FOTBAL  »  Superliga  »  LEGE

Senatul a votat noua lege despre reclamele la pariuri și jocuri de noroc » Ce s-a întâmplat cu amendamentul care le interzice vedetelor să facă publicitate

Articol de - Publicat miercuri, 01 martie 2023 14:55 / Actualizat miercuri, 01 martie 2023 14:58

Azi, în Senat, a fost supus la vot proiectul de lege care reglementează reclamele la jocurile de noroc. Legea a trecut cu 80 de voturi pentru și doar două abțineri. Pentru a deveni aplicabilă, mai e nevoie și de vot în plenul Camerei Deputaților. 

Azi, 80 de senatori au votat „pentru” modificarea legii, doi s-au abținut și niciunul nu a votat „împotriva”. După ce a trecut de Senat, legea va fi supusă votului în Camera Deputaților, înainte de fi promulgată.

Inițial, legea prevedea blocarea completă a reclamelor, atât la TV și în online, cât și outdoor. În forma finală a legii, după mai multe consultări și amendamente, s-a decis că reclamele stradale nu opt depăși 30 de metri pătrați si ele nu au voie să promoveze "premii în bani sau bunuri materiale". 

Apoi, reclamele vor fi interzise pe TV în intervalul 06:00-23:00. Motivarea: „Eliminarea în totalitate a formelor de comunicare comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, inclusiv pentru cele desfăşurate de companiile licenţiate potrivit legii române şi supravegheate de autorităţile române ar avea un impact negativ eforturilor statului român de a asigura protecţia jucătorilor români şi de a crea un mediu sigur pentru desfăşurarea acestor activităţi". 

În plus, conform motivării Comisiilor care au validat amendamentele, "interzicerea promovării audiovizuale a activităţilor de jocuri de noroc va avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare, fiind preconizată o scădere semnificativă a taxelor şi impozitelor colectate la Bugetul de Stat în mod direct, de la organizatorii de jocuri de noroc şi în mod indirect, fiind afectate deopotrivă veniturile companiilor care desfăşoară activităţi conexe (companiile de publicitate, staţii de televiziune etc) şi, implicit, valoarea taxelor şi impozitelor achitate de acestea". 

În afara intervalului menționat, la TV pot apărea reclame doar în anumite condiții:

  • inserturile grafice (marcă, logo, simbol) pot apărea doar în timpul transmisiunilor sportive în direct
  • dar ele trebuie însoţite de mesajul „Fii responsabil!"
  • insertul grafic se difuzează numai în momentul în care se înlocuieşte un jucător sau când se modifică scorul
  • durata unui insert nu poate depăşi 10 secunde, iar durata totală de difuzare pe întreaga transmisie e de maximum două minute
Pot fi interzise vedetele în reclamele la pariuri? Fost președinte CCR: „Ar fi o încălcare a Constituției
PROIECT DE LEGE
Pot fi interzise vedetele în reclamele la pariuri? Fost președinte CCR: „Ar fi o încălcare a Constituției"

Fără vedete în reclamele la casele de pariuri și jocuri de noroc

Parte din legea votată astăzi este și amendamentul depus de UDMR, care interzice persoanelor publice din sport și nu numai să facă reclamă la jocurile de noroc.

„Se interzice orice formă de comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, reglementate potrivit art 10 alin. (1) din Ordonanța de urgenţă nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, prezentate sau recomandate de personalități ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja activităţile de jocuri de noroc”

Printre cei care au diverse parteneriate de promovare a jocurilor de noroc se numără mulți foști sportivi (Ilie Dumitrescu, Adrian Mutu, Marius Lăcătuș, Ciprian Marica, Gică Craioveanu, Mihai Leu etc), dar și oameni din showbiz (Dorian Popa, Bianca Drăgușanu, Dan Capatos, Daniela Crudu) sau jurnaliști (Vali Moraru, Mihai Mironică, Andrei Niculescu, Dan Filoti etc).

Având în vedere problema tot mai accentuată a dezvoltării dependenței de astfel de activități, limitarea stimulării la participare are ca scop principal diminuarea acestui fenomen considerat de psihologi şi psihiatri dependență severă şi foarte periculoasă pentru sănătatea psihică. 

Permiterea activităților de promovare de către organizatorii licențiați, în condiții strict determinate, va asigura un grad ridicat de protecție a categoriilor vulnerabile şi va crea premisele comunicării transparente a condițiilor în care activitatea se desfășoară, astfel încât alegerea consumatorului să se realizeze responsabil. Comunicarea de marketing pentru jocurile de noroc trebuie să fie responsabilă din punct de vedere social, în special în ceea ce priveşte necesitatea de a proteja copiii, tinerii şi alte persoane vulnerabile. 

Comunicările de marketing pentru jocuri de noroc nu trebuie să exploateze aspirații, credulitatea, lipsa de experienţă sau de necunoaştere a copiilor, tinerilor sau a altor persoane vulnerabile.

- motivarea amendamentelor aduse legii

De ce nu a fost interzisă complet publicitatea

În primă fază, proiectul susținea interzicerea totală a reclamelor la jocurile de noroc, atât în audiovizual, cât și în publicitatea stradală sau online, dar PNL a propus mai multe amendamente, care au fost votate marți în Comisia de Cultură și Comisia Juridică, iar azi au fost votate în Senat.

Eliminarea în totalitate a formelor de comunicare comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc, inclusiv pentru cele desfășurate de companiile licențiate potrivit legii române şi supravegheate de autoritățile române ar avea un impact negativ eforturilor statului român de a asigura protecţia jucătorilor români şi de a crea un mediu sigur pentru desfășurarea acestor activităţi. 

Suplimentar, interzicerea promovării audiovizuale a activităților de jocuri de noroc va avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare, fiind preconizată o scădere semnificativă a taxelor şi impozitelor colectate la Bugetul de Stat în mod direct, de la organizatorii de jocuri de noroc şi în mod indirect, fiind afectate deopotrivă veniturile companiilor care desfăşoară activităţi conexe 4 (companiile de publicitate, staţii de televiziune etc) şi, implicit, valoarea taxelor şi impozitelor achitate de acestea.

-motivarea amendamentelor aduse legii

VIDEO Un polițist i-a cerut ponturi la pariuri lui Ilie Dumitrescu: „Veneam de la emisiune”

Citește și: 

Noi dezvăluiri despre hărțuitorul sexual Devis Mangia » Daminuță: „Am fost la Ascoli, iar colegii vorbeau în vestiar despre obiceiurile lui”. Pe cine a agresat în Italia

Războiul Nicolae Badea vs. Răzvan Zăvăleanu - APCH continuă. „Probabil, s-a gândit că suntem niște persoane foarte obediente, care vor face ceea ce li se spune”

BOOM economic într-un oraș din România » Investiție de 650 de milioane de euro: fabrica de anvelope se mută din Rusia

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”


Comentarii (11)
cirus11
cirus11  •  02 Martie 2023, 12:01

Articolul 45 din Constituția României prevede că „accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate”.... deci nu poti asa usor face discriminari intre diferite categorii de oameni, articolul cu celebritatile este neconstitutional si pus intentionat sa pice legea.

username_2
username_2  •  01 Martie 2023, 21:50
Postat de nucu43 pe 01 Martie 2023, 19:47

In timpul transmisiilor directe, vor fi reclame de cel mult 10 secunde, și nu mai mult de 2 minute pe tot parcursul unei partide.

în afara intervalului menționat, intervalul menționat fiind 06-23

nucu43
nucu43  •  01 Martie 2023, 19:47
Postat de username_2 pe 01 Martie 2023, 16:36

sper că am înțeles bine, în intervalul orar 06-23 sînt interzise reclamele la pariuri pe TV, asta ar fi super, să nu mai văd reclame la pariuri în timpul meciului...dacă-i așa e o lege bună, noaptea să bage reclame cîte vor

In timpul transmisiilor directe, vor fi reclame de cel mult 10 secunde, și nu mai mult de 2 minute pe tot parcursul unei partide.

Vezi toate comentariile (11)
Comentează