GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

7 componente esențiale ale motorului auto și rolul lor

Articol de GSP - Publicat luni, 22 noiembrie 2021 13:11 / Actualizat miercuri, 24 noiembrie 2021 13:12

Motorul este „inima” mașinii, prin intermediul căreia autovehiculul se pune în mișcare și poate parcurge fără oprire sute de kilometri. Rolul motorului clasic, cu combustie internă, este acela de a transforma energia termică în energie mecanică, pe care apoi să o transmită către roțile mașinii. În cazul motoarelor pe benzină, energia termică rezultă din arderea combustibilului care se aprinde datorită unei scântei ce se produce atunci când cheia este răsucită în contact, în timp ce la motoarele pe motorină, aprinderea se face prin compresie. Se produce o mică explozie, iar energia degajată exercită presiune asupra pistoanelor, care se pun astfel în mișcare, antrenând și celelalte părți ale motorului și, în final, energia mecanică ajunge la roți.

Pentru a înțelege mai bine tot acest mecanism, îți prezentăm în cele ce urmează principalele componente ale unui motor și rolul pe care îl joacă.

Blocul motor

Această componentă este baza motorului, întrucât constituie suportul pentru toate celelalte piese. Atunci când se asamblează un motor, prima piesă pusă pe bancul de lucru este blocul motor de care se atașează apoi rând pe rând toate celelalte componente.

Chiulasa

Se montează în partea superioară a blocului motor, astfel încât să închidă etanș compartimentele de ardere, de răcire și de ungere. În funcție de modelul motorului, în chiulasă se amplasează camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile în care vor fi montate ulterior bujiile (la motoarele pe benzină) sau injectoarele (la motoarele pe motorină). Totodată, chiulasa reprezintă și suportul pe care se montează și mai multe piese ale sistemului de distribuție.

Camera de ardere

Dacă tot am pomenit mai devreme de camera de ardere, trebuie să explicăm mai pe larg care este rolul acesteia. Este vorba de o incintă etanșă, în care combustibilul este amestecat cu aer, presurizat, apoi aprins prin scânteie sau compresie. Exploziile care se produc împing capul cilindru, care reprezintă tavanul camerei de ardere. Acesta este etanșat cu o garnitură față de corpul cilindrului, pentru ca energia degajată din camera de ardere să nu se piardă.

Pistoanele

După ce explozia din camera de ardere împinge capul cilindrului, acesta împinge la rândul său un piston, care, prin deplasarea sa în jos, transmite mișcarea la următoarea componentă prin intermediul unei bare de legătură, numită bielă.

Arborele cotit și arborele cu came

Acea următoare componentă de care tocmai am amintit este arborele cotit, amplasat longitudinal față de blocul motor, de obicei în partea sa de jos. Acesta este pus în mișcare de pistoane și funcționează în tandem cu arborele cu came, legătura fiind făcută prin intermediu curelei de distribuție. Acesta din urmă are un rol important în dozarea combustibilului, a cantității de aer și a presiunii necesare aprinderii.

Simeringurile

Sunt garnituri de etanșare care se montează pe un inel pe arborii din interiorul motorului și pe alte componente rotative. Rolul acestora este acela de a asigura izolarea între interior și mediul exterior. Sunt disponibile mai multe tipuri, în funcție de mediul de etanșare, temperatură, presiune, gradul de expunere la praf și apă, viteza de rotație etc. Poți găsi tipul de care ai nevoie printre sutele de modele de simeringuri disponibile la Rul-Grup.

Baia de ulei

Este situată sub blocul motor, sub forma unei incinte metalice în care se strânge uleiul din motor. Rolul său este acela de a gresa piesele motorului pentru a reduce astfel frecarea și a preveni uzura prematură. Uleiul se acumulează în baie atât prin presiunea exercitată de pompa de ulei, cât și datorită gravitației, ținând cont că baia de ulei este amplasată în partea inferioară a motorului.

Aceasta a fost doar o prezentare sumară a motorului unei mașini, iar o descriere mai complexă nu îți poate face decât un mecanic cu experiență.

Interviu-eveniment cu Stanislas Wawrinka, omul care „a spart” BIG 4: „Am ZERO regrete pentru Wimbledon și am trăit cel mai frumos sentiment din tenis ”. Ce spune despre dispariția reverului cu o mână

Presimte o alegere-șoc la Rapid: „Sunt aproape sigur că el vine! Este înaintea lui Șumi ca variantă”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează