SPORTURI  »  AUTO  »  SPECIAL

EXCLUSIV Raed Arafat se socotește român și vorbește despre defectele noastre pe șosea: "Românii conduc agresiv, șoferii de la SMURD vor face cursuri de conducere defensivă”

Raed Arafat este de profesie medic, cu origini palestiniene și care s-a născut la Damasc, în Siria, pe 24 mai 1964. A emigrat în România în 1981 la vîrsta de 16 ani +1   FOTO
Raed Arafat este de profesie medic, cu origini palestiniene și care s-a născut la Damasc, în Siria, pe 24 mai 1964. A emigrat în România în 1981 la vîrsta de 16 ani

Articol de - Publicat miercuri, 28 octombrie 2015 00:00

Lipsa infrastructurii este o cauză majoră a tragediilor de pe șosele, ultimele cifre arătînd că rata este de peste 90 de morți la un milion de locuitori În 2015, bilanțul României privind numărul de kilometri funcționali de autostradă este negativ: minus 9 kilometri față de 2014!

Doctorul Raed Arafat, cel care a adus SMURD-ul în România la începutul anilor '90, explică care sînt cauzele care mențin România în topul țărilor din UE privind numărul mare de morți rezultați din accidentele rutiere.

România se află în continuare în topul țărilor din Uniunea Europeană privind numărul morților rezultați din accidentele rutiere, alături de Letonia, Bulgaria și Lituania, peste 90 de decese la un milion de locuitori. La capitolul pietoni, țara noastră stă și mai prost, este pe primul loc alături de Letonia, 39% dintre victimele șoselelor fiind din rîndul acestora.

Gazeta Sporturilor a realizat un interviu în exclusivitate cu Raed Arafat, președintele Consiliului Director al Fundației pentru SMURD (Serviciul Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare), de altfel, doctorul Arafat fiind cel care a introdus acest serviciu în România la începutul anului 1990.

- Domnule Arafat, România, din păcate, se poziționează în topul clasamentului din rîndul țărilor Uniunii Europene în ceea ce privește numărul de decese rezultate din accidentele rutiere. Care sînt cauzele?
- Sînt mai multe: viteză, nerespectarea regulilor de circulație, nepurtarea centurii de siguranță. Dacă șoferii și pasagerii din dreapta am văzut că au început s-o folosească, e un semn bun pentru că a devenit majoritate, din păcate, foarte puțini folosesc centurile existente pe bancheta din spate. La mine în mașină, cine călătorește cu mine, trebuie s-o poarte.

- De ce pasagerii de pe bancheta din spate nu folosesc centurile de siguranță?
- Lumea nu înțelege sau nu știe ce se întîmplă în cazul unui accident frontal. Pasagerul din spate devine un proiectil. În primul rînd, se omoară pe el, iar în al doilea rînd îl omoară și pe cel din față. Apoi, vedem foarte mulți copii care nu sînt puși în scaunele destinate lor sau copii care nu sînt legați de nimic, iar în cazul unui accident efectiv zboară prin parbriz. Devin proiectile, mașina se oprește brusc, iar ei preiau viteza acesteia. Dacă se face un calcul după greutate, după tot, o să vedeți cît de mare e impactul asupra corpului uman.

- Consumul de alcool?
- Da. Din păcate a mai intervenit o cauză. Cea a consumatorilor de droguri. Nu a devenit un fenomen, dar există. Poliția a început să se doteze cu kit-uri necesare de depistare.

- Cele mai multe au loc pe drumurile naționale, acolo unde traficul este intens.
- Lumea nu se adaptează la condițiile drumului, care nu permite viteză maximă sau este foarte aglomerat, iar șoferii n-au răbdare și riscă să iasă din coloane, merg pe contrasens și depășeșc atunci cînd nu trebuie.

"În Germania este interzis să dai flash-uri sau să te lipești de mașina din față"

- Cum caracterizați comportamentul șoferului din România?
- Vă dau un exemplu. Cînd plec de acasă și trec prin anumite zone, pe centură sau pe drumuri principale, vezi în spatele tău oameni nerăbdători. Vin cu flash-uri pe tine, se lipesc de tine, te agresează efectiv. Astfel de comportamente ale unor șoferi îi pot face pe ceilalți conducători auto, forțați de către aceștia să le lase cale liberă, să greșească, să se sperie. Din cauza asta, pot face manevre greșite.

- În Europa Occidentală nu există așa ceva.
- Germanii au avut și ei stilul ăsta, cu flash-uri pentru a elibera calea. Acum, dacă Poliția te prinde că faci asta sau că te apropii prea tare, te amendează imediat. Se consideră agresivitate. Aici trebuie să ajungem. Și mai am de comentat un lucru.

- Vă rugăm.
- Inclusiv microbuzele și camioanele. Sînt mașini de firme ale căror șoferi cconduc foarte agresiv. N-am să le dau numele. Merg neglijent, repede și agresiv. Poate patronii acestora ar trebui să se gîndească mai bine. Șoferii lor sînt forțați să ajungă contracronometru la destinații, fără să ia în considerare posibilitatea reală și produc accidente.

- Vă referiți la mașinile de curierat?
- Da.

"Șoferii noștri vor face cursuri de conducere defensivă"

- Ce pregătire trebuie să aibă un șofer al unei mașini de intervenție SMURD?
- În primul rînd, un șofer SMURD este de regulă un pompier, bineînțeles cu permis auto. Ce ne lipsește, și asta pot spune și va trebui făcut cît mai repede

- ?
- Mă refer la cursurile de conducere defensivă pentru șoferilor ambulanțelor, mașinilor de pompieri și toate celelalte. Se fac cursuri speciale în interiorul instituției noastre, altele decît cele ale unei școli de șoferi, dar nu este ceva prestabilit care să zicem toți trec prin el. Avem și noi accidente, unele puteau fi evitate. De aceea sînt necesare aceste cursuri defensive. În alte țări sînt obligatorii și periodice.

- Ce caracteristici trebuie să aibă o mașină a SMURD-ului? Motoare puternice, tracțiune integrală?
- Pentru ambulanțele pe care le cumpărăm, aplicăm standardul european. A fost introdus la începutul anilor '90. Ultima modificare a acestuia a avut loc în 2013, deci este un standard viu, care se schimbă continuu.

- Și ce conține acest standard?
- Sînt niște condiții de bază pentru o ambulanță. În primul rînd, accelerarea. În cît timp poate să atingă o viteză cu o anumită greutate. Pentru siguranță, constructorul auto care produce ambulanțe este obligat înainte să facă crash-teste pe șasiul ambulanței echipate. Să vadă cît se deplasează targa de pildă. Mașinile din România, achiziționate în 2007, respectă aceste standarde. Statistica în accidentele noastre spune că au fost foarte puține cazuri în care cei din interiorul ambulanței, au pățit ceva. Bineînțeles dacă sînt respectate regulile pentru centuri, inclusiv cele pentru targă. În ultimele noastre achiziții, am introdus centura în 5 puncte, înainte era o centură peste piept și una peste picioare. Acum mai vine un set care vine peste umeri. Dacă mașina are un accident frontal, pacientul să fie ținut pe targă.

În cît timp ajung acum mașinile de intervenție

- Care este timpul mediu de răspuns al SMURD-ului ca să ajungă la locul de intervenție? 3-5 minute?
- În zonele urbane, pentru echipele de prim-ajutor acesta este de 8 minute. Pentru cele cu medic sau asistent acesta e de 15 minute în 90% din cazuri. În cele rurale, 12 minute pentru echipele de intervenție și 20 de minute pentru cele cu doctor. În 75% din cazuri. Asta o fost prevederea din lege valabilă pînă în 2014. Acum trebuie setat un nou target și adăugat în lege. În București sau în orașele mari, în mare parte din România, pot spune că timpii se respectă. Mai avem de lucrat în zonele rurale. Acolo trebuie suplimentat numărul de echipaje.

Ce trebuie să facă un martor al unui accident cu victime

- Ce trebuie să facă un martor al unui accident cu victime în afară de a suna la numărul 112?
- În primul rînd, să dea informații corecte și complete pentru că baza informațiilor se configurează răspunsul care vine. Dacă dai și spui e un accident și închizi nu e același lucru dacă relatezi cîte persoane sînt: unul nu vorbește, unul nu poate fi scos din mașină, deja știi automotat ce vei trimite acolo. Acesta este un aspect.

- Al doilea?
- Să nu facă rău, adică să nu încerce să smulgă bolnavul decît dacă iese fum, apare flacără sau chiar mașina a luat foc. Salvarea vieții este mai importantă decît protecția coloanei cervicale sau a membrelor. Dacă scoți incorect, automat poți nenoroci victima pe viață. Apoi să se asigure că zona este bine marcată pentru a nu se produce al doilea accident acolo și, în mod normal, rămîne pe loc pentru a oferi informații suplimentare.

- Ultima întrebare. Infrastructura. România suferă în continuare la capitolul autostrăzi. În 2015, bilanțul realizărilor în ceea ce privește finalizarea șoselelor rapide este groaznic. Minus 9 kilometri. S-a inaugurat tronsonul Arad-Nădlac de 40 km, însă a fost închisă o porțiune importantă din segmentul Sibiu-Orăștie. E mai sigură autostrada decît un drum național?
- Cu siguranță, da. Cînd se circulă pe două sensuri, fără protecție permanentă între ele, riscul de accidente e foarte mare. Acum depinde dacă pe autostradă te duci cu 200 km/h, șansa să mori acolo e și mai mare. Crash-testele sînt făcute la 55 km/h și pentru această viteză multe dintre mașini primesc 5 stele la capitolul siguranță. Oamenii nu pricep că nu mai au parte de o mașină sigură, așa cum cred ei, atunci ajung la 200km/h.

Flota SMURD s-a îmbogățit cu 5 motociclete de intervenție

Cinci motociclete de intervenție urbană este ultima achiziție a celor de la SMURD. Este vorba de cinci BMW-uri F 500 GPS, prețul total fiind de 24.000 de euro pentru fiecare. Sînt complet dotate, inclusiv cu echipamente medicale, dar și cu dispozitive de avertizare sonoră și luminoasă și sisteme speciale de comunicație.

De asemenea, au fost achiziționate și 23 de echipamente speciale de protecție pentru personalul SMURD care va utiliza motocicletele în acțiunile sale.

Raed Arafat, președintele Consiliului Director al Fundației SMURD, a declarat că motocicletele vor aduce o creștere de minimum 200% a numărului de intervenții, iar marele avantaj este timpul foarte scurt de răspuns al acestora, de doar 3 – 5 minute in medie, comparativ cu media de aproximativ 8 minute a unei ambulanțe. 

Cumpărarea acestora a fost posibilă datorită campaniei "Donează pentru cei care Salvează!" realizate de Lidl, valoarea donațiilor ajungînd la 100.000 de euro, suma necesară achiziției de motociclete fiind suplimentată de către inițiatorii acesteia cu încă 50.000 de euro.

90 de morțila un milion de locuitori este bilanțul înregistrat de România în 2014 în ceea ce privește numărul de morți rezultat din accidentele rutiere

De pe patul de spital, Cornel Dinu a vorbit cu GSP despre situația critică a lui Dinamo: „Doar asta mai pot să fac”

Ce susține MM Stoica că face săptămânal pentru suporterul pe care l-a pocnit: „Cumva am reparat-o”


Comentarii (5)
titiduru22
titiduru22  •  28 Octombrie 2015, 19:00
Postat de sakamoto pe 28 Octombrie 2015, 17:12

Dl Raed Arafat, este incontestabil cel mai iubit roman. Nu-l intereseaza politica, sa adune avere, tot ce doreste:sa-i ajute pe romani. Mai rar asa om, de aleasa nobletze sufleteasca. Sa ne traiesti 100 de ani Dle Raed Arafat!

Il vrei la FCsB ???

sakamoto
sakamoto  •  28 Octombrie 2015, 17:12

Dl Raed Arafat, este incontestabil cel mai iubit roman. Nu-l intereseaza politica, sa adune avere, tot ce doreste:sa-i ajute pe romani. Mai rar asa om, de aleasa nobletze sufleteasca. Sa ne traiesti 100 de ani Dle Raed Arafat!

chr508
chr508  •  28 Octombrie 2015, 16:08
Postat de Marian Andrei pe 28 Octombrie 2015, 14:37

cand spui S.M.U.R.D spui speri ca se poate oare R.O.M.A.N.I.A aceasta nu constetizeaza pericolele puse in practica de alti ... ei spun ai gresit platesti. da dece nu incearca ei sa faca intrun asa fel sa s-a nu se mai intample: (1 strazi doar intro singura directie ) 2 autostrazi cu cel putin 2 benzi indiferent in tara ca se poate am vazut si in alta tara) 3 (nu mai cereti rovinieta pt ca se plateste degeaba ca nu e tara voastra e tara noastra).si nu stau sa desenez ca ee grav.....

Pentru limba romana apasati tasa 1.

Vezi toate comentariile (5)
Comentează