GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  

DOT nu spune TOT. Anvelopele tale pot fi mai tinere decât te aştepţi

Articol de GSP - Publicat vineri, 31 octombrie 2014 00:00 / Actualizat vineri, 31 octombrie 2014 14:37

Vârsta anvelopelor este ceva ce automobiliştii inter­pretează adesea foarte imprecis. Unii conducători auto cred că dacă achiziţionează anvelope noi, pro­duse cu un an sau doi în urmă, cumpără anvelope cu performanţe inferioare anvelopelor fabricate în anul curent. Aceasta este o presupunere falsă. Anvelopele noi, dacă sunt depozitate în condiţii po­trivite, îşi menţin câţiva ani proprietăţile originale.

Durata de viaţă în service a anvelopei noi

Discuţii despre uzarea anvelopei şi service-ul pe du­rata de viaţă a anvelopei noi pot fi frecvent auzite între conducătorii auto în perioada schimbării anve­lopelor. Marea necunoscută pentru majoritatea lor este întrebarea: până la ce dată o anvelopă nouă, ne­folosită, poate fi considerată “nouă”. Producătorii şi distribuitorii de anvelope trebuie să respecte condiţiile de depozitare, un aspect esenţial pentru menţinerea calităţii şi performanţei anvelopelor noi.

 

ETRTO (The European Tyre and Rim Technical Organisation – Organizaţia Tehnică Europeană pentru Anvelope şi Jante) şi RMA (The American Rubber Manufacturers Association – Asociaţia Americană a Producătorilor de Anvelope) împărtăşesc, de asemenea, poziţia Goodyear Dunlop în privinţa respectării condiţiilor ce duc la menţinerea nivelului calitativ al anvelopelor.

 

ETRTO prezintă în publicaţia sa oficială, printre alte aspecte, recomandări privind depozitarea anvelopei, jantei şi a camerei de aer. Documentul nu conţine nici o informaţie despre durata maximă de viaţă în service a unei anve­lope noi, dar se concentrează, în principal, pe regulile de depozitare corespunzătoare, precum protecţia împotriva temperaturilor ridicate, a schimbărilor semnificative de temperatură, a umidităţii, a ozonului, a radiaţiilor ultraviolete, a contactului cu uleiul sau cu substanţe chimice agresive.

 

Anvelopele Goodyear sunt fabricate în conformi­tate cu regulile ETRTO şi, prin urmare, sunt foarte rezistente la uzarea naturală.

 

Dacă în continuare vrem să căutăm o durată de timp specificată, în raport cu care să se poată indica până la ce perioadă de timp de la data de fabricaţiei a anvelopelor, acestea pot fi considerate noi, se poate găsi, de exemplu, ceva în acest sens în actul normativ BS AU 50 din Marea Britanie. În acesta se precizează că o anvelopă poate fi considerată nouă dacă a fost fabricată cu maxim 6 ani în urmă. NTDA (National Tyre Distributors Association – Asociaţia Naţională a Distribuitorilor de Anvelope) stipulează, în acest context, 5 ani de la data fabricaţiei. Asociaţia Germană a Industriei de Cauciuc afirmă că anvelopele pot fi declarate noi dacă au fost fabri­cate cu mai puţin de 5 ani în urmă. Faptul că nici un document nu afirmă că după respectiva perioadă anvelopele nu pot fi vândute, sau că nu sunt potri­vite scopului lor, este demn de atenţie.

 

DATA DE FABRICAŢIE A ANVELOPEI

Pe flancul fiecărei anvelope se găseşte “codul DOT” care conţine informaţii privind data fabricării an­velopei, mai exact săptămâna şi anul. Este important pentru conducătorii auto să ştie că aceste 4 cifre nu spun totul despre performanţele şi vârsta anvelopei.

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează