Articol de GSP - Publicat joi, 20 martie 2025 17:05 / Actualizat joi, 20 martie 2025 17:15
Au trecut aproape doi ani de când Valve a anunțat intenția de a înlocui Counter-Strike: Global Offensive cu Counter-Strike 2. De la această tranziție, de la CS:GO la CS2, au existat numeroase plângeri legate de AWP.
Mulți jucători și-au exprimat frustrarea față de AWP, susținând că pare „nerfat” comparativ cu CS:GO. Dar este AWP-ul cu adevărat mai slab în CS2? Sau jucătorii pur și simplu întâmpină dificultăți în adaptare?
O privire înapoi: Nerf-ul AWP din 2022
Chiar înainte ca CS2 să fie anunțat, Valve a făcut o ajustare majoră a AWP-ului în CS:GO, la sfârșitul anului 2022. Capacitatea încărcătorului a fost redusă de la 10 la 5 gloanțe, ceea ce a stârnit imediat controverse.
Mulți jucători au fost nemulțumiți, argumentând că această schimbare nu era necesară. Totuși, privind retrospectiv, această modificare a fost benefică pentru joc.
Reducerea încărcătorului i-a determinat pe jucătorii să fie mai atenți cu fiecare glonț și a prevenit irosirea excesivă prin fum sau prin pereți. În loc să tragă la întâmplare, fiecare foc a devenit mai important, iar reîncărcarea a devenit un factor strategic în gameplay.
Având acest context în vedere, să analizăm: Este AWP-ul cu adevărat mai slab în CS2 sau schimbările aduse jocului necesită doar o abordare diferită?
Sistemul subtick: O problemă pentru jucătorii pasivi?
Una dintre cele mai mari diferențe dintre CS:GO și CS2 este noul sistem subtick, care afectează mecanicile de tragere și mișcare.
În CS:GO, ținerea unui unghi cu AWP-ul era extrem de eficientă. Jucătorii puteau aștepta ca un adversar să iasă din colț și să apese instant pe trăgaci, obținând frag-ul înainte ca inamicul să reacționeze.
În CS2, însă, „peeker’s advantage” (avantajul celui care iese primul la duel) este mult mai pronunțat. Jucătorii care ies agresiv pe un unghi au acum un avantaj mai mare, reușind să tragă înainte ca jucătorul pasiv să poată reacționa.
Acest lucru a dus la o schimbare de stil de joc, iar mulți jucători defensivi întâmpină dificultăți în a domina așa cum o făceau înainte.
Cel mai bun exemplu al acestei schimbări este ascensiunea lui Danil „donk” Kryshkovets, MVP-ul ultimului Major din CS2. Stilul său agresiv, bazat pe mișcare rapidă și dueluri directe, se potrivește perfect cu meta-ul actual, unde sincronizarea corectă a ieșirilor poate oferi un avantaj major.
Abordarea „tragi instant când vezi adversarul” devine tot mai ineficientă, iar riflerii profită de această schimbare.
Este AWP-ul cu adevărat mai slab în CS2?
În ciuda acestor probleme, este AWP-ul în sine mai slab în CS2? Mulți cred că da, dar o analiză recentă sugerează contrariul.
YouTuber-ul bird a realizat un test amănunțit pentru a compara precizia AWP-ului în CS:GO și CS2. Folosind un script de auto-hotkey pentru a elimina erorile umane, el a efectuat un experiment controlat pentru a verifica cât de consistente sunt flick shot-urile în ambele jocuri.
Rezultatele sale au fost surprinzătoare:
În CS2, gloanțele trase cu AWP-ul ajung la țintă mai constant decât în CS:GO.
Noul sistem subtick asigură o înregistrare mai precisă a focurilor, comparativ cu tick rate-ul variabil din CS:GO (64 tick în matchmaking, 128 tick pe FACEIT și în competiții).
Deși CS:GO permitea un ritm de tragere ușor mai rapid datorită tick rate-ului său, CS2 oferă o precizie și o consistență mai bune.
Atunci, de ce jucătorii simt că AWP-ul este mai slab? Răspunsul stă în memoria musculară și adaptare.
Mulți jucători își folosesc încă reflexele și stilul de joc din CS:GO, ceea ce duce la „overflicking” – adică mișcarea excesivă a crosshair-ului dincolo de țintă. CS2 este mai precis acum, ceea ce înseamnă că, dacă nu îți ajustezi ținta, vei rata mai multe focuri.
De ce unii jucători se adaptează mai bine decât alții?
Un exemplu perfect de adaptare este Ilya "m0NESY" Osipov de la G2 Esports. Mulți îl consideră cel mai bun jucător din CS2, iar succesul său se datorează faptului că s-a adaptat rapid la noile mecanici ale jocului.
Pe de altă parte, veterani precum Gabriel "FalleN" Toledo și Florian "syrsoN" Rische au avut dificultăți în a-și menține nivelul de performanță din CS:GO.
La începutul CS2, chiar și riflerii de top, precum Nikola "NiKo" Kovač, au avut probleme de adaptare, însă cu timpul și-au ajustat stilul de joc, iar același lucru se va întâmpla probabil și în acest caz.
Meta-ul se schimbă, dar asta nu înseamnă că AWP-ul este slab – doar că trebuie abordat diferit.
Ce spune comunitatea?
După videoclipul lui bird, mulți jucători și-au exprimat opiniile despre starea actuală a AWP-ului în CS2. Un utilizator, redeyedrandy645, a rezumat perfect concluzia:
"Deci AWP-ul este de fapt mai constant în CS2, dar suficient de diferit încât jucătorii să trebuiască să se obișnuiască. Pe termen lung, probabil că este un lucru bun pentru joc."
Un alt utilizator, EmApex, a oferit un sfat pentru cei care se confruntă cu dificultăți:
"Dacă ai probleme cu AWP-ul și memoria ta musculară din CS:GO nu funcționează, trucul este să îți întârzii intenționat focul cu o fracțiune de secundă."
Acest lucru subliniază problema principală: AWP-ul nu este mai slab – jucătorii trebuie doar să-și antreneze din nou memoria musculară.
Este AWP-ul în continuare viabil?
Absolut. AWP-ul rămâne o armă extrem de puternică în CS2. Principalele concluzii:
AWP-ul este mai consistent și mai precis decât în CS:GO.
Încărcătorul de cinci gloanțe este suficient pentru orice jucător talentat.
Meta-ul s-a schimbat – ieșirile agresive pe unghiuri sunt acum mai eficiente.
Jucătorii care își antrenează reflexele și își adaptează stilul de joc vor avea succes.
Dacă simți că toată lumea te prinde pe picior greșit, poate e timpul să îți schimbi stilul de joc. Încearcă să iei poziții mai agresive, să fii mai dinamic și să nu mai te bazezi pe obiceiurile din CS:GO. Nu fi un jucător pasiv!