SPORTURI  »  AUTO  »  SPECIAL

Cel mai important om trimis de Ford Europe în România: "Sper să mai stau, dacă se cumpără maşini pe aici"

Zoltan Brassai este directorul general Ford România. Are 48 de ani şi lucrează pentru Ford Motor Company din 1989 +3   FOTO
Zoltan Brassai este directorul general Ford România. Are 48 de ani şi lucrează pentru Ford Motor Company din 1989

Articol de - Publicat luni, 17 decembrie 2012 00:00 / Actualizat duminica, 16 decembrie 2012 19:14

Zoltan Brassai este directorul general Ford România. Gazeta Sporturilor a realizat un interviu cu cel mai important om trimis de Ford Europe în România. O ţară cu miză uriaşă pentru brandul auto cu rădăcini americane: Ford B Max, un model complet nou, se fabrică doar la Craiova.

Zoltan Brassai este maghiar, dar are cetăţenie germană după ce a lucrat 17 ani acolo. Din 2008 s-a mutat aici. Vorbeşte aproape perfect româneşte pentru că a dorit s-o înveţe tocmai pentru a-i înţelege pe români. Vrea să stea cît mai mult pe aici, să vadă cum se construiesc autostrăzile şi pentru a-şi duce copiii pe Transalpina.

- Aţi fost prezent la Gala TopGear Awads 2012 pentru a primi premiul "Hot hach a anului" pentru Ford Focus ST Estate. Sînteţi mulţumit?
- Este primul premiul TopGear pe care l-am primit eu, dar uitaţi-vă pe perete. Şi anul trecut, Ford a fost premiat. Şi dacă vă uitaţi atent, ultima distincţie e cea mai importantă, aşa că a primit cea mai frumoasă poziţie de pe perete.

- Vă place TopGear? Bine, acum, dacă aţi primit şi premiu, numai de bine despre TopGear!
- TopGear este ceva mai neobişnuit în industria auto. Acolo se dau premii pentru lucruri mai speciale. De aceea un Estate Sport Wagon este ceva mai neobişnuit, la fel ca toate premiile. La TopGear nu se întîmplă la fel precum în celelalte reviste care vorbesc de centimetri cubi, cuplu motor, fiecare milimetru măsurat. La britanici e mai mult feeling. E altfel. Ne bucurăm pentru premiu şi m-aş bucura să conduc şi eu o astfel de maşină.

- Adică oamenii nu mai sînt interesaţi de datele tehnice?
- Poţi să le spui de capacitatea cilindrică, de distanţa de frînare, de ESP, de ABS, sigur că da, dar pînă la urmă vor să aibă plăcere atunci cînd conduc. Iar la TopGear e mult feeling, se vorbeşte despre driving dynamics, afli cum e setată maşina. De la punctul A în punctul B ajungem cu orice maşină, dar cum ajungi şi cum ţi-ai petrecut timpul pe drum parcă e mai interesant.

- Cu ce vă lăudaţi cel mai tare în 2012? Motorul de numai un litru Ecoboost dar care dezvoltă125 CP sau noul model BMax?
- Cu ambele. Este motorul internaţional al anului. Noi sîntem foarte mîndri de el, mai ales că Ford s-a dus un pas înaintea celorlalţi. Acesta este trendul industriei. Să vii cu 125 cai-putere dintr-un motor de un litru, asta chiar este o performanţă! Asta ne-au cerut clienţii, asta am făcut!

- Fiecare marcă se poate lăuda cu ceva.
- Normal, dar trebuie să le şi comunici. Ford a făcut foarte multe lucruri cu care a fost înaintea celorlalţi. Poate n-am comunicat bine pentru că lumea nu le ştie.

- Aveţi ocazia acum.
- Noi sîntem primii care am adus parbrizul încălzit şi l-am pus pe toate maşinile. E patentul nostru. Tot primii care au adus ABS în dotarea standard pentru toate maşinile. Stăm cel mai bine la EuroNCAP. 90% dintre modele noastre au obţinut 5 stele la teste. Iar în segmentul "comerciale", Ford Ranger este singurul pick up pe lume cu 5 stele la siguranţă. Fordurile B Max, Fiesta nouă, Focus, deci tot ce e de volum de vînzări pentru noi, a obţinut punctaj maxim.

- E adevărat, puţină lume ştie despre aceste lucruri.
- Vă mai pot spune despre ceva, dar nu ştiu cum se spune în româneşte. Cînd te duci să alimentezi, la rezervor.....

- Buşonul?
- Noi am fost primii care am renunţat la el. Toată gama!

- Nu ştiam.
- Păi n-aveaţi cum pentru că noi n-am comunicat. Trebuie să învăţăm să comunicăm în limbajul clienţilor. Noi facem, facem, iar ei nu află. În afară de noi, nimeni nu ştie. Poate că nici noi nu ştim cîteodată.

- Revenim la motoare. Românii sînt mari fani ai dieselului.
- Motorul de 0.9 litri sau mai exact 999 centimetri cubi. Acesta este trendul.

- Trebuie să-i convingeţi.
- Turbo cu o capacitate cilindrică cît mai mică. Trendul a fost acum 10-15 ani, iar acum nu mai vezi un diesel care nu este turbo. Nu mai vezi motoare de 3 sau 4 litri cu 100-150 de cai-putere. Acum, puterea de150 de cai îi poţi obţine dintr-un motor de 1.5 sau 2.0 litri.

- Tot nu i-aţi convins.
- Un pic de răbdare. Downsizingul a venit acum şi la motoarele pe benzină. Pînă la urmă avantajul motoarelor diesel era că ele consumă mai puţin. Pe de altă parte sînt mai zgomotoase, deci confortul nu e acelaşi. Vibraţiile sînt mai mari, trebuie să schimbi mai repede vitezele pentru a ţine maşina în fereastra de cuplu unde trage cel mai bine. N-are rost să ţii maşina în 5.000 de ture că nu se întîmplă nimic. La benzină ţineai maşina în 5.000 de turaţii pe minut pentru că acolo tragea mai bine.

- Benzina?
- Avantajele la benzină sînt emisiile, cheltuielile de întreţinere sînt mai mici. La diesel, o bujie sau un injector e mult mai costisitor atunci cînd te duci la service. Şi cînd o cumperi de nouă e mai ieftină decît una diesel. Iarna se aprinde mai repede, dieselul se încălzeşte mai greu.

- Destule argumente....
- Soluţia era cum să facem să combinăm avantajele unui diesel de consum mic cu avantajele unui motor pe benzină, cu putere mare, cu emisii mici şi cu un confort mai bun.Ford a făcut un pas înainte faţă de industrie fiind primul motor sub un litru cu performanţele motorului nostru de 1.6 litri şi 125 CP. Avem consumul unui diesel, costuri de întreţinere mai mici, taxa anuală mai mică, taxa de înmatriculare mai mică şi un preţ de achiziţie mai acceptabil.

- Care este diferenţa de preţ între o maşină diesel şi una pe benzină?
- 1.500 de euro. La cele mai scumpe merge pînă 2.000- 2.500 euro. Fiecare calcula înainte. Dau 1.500 de euro în plus, dar fac 20.000 de kilometri pe an şi atunci în 8 ani am luat banii înapoi, iar în 10 ani sînt în cîştig deja. Acum nu mai este necesar pentru că Ecoboost consumă ca un diesel.

- Cîţi bani a costat motorul de un litru Ecoboost?
- Familia Ecoboost înseamnă un miliard de euro în dezvoltare şi producţie. Clienţii sînt interesaţi tehnologii relevante: la bani, confort şi întreţinere.

- B Max, un model complet nou, se fabrică doar la Craiova.
- B Max-ul este prietenul meu cel mai bun. Este o mîndrie că se fabrică doar în România şi mă bucur cînd văd că pleacă maşinile în Europa de Vest. Sună bine: neamţul conduce maşină românească.

- Nu-i deranjează că se fabrică la Craiova?
- Deloc. Ei se uită la brand, calitatea fiind garantată de producător. Adidas sau Nike n-au etichete de China sau Taiwan? Acum 20 de ani, cînd vedeai o etichetă «made in Germany», spuneai "Wow". Dacă-i zice Ford, înseamnă că e Ford!

- Ford B Max poate deveni o maşină populară în România avînd în vedere că are de luptat cu Dacia?
- Acum 20 de ani, Dacia avea 100% cotă de piaţă. Şi acum se ţine foarte bine. E un produs cu un preţ bun şi care oferă o balanţă bună pentru client. Strategia Fordului e alta. România e parte din Europa, iar Ford nu s-a gîndit că pentru această ţară trebuie făcută o maşină mai slabă, mai puţin dotată, cu tehnologii mai vechi. Aşteptările unui client român sînt aceleaşi, chiar dacă nu are bugetul unui elveţian sau german. Pentru noi, ce conduce neamţul, trebuie să conducă şi românul.

- Să înţelegem că românilor le place să ţină coada sus? E o expresie.
- Românii vor tehnologie şi aici avem o şansă. Cea mai bună dovadă este iPhone-ul, de mare succes printre români. Sau utilizarea pe internet. Se învaţă foarte repede. E o generaţie tînără aici, toată lumea vorbeşte limbi străine, este bine să vezi viitorul în oamenii de pe stradă.

- Românii sînt în continuare mari amatori de berline, deci maşini cu portbagaj mare.
- Mentalitate veche. La fel ca în Rusia cu Lada sau ca în Cehia cu vechea Skoda. Astea se vindeau pe vremuri pe aici, nu? În urmă cu 20 de ani foloseai maşina pentru vacanţe. Îţi luai familia, bagajele şi atît. Acum îţi trebuie practicabilitate. Rabatezi scaunele, îţi cumperi ceva de la Ikea, tot ce ai luat de acolo bagi în maşină, bagi şi schiurile, poate şi bicicleta. Maşina a devenit un partener. Şi atunci cînd mergi cu ea în excursie. Este un partener, comunicaţi împreună.

- Interactivă?
- Da. Înainte, maşina făcea ce-i spuneai tu. Acum, maşina te avertizează, ««ai grijă că ai părăsit banda, ai grijă că e ceva în unghiul mort»». Îţi citeşte mesajele, rămîi fără benzină, îţi spune cît mai ai pînă la cea mai apropiată staţie de alimentare. B Max este un partener.

- Cîte B Max-uri v-aţi propus să vindeţi în România?
- Pe mine m-ar bucura să vindem 1.000 de maşini într-un an ar fi excelent. Oamenii nu cumpără o maşină după segmente. Adică acum mă duc să cumpăr una din segmentul B sau C. Ei vor o maşină s-o folosească şi în oras şi în vacanţe. Pentru cei mai mulţi e singura din casă, iar B Max are avantajele lui. E şi pentru vacanţă şi pentru oraş. Are şi spaţiul, acesta e flexibil. Copiii intră mai uşor pentru că nu mai există acel stîlp central, iar cumpărăturile de la Ikea pot să intre mai uşor, fie din spate, fie din lateral.

- Vorbiţi frumos despre România, despre români. Chiar nu vă deranjează nimic? Ce nu vă place?
- Eu locuiesc în Pipera, deci pe lîngă centură şi în ultimele zile am făcut cîte o oră şi jumătate pentru 4 kilometri. Aş veni mai repede pe jos sau cu bicicleta vara, dar nu e trotuar. În Pipera nu-s trotuare! Nu ştiu de ce. Nu mai vorbim de culoare pentru biciclete.

- Atît?
- Putem să vorbim şi de autostrăzi. Acestea n-ar ajuta numai la economie, ar ajuta să parcăm maşinile prin locurile special amenajate decît pe marginea drumului prin sate.

- Criza se simte cel mai bine în industria auto. În România, fiecare an înseamnă o scădere faţă de anul precedent.
- În 2011, în România s-au vîndut 96.000 de maşini noi, aici fiind incluse şi autovehiculele comerciale. Iar acum se estimează 83.000 de maşini. Este o scădere de 15%. Toată lumea vorbeşte de o tragedie. De fapt nu este.

- ?
- Eu cred că puterea reală de cumpărare a românilor este de 200.000 de unităţi, repet cu tot cu comerciale. Din păcate, timpurile nu sînt normale. Băncile nu mai dau credit, oamenii nu mai pot lua în leasing. Nu mai cumpără, deşi ar avea nevoie. Dacă ne uităm la densitatea maşinilor pe o mie de locuitori sau la vîrsta parcului auto ar trebui să fie un număr mult mai mare.

- Cîte?
- În 2011 s-au important 110.000 de maşini second-hand. În 2012, pentru că s-a suspendat taxa de inmatriculare, au intrat 200.000 de maşini vechi în ţară. Cu 90.000 mai mult,

- Dar piaţa de maşini noi a scăzut cu 15%.
- Eu mă mir că a scăzut numai atît! Asta înseamnă că românii cumpără mai multe maşini faţă de anul trecut. Creştere de 40% la second hand! Dar nimeni nu se uită la asta! Din nefericire se mută cimitirul de maşini din Germania în România. Şi după aceea, statul plăteşte pentru ««rable»» ca să le scoată din circuit.

- Bună afacere. Punem ghilimele de rigoare.
- N-are logică. Sper ca la anul să se schimbe ceva.

- Vorbiţi foarte bine româneşte.
- Asta le spuneam şi colegilor. Dacă ar trebui să lucrez în Rusia sau Ucraina aş învăţa. Am deschiderea asta. Eu sînt ferm convins că dacă vrei să faci un business undeva, trebuie să ştii cultura de business care este parte din cultura naţională. Şi dacă ajungi la cultura naţională înseamnă că ajungi la limba respectivei ţări. Că nu poţi să înţelegi un om dacă nu-i şti limba! Cum să-i înţelegi sufletul şi valorile lui?

-De cît timp sînteţi în România?
- De mult. Din 2006 veneam foarte regulat pe aici. Din 2008, permanent. Şi sper să mai stau dacă se mai cumpără maşini pe aici!. Să văd cum se construiesc autostrăzile, să mă duc şi eu pe Transalpina. Am povestit copiilor mei de ea şi acum vor s-o vadă. E foarte frumos, România e o ţară foarte frumoasă.

- Vorbiţi mai bine româneşte decît mulţi români plecaţi în străinătate şi care se întorc cu diferite accente sau chiat stîlcesc cuvintele.
- Majoritatea vieţii mele am trăit-o în Germania, iar cînd mă duc în Ungaria prietenii îmi spun că vorbesc cu accent nemţesc.

- Vă place sportul?
- Sunt două categorii aici. Să te uiţi la el sau să-l practici. Duminica mă duc să joc fotbal cu prietenii. La televizor n-am timp deloc să mă uit.

- Nici la Champions League, unde Ford este sponsor principal?
- Doar la fazele finale. M-am uitat la CFR Cluj şi Steaua. Nu prea este timp de mai mult. M-aş uita şi la baschet pentru că-mi place foarte mult. Liga americană, normal. Şi schiez. Dacă era şi o autostradă pînă la Braşov...

"TopGear este number 1 în Germania. Ştiu foarte bine acest lucru pentru că am lucrat 17 ani acolo.Totul este neconveţional. Cel mai văzut show, cea mai citită revistă. De ce? Pentru că e altfel. Oamenii vor ceva mai special, mai aproape de ei şi mai funny. Trebuie să mai şi rîzi din cînd în cînd" (Zoltan Brassai)

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează