Articol de Sergiu Alexandru, Daniel Grigore - Publicat duminica, 07 decembrie 2025 09:17 / Actualizat duminica, 07 decembrie 2025 09:58
Astăzi, rezultatul din Marele Premiu din Abu Dhabi (ora 15:00) va decide noul campion mondial din Formula 1. Pentru ultima cursă a anului, pe circuitul Yas Marina, se conturează două posibile strategii.
Marele Premiu din Abu Dhabi va putea fi urmărit liveTEXT pe GSP.ro, la TV pe Antena 1, respectiv în aplicația AntenaPLAY.
CALCULE pentru titlul mondial la piloți
- Lando Norris își va asigura primul său titlu dacă termină în fața ambilor rivali, Oscar Piastri și Max Verstappen, sau dacă se clasează pe podium (locul trei sau mai sus).
- Max Verstappen are nevoie să câștige cursa, iar Norris să termine pe locul 4 sau mai jos.
- Piastri, aflat la 16 puncte în urmă față de locul 1, ar avea nevoie de victorie și ca Norris să nu termine mai sus de locul șase.
- Ultima dată când Verstappen a intrat într-o finală decisivă la Abu Dhabi a fost în 2021, când era la egalitate de puncte cu Lewis Hamilton. A câștigat acea cursă și, implicit, primul lui titlu mondial.
Pe Yas Marina, Max Verstappen va pleca din pole-position, imediat în fața lui Norris. Începând de sâmbătă seara, strategii echipelor au început să dezbată ce strategii să folosească. Cei de la Pirelli, furnizorul de anvelope în Formula 1, recomandă o singură trecere pe la boxe.
Două strategii pentru MP de Formula 1 din Abu Dhabi
Sunt două opțiuni aici.
Prima: pneuri medii la start, trecerea pe la boxe să se facă undeva între tururile 20 și 26, „gumele” medii să fie înlocuite cu unele dure, care se degradează mai greu. Cu acelea ar urma să fie dusă la capăt cursa de 58 de tururi.
A doua opțiune este plecarea cu pneuri dure, schimb între tururile 39-45 și apoi folosirea pneurilor soft, care permit timpi mai mici, dar se și degradează mai rapid.
1:22.207a fost timpul cu care Max Verstappen a obținu pole position-ul, pe pneuri soft
Pirelli a explicat și de ce nu recomandă două treceri pe la boxe:
„Piloții ar fi mai puțin competitivi, mai ales având în vedere cât de dificil depășești pe acest circuit. Dar cel mai bun mod de a face asta ar fi să combini pneurile medii cu cele dure pentru primele două stinturi, apoi să faci ultima bucată cu pneuri medii, care în teorie ar fi mai rapide în sprintul până la finiș decât ar fi cele dure sau cele soft”.
Ce am aflat în calificări: sectorul 2 e al lui Verstappen, ultimul al lui Norris
În secvența decisivă a calificărilor, Q3, Max Verstappen a obținut plecarea din pole-position cu un timp cu două zecimi de secundă sub cel reușit de Lando Norris.
Dar cum s-au comparat cei doi piloți în fiecare dintre sectoare? Iată ce spun datele de telemetrie, consultate și interpretate de cei de la PlanetF1.
Pe primul sector, unde recordul i-a aparținut olandezului, diferența nu a fost mare.
Verstappen a „colorat” în mov și sectorul 2. Pilotul Red Bull a punctat foarte bine în virajul 5, pe care l-a abordat mai bine decât Norris grație unei aderențe superioare, apoi a generat o viteză peste cea a monopostului McLaren pe linia dreaptă dintre virajul 5 și virajul 6.
O diferență de abordare și în virajul 6, unde Verstappen a ales să frâneze mai târziu și a mai câștigat astfel o zecime de secundă.
Sectorul 3 i-a aparținut lui Norris, nu doar în calificări ci pe parcursul întregului weekend, dar britanicul nu a putut recupera suficient cât să se insinueze în lupta la pole-position.
Verstappen a fost mai rapid cu 5 sutimi de secundă pe sectorul 1 și cu aproape două zecimi pe sectorul 2. Norris a recuperat 3 sutimi pe ultimul sector, grație felului în care a manevrat monopostul în virajele lente.
Per total, suntem mulțumiți cu performanța din calificări. Piloții au scos maximum din mașini, într-o sesiune de calificări la limită. Suntem într-o poziție bună pentru a lupta pentru titlu. Știm că nu suntem doar noi și că avem mulți piloți buni în jurul nostru. Dar, ca echipă, trofeul e în mâinile noastre. Vom face tot posibilul să executăm perfect planurile și ne vom pregăti pentru a fi la cel mai înalt nivel.
– Andrea Stella, team principal McLaren
Grila de start în Marele Premiu de Formula 1 din Abu Dhabi
Max Verstappen
Lando Norris
Oscar Piastri
George Russell
Charles Leclerc
Fernando Alonso
Gabriel Bortoleto
Esteban Ocon
Isack Hadjar
Yuki Tsunoda
Oliver Bearman
Carlos Sainz
Liam Lawson
Kimi Antonelli
Lance Stroll
Lewis Hamilton
Alexander Albon
Nico Hulkenberg
Pierre Gasly
Franco Colapinto
Clasamentul piloților înaintea ultimei curse din 2025
Lando Norris (McLaren) - 408 puncte
Max Verstappen (Red Bull) - 396
Oscar Piastri (McLaren) - 392
George Russell (Mercedes) - 309
Charles Leclerc (Ferrari) - 230
Lewis Hamilton (Ferrari) - 152
Kimi Antonelli (Mercedes) - 150
Alexander Albon (Williams) - 73
Carlos Sainz (Williams) - 64
Isack Hadjar (Racing Bulls) - 51
Nico Hulkenberg (Kick Sauber) - 49
Fernando Alonso (Aston Martin) - 48
Oliver Bearman (Haas) - 41
Liam Lawson (Racing Bulls) - 38
Yuki Tsunoda (Red Bull) - 33
Esteban Ocon (Haas) - 32
Lance Stroll (Aston Martin) - 32
Pierre Gasly (Alpine) - 22
Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) - 19
Franco Colapinto (Alpine) - 0
Jack Doohan (Alpine) – 0
Soluția de urgență? Un fost mare internațional, pregătit să-i ia locul lui Arne Slot la Liverpool