FOTBAL  »  Superliga  »  RAPID

EXCLUSIV Rapid, ca Bayern și Dortmund » Model revoluționar în Giulești: „Vreau să ajungem la 10 milioane de euro”

Rapid continuă să se dezvolte
Rapid continuă să se dezvolte

Articol de - Publicat sambata, 16 decembrie 2023 14:00 / Actualizat duminica, 17 decembrie 2023 11:02

Daniel Carciug, sponsorship manager și organizator de evenimente la Rapid, a acordat un amplu interviu Gazetei Sporturilor despre relaționarea giuleștenilor cu partenerii, 32 la număr.

  • Din 2020 angajat la Rapid, Carciug susține că alb-vișiniii obțin peste 3 milioane de euro pe sezon din sponsorizări.
  • Oficialul grupării din Giulești consideră că fotbalul românesc nu dispune în general de specialiști suficient de capabili încât să atragă parteneri importanți.
  • De asemenea, Daniel Carciug explică de ce venirea lui Dan Șucu la Rapid a fost benefică activității lui și abordează subiectul colaborării cu zona de betting, făcând diferența între „dezastre sociale” și divertisment.
Pace doar pe tabelă în „Primvs Derby” » Rapid nu bate nici Petrolul, iar Bergodi e sub presiune! Clasamentul Superligii
Petrolul - Rapid 0-0
Pace doar pe tabelă în „Primvs Derby” » Rapid nu bate nici Petrolul, iar Bergodi e sub presiune! Clasamentul Superligii

Daniel Carciug, sponsorship manager la Rapid: „Domnul Șucu mi-a dat acces la firme la care altfel n-aș fi putut ajunge”

- Daniel, câți sponsori are Rapidul?
- Avem 32 de parteneri, sponsori, clienți de publicitate și bartere.

- Care sunt principalii parteneri?
- Superbet e partenerul principal, apoi mai avem parteneri mari precum Mobexpert, Binance, Imamed, Plus autotrade, Dacris, Sasha & Vlad, Tarsin șamd.

- Colaborările sunt pe termen lung?
- Toate contractele sunt pe o perioadă lungă de timp, de cel puțin doi ani. Toată lumea vrea banii firmelor, dar firmele nu sunt proaste, știu să obțină ce au de obținut. Companiile vor să facă bani de pe urma parteneriatelor cu noi, e firesc, de-asta trebuie să avem timp să urmăm un ciclu complet.

- Ți s-a schimbat în vreun fel activitatea după venirea lui Dan Șucu la Rapid?
- După ce a venit domnul Șucu la club, strategia a rămas aceeași, au rămas aceiași oameni. Ce a făcut domnul Șucu ne-a confirmat că ceea ce facem e bine și ne-a asigurat că e alături de noi. Personal, mi-a dat acces la firme la care altfel n-aș fi ajuns, dacă nu beneficiam de contacte din partea dumnealui.

Daniel Carciug, oficial Rapid: „Vreau să avem 100 de parteneri mici”

- Cum decurg negocierile cu partenerii?
- Discuția diferă în funcție de tipul de partener, poate dura de la 10 minute la jumătate de an. Am avut sponsori cu care am bătut palma după un an și ceva. Procedura e așa: am un contact de la o firmă, îl sun și îi spun ce observ eu la ei, campanii, produse, și cum am putea noi să-i ajutăm, cum ar putea să ajungă mai repede la clienții lor prin intermediul clubului Rapid. De exemplu...

- Te rog.
- Binance este o firmă care în România are ca obiectiv să deschidă cât mai multe conturi în aplicația lor. Iar eu, împreună cu country manager-ul Binance, am făcut un plan prin care i-am ajutat pe ei să-și atingă obiectivul. La fiecare meci al nostru de pe teren propriu există un quiz, la care, dacă vrei să participi, trebuie să-ți deschizi un cont la Binance. Pot apărea multe situații...

- Cum ar fi?
- Cei de la Superbet au vrut să fie singuri pe piept, pentru că dau bani foarte mulți. Atunci, cu cei de la Mobexpert, care inițial și ei voiau doar pe fața tricourilor de joc, a trebuit să găsesc o soluție. Atunci, le-am propus să fie sponsorii principali de pe echipamentele de prezentare și de pe echipamentele folosite la încălzire.

- Care e modelul Rapidului pe partea de sponsorship?
- Noi ne propunem să avem 100 de parteneri mici în următorii ani, pe lângă sponsorii mari, care să ne ofere 50.000 de euro anual. Vrem să fim exact ca Bayern Munchen, ca Borussia Dortmund, cluburi care au parteneri de tradiție, mici, care vor fi acolo foarte mult timp. Sigur că e nevoie și de parteneri mari, care arată forța și puterea unui club.

În prezent, fără să fiu subiectiv, Rapid e prima opțiune din fotbalul românesc a firmelor serioase. Puține cluburi ating industrii mari din zona de transport ori retail

- Daniel Carciug, oficial Rapid

Rapid, ca Bayern și Dortmund » Model revoluționar în Giulești: „Vreau să ajungem la 10 milioane de euro”
Daniel Carciug

Daniel Carciug, oficial Rapid: „Acum facem 3 milioane de euro din sponsorizări. Îmi doresc 10”

- Te întreb direct: câți bani face Rapid din sponsorizări?
- Într-un club, sponsorshipul reprezintă sursa de venit cea mai mare. La noi, într-un sezon, sponsorii ne asigură peste 3 milioane de euro și vreau ca în următorii 5 ani să depășim suma de 10 milioane de euro. E domeniul care poate crește cel mai mult. Ticketingul e posibil să urce cu cel mult 30%, în timp ce zona de merchandising are o marjă de creștere de 20-30%. În sponsorship e altceva.

- De ce?
- Pentru că depinzi doar de creativitatea și de abilitatea de a crea servicii de publicitate. De pildă, pot să mă gândesc că e posibil să scriu pe cer la un meci logoul Microsoft. E o idee. Mai e un aspect important.

- Care?
- Niciunul din toate aceste servicii - sponsorship, merchandising, ticketing - nu ar avea o forță de vânzare dacă produsul-umbrelă, adică meciul, nu ar fi unul valoros.

- Adică un club modest nu ar putea atrage firme mari.
- Evident, valoarea celor 3 produse e dată de nivelul la care se află clubul. În Liga 2, primele luni au fost groaznice. Era și pandemie, nu aveam nici rezultate, iar fiecare proprietar de business se gândea la afacerea lui, nu cum să dezvolte alte proiecte. Acum e cu totul altceva. Rapid e cel mai cool club din România, e la modă, toți copiii vor să vină pe stadion, avem a doua cea mai bună audiență din Liga 1, avem cele mai bune numere pe social media, unde colegii mei fac o muncă extraordinară. Am ajuns la nivelul la care vindem story-uri pe Facebook și pe Instagram. Culegem roadele muncii din ultimii 3-4 ani.

+44 FOTO

Despre relația cluburi de fotbal - case de pariuri: „Banii trebuie accesați într-un mod corect”

- Despre asocierea dintre cluburi si casele de pariuri ce părere ai? Se mai poate fără?
- Se poate și fără, dar există o percepție foarte greșită despre companiile de betting.

- Poți detalia?
- Noi, cu Superbet, nu gândim campaniile în ideea: „Vino și joacă la noi!”. Încurajăm ca oamenii să parieze nu pentru a câștiga, ci pentru distracție. Oamenii se uită la casele de pariuri și zic: „Aceste monstruozități fac rău și distrug oameni”. Ele pot fi și așa, dar pot însemna și distracție. Iar a paria 5 lei pe un meci al Rapidului, al celor de la FCSB, al celor de la Dinamo e ceva distractiv. E în firea omului să parieze, exagerările sunt problema, dorința de a te îmbogăți de pe urma pariului e o problemă. Asocierea cu cluburile sportive nu face nimic altceva decât să le dea o popularitate ieșită din comun acestor companii. Dacă nu sunt făcute bine parteneriatele, atunci ele pot însemna dezastre sociale. Doar că ar fi păcat ca echipele să nu acceseze bugetele firmelor de pariuri, să nu le ia banii într-un mod corect. Totuși...

- Da?
- Încurajez cluburile să acceseze și alte industrii. Fotbalul, și sportul în general, are o forță de a juca un rol social fantastic, e păcat să nu vină celelalte industrii și să nu se ralieze cu sportul. Se poate și fără betting, dar ar fi păcat ca acest domeniu să nu fie încorporat într-un mod corect.

„Nu creăm un produs, nu gândim sustenabil, toată lumea vrea banii firmelor pe loc”

- Exceptând Rapidul, cum vezi relaționarea dintre cluburile din România și sponsori?
- Fotbalul românesc atrage mai mulți bani decât în urmă cu câțiva ani, dar încă suntem departe de potențialul maxim.

- Care crezi că e motivul?
- Nu avem firme educate și nici oameni capabili să atragă firme. Toată lumea spune că zona de sponsorship e un fel de cerșeală. Nu e așa! E un produs pe care clubul îl are la dispoziție și ține de capacitatea angajaților de a-l vinde. Nu atragem și pentru că nu gândim produsele împreună, sponsorshipul nu poate fi individual, trebuie gândit la pachet cu merchandisingul, cu ticketingul, cu meciul în sine, cu televiziunile. Dacă pe mine mă programezi doar vineri și luni, la 21:00, mi-e greu să atrag oameni la stadion, ceea ce îmi influențează direct valoarea pe care eu o ofer sponsorului. E nevoie și de suport din partea instituțiilor care conduc fotbalul.

Am auzit de multe ori sloganul: „Să vină multinaționalele în fotbal!”. Cum să vină când tu nu ești capabil să le convingi să vină? Mai întâi pregătește-ți oamenii să fie capabili să atragă firmele! Oricum, eu dau oricând o multinațională pe 10 firme mici. Dacă pleacă acea multinațională, te lasă cu o gaură mare. Dacă pleacă o firmă mică, rămân 9

- Daniel Carciug, oficial Rapid

- E și gândirea pe termen scurt o problemă?
- Da. Stăm prost întrucât nu creăm un produs, nu gândim sustenabil, toată lumea vrea banii firmelor acum. Eu niciodată nu gândesc așa. Am avut situații în care am refuzat sponsori pentru că n-am văzut că pot adăuga o plusvaloare proiectului meu prin asocierea cu acele firme.

- De ce firmele nu apelează aproape deloc la fotbaliști pentru campanii de publicitate?
- E simplu: jucătorii nu sunt branduri destul de mari și interesante pentru companii încât firmele să-și dorească o asociere. Drepturile de imagine ale fotbaliștilor aparțin clubului și/sau firmelor de impresariat, care știu una și bună: bani la semnătură! Ei nu văd dincolo de asta. Nu există nici agenții de influenceri. Jucătorii nu sunt interesați să-și dezvolte brandul în social media. Uitați-vă la cum arată conturile de Instagram și LinkedIn ale lui Gundogan, Lewandowski. Din păcate, nu există oameni care să-i pregătească pe jucători, iar ei nu au o educație ca să atragă și alți bani în afară de salarii și prime. Există un studiu care spune că 90% din jucători, după ce se lasă de fotbal, ajung faliți. Cel mai important produs al unui jucător e brandul lui personal, percepția generală asupra lui, urmăritorii lui de pe rețelele de socializare.

VIDEO. Atmosfera de la derby-ul Petrolul - Rapid 0-0

Mai multe articole despre Rapid: 

Concluziile lui Cristiano Bergodi după Petrolul - Rapid: „Îi felicit pe băieți”
PETROLUL - RAPID 0-0
Concluziile lui Cristiano Bergodi după Petrolul - Rapid: „Îi felicit pe băieți”
Petrolul - Rapid, cu staruri doar în defensivă » Cei 2 giuleșteni care n-au trecut clasa
Petrolul - Rapid 0-0
Petrolul - Rapid, cu staruri doar în defensivă » Cei 2 giuleșteni care n-au trecut clasa

Ioan Andone s-a mutat în Spania » Comparația făcută de fostul antrenor: „Am 4 dormitoare. Știți cât plătesc pe curent?”

Imagini scandaloase! Zona Crepusculară la Arenele BNR, în centrul Bucureștiului » Jandarmii blochează accesul pentru un motiv incredibil: „Sunt «consensele» noastre”


Comentarii (15)
John.Wick
John.Wick  •  17 Decembrie 2023, 13:46
Postat de lefter_popescu pe 17 Decembrie 2023, 13:12

Amice, trezeste-te! Gigi Valiza a fost sancționat pt furtul de identitate. 37 mil de euro a hotărât prima instanta ca trebuie sa plătească fariseul cu origini albaneze, clubului Steaua. Așteptăm judecarea Apelului declarat de acesta. L-a tot amânat dar în final se va judecata. Sa vezi atunci triste mare în Mogoșoaia, Pipera și la granița dintre comunele Berceni și Popesti leordeni , adică în județul Ilfov.

Iar umbli cu minciuna asta? Zi-ne și nouă nr. și data hotărârii. Exact, nu există, procesul cu 37 cai verzi pe pereți a fost suspendat fără a se da vreun termen.

lefter_popescu
lefter_popescu  •  17 Decembrie 2023, 13:12
Postat de Viggobella pe 16 Decembrie 2023, 14:40

Vă dați seama unde ar fi fost steaua acum fără Becali. La popularitatea ei, cu marcă, palmares, profesioniști în management, marketing, și cu banii firmelor puternice care s-ar bate între ele pt asocierea cu steaua. Becali o distruge total. Și totuși fcsb e steaua.

Amice, trezeste-te! Gigi Valiza a fost sancționat pt furtul de identitate. 37 mil de euro a hotărât prima instanta ca trebuie sa plătească fariseul cu origini albaneze, clubului Steaua. Așteptăm judecarea Apelului declarat de acesta. L-a tot amânat dar în final se va judecata. Sa vezi atunci triste mare în Mogoșoaia, Pipera și la granița dintre comunele Berceni și Popesti leordeni , adică în județul Ilfov.

Averroes
Averroes  •  16 Decembrie 2023, 20:42
Postat de balderis pe 16 Decembrie 2023, 19:20

Băiete, aici este vorba despre suporteri, nu despre chibiți...înțelegi !? La chibiți, conform sondajelor fîcîsîbîul este pe primul loc , dar la suporteri , Rapid, Petrolul, Craiova, Timișoara, Dinamo, U Cluj sunt cu mult înaintea voastră !

Pleaca de langa soba, nefericitule :)

Vezi toate comentariile (15)
Comentează
Close