FOTBAL  »  Superliga  »  DREPTURI TV

Bani în plus, dar cu două condiții esențiale! Oferta cu șase zerouri primită de LPF din partea deținătorului drepturilor TV

LPF are pe masă o propunere de prelungire a contractului de drepturi TV pentru încă 3 ani / Sursă foto: Guliver/Getty Images
LPF are pe masă o propunere de prelungire a contractului de drepturi TV pentru încă 3 ani / Sursă foto: Guliver/Getty Images

Articol de , , - Publicat luni, 04 iulie 2022 07:36 / Actualizat luni, 04 iulie 2022 10:26

LPF are pe masă o propunere de prelungire a contractului de drepturi TV pentru încă 3 ani, cu un surplus de două milioane de euro pentru fiecare an, din care un milion să fie condiționat de două obiective.

  1. Medie de spectatori de 70% din capacitatea stadioanelor, pentru echipele cu arene mici sau 10.000 de fani pentru cele cu stadioane mari 
  2. Sporirea audiențelor TV cu 10%. 

Contractul de drepturi TV în Liga 1 e în plină desfășurare, urmează să expire abia în 2024, însă s-au demarat deja negocierile pentru extinderea acestuia

Gino Iorgulescu anunța în urmă cu o lună că vrea mai mulți bani, Orlando Nicoară, directorul eAD, firma care le deține în prezent, a susținut vinerea trecută, la stabilirea țintarului viitorul sezon, că deja s-a gândit la o propunere prin care suma să crească.

Din informațiile GSP, această ofertă prevede o mărire a contractului de la 28,5 milioane de euro (fără TVA). Un surplus de două milioane de euro pentru fiecare an, la care să se adauge chiar și scutirea de plată a penalizărilor pe care LPF le avea de suportat din urmă cu două ediții, atunci când nu s-au disputat toate meciurile prevăzute în contract, din cauza pandemiei. 

Florin Niță i-a dat răspunsul final lui CFR Cluj » Dan Petrescu, obligat să caute soluții
CFR CLUJ
Florin Niță i-a dat răspunsul final lui CFR Cluj » Dan Petrescu, obligat să caute soluții

Bani în plus doar cu spectatori și telespectatori în plus

Din surplusul de două milioane de euro pentru fiecare an, jumătate s-ar achita fără niciun fel de condiție și s-ar împărți în mod egal celor 16 cluburi. În schimb, celălalt milion de euro ar urma să se împartă tot în cote egale cluburilor, dar fiecare va accesa banii dacă va îndeplini una din următoarele două condiții:

  1. Să aibă o medie de spectatori la meciurile de pe teren propriu de cel puțin 70% din capacitatea stadioanelor, acest lucru fiind valabil pentru echipele care evoluează pe arene care au cel mult 14.000 - 15.000 de spectatori. Pentru cluburile care evoluează pe arene cu peste 15.000 de locuri, să aibă o medie de minimum 10.000 de fani.
  2. Să crească audiența medie a meciurilor cu 10% față de sezonul precedent

Condițiile solicitate de deținătorul de drepturi n-ar fi ușor de respectat de cluburi. În privința audiențelor TV, cluburile nu pot avea un control direct, însă această măsură e privită mai degrabă ca un efect dacă va fi îndeplinită cealaltă.

În privința numărului de suporteri la jocurile de acasă, condiția cerută de eAD are ca scop sporirea interesului, dar și a spectaculozității, fiindcă un stadion aproape plin, implicit cu o atmosferă deosebită, dă automat senzația că și calitatea jocului e mai bună

Inclusiv pentru cei care urmăresc jocul la TV. Dacă regula aceasta ar fi existat și în sezonul trecut, atunci, dintre echipele care au evoluat pe stadioane mari și aveau nevoie de o medie de cel puțin 10.000 de fani, doar FCSB și Rapid s-ar fi încadrat și ar fi accesat banii din drepturi TV. Iar dintre restul formațiilor, niciuna n-a bifat 70% din capacitatea arenei.

Echipele care au evoluat pe arene de peste 15.000 de locuri

ClubMedie spectatoriRespectau regula
FCSB10.500DA
Rapid*10.000DA
CSU Craiova8.600NU
CFR4.300NU
FC Argeș3.200NU
FCU Craiova2.900NU
Chindia1.000NU

* a evoluat multe meciuri pe Arena Națională, dar și la Mioveni (cu tribune goale) și finalul sezonului în Giulești

Echipele care au evoluat pe arene mai mici de 15.000 de locuri

ClubMedie spectatoriProcent din capacitate / Respectau regula
UTA6.00048% / NU
Farul1.90042% / NU
Sepsi2.10025% / NU
Mioveni1.90019% / NU
Botoșani1.30017% / NU
Voluntari80017% / NU

IMPORTANT: Sezonul trecut a fost influențat de pandemie. N-au fost deloc luate în calcul meciurile disputate cu tribunele goale, dar au contat inclusiv cele în care accesul a fost la un moment dat restricționat la 50% din capacitate și intrarea în arenă se făcea exclusiv pe bază de vaccin sau test negativ.

Ce ar avea de făcut nou-promovatele

ClubCapacitate stadionCe medie ar avea nevoie
Hermannstadt*7.8005.500
U Cluj30.00010.000
Petrolul15.50010.000

* Va evolua la Mediaș

FCSB n-are niciun rival la TV

În privința audiențelor TV, FCSB e implicată de fiecare dată printre cele mai urmărite meciuri ale sezonului precedent, desfășurate în 2022. Meciul cu cea mai mare audiență a fost Universitatea Craiova - FCSB 0-1, din finalul play-off-ului, care a strâns în fața televizoarele, pe Digi, Prima Sport și Orange aproape un milion de privitori.

DataMeciulTelespectatori
mai 2022CSU Craiova - FCSB 0-1956.000
aprilie 2022FCSB - CSU Craiova 0-2900.000
mai 2022FCSB - CFR Cluj 3-1700.000
mai 2022FCSB - FC Argeș 4-0600.000
mai 2022FC Voluntari - FCSB450.000

Ce meciuri au trecut de 20.000 de spectatori pe stadion

EtapaMeciulSpectatori
8FCSB - Dinamo 6-036.147
5Rapid - FCSB 1-035.000
8 play-offCSU Craiova - FCSB 0-130.000
3 play-offFCSB - CSU Craiova 0-224.752
4 play-offCSU Craiova - CFR Cluj 3-222.937
20FCSB - Rapid 3-120.157

CFR Cluj, de aproape 3 ori cât U Cluj

Pentru campionatul viitor, în proporție de 90%, sumele sunt deja stabilite. Mai pot apărea unele mici modificări fiindcă ultima tranșă din cele trei va ține cont de clasamentul de la finalul sezonului regulat. 

Campioana CFR va lua de aproape 3 ori mai mult decât nou-promovatele. Formația care a câștigat play-out-ul, Sepsi, se va alege cu aproape o jumătate de milion sub nivelul Voluntariului, prima formație sub trioul de forță CFR - FCSB - Universitatea Craiova.

Care e grila pentru sezonul viitor

Loc în clasamentSuma
CFR Cluj2.640.000
FCSB2.540.000
CSU Craiova2.350.000
Voluntari2.230.000
Farul2.100.000
FC Argeș1.960.000
Sepsi1.760.000
Botoșani1.630.000
Rapid1.500.000
FCU Craiova1.370.000
UTA1.270.000
Mioveni1.150.000
Chindia970.000
Petrolul970.000
Hermannstadt970.000
U Cluj970.000

* partea pe care LPF o oprește e în jur de 2,1 milioane de euro 
* sumele sunt în euro şi fără TVA

25.000 de euroe suma cu care se va alege Dinamo în sezonul viitor în Liga 2 din drepturile TV, de aproape 40 de ori mai puțin față de cât ar fi luat dacă ar fi câștigat barajul cu U Cluj

Cum a evoluat suma plătită pentru drepturile TV

PerioadaCine a transmisSuma anuală (inclusiv TVA)
2000-2004Pro TV3.000.000 dolari
2004-2008Telesport7.000.000 euro
2008-2011RCS&RDS și Antena 134.000.000
2011-2014RCS&RDS, Romtelecom, Antena 134.000.000
2014-2019Intel Sky Broadcast33.000.000
2019-2024eAD34.000.000

511 milioane de euroa fost suma intrată în fotbalul românesc, la nivelul Ligii 1, în ultimii 22 de ani exclusiv din drepturile TV, înseamnă o medie de peste 23 milioane pe sezon

România e la ani-lumină de Premier League și Bundesliga

E imposibil de realizat o comparație între nivelul drepturilor TV de la noi față de marile campionate. 

De exemplu, în Premier League, cel mai bine vândut din întreaga lume, campioana primește 209 milioane de euro, de aproape 80 de ori mai mult decât câștigătoarea titlului din România. 

Chiar și în Bundesliga, Bayern se va alege cu peste 100 de milioane de euro, iar nou-promovată cu 34 de milioane. La noi, CFR va lua 2,64 milioane, iar Petrolul, Hermannstadt și U Cluj câte 970.000 de euro.

CAMPIONATCampioanăNou-promovată
Liga 12,640,97
Bundesliga10534
Premier League209126

* sumele sunt în milioane de euro

Cluburile sunt dependente de drepturile TV

La începutul acestui an, GSP a publicat un articol în care era analizat impactul sumelor din drepturi TV asupra bugetului salarial al cluburilor din Liga 1. Concluzia era că au fost cluburi care au trecut chiar și de 70% procent al banilor proveniți de la televiziuni raportat la cheltuielile cu salariile.

ClubBuget salarial (mil. euro)Cât înseamă drepturile TV (%)
Clinceni1,67574%
Botoșani3,2372%
Chindia1,670%
Gaz Metan3,166%
FCSB5,149%
Farul449%
Sepsi3,448%
Dinamo2,8847,5%
CSU Craiova5,62545%
Voluntari3,137%
UTA1,633%
FC Argeș1,5433%
CFR13,219%

* cifrele sunt pentru anul 2020, în funcție de clasările de la acea vreme, conform actelor contabile oficiale ale cluburilor 
** UTA și FC Argeș au promovat în vara lui 2020, au beneficiat de doar jumătate din cota de un an din drepturi TV 
*** 2020 a fost un an influențat de pandemie; de exemplu, FCSB a scăzut salariile tuturor jucătorilor și cu 50% pentru o perioadă de 6 luni, iar altele au apelat la șomaj tehnic

VIDEO Gino Iorgulescu și Justin Ștefan despre problema stadioanelor din București: „Nu e normal. Fotbalul are prioritate, pentru asta au fost construite”

Citește și alte știri de actualitate:

Florin Niță i-a dat răspunsul final lui CFR Cluj » Dan Petrescu, obligat să caute soluții

Vii la FCSB? SEEN! » Ținta #1 l-a ignorat complet pe MM: „Două bife și nimic! Rar am pățit așa ceva!”

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion


Comentarii (14)
paolo11
paolo11  •  05 Iulie 2022, 06:09

Bai, "ziariștilor", voi sunteți normali? Aia pun meciurile importante de la 9:30 seara și la -10 grade și voi vreți sa aveți audienta pe stadion? Pe vremuri, chiar dacă se televizau, alea putine care erau, se organizau de la ora 5-6 după amiaza, iar oamenii veneau cu 2-3 ore înainte de meci, ca sa fie siguri că-și găsesc bilet. La unele meciuri stăteau pe scări, pentru ca nu mai erau locuri. La un cuplaj memorabil, pe care eu l-am urmărit 5 ore cocoțat pe un stâlp de iluminat, au venit mai mult de 100,000 de spectatori...

amoniac
amoniac  •  04 Iulie 2022, 18:07

Sa te tii circ si chilotareala la tv pentru rating. Iar pentru stadioane, eu zic sa.i angajam pe cei de la Real Madrid si Barcelona pentru scurte demonstratii in pauza meciurilor.

AlexYss
AlexYss  •  04 Iulie 2022, 15:58

Oferta asta este cu ”șase zerouri” pentru ca precedenta a fost doar cu cinci, sau cum?

Vezi toate comentariile (14)
Comentează