SPORTURI  »  AUTO  »  AUTO

Totul despre jante » Piaţa românească n-a scăpat nici ea de invazia jantelor contrafăcute

Articol de - Publicat miercuri, 20 iunie 2012 00:00 / Actualizat marti, 19 iunie 2012 22:22

Dacă în anii ’80, 90% dintre maşini erau echipate cu jante de tablă, la începutul lui 2000, procentul acestora a scăzut la 40%, “vina” fiind jantele de aliaj.

O maşină echipată cu jante din aliaj schimbă radical look-ul acesteia, fie că e vorba de Dacia Logan sau de o maşină premium. Ca peste tot, piaţa românească a fost invadată de jante contrafăcute. Majoritatea vin din Asia, cu China lider detaşat. Sînt atractive pentru că sînt ceva mai ieftine decît cele originale, dar sînt la fel de aspectuoase. Problema este că cele contrafăcute pot avea defecte dimensionale, de sudură şi pot periclita siguranţa circulaţiei.

În România poţi vedea super-car-uri a căror valoare depăşeşte 100.000 de euro, dar care sînt echipate cu jante fake-uri. Pentru că la unele dintre ele, aluminiul folosit este de proastă calitate, există riscul ca în situaţia în care dacă bagi unghia mai sănătos, acolo să rămînă urmă!

Moda jantelor de aliaj
În anii ’80, 90% dintre maşini erau echipate cu jante din oţel. La începutul lui 2000, situaţia s-a schimbat radical, doar 40% dintre acestea aveau încălţări cu jante din oţel, restul din aliaj.

Criza economică din ultimii ani a readus în prim-plan pe cele simple, din oţel. Atunci cînd îţi cumperi maşină nouă, configuraţiile cele mai simple nu includ şi jante din aliaj.

În plus, introducerea în România a legii privind obligativitatea de a folosi cauciucuri de iarnă pe perioada anotimpului rece a sporit vînzările la cele din oţel. Sigur, nu toată lumea îşi poate permite luxul de a avea jante atît pentru pneurile de vară, cît şi pentru cele de vară.

Este, însă, opţiunea ideală pentru că această operaţiune de jantat , dejantat, îndreptat şi echilibrat roţi trebuie făcută de două ori pe an. Asta înseamnă alţi bani şi, în afară de asta, montarea şi demontarea cauciucurilor de fiecare dată poate duce la deteriorarea atît a jantei, cît şi a pneului.

4 categorii de jante
- originale (janta cu care este echipată maşina atunci cînd iese de pe poarta producătorului. Este prima echipare şi îndeplineşte toate standardele de performanţă
- jante after-market omologate (pot înlocui pe cele de la prima echipare a maşinii
- jante after-market neomologate (fără standard de calitate)
- contrafăcute

*Jantele after-market omologate au marcaje de calitate în care se regăsesc producătorul, indicele de sarcină (greutatea pe care o suportă janta), caracteristicele tehnice (aici sînt incluse şi marcajele ştanţate cu TUV sau KBA)

Diferenţa dintre o jantă de oţel şi una din aliaj

Avantajele unei jante de oţel faţă de cea din aliaj
- are un preţ redus, oţelul, ca materie primă, fiind mai ieftin decît aluminiul
- este mai rezistentă la intemperii şi uzură
- se poate îndrepta mai uşor şi mai ieftin

Dezavantajele unei jante de oţel faţă de una din aliaj
- janta din oţel este neatractivă, neagră sau argintie cu găuri şi nimic mai mult
- limitată ca soluţii
- se deformează la şocuri
- dimensiuni mici, maxim 17 ţoli

De ce sînt mai bune jantele mai uşoare?
Jantele mai uşoare accelerează şi frînează mai bine. De asemenea, consumul de carburant este mai mic. O jantă din aliaj mai uşoară cu un kilogram faţă de una din oţel ajută maşina să se mişte mai repede ca şi cum aceasta ar avea cu 30 de kilograme mai puţin.

Preţuri medii
Jantă aliaj omologată: 150 euro
Jantă aliaj contrafăcută: 50 euro

Peste 100 de titluri pentru jantele OZ
- OZ are origini italiene şi este de 41 de ani marca cea mai copiată din lume
- OZ-uri se regăsesc pe cele mai rapide maşini din lume, Ferrari, Mercedes-Benz SLR McLaren şi Bugatti Veyron
- OZ are în palmares peste 100 titluri, cîştigînd peste 1.000 de competiţii în istoria sa de 41 de ani (WRC Drivers, Le Mans Class Champion, DTM Drivers, F1 Drivers Champion, FIA Gt1 Winner şi Indy 500)
- OZ este unicul producător aftermarket ce utilizează tehnologia control-calitate LBF, verificînd anduranţa fiecărei jante în fabrica proprie cu ajutorul maşinii de testare bi-axială

10-15 ani este perioada de viaţă maximă a unei jante în condiţii normale, adică fără impact

600 de lei costă 4 jante din oţel omologate pentru o Dacie Logan

400 de lei este preţul pentru 4 jante din oţel contrafăcute

70% este procentul cu care designul maşinii se schimbă în bine atunci cînd maşina e încălţată cu jante din aliaj

Ioan Andone s-a mutat în Spania » Comparația făcută de fostul antrenor: „Am 4 dormitoare. Știți cât plătesc pe curent?”

Ce susține MM Stoica că face săptămânal pentru suporterul pe care l-a pocnit: „Cumva am reparat-o”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează