OPINII  »  EDITORIAL

Cum se trăiește un Mare Premiu de Formula 1

Sergiu Alexandru
Sergiu Alexandru

Articol de - Publicat luni, 04 august 2025 15:08 / Actualizat marti, 05 august 2025 13:57

Am avut șansa să asist ca jurnalist acreditat la Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei. Experiența a fost una foarte interesantă, diferită față de alte sporturi, și voi încerca să o descriu în rândurile care urmează.

În primul rând, accesul la un asemenea eveniment e ieșit din comun de greu pentru un jurnalist.

E mai ușor să intri în audiență la Papă decât să primești acreditare pe un circuit, dacă nu aparții unei publicații deținătoare de drepturi media. E nevoie să completezi formulare peste formulare, să faci ture pentru diferite semnături și să te asiguri că vii de la o publicație care publică articole în șir despre Formula 1.

Ajuns la Hungaroring, într-o mare electrizantă de oameni, turiști și oficiali, am înțeles de ce e atât de triat accesul. Am aterizat într-o altă lume. Aproape 300 de jurnaliști acreditați, de pe întregul glob, de la nume precum SkySports, gigantul britanic care și-a arătat forța printr-o mare de reporteri prezenți, și până la un ministudio, DAZN, Gazzetta dello Sport sau Marca.

Relația cu presa e incredibilă!

Cum tratează Formula 1 relația cu presa? Ca o stradă cu dublu sens: „Voi aveți nevoie de noi, noi avem nevoie de voi”. Am remarcat cum piloții stau la discuții fără să fie nevoie să alergi după ei. Sigur, obligați de contracte media, însă e clar că echipele înțeleg că e nevoie de comunicare constantă cu presa pentru a ajunge la fani. Cum e tradiția și în alte sporturi, după ce merg la conferința de presă, piloții vin și la „zona mixtă”.

Jurnaliștii sunt împărțiți în mai multe zone, iar câte un om de la PR duce vedetele de jur împrejurul camerei. Întregul proces durează în jur de 15 minute, dar e important de remarcat că piloții nu vin cu aere de vedetă sau ofuscați de vreun rezultat care nu e pe placul lor. Stau și răspund la fiecare întrebare în parte, un contrast față de alte sporturi mai mici, ca să nu mai vorbim de fotbal.

În centrul media ai parte de 281 de locuri (îți rezervi unul la început și acolo stai tot weekendul) și 81 de televizoare, grupate câte 4. Pe două vezi cursa live, pe unul vezi timpii, pe altul vezi anunțurile făcute din zona de control a cursei.

Curtoazia se vede și în detalii: după un mail trimis, am primit acceptul de a face un scurt interviu cu Valtteri Bottas, pilotul de rezervă al Mercedes. Pentru că îmi era foarte greu să ajung la ora programată inițial, cei de la Mercedes au fost de acord să mute interviul puțin mai târziu. Deși le-ar fi fost foarte simplu să refuze.

Cum se trăiește un Mare Premiu de Formula 1

Americanii știu să facă bani!

De când Formula 1 e deținută de Liberty Media, întreaga competiție a prins tot mai mult avânt. Iar show-ul Netflix „Drive to Survive” nu a făcut decât să crească popularitatea acestui sport în întreaga lume. La aproape fiecare cursă sunt prezente fel de fel de vedete internaționale.

Iar compania care deține Formula 1 a decis să profite de această popularitate și le oferă fanilor posibilitatea de a-i vedea de aproape pe favoriți. Sigur, contra unei sume piperate, de câteva mii de euro. Cu un bilet VIP ai acces în paddock, acolo unde poți vedea toți piloții și ai șansa să prinzi o poză sau un autograf.

Orașul vibrează de la Formula 1

Și pentru că tot suntem la capitolul bani, să vorbim și despre ce înseamnă pentru Budapesta. „80% dintre fani vin din afară. Producem de două ori mai mulți bani decât plătește Guvernul”, spunea CEO-ul de la Hungaroring într-un interviu pentru Gazeta Sporturilor.

Pe lângă banii pe care fanii îi cheltuiesc la circuit și pe bilete, aceștia aduc sume importante economiei Ungariei. Budapesta e plină de turiști, aproape toți cu produse legate de Formula 1. La baruri și restaurante cu greu găsești un loc, ceea ce se traduce prin venituri importante pentru afacerile locale.

Toți ochii pe Ferrari

Când Sebastian Vettel spunea „Toată lumea e fan Ferrari”, știa el ce știa. În paddock, cea mai mare aglomerație e în dreptul centrului Scuderiei. Toți fanii vor să facă o poză cu Leclerc sau Hamilton, toți fotografii și cameramanii încearcă să prindă un cadru cu cei doi.

Sigur, și piloții McLaren, plus Verstappen (Red Bull) și Russell (Mercedes) stârnesc interes, dar nimeni precum cei de la Ferrari.

Ce nu mi-a plăcut

Pe lângă faptul că Charles Leclerc nu a câștigat? La Formula 1, pentru jurnaliștii care nu au acreditare, nu există o masă a presei afară, așa cum e pe stadioane, de unde să poți vedea acțiunea pe viu. Stai în centrul media și te uiți la TV. E cumva frustrant să fii atât de aproape de mașini și să nu poți vedea mașinile.

Ai șansa să te duci pe margine, în anumite zone, și să te uiți din picioare după un gard. Evident, nu e un capăt de țară, având în vedere că alții plătesc sute de euro pentru aproape aceleași condiții. Și, sigur, nu e un motiv să nu mai vii.

Cum se trăiește un Mare Premiu de Formula 1
Citește și:
Datele și stadioanele unde ar juca România la Campionatul Mondial 2026, dacă se califică » Distanțele sunt URIAȘE
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Datele și stadioanele unde ar juca România la Campionatul Mondial 2026, dacă se califică » Distanțele sunt URIAȘE
Acestea sunt grupele de la Campionatul Mondial din 2026 » România ar juca într-o grupă UȘOARĂ dacă s-ar califica
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Acestea sunt grupele de la Campionatul Mondial din 2026 » România ar juca într-o grupă UȘOARĂ dacă s-ar califica
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Campionate
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO
Profit.ro
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO

Comentarii (3)
mihaita_
mihaita_  •  05 August 2025, 01:00

Asta e nimic. Miki, comentatorul de la TVR de pe vremuri sau cum îl chema, era prieten bun cu schumacher și alții.

tadeusgg
tadeusgg  •  04 August 2025, 17:54

Pilotii McLaren sunt Lando Norris si Oscar Piastri! Mult deranj pentru nimic se pare. Intreb pentru un prieten. Sigur interviul a fost cu Botas?

aaricipogonici
aaricipogonici  •  04 August 2025, 16:43

Pilotii Mclaren, Verstappen si Russell. Săndele, tu sigur ai fost acolo?

Vezi toate comentariile (3)
Comentează