SPORTURI  »  FORMULA 1  »  WILLIAMS

POWERED BY PERONI 0.0% Românul chemat să dezvolte Williams, interviu din paddock-ul de la Monza » Cum construiești o supermașină de Formula 1 și cum AI-ul va revoluționa domeniul: „Acolo va fi adevărata magie”

Sorin Cheran și un monopost Williams
Sorin Cheran și un monopost Williams

Articol de - Publicat luni, 08 septembrie 2025 11:53 / Actualizat sambata, 13 septembrie 2025 17:14

Sorin Cheran e unul dintre oamenii de bază de la Williams, echipă cu 9 titluri la constructori în palmares. Din paddock-ul de la Monza, acesta a dialogat cu Gazeta Sporturilor despre rolul său la echipa britanică și despre importanța tehnologiei în Formula 1.

Din septembrie 2024, Sorin ocupă funcția de „Chief Information and Analytics Officer”. Concret, conduce mai multe echipe care se ocupă de IT, colectarea și analizarea datelor și utilizarea Inteligenței Artificiale în dezvoltarea mașinilor pilotate de Carlos Sainz și Alexander Albon.

Într-un dialog purtat la centrul Williams, Sorin Cheran a povestit cum a ajuns să lucreze într-un domeniu în care concurența este acerbă, care e rolul său la Williams și cât de importante sunt datele și tehnologia în Formula 1. Și cum AI-ul va avea un rol și mai mare în anii următori.

Sorin Cheran: „James Vowles mi-a zis ««Vrei să vii să facem împreună această schimbare la Williams?»”

- Bună ziua, domnule Cheran. Explicați-ne, vă rog, ce face un Chief Information and Analytics Officer?
- Dacă ar fi să traducem exact, e vorba de IT, partea de analiză, machine learning și AI. Practic, conduc o echipă de tehnologie, care se ocupă de orice, de la partea de tehnologie, am o echipă care se ocupă de scris software, am echipa care face platforma de date, am o echipă de Inteligență Artificială, una care se ocupă de preluarea de date și cloud la circuit, care se asigură că toată lumea de aici are acces la toate datele. Și mai sunt mici echipe care se ocupă de partea de securitate IT și ticketing. Lucrăm la tot ce înseamnă să aducem la un nivel normal de operare a tehnologiei, ca apoi să facem pașii la nivel operațional, care să ne ducă la inovație. Sunt câteva zeci de oameni

- Cum ați ajuns în acest rol? Am văzut că în trecut ați lucrat la HP, după aceea ați făcut pasul spre F1.
- E un rol captivant. Nu am vrut neapărat să lucrez în Formula 1, dar așa s-a întâmplat. Dar în afară de Carlos și Alex, am probabil cel mai cool job din F1. Am crescut cu Williams, tata era fan Mansell. Lucram la HP, iar acolo era o echipă care lucra cu toate echipele din Formula 1, pe partea de simulare aerodinamică a mașinii. Așa am cunoscut diferite persoane, de la echipe. Mi-am dat demisia de la HP, voiam o pauză, un an sabatic. Șeful Williams, James Vowles, a lucrat cu Toto Wolff la Mercedes. Iar HP Enterprise e sponsor. Ceea ce a însemnat că eu am lucrat foarte mult cu Mercedes și mă știam cu James. Când a venit la Williams, am discutat și m-a întrebat «Vrei să vii să facem împreună această schimbare tehnologică». Și am zis «De ce nu?».

- Toată lumea vorbește de AI. Cum vedeți AI-ul în Formula 1?
- Am foarte multe discuții despre asta, e întrebarea pe care o primesc cel mai des. Asta pentru că avem un val de AI. Toată lumea folosește, toată lumea vorbește acum de AI. O perioadă de 5-10 ani înseamnă enorm în acest domeniu. La ora actuală în F1 se folosește Inteligența Artificială.

- Îmi imaginez că și acum e foarte des folosit în procesul de creare a unei mașini.
- O să vă explic întregul proces. Dacă vă uitați, să proiectezi o mașină de Formula 1 un întreg ciclu. Pe care-l faci în fiecare an. Și o dată la câțiva ani, când se schimbă regulile, e un proces mai amplu. Dar în fiecare an vorbim de un proces mai mic. Simplificat. Un grup de designeri se uită la regulamentul Formula 1 și după aceea se gândesc cum poate arăta mașina. Vin cu niște idei. Aceste designuri se mută în aerodinamică. Acolo, sunt alți ingineri care iau designurile și simulează totul pe calculator pentru a vedea dacă are sens. Designerii vin cu zeci de idei, apoi, după ciclul de la aerodinamică rămân mai puține. Totul merge apoi la „Computational Fluid Dynamics”, practică simulezi mașina. O pui pe calculator. Și rămân și mai puține idei de design, care ajung în tunelul de vânt. Ai plecat de la zeci de idei și ai ajuns la câteva care chiar merg și pe care le construiesc. Apoi se construiesc părțile și mașina e construită. Acest proces, după ce se schimbă regulamentul, e foarte mare. Așa va fi în 2026. Apoi, în 2027 nu vom construi o mașină cu totul nouă. E un ciclu mai mic, faci doar mici upgrade-uri. Asta e ciclul principal.

Românul chemat să dezvolte Williams, interviu din paddock-ul de la Monza » Cum construiești o supermașină de Formula 1 și cum AI-ul va revoluționa domeniul: „Acolo va fi adevărata magie”
Sorin Cheran

Sorin Cheran: „Magia AI-ului se va vedea când vom putea conecta toate datele generate între ele”

- Iar apoi?
- Al doilea ciclu este partea de simulare. Fiecare mașină avea diferite setări. Iar fiecare are un simulator, în care poți rula mii de curse. Poți face câteva setări vrei tu. Facem teste pentru fiecare pilot. În tot acest proces generezi date peste tot. De la designeri, de la aerodinamică și, cel mai important, pe circuit.

- Și ulterior intervine AI-ul?
- Pe fiecare dintre date se poate aplica Inteligența Artificială. În momentul actual, toată lumea folosește anumite modele de machine learning și AI. Sunt folosite în partea de strategie. Dacă apărea un steag galben, Inteligența Artificială îți poate spune dacă poate intra sau nu la boxe. Sau în timpul cursei îți dau text din ce spun piloții, iar alte modele îți pot spune, în funcție de poziție, care poate fi cea mai bună strategie. Există AI care face asta. Mai mult, poți folosi AI care să te ajute, pe partea de aerodinamică, ca să optimizezi simulările. Și mai sunt mai multe. Poate să arate dacă designurile făcute merg în direcția bună sau nu.

- Și viitorul cum arată?
- Fiecare echipă folosește AI-ul în varii modele. Acum, cu acest flux, în următorii, AI-ul va ajunge la un nivel... Dacă te gândești la F1, facem același lucru în fiecare an, de 24 de ori. În 90% circuitul e asemănător, iar în 70% din cazuri mașina e la fel. Cum ar fi ca un inginer să aibă acces la tot ceea ce s-a întâmplat pe un circuit în ultimii 30 de ani în anumite condiții? Și să vadă ce au făcut și competitorii? În acel moment, se poate uita și zice «În acest scenariu, asta s-a întâmplat». Sau mecanic se poate uita și poate vedea că acum câțiva ani a avut o anumită problemă. Și vede cum s-a reparat. Asta ne va ajuta să trecem prin istoricul de date foarte repede. Vei lua decizii mult mai rapide. Vei avea acces la tot ce s-a întâmplat, să vezi cum s-a reparat o mașină și de ce. Uite un alt exemplu. Un pilot va avea o anumită setare a mașinii și cu ajutorul AI-ului vom vedea că pe aceeași setare de acum câțiva ani, într-un anumit viraj, a frânat prea devreme sau prea târziu. Vom ajuta piloții și le vom spune că dacă vor corecta un anumit lucru, va câștiga timp. Se va ajunge ca, și voi spune în engleză, «All the data becomes browsable» (n.r. – Toate datele devin accesibile și navigabile).

- Ceea ce ar reprezenta o schimbare foarte mare.
- O să fie mai ușor să obții informații despre ce s-a întâmplat în trecut și o să poți lua decizii mai repede azi. Acum, decizia e luată în ore. Și aici vorbim doar de rețea. Putem să ne ducem la design. Nu ar fi super interesant ca un designer să zică «Uite, astea sunt regulile. Am aceste două idei. Uită-te pe designuri și cum în alte idei au fost adoptate alte măsuri în aerodinamică. Și dă-mi 3-4 designuri de la care să plec». În acel moment, punctul de plecare de la care poți începe să inovezi se schimbă radical. Acum avem designeri geniali. Dar ei pleacă de la ceea ce știu. Sunt multe pe care nu le știu. În viitor, AI-ul antrenat în ultimii ani deschide o fereastră care poate duce ca mașina de Formula 1 să arate complet diferit.

- Ar fi un avantaj incredibil!
- În timpul cursei te poate ajuta la decizii, iar pe partea de design, cu acces la trecut, putem avea inovații incredibile. Și vom putea face simulări mai repede, putem să înțelegem datele mai bine, putem optimiza fabrica. În 5-10 ani vom ajunge într-un loc în care toate rolurile din Formula 1 vor fi îmbunătățite.

- Deja depășim cu mult bariera unui sport.
- De ce e Formula 1 e specială? Ca și MotoGP, aici punem împreună partea umană, pilotul, cu partea mecanică, mașina. Împreună trebuie să performeze. Dacă ai o supermașină, dar ai un pilot care nu e destul de rapid, nu scoate maximum. Dacă ai un pilot foarte bun, dar nu cea mai bună mașină, tot nu performezi. Ambele trebuie să fie cel mai înalt nivel. Mașinile de Formula 1 sunt din ce în ce mai complicate. Dar tot mai avem de îmbunătățit. Hai să ne uităm la alte sporturi. Putem folosi AI în fotbal, golf sau rugby? Sigur că da. Se și folosește. Formula 1 folosește AI și la construirea mașinii. În 5-10 ani, modul în care AI va impacta sportul va fi enorm. Fiecare mașină are foarte mulți senzori. Fiecare generează date cu o anumită frecvență. Și asta doar pe circuit. Și ai două mașini. Apoi, generăm date cât designerii vin cu sute și sute de idei. Iar când faci simulări, generezi foarte, foarte multe date. Apoi, mai pui mașina și în tunelul de date. Pe parcursul întregului ciclu generăm foarte multe date. Problema nu e unde le stocăm, ci cum le conectezi. Asta e dificil. Să pui împreună și să vezi cum ceea ce scrii într-o simulare îți afectează mașina, într-o anumită curbă, pe un anumit circuit. Dacă faci această legătură, acolo se va întâmpla magia. Asta e partea care va schimba cu adevărat modul în care aplicăm AI-ul în Formula 1. Toate echipele vor să construiască o legătură între toate datele generate. După vor face asta, putem trece la următorul nivel.

Românul chemat să dezvolte Williams, interviu din paddock-ul de la Monza » Cum construiești o supermașină de Formula 1 și cum AI-ul va revoluționa domeniul: „Acolo va fi adevărata magie”
Carlos Sainz // FOTO: Imago

„Ca să lucrezi în Formula 1 nu e de ajuns să fii cel mai bun”

- Ce sfat aveți pentru cineva care vrea să intre în Formula 1?
- În F1 sunt foarte multe domenii. Ai partea de ospitalitate, o meserie în care vezi partea strălucitoare, vedetele, paddock-ul. Ai și partea de marketing, vânzări, reclame. Ei sunt cei care zi de zi lucrează cu partenerii și clienții noștri. Apoi ai partea de mecanică. Dacă te gândești la nivelul acestor oameni... Trebuie să fie cei mai buni! Faptul că schimbă pneurile în două secunde arată că sunt cei mai buni. Apoi ai ingineri, ingineri de aerodinamică, ingineri de date sau strategie. Mai sunt matematicieni, fizicieni și așa mai departe. Dacă vrei să lucrezi în Formula 1 trebuie să te aliniezi la partea de date, aerodinamică, inginerie sau AI. Dar nu e de ajuns.

- Detaliați?
- Am văzut oameni care au ajuns aici pentru că ăsta a fost visul lor. Și au aplicat la toate joburile. Și a durat 4-5 ani. Asta dacă ești insistent. Dacă te aliniezi cu un domeniu care se aplică în Formula 1, important e să fii cel mai bun. Sunt doar 10, de la anul 11, echipe de Formula 1. Și fiecare are între 1000 și 1300 de angajați. Pe domeniul pe care vrei să intri vor fi între 5 și 20 de oameni care lucrează. Deci numărul de locuri e foarte mic. De la 55 la 220, cu 11 echipe. Sunt foarte puține. Deci trebuie să fii cel mai bun. Și când ești cel mai bun, aplici ca nebunul pentru toate joburile. Dar problema e că se deschid foarte puține joburi pe an. Când ajungi cel mai bun, cu experiență, cu proiecte personale... Noi când ne uităm la CV ne uităm unde a studiat o persoană, dar nu e de ajuns. Trebuie să vedem că ești curios, că vrei să înveți mereu, că proactiv, că ai energie, că spui mereu da. Trebuie să ai spirit competitiv. Și mai apare ceva. În paddock, echipele angajează de la alte echipe. Adică sunt și mai puține posibilități. Foarte puțini ajung la F1. Williams e prima echipă la care lucrez, dar înainte am colaborat cu toate echipele. Mi-am făcut un nume pentru că ceilalți știau ce pot face. Și e și ăsta un drum. Nu sunt singurul din România de la Williams. Și așa au ajuns. Au fost cei mai buni, apoi au căutat să arate că au calitățile pe care le căutăm.

- Deci, e la fel de greu să ajungi în paddock pe cât de greu e să ajungi pe pistă, unde sunt 22 de locuri.
- Da. Iar eu cunosc asta foarte bine. Băiatul meu face karting. Suntem într-o echipă și e și mai dificil. Ai mii de copii care fac karting. Sunt mai multe categorii, de la un motor foarte mic, până la categoriile la care au loc cupe mondiale. Sunt mii de copii. Apoi se ajunge la sute de copii la categoriile superioare. Apoi la zeci, poate câteva sute, în Formula 4. După aceea, în Formula 3 sunt 30-35 de copii. În F2 sunt 20-24. Și 20 acum în Formula 1. Și 22 de la anul. Ajungi de la mii, la 22. Câte locuri se deschid în fiecare an? Unul sau două pe an? Sportul acesta e crunt. Aici sunt cei mai buni. Iar cel care conduce mașina îi reprezintă pe ce o mie de oameni care au contribuit la construirea mașinii.

Citește și:
Tragerea la sorți a grupelor Campionatului Mondial din 2026 » HAOS de nedescris + Primele vedete care au ajuns
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Tragerea la sorți a grupelor Campionatului Mondial din 2026 » HAOS de nedescris + Primele vedete care au ajuns
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Campionate
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Au pus banii jos pentru transferul lui Alexandru Musi » Ofertă de două milioane de euro
Superliga
Au pus banii jos pentru transferul lui Alexandru Musi » Ofertă de două milioane de euro
Aventura cu o blondă căsătorită a pus capăt căsniciei cu Ana
Campionate
Aventura cu o blondă căsătorită a pus capăt căsniciei cu Ana
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO
Profit.ro
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO
Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport

Acuzații SEISMICE împotriva lui Gheorghe Tadici: „S-a răzbunat că nu i-au ieșit pariurile! Știe toată țara că pariază!” » Retrasă definitiv la doar 25 de ani: „Era terminată psihic de Tadici, plângea non-stop!”

Scor aiuritor la baschet: 207 puncte diferență! » Scandal după meci: „E nevoie de bun-simț în astfel de situații” vs „Să ne oprim și să nu mai jucăm?”


Comentarii (1)
Adrian2112
Adrian2112  •  08 Septembrie 2025, 14:15

Va "revolutia"???? Din ce limba e cuvantul acesta?

Vezi toate comentariile (1)
Comentează