SPORTURI  »  CICLISM  »  SLOVACIA

Peter Sagan, enigma unei „dispariții”: de ce stagnează copilul-teribil al ciclismului?

Peter Sagan la singura sa victorie în 2020, o etapă din Turul Italiei, foto: Guliver/gettyimages
Peter Sagan la singura sa victorie în 2020, o etapă din Turul Italiei, foto: Guliver/gettyimages

Articol de GSP - Publicat sambata, 28 noiembrie 2020 08:37 / Actualizat sambata, 28 noiembrie 2020 08:50

Peter Sagan, triplul campion mondial, mai are două luni până să împlinească 31 de ani și intenționează să rămână în ciclismul profesionist până în 2024, chiar dacă ultimele sezoane nu au fost cele mai reușite.

  • de Adrian Cochino

În 2010, la doar 20 de ani, Peter Sagan intra în forță în lumea ciclismului profesionist de elită, câștigând două etape în cursa Paris-Nisa, unde a lăsat în urmă campioni ai plutonului. Au urmat alte etape câștigate în Amgen Tour of California și în alte curse. Succesul, stilul combativ și carisma slovacului l-au transformat rapid într-una dintre vedetele cele mai iubite ale ciclismului. 

Important era și faptul că venea din estul Europei, pentru a dovedi că supremația țărilor consacrate în ciclism poate fi contestată. Slovacia i s-a pus la picioare. Și lumea întreagă. Au urmat alte zeci de victorii, dar în special trei titluri consecutive de Campion Mondial în 2015, 2016 și 2017, o performanță fără precedent.

A câștigat 12 etape în Turul Franței și șapte tricouri verzi, distincția acordată celui care ocupă primul loc în clasamentul pe puncte. Câțiva ani de zile, Sagan a intrat într-o rivalitate spectaculoasă cu legendele clasicelor, Fabian Cancellara și Greg van Avermaet. A și câștigat Turul Flandrei în 2016 și Paris Roubaix în 2018. Dar apoi, ceva s-a întâmplat.

Sagan, prins între generații

Anul acesta, spre exemplu, Sagan a obținut o singură victorie, într-o etapă din Turul Italiei, spectaculoasă ce-i drept, după o lungă evadare. În 2019, el a obținut doar câteva victorii, inclusiv al șaptelea tricou verde în Turul Franței. Dar în sezonul de clasice, în care ar fi trebuit să strălucească, aproape că nu a mișcat.De fapt, simplul fapt că Sagan a câștigat până acum doar două Monumente - Turul Flandrei și Paris-Roubaix - reprezintă un soi de dezamăgire pentru cei care așteptau ca slovacul să domine clasicele ani la rând.

Prin comparație, elvețianul Cancellara a câștigat câte trei ediții ale celor două curse, dar și un Milano-San Remo. Stagnarea lui Sagan a devenit tot mai vizibilă prin comparație cu performanța noilor vedete ale plutonului - Julian Alaphilippe, Wout van Aert sau Mathieu van der Poel. De fapt, aceștia l-au bătut pe Sagan chiar la capitolul versatilitate, cel unde slovacul strălucea.

Alaphilippe a dovedit că poate câștiga cu ușurință clasice, dar se poate bate și cu cățărătorii pe munte, în Turul Franței. Cei doi campioni din ciclocros au dovedit la rândul lor că se pot desprinde de disciplina lor originală pentru a câștiga Monumente. Van Aert a dat semne anul acesta în Turul Franței că ar putea câștiga cu ușurință tricoul verde. Doar că acest lucru nu era în planul său și al echipei. 

Sagan spune că totul este în regulă

Ca întotdeauna, Sagan arată că este cel mai puțin impresionat și stresat de așteptările fanilor și ale presei. „Sezonul a fost cum a fost - a mers cum a mers. Sunt mulțumit”, a spus el recent pentru Gazzetta dello Sport. Și a mai adăugat ceva, specific pentru felul în care s-a raportat mereu, în mod public, la curse. „Concurez în primul rând pentru mine și dacă sunt fericit cu felul în care performez, atunci totul este în regulă”, a spus el.

În ciuda aparentei ușurințe cu care își abordează performanțele și chiar cariera, unele frustrări au fost vizibile. Sagan nu a câștigat niciodată Milano-San Remo dar a fost aproape de o victorie în numeroase ediții. De fiecare dată când acest lucru s-a întâmplat, el și-a manifestat dezamăgirea în autobuz, după finalul cursei, scrie Cyclingnews.

După ediția din 2017, când a atacat pe Poggio numai pentru a fi învins la sprint de Michal Kwiatkowski, Sagan a remarcat că nu ar fi fericit să câștige cursa în felul acesta, o săgeată aruncată spre vechiul său rival din juniorat.Un lucru clar, care reiese și din declarații, este că Sagan a fost mereu un om al spectacolului, care în vreme ce și-a luat cariera în serios, a vrut tot timpul să se distreze. Au dovedit-o scamatoriile făcute pe cățărări nebune în Turul Franței, unde slovacul mergea pe o singură roată sau semna autografe pentru fani.

La fel de clar este că, deocamdată, în ciuda lipsei unor rezultate spectaculoase și a dezamăgirii simțite de unii fani, slovacul se simte încă bine și nu intenționează să părăsească sportul. „Toată viața mea este construită în jurul ciclismului, așa că nu am planuri să părăsesc sportul încă. Sunt fericit să fiu în ciclism acum. Nu m-am gândit la astfel de întrebări până acum (cu privire la retragere, n.r.) pentru că gândurile cu privire la un viitor diferit pot fi periculoase”, a spus el pentru Gazzetta dello Sport.

Un salariu de 5 milioane de euro pe sezon

Deocamdată, după o vacanță în Slovacia, Sagan s-a reîntors la baza sa de antrenament din Monaco pentru a reîncepe pregătirile pentru sezonul 2021. Surse citate de Cyclingnews spun că slovacul intenționează să rămână în pluton până în 2024. După ce a debutat la Liquigas și a trecut pe la Tinkoff-Saxo, Sagan a ajuns în 2017 la echipa germană Bora – Hansgrohe, inclusiv mulțumită unei sponsorizări din partea brandului de biciclete Specialized.

Slovacul mai are un an de contract și este neclar dacă va mai rămâne la echipa germană Bora era construită inițial în special în jurul lui Sagan. Echipa a devenit tot mai puternică în ultimii ani însă, iar rutieri precum Pascal Ackermann, Maximilian Schachmann și Emanuel Buchmann au avut performanțe semnificative, inclusiv în 2020. Salariul slovacului, vehiculat la aproximativ 5 milioane de euro pe sezon, ar putea fi un factor important în luarea unei decizii.

Managerul echipei, Ralph Denk, a admis acest lucru. „Ne vom lămuri la sfârșitul acestui sezon. Sagan este totuși unul dintre cei mai scumpi cicliști de pe piață”, a spus Denk pentru publicația germană Kölner Stadt-Anzeiger. Agentul lui Sagan nu s-a pronunțat deocamdată pe tema planurilor, spunând pur și simplu că lucrează pentru a-i obține lui Sagan viitorul contract.

Indiferent de ce înseamnă asta, un lucru cert este că, în ciuda vârstei, Sagan va fi cel mai mare nume aflat pe piața liberă pentru sezonul 2022.

Citește și alte știri din ciclism:

„Un rechin în blană de oaie” » Cine e de fapt Tadej Pogacar, cel mai tânăr câștigător din ultimii 116 ani în Turul Franței! Totul a început cu o minge de fotbal

Julian Alaphilippe, primul campion mondial de ciclism din Franța, după 23 de ani

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează