația e simplă. Dacă la noi s-a scos timbrul de mediu, în țara vecină au crescut prețurile la asigurări.

Vârsta mașinilor second-hand importate care au trecut pe la RAR în ianuarie 2017

  • 9 unități (fabricate înainte de 1970)
  • 20 unități (fabricate în perioada 1970-1980)
  • 187 de unități (fabricate în perioada 1980-1990)
  • 3.517 unități (fabricate în perioada 1990-2000)
  • 28.746 unități (fabricate în perioada 2000-2010)
  • 4.958 unități (fabricate după 2010)

* Mașinile mai vechi de 30 de ani sunt considerate mașini istorice pentru care nu se plătea nici înainte timbrul de mediu. La momentul actual, pot fi considerate mașini istorice cele care s-au fabricat înainte de 1987

25 de aniau trecut de când a fost înființat Registrul Auto Român

19.000 de cărțide identitate au fost eliberate de către RAR în primele 9 zile ale lunii februarie, în condițiile în care media lunară a lui 2016 a fost de 30.000 CIV-uri

58%este creșterea estimată de către cei de la RAR privind numărul de eliberări de cărți de identitate pentru mașinile second-hand importate în comparație cu 2016

14 anieste vechimea medie a Parcului Auto din România în momentul de față

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează