Articol de Luminița Paul - Publicat joi, 02 octombrie 2025 16:06 / Actualizat joi, 02 octombrie 2025 16:36
Marele Premiu de la Singapore din acest weekend (3-5 octombrie) a fost declarat oficial în „pericol de căldură”, ceea ce înseamnă că mașinile trebuie să fie echipate cu dispozitive de răcire. Este pentru prima dată când această regulă este aplicată în Formula 1.
Directorul cursei asiatice, Rui Marques, a declarat că există pericol de căldură, deoarece se prevede că temperatura va depăși 31 de grade Celsius în timpul weekendului de cursă. Temperatura prevăzută pe site-ul F1 pentru sâmbătă este de 32°C, urmând să crească până la 33°C duminică.
„Având în vedere prognoza... care prevede că indicele de căldură va depăși 31,0 °C la un moment dat în timpul cursei din cadrul acestei etape, se declară pericol de caniculă”, a transmis joi organismul de conducere al sporturilor cu motor într-un comunicat.
Conform noilor reguli pentru 2025, organismul de conducere FIA a introdus veste de răcire pentru piloți, care pompează lichid printr-o rețea de tuburi din vestă, notează AP.
Piloții nu sunt obligați să utilizeze sistemul, dar nu pot reduce greutatea mașinii renunțând la acesta.
Chiar și piloții care nu poartă vesta trebuie să aibă în mașină un echipament de răcire, împreună cu balast pentru a compensa greutatea vestei.
FIA a început să lucreze la tehnologia de răcire pentru piloți după ce, la Marele Premiu al Qatarului din 2023, aceștia au avut nevoie de îngrijiri medicale după ce s-au simțit rău din cauza căldurii.
Vestele vor deveni obligatorii în condiții de temperaturi ridicate începând cu sezonul viitor.
Carlos Sainz: „Cred că este corect, sper să funcționeze măcar o oră”
„Sincer, cred că este corect, cred că doar căldura nu este prea rea pentru noi”, a declarat pilotul Williams Carlos Sainz reporterilor, citat de Reuters.
„Nici umiditatea în sine nu este deloc atât de rea, dar când temperatura este de 28-30 de grade și este umed, atunci se ajunge la nivelurile din Singapore și devine greu”, a adăugat el.
Sainz a spus că vesta folosită de echipa sa era încă în curs de dezvoltare și că este puțin probabil să reziste pe durata întregii curse de două ore.
„Cred că echipele reușesc să-l facă să funcționeze din ce în ce mai bine de fiecare dată când îl folosim. Sper că acum întregul sistem va funcționa cel puțin o oră”, a spus el.

„Am condus de 10 ori în Singapore. Dacă se strică sau nu funcționează, nu îmi fac griji. Voi participa la cursă și voi ieși proaspăt, așa cum fac întotdeauna. Dar dacă funcționează, cu atât mai bine, pentru că atunci suferi ceva mai puțin”, a punctat spaniolul.
Sainz vine după primul său podium al sezonului în Azerbaidjan, dar are așteptări reduse pentru un succes similar în Singapore, din cauza configurației mașinii sale.
Carlos Sainz și metodele de a combate căldura: „Le țin pentru mine”
Câștigător la Singapore pentru Ferrari în 2023, Sainz a spus că a fost unul dintre primii care a adoptat băile cu gheață pentru a-și scădea temperatura corpului înainte de a se urca în mașină la cursele pe timp cald.
„Cred că am început asta acum opt-zece ani, unii o făceau, alții spuneau că nu au nevoie de asta”, a spus el. „Acum o fac toți”.
Spaniolul în vârstă de 31 de ani a spus că are și alte metode de a combate căldura, dar nu este pregătit să le dezvăluie. „Le păstrez secrete”, a spus el râzând.
„Altfel, vor deveni ca băile cu gheață, toată lumea le va folosi și nu vei mai avea niciun avantaj în ceea ce privește performanța. Așa că încerc să le păstrez pentru mine”.
Singapore este o cursă extrem de dificilă pentru piloții de F1 din cauza căldurii și umidității de pe circuitul stradal, chiar dacă cursa se desfășoară noaptea. În trecut, piloții de F1 au declarat că căldura din Singapore face ca apa potabilă din mașini să fie greu de băut, unii comparând-o cu ceaiul fierbinte.