Articol de Laura Șoica - Publicat marti, 24 iunie 2025 11:28 / Actualizat marti, 24 iunie 2025 11:34
Ziarul spaniol „Crónica” a descoperit că tricoul cu numărul 44, care amintește de simbolul SS și a fost interzis în Germania în urma unui scandal de amploare, se vinde pe străzile din Mallorca la prețul de 25 de euro, notează El Mundo. Mai mult, tricoul este inscripționat cu numele „Führer”. Vânzătorii ambulanți susțin că „mulți turiști consideră totul o glumă”.
Tricoul poate fi achiziționat în plină zi, pe străzile aglomerate din Playa de Palma, cea mai importantă destinație turistică germană din Mallorca. Este expus la vedere, printre alte tricouri de fotbal - Real Madrid, Barcelona, Ronaldinho, Florian Wirtz sau Toni Kroos – de către vânzătorii ambulanți africani, notează sursa citată.
Astfel, pentru 25 de euro (preț negociabil), orice turist german își poate cumpăra un suvenir cu conotații naziste, interzis în propria țară.
Este vorba despre tricoul controversat al echipei naționale de fotbal a Germaniei, cu numărul 44 pe spate, a cărui asemănare tipografică cu simbolul SS a stârnit indignare în Germania. „Mulți se uită la el, dar îl iau ca pe o glumă”, se scuză unul dintre vânzători. Alții spun că nu știu ce simbolizează și se arată deranjați de întrebare.
Vânzarea ambulantă face parte din peisajul urban al acestei „colonii” turistice germane, unde milioane de turiști vin anual în căutare de soare, plajă și distracție. Se estimează că trei-patru din zece germani care vizitează Spania ajung și în Mallorca, mulți dintre ei alegând Playa de Palma.
Deși vânzarea ambulantă este ilegală, iar Primăria din Palma organizează periodic confiscări (în ultima razie, de la sfârșitul lui mai, au fost confiscate 700 de tricouri și 1.200 de ochelari de soare), fenomenul reapare constant în timpul verii.
În momentul în care reporterii „Crónica” au fotografiat străzile și barurile din zonă, nimeni nu purta tricoul controversat, sezonul estival nefiind încă în plină desfășurare. Cu toate acestea, produsul piratat este disponibil, replicând toate detaliile tricoului oficial, inclusiv emblema Fundației UEFA pentru Copii, care promovează „responsabilitatea socială” și lupta împotriva discriminării.

În 2024, adidas a retras tricoul 44
În 2024, Adidas, furnizorul oficial al echipei naționale germane (Die Mannschaft), a fost obligat să retragă de la vânzare tricoul cu numărul 44, în urma unei campanii online care semnala asemănarea numărului cu simbolul SS.
Istoricul german Michael König a fost primul care a atras atenția asupra asemănării dintre numărul 44, în tipografia aleasă, și simbolul folosit de Schutzstaffel, trupele paramilitare naziste responsabile de nenumărate crime de război și crime împotriva umanității.
Adidas a reacționat prompt, blocând personalizarea tricourilor cu numărul 44 (niciun jucător al naționalei nu poartă acest număr) și explicând că designul fusese realizat de Federația Germană de Fotbal.
Publicații germane, precum Bild, au criticat situația, întrebându-se cum a fost posibil ca Federația să nu observe asemănarea. Federația a declarat că verificase numerele de la 1 la 26 cu UEFA înainte de lansare și că „nimeni din echipa de design nu a observat vreo asemănare cu simbolistica nazistă”.
Cu toate acestea, Federația a recunoscut că simpla existență a unei dezbateri publice pe această temă justifica retragerea tricoului controversat.
Pe plaja aglomerată din Mallorca, scandalul din Germania pare să nu fi avut niciun efect. La începutul acestei veri, tricoul cu numărul 44 continuă să fie vândut turiștilor. Mai mult, deasupra numărului 44 este inscripționat cuvântul „Führer”, apelativul folosit pentru Adolf Hitler.




Un model dezvăluie ce voia Yamal la petrecere: „Ne dădea o sumă între 10.000 și 20.000 de euro”