GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Alertă "cod portocaliu": kit-ul de iarnă pe care majoritatea șoferilor îl ignoră

Articol de GSP - Publicat joi, 27 noiembrie 2025 15:30 / Actualizat joi, 27 noiembrie 2025 15:35

În fiecare an, scenariul se repetă cu precizie matematică. Vine primul viscol serios, autoritățile emit un "cod portocaliu", iar știrile se umplu de imagini cu mașini blocate, șoferi care patinează în gol și drumuri naționale închise.

Mulți dintre acei șoferi blocați au un lucru în comun: au crezut că montarea anvelopelor de iarnă este suficientă. Este cea mai frecventă și mai costisitoare greșeală. Anvelopa de iarnă este esențială pentru aderență pe carosabil rece, umed sau pe zăpadă afânată, dar își atinge rapid limitele în condiții extreme.

Pregătirea de iarnă nu înseamnă doar să bifezi o obligație legală. Înseamnă să te asiguri că ai un kit de supraviețuire care te scoate din situațiile critice. Iar noiembrie este luna în care trebuie să faci asta, nu când ești deja blocat în nămeți.

Falsa siguranță: când anvelopa de iarnă devine inutilă

Să fim clari: anvelopa de iarnă este vitală. Dar să crezi că te va scoate din orice situație este o iluzie periculoasă. Eficiența ei scade dramatic pe două suprafețe: gheața sticloasă (polei) și zăpada adâncă, necurățată.

Aici vezi diferența dintre un șofer pregătit și unul care se bazează pe noroc. Când ajungi la baza unei rampe acoperite de gheață sau pe un drum de munte cu zăpadă tasată, sistemul tău ESP va clipi ca un brad de Crăciun, dar mașina va patina în gol.

În acel moment, singura soluție care îți oferă tracțiune mecanică reală este un set de lanțuri antiderapante auto. A avea un set în portbagaj, chiar dacă îl folosești o singură dată pe sezon, este diferența dintre a-ți continua drumul și a bloca traficul pentru toată lumea.

Bătălia din parcare: inamicul tăcut al iernii

Să presupunem că ai ajuns cu bine acasă. Provocarea nu s-a terminat. Urmează chinul de a doua zi dimineața: chiciura, ploaia înghețată sau ninsoarea care ți-a transformat mașina într-un bloc de gheață.

Începe ritualul dureros: cauți racleta, dai drumul la motor și la aerotermă (consumând combustibil inutil), te lupți 15 minute să cureți parbrizul și luneta, doar ca să descoperi că ți-au înghețat și ștergătoarele.

Toată această luptă zilnică poate fi evitată. O husă auto exterior de calitate, concepută pentru iarnă, este cea mai inteligentă investiție. O montezi seara în 30 de secunde, iar dimineața o scuturi și ai plecat cu mașina curată, economisind timp, combustibil și nervi.

Punctele critice pe care le uiți (și care te lasă baltă)

Pe lângă tracțiune și protecție, iarna lovește în alte două puncte vitale pe care mulți le omit la revizia din noiembrie:

  1. Bateria: Este componenta nr. 1 care cedează la ger. Frigul reduce drastic puterea ei de pornire. Dacă bateria ta are deja 3-4 ani vechime și "dă semne" de oboseală, mergi și verific-o la un service. Este mai ieftin să o schimbi acum, în mod planificat, decât să cauți cabluri de curent la -15 grade.

  1. Lichidele: Nu te juca cu ele. Asigură-te că ai lichid de parbriz de iarnă (care rezistă la -20°C sau -30°C) și că antigelul din motor are concentrația corectă. Un motor în care a înghețat apa înseamnă o reparație capitală.

Kit-ul de supraviețuire din parcare

Să presupunem că ai o baterie bună și anvelope corecte, dar ajungi la mașină dimineața și descoperi că ușa este lipită de cheder, înghețată bocnă. Sau, mai rău, nici măcar nu poți băga cheia în yală. Aici intervin detaliile pe care 99% dintre șoferi le omit.

Un spray de dezghețat încuietori și chedere, pe bază de alcool, este o investiție de câțiva lei care te scutește de minute de frustrare și de chedere rupte (care vor costa sute de lei să le înlocuiești). O altă greșeală capitală este pornirea ștergătoarelor când sunt lipite de parbriz. Asta forțează motorașul și arde siguranța. Folosește spray-ul sau răbdarea (după ce se încălzește mașina), niciodată forța.

În al doilea rând, ce faci dacă te-ai împotmolit? Plugul a lăsat un mal de zăpadă în fața mașinii sau ai parcat pe o gheață sticloasă. Roțile tale se vor învârti în gol. Pentru asta, ai nevoie de două unelte de "dezgropat": o lopată pliabilă, militară, pentru a curăța zăpada bătătorită de sub mașină și un sac de nisip sau sare (sau chiar nisip pentru litiera pisicilor) pe care să îl presari sub roțile motrice. Acestea îți oferă acea aderență inițială vitală pentru a te pune în mișcare.

Nu aștepta prima alertă meteo. O mașină pregătită corect îți oferă siguranța că, indiferent de condiții, vei ajunge la destinație, nu la știrile de la ora 17:00.

Sursă foto: Pexels

Citește și:
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
După 10 ani! Pe ce loc poate termina România turneul Mondial: două condiții de îndeplinit la ultimul meci
Handbal
După 10 ani! Pe ce loc poate termina România turneul Mondial: două condiții de îndeplinit la ultimul meci
Sorana Cîrstea și-a anunțat retragerea din tenis: „Te iubesc, îți voi rămâne datoare pe veci!”
Tenis
Sorana Cîrstea și-a anunțat retragerea din tenis: „Te iubesc, îți voi rămâne datoare pe veci!”
Misiune infernală, diseară, pentru Derby de România! Postul rival îl concurează cu un gigant
Media
Misiune infernală, diseară, pentru Derby de România! Postul rival îl concurează cu un gigant
Lanț de magazine dispare din România. Cine vine în loc
Profit.ro
Lanț de magazine dispare din România. Cine vine în loc

Acuzații SEISMICE împotriva lui Gheorghe Tadici: „S-a răzbunat că nu i-au ieșit pariurile! Știe toată țara că pariază!” » Retrasă definitiv la doar 25 de ani: „Era terminată psihic de Tadici, plângea non-stop!”

Scor aiuritor la baschet: 207 puncte diferență! » Scandal după meci: „E nevoie de bun-simț în astfel de situații” vs „Să ne oprim și să nu mai jucăm?”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează