SPORTURI  »  CICLISM  »  FEMININ

Sânge, pavate și un Tur al Franței „cadou” » Anul de excepție al ciclismului feminin

Paris-Roubaix a fost câștigată de britanica Lizzie Deignan (Trek-Segafredo), după o evadare solo de 82 de kilometri,
Paris-Roubaix a fost câștigată de britanica Lizzie Deignan (Trek-Segafredo), după o evadare solo de 82 de kilometri,

Articol de - Publicat vineri, 26 noiembrie 2021 12:07 / Actualizat vineri, 26 noiembrie 2021 12:07

Curse legendare, salarii mai mari și transmisiuni TV mai lungi: ciclismul feminin merge în direcția potrivită, chiar dacă unele probleme persistă.

Odată cu dezvoltarea echipelor de World Tour, a introducerii salariului minim și a apariției unor curse de renume, ciclismul feminin a devenit aproape de nerecunoscut în ultimii ani. Chiar marea campioană Marianne Vos a vorbit, într-un interviu recent acordat revistei Velo News, despre o „creștere incredibilă” a sportului, în comparație cu anul 2006, în care ea a intrat în plutonul profesionist.

Important este că nu numai sportul crește, ci și interesul fanilor pentru el, lucru vizibil pe marginea șoselei, în comentariile sportive sau aiurea, pe rețelele sociale unde lumea se entuziasmează la performanțele femeilor pe pavatele din Flandra sau Roubaix.

Ceea ce ne aduce la anul curent, care a venit să confirme evoluția sportului feminin, după ani de zile de luptă cu cei care nu au crezut în el.

Paris-Roubaix, o (primă) cursă legendară

Unul dintre momentele cruciale ale anului trebuie să fi fost apariția în calendar a Paris-Roubaix-ului feminin. Exista un Tur al Flandrei feminin, existau cursele din Ardeni, dar nu exista „regina clasicelor”, cea mai dificilă dintre ele.

„Infernul Nordului” a figurat în calendarul bărbaților timp de 117 ediții, iar amânarea primei ediții feminine din cauza COVID nu a făcut decât să crească interesul fanilor.

129 de sportive au plecat în octombrie în cursa nebună, pe pavatele acoperite de noroi. Cuvintele cheie folosite chiar de cicliste mai apoi: „haotică”, „brutală”, „suprarealistă”.

Cursa a fost câștigată de britanica Lizzie Deignan (Trek-Segafredo), după o evadare solo de 82 de kilometri, în ciuda atacurilor dezlănțuite lansate pe final, din spate, de Marianne Vos (Jumbo-Visma).

Imaginile cu Deignan derapând, dar reușind cumva să își mențină echilibrul pe șoseaua alunecoasă, vor rămâne în istorie. 

Așa cum în istorie vor rămâne imaginile cu mâinile însângerate ale sportivei, după zecile de kilometri de chin în care au strâns coarnele bicicletei.

Sânge, pavate și un Tur al Franței „cadou” » Anul de excepție al ciclismului feminin
Urmele de sânge lăsate de mâinile lui Deignan pe ghidonul bicicletei

„Am pedalat azi cu forța generațiilor de femei care nu au avut șansa de a lupta pentru acest Monument și cu fiica mea (Orla) în inimă. Sper că nu va trebui să se confrunte cu barierele pe care aceste generații de femei le-au avut în față”, a spus britanica după cursa epică.

Victoria lui Deignan este unul dintre cele mai importante momente ale anului în ciclism. 

Alături de ea stau victoria cu numărul 30 a lui Marianne Vos, cea mai bună ciclistă din toate timpurile, în Giro d'Italia Donne, sau incredibila cursă de la Jocurile Olimpice, câștigată de surpriza Anna Kiesenhofer.

Toate sunt motive suplimentare pentru ca iubitorii ciclismului să își îndrepte atenția spre plutonul feminin.  

Turul Franței, în cele din urmă

Unul dintre cele mai semnificative momente ale anului în ciclism nu a avut loc însă pe pavate sau pe vreo cățărare, ci pe scenă, odată cu anunțarea Turului Franței feminin, a cărei primă ediție va avea loc anul viitor.

Turul Franței masculin a început în 1903. O primă ediție feminină a avut loc în 1984, dar aventura s-a încheiat rapid în 1989, din diverse motive. Acum, după 33 de ani, a venit momentul pentru un nou start. 

Cursa de anul viitor va avea 1.029 de kilometri lungime și opt etape, cu plecare din Paris, de lângă Turnul Eiffel, și final pe La Planche des Belles Filles, una dintre cele mai grele cățărări din ciclism.

Este o cursă echilibrată și solicitantă, care va fi câștigată probabil de o sportivă completă.

Cât de importantă este cursa pentru sportive a explicat-o chiar Marion Rousse, directoarea competiției, fostă campioană națională. „Când eram mică nu mi-aș fi putut închipui că o să pot pedala în Turul Franței”, a admis ea.

Principala provocare a lui Rousse este să facă din Turul Franței feminin o competiție de durată, care se poate susține financiar, dar șansele sunt mai mari de data aceasta.

E important că premiile acordate vor totaliza 250.000 de euro, cea mai mare sumă acordată în prezent într-o cursă feminină. 

La fel de important este că cursa va fi parțial televizată pe 50 de piețe, alături de Roubaix-ul feminin, mulțumită unui acord încheiat cu Discovery Sports, care deține canalul Eurosport.

Un prim pas

Pentru ciclismul feminin, direcția este cea bună, dar probleme rămân. 

Una dintre ele este lipsa categoriei Under-23. Categoria nu există nici la Campionatele Mondiale, iar acest lucru reprezintă o mare problemă pentru fetele care vor să facă trecerea de la juniorat la senioare.

„Este o problemă uriașă pentru ciclismul feminin. Calitatea la nivelul elitelor este foarte mare și puține junioare pot face față competiției”, a avertizat olandeza Anna van der Breggen.

Rezultatul este că multe fete ajung să părăsească sportul la 21, 22 sau 23 de ani, incapabile să se adapteze la ritmul senioarelor.

Promisiunea președintelui UCI David Lappartient este că următoarele Campionate Mondiale vor avea această categorie, chiar dacă cursa nu va fi una separată.

„Este un prim pas. Va fi o cursă, dar podiumuri separate”, a asigurat Lappartient.

O altă problemă este cea salarială, dar măsurile UCI încearcă să o rezolve și pe aceasta. Uniunea a stabilit un salariu minim pentru cicliste de 20.000 de euro pe sezon, care va crește la 27.500 până în 2023.

Suma este încă sub cea a bărbaților, care câștigă cel puțin 38.000 de euro, și care au în general salarii medii mult mai mari, dar diferența ar putea să scadă în viitor.

Din fericire, așa cum au promis susținătorii sportului, ciclismul feminin are capacitatea de a se dezvolta și mai mult, inclusiv financiar.

„Modelul de business crește”, a explicat pentru Deutsche Welle Tomas van den Spiegel, organizatorul Turului Flandrei, una dintre cele mai importante competiții din plutonul feminin.

„La început, trebuia să punem presiune pe televiziuni să difuzeze ciclismul feminin, iar imaginile erau filmate de noi. Acum, televiziunile sunt cele care vin la noi”, a spus oficialul.

Deocamdată, drepturile de televizare pentru cursele feminine sunt încă gratis, dar de la un punct, a explicat Tomas van den Spiegel, organizatorii vor cere bani.

Acesta va fi un alt moment important în evoluția ciclismului feminin.

„Fotbalul se «deteritorializează»! Nu mai există ceva esențial” » Un profesor de antropologie, Christian Bromberger, conferință de excepție despre o „mutație” în fotbalul de azi: „Am plecat de la tifoso, adică boală contagioasă, și am ajuns aici”

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează
Close