Articol de Sergiu Alexandru - Publicat vineri, 06 iunie 2025 14:32 / Actualizat vineri, 06 iunie 2025 18:47
Compania chinezească BYD, lider mondial în producția de autovehicule electrice, lucrează la un proiect gigantic: o fabrică uriașă care poate produce un milion de mașini pe an.
BYD lucrează constant la planul de a-și consolida poziția pe piața mașinilor electrice, iar pentru asta vrea să construiască în Zhengzhou, din provincia Henan, o fabrică de dimensiuni impresionante.
BYD construiește o fabrică gigant în China: 260.000 de muncitori implicați!
Lucrările se desfășoară în mai multe faze. Vor fi 8 în total, acum lucrările fiind la jumătate, în faza 4. La final, suprafața totală a fabricii va fi mai mare decât cea a orașului San Francisco și va avea 130 de km pătrați.
Când va fi gata, fabrica va putea produce un milion de mașini pe an. Ca o comparație, Tesla a produs în 2023, în total, 1,8 milioane de mașini. Iar fabrica „Gigafactory” Tesla din Nevada are doar 12 km pătrați.
Din primele imagini apărute, se observă cum BYD a construit un adevărat oraș în zonă. Sunt 60.000 de oameni care lucrează și locuiesc deja acolo, planul fiind ca încă 200.000 de persoane să li se alăture. Aceștia primesc cazare gratuită și mese subvenționate.
Compania chineză a construit pe lângă fabrică și diverse facilități pentru angajați și familiile acestora, printre care terenuri de tenis și un stadion de fotbal.
Până acum, investiția se ridică la 1,2 miliarde de dolari. Prima fază a fost terminată în aprilie 2023 și fabrica produce acum 400.000 de mașini pe an.
De la începerea construcției, BYD s-a confruntat și cu mai multe critici, analiștii fiind de părere că dacă vânzările mărcii vor scădea, totul se va transforma într-un „oraș fantomă”. Dar Wang Chuanf, CEO-ul companiei, este sigur că această fabrică va fi un punct crucial pentru fabrică și industria auto.
🇨🇳 BYD's New Factory in Zhengzhou will be Larger than San Francisco!!!
— Jason Smith - 上官杰文 (@ShangguanJiewen) March 18, 2025
It will be more than 10 TIMES as large as Tesla's Gigafactory in Nevada.
It's an entire city, complete with dorms, shops, gyms, football fields and more!#China #BYD pic.twitter.com/ihv7AKHeJd
Prima fabrică din Europa, în Ungaria lui Viktor Orban
În 2023, BYD a anunțat construcția primei fabrici din Europa, în Szeged, al treilea oraș ca mărime din Ungaria, ce se află amplasat în sudul Ungariei, în proximitatea granițelor cu Serbia și România.
Relația dintre China și Ungaria se arată a fi una foarte apropiată, motiv pentru care Ungaria a devenit un partener de comerț și investiții important pentru chinezi, asiaticii intrând astfel mult mai usor pe piețele europene.
Aceste relații strânse s-au văzut prin producătorii de vehicule electrice și baterii care au început să își deschidă fabrici în Ungaria, unul dintre cei mai mari investitori din China fiind producătorul de baterii pentru autovehicule electrice CATL, care a ajuns să investească aproximativ 7,3 miliarde de euro în fabrica din Debrecen.
În luna mai, au bătut pentru prima dată Tesla în Europa
Pentru prima dată în istorie, BYD a vândut mai multe vehicule electrice într-o lună (aprilie 20025), în Europa, decât compania Tesla, fondată de Elon Musk.
„Este un moment de cotitură pentru piața auto din Europa, mai ales dacă luăm în considerare faptul că Tesla a dominat segmentul vehiculelor electrice pe baterie în Europa ani la rând, în timp ce BYD și-a început oficial operațiunile în afara Norvegiei și Țărilor de Jos abia la sfârșitul anului 2022”, a declarat Felipe Munoz, analist global la Jato Dynamics.
BYD a înmatriculat 7.231 de mașini complet electrice în Europa în luna aprilie, comparativ cu 7.165 de înmatriculări pentru Tesla, potrivit firmei de cercetare Jato Dynamics, specializată în inteligență de date auto.
În ciuda impunerii de tarife de către UE asupra vehiculelor electrice produse în China, înmatriculările acestor mașini au crescut cu 59% în luna respectivă față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce producătorii auto din Europa, Japonia, Coreea de Sud și Statele Unite au înregistrat o creștere de 26%, notează și Reuters.

Cât costă mașinile BYD
În România, BYD a intrat pe piață la începutul lunii trecute și e prezentă pe piața din România cu cinci modele: Dolphin Surf, EALION 7, SEAL, SEAL U DM-i și ATTO 2.
- Atto 2: preț de pornire de 22.000 de euro
- Seal U DM-i: preț de pornire de 34.890 euro
- Seal: preț de pornire de 37.590 euro
- Sealion 7: preț de pornire de 40.590 euro
- Dolphin Surf: preț de pornire de 11.590 de euro.
„BYD = Construiește-ți visele”
Înființată în 1995, compania BYD (Build Your Dreams) este singurul producător de autovehicule electrice și hibride plug-in (PHEV) care a dezvoltat intern toate componentele esențiale: sisteme de propulsie, baterii de înaltă performanță, semiconductori auto, motoare și sisteme de control pentru motoare.
În noiembrie anul trecut, BYD a devenit primul constructor auto din lume care a atins pragul de 10 milioane de vehicule electrice și PHEV produse. Chinezii precizează că au în echipă peste 110.000 de ingineri și tehnicieni, care depun, în medie, peste 40 de cereri de brevet în fiecare zi lucrătoare.



