Articol de Tudor Belivacă - Publicat marti, 29 iulie 2025 16:59 / Actualizat marti, 29 iulie 2025 16:59
Campionul mondial Max Verstappen și-a exprimat îngrijorarea cu privire la viitorul Formulei 1, mai exact, la posibilitatea ca în viitor cursele pe ploaie să nu se mai desfășoare. Declarația olandezului vine în contextul Marelui Premiu al Belgiei, al cărui start a fost amânat cu 80 de minute din cauza ploii torențiale de pe circuitul Spa-Francorchamps.
Imediat după finalul cursei, pilotul Red Bull și-a exprimat nemulțumirea față de această așteptare prelungită, după care pista s-a uscat rapid, iar piloții au trecut la pneuri slick încă din primul sfert al cursei. Verstappen consideră că această direcție în care se îndreaptă sportul va priva fanii de „curse clasice pe ploaie” în viitor.
Max Verstappen despre cursele pe ploaie: „Condițiile erau acceptabile dacă am fi fost pe pistă”
„Consider că este regretabil pentru toți. Dacă lucrurile continuă așa, nu vom mai vedea curse clasice pe ploaie, care, în opinia mea, sunt încă posibile. Cred că și cu ploaia care a căzut după startul inițial, condițiile erau acceptabile dacă am fi fost pe pistă”, a declarat Verstappen, conform sportal.bg.
Unul dintre motivele nemulțumirii sale este și alegerea setărilor pe care el și Red Bull le-au făcut pentru cursa de la Spa. După sprintul pe care Verstappen l-a câștigat, echipa a mărit nivelul de apăsare aerodinamică a monopostului campionului mondial, anticipând o cursă pe ploaie duminică.
„Am luat decizia anticipând o cursă pe ploaie, așa că întreaga noastră strategie a fost compromisă. Realist vorbind, locul trei ar fi fost maximul posibil. Am fost foarte aproape de el, dar în același timp am văzut din nou slăbiciunile mașinii noastre. Este ceva ce nu este ușor de rezolvat în acest moment”, a transmis Max Verstappen, conform sportal.bg.
De ce vedem tot mai rar Formula 1 pe ploaie
La jumătatea primului tur de încălzire, directorul de cursă, Rui Marques, a arborat steagul roșu, iar mașinile s-au retras la boxe pentru mai bine de o oră. Au revenit pe pistă după îmbunătățirea condițiilor și, după încă patru tururi în spatele mașinii de siguranță, cursa a început cu adevărat.
Motivul acestei întârzieri nu a fost atât apa de pe pistă, cu care pneurile intermediare se puteau descurca fără probleme deosebite, cât perdeaua de apă și vizibilitatea redusă pentru piloții din spate.
Această problemă a existat dintotdeauna, dar s-a accentuat după introducerea actualei generații de mașini de Formula 1, care se bazează mult pe efectul de sol. Din cauza acestui efect, a podelelor extrem de puternice și a difuzorului, o cantitate mare de apă este proiectată în aer, reducând semnificativ vizibilitatea piloților din spate.
FIA a încercat să rezolve această problemă prin teste cu apărători de noroi montate pe diferite mașini. Metoda nu a adus însă o diferență semnificativă, iar programul a fost abandonat, deoarece s-a constatat că problema provine de la podele, nu de la pneuri, care și ele proiectează o cantitate considerabilă de apă în aer, conform sursei citate.