GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Cauciucuri uzate? 4 semne clare că riști o amendă dacă nu schimbi anvelopele.

Articol de GSP - Publicat marti, 04 mai 2021 12:00 / Actualizat vineri, 07 mai 2021 18:06

Siguranța la volan reprezintă un subiect pe cât de actual, pe atât de necesar a fi discutat permanent, pentru a crește nivelul de prudență și responsabilitate în participanții la trafic. În acest sens, legislația rutieră românească impune echiparea autoturismelor cu pneuri cu o adâncime minimă de 1,6 mm în canelurile din banda de rulare și care nu prezintă deformări de natură a pune în pericol siguranța circulației.

Încălzirea vremii este timpul schimbării anvelopelor de iarnă cu cele de vară, dar constatăm, de multe ori, că anvelopele din anul anterior nu arată foarte bine. Este normal ca acestea să aibă o durată de viață limitată, căci intră în categoria consumabilelor auto, dar care sunt semnele care indică necesitatea achiziționării unor noi cauciucuri de vară la preț avantajos?

DOT și aspect

De ce este importantă cunoașterea semnificației marcajelor de pereții laterali ai anvelopelor? Pentru că unul dintre acești indicatori – DOT – arată săptămâna și anul fabricației anvelopei, iar dacă în urma acestei verificări constatăm că vechimea anvelopei este mai mare de 10 ani, atunci aceasta nu trebuie să fie utilizată. În timp, cauciucul îmbătrânește și își pierde proprietățile care ne asigură deplasarea în siguranță, iar riscul de explozie în mers devine foarte ridicat.

O altă modalitate de verificare a stării cauciucului este îndoirea peretelui lateral cu mâna: dacă apar crăpături fine la îndoire, care dispar atunci când nu mai este exercitată presiunea, anvelopa nu mai poate fi utilizată în condiții de siguranță.

Semne de uzură neuniformă

Acestea intervin dacă nu a fost efectuată geometria, ori a fost realizată defectuos, pneurile nu au fost utilizate la presiunea indicată de producător sau, mai grav, sunt probleme la sistemul de direcție sau componentele acestuia au fost ignorate. Astfel, o uzură accentuată pe centrul benzii de rulare indică o presiune prea mare, așa cum uzura pronunțată pe marginile benzii de rulare poate indica rulajul cu o presiune sub limita minimă admisă. Uzura neuniformă pe una dintre marginile benzii de rulare poate fi indica:

  • o geometrie defectuoasă;
  • un defect la una dintre componentele sistemului de direcție;
  • neechilibrarea jantei la montarea cauciucului.

Adâncimea benzii de rulare

În legislația rutieră este reglementată în mod expres necesitatea ca anvelopele în uz să aibă o adâncime a canelurilor pe banda de rulare de minim 1,6 mm. În caz contrar, sancțiunea înseamnă amendă contravențională de până la 725 lei și ridicarea certificatului de înmatriculare. Rațiunea acestei măsuri rezidă în faptul că un pneu uzat excesiv nu mai poate asigura frânarea eficientă și deplasarea în siguranță, crescând exponențial inclusiv riscul de explozie – mai ales în cazul cauciucurilor de vară.

O metodă foarte simplă și rapidă de a verifica dacă adâncimea benzii de rulare este încă satisfăcătoare este de a verifica martorii de uzură – acele nervuri perpendiculare inserate în interiorul canelurilor de pe banda de rulare. Aceste nervuri au o culoare diferită de cea a cauciucului, tocmai pentru a deveni vizibile atunci când adâncimea coboară sub 3 mm.   

Alte semne de uzură anormală

Orice alte umflături, tăieturi sau deteriorări de orice fel în suprafața de rulare sau în peretele lateral al anvelopei reprezintă indicatori clari că este necesară schimbarea urgentă a anvelopei afectate, pentru a putea conduce în siguranță. Mai mult, sunt motive justificate pentru aplicarea de amenzi contravenționale și pentru ridicarea talonului.

Foarte multe dintre aceste deformări ale pneurilor pot fi, în primă instanță, greu de observat cu ochiul liber, dar își fac simțită prezența provocând vibrații și zgomote neobișnuite în timpul deplasării.

Pneurile asigură contactul autoturismului cu suprafața carosabilului, fiind esențiale pentru asigurarea unor deplasări de calitate. În concluzie, verificarea acestora trebuie să fie realizată corespunzător, deoarece de calitatea anvelopelor depinde siguranța conducătorului auto, a persoanelor pe care le transportă, precum și a celorlalți participanți la trafic.

Mihai Neșu, adevărul despre divorț: „Vreau să știe lumea” » S-a spus că soția l-a părăsit în urma accidentului

L-a rugat să nu joace, fiindcă are o presimțire rea, dar el a marcat în poarta Romei! Așa că a schimbat abordarea: „Hai să mai facem copii”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează