GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Ce este planograma unui supermarket și de ce este importantă în stabilirea raioanelor?

Articol de GSP - Publicat joi, 27 iulie 2023 16:48 / Actualizat joi, 27 iulie 2023 16:48

În complexa lume a vânzărilor cu amănuntul, fiecare antreprenor din zona de retail caută modalități de îmbunătățire a experienței de cumpărături a clienților. La o prima vedere, supermarketul poate părea doar un loc ordonat, unde clienții se plimbă printre rafturile de produse, selectând articolele de care au nevoie sau de care sunt interesați, pe măsură ce se deplasează cu căruciorul de cumpărături. 

Oricât de simplu ar părea structurarea raioanelor din magazine, în spatele acestora se ascunde o strategie bine definită de așezare precisă și strategică a rafturilor și a produselor. Acest proces, numit planogramă, nu este deloc aleatoriu, ci mai degrabă este rezultatul unei analize riguroase de marketing și psihologia consumatorilor. 

Ce este planograma și de ce este importantă?

Planograma este o reprezentare vizuală a cum și unde produsele vor fi situate într-un magazin de vânzare cu amănuntul. Scopul principal al acesteia este de a ghida managerii de magazine și personalul în așezarea atractivă a mărfii pe rafturi, pentru a stimula cumpărăturile impulsive. Acest lucru contribuie atât la creșterea vânzărilor, ci și la îmbunătățirea experienței clienților, ceea facilitează la fidelizarea acestora pe termen lung.

O planogramă eficientă nu se rezumă doar la poziționarea strategică a produselor pentru a maximiza vânzările super sau hypermarketului. În egală măsură, această reprezentare vizuală este necesară pentru menținerea unui inventar organizat și la eficientizarea operațiunilor din depozit.

Ce avantaje aduce o planogramă?

Organizarea unui magazin după o planogramă bine definită contribuie la:

Creșterea vânzărilor

Primul și cel mai evident avantaj al unei planograme este potențialul de creștere a vânzărilor. Altfel spus, când produsele sunt plasate strategic pe rafturi pentru magazin, clienții sunt mai predispuși să cumpere mai mult decât intenționau inițial.

Eficiența spațiului

O planogramă bine concepută le permite retailerilor să folosească mult mai eficient spațiul de pe rafturi. Practic, retailerii se asigură că produsele cu vânzare rapidă sunt vizibile și au alocat suficient spațiu de prezentare, în timp ce bunurile cu vânzări mai lente se plasează în partea de jos a raftului.

Bună coordonare între magazine

Dacă aducem în discuție lanțurile de magazine, planogramele sunt de mare ajutor în coordonarea între diferitele locații. Astfel, clienții pot găsi cu ușurință produsele pe care le caută, indiferent de magazinul pe care îl vizitează.

Cum se stabilește ordinea raioanelor în supermarket?

Sunt câteva aspecte esențiale de care specialiștii în psihologia consumatorilor țin seamă în stabilirea raioanelor. Primul și cel mai important este comportamentul clienților. În mod obișnuit, clienții au tendința de a se îndrepta spre partea dreapta imediat ce intră în magazin, așa că produsele cu vânzare rapidă sau cu prețuri atractive sunt dispuse în acea zonă. 

De asemenea, produsele esențiale sunt adesea plasate în partea din spate a magazinului, astfel încât clienții să treacă prin cât mai multe raioane și să fie expuși la o gamă variată de produse, pe care ajung să le cumpere, fie că au sau nu nevoie de ele.

O altă strategie folosită în stabilirea ordinii raioanelor este rotația și actualizarea produselor. Produsele sezoniere, de exemplu, sunt schimbate în funcție de ocazie. În timpul verii, articolele pentru grătar, cremele pentru plajă, umbrelele și costumele de baie se regăsesc în prima linie, în timp ce iarna echipamentele de schi și produsele pentru sărbători sunt promovate mai mult.

Citește și:
După ce și-a mărit sânii, jucătoarea de tenis a intrat pe o platformă pentru adulți » Va câștiga într-un an mai mult decât în întreaga carieră
Tenis
După ce și-a mărit sânii, jucătoarea de tenis a intrat pe o platformă pentru adulți » Va câștiga într-un an mai mult decât în întreaga carieră
„Bomba” iernii în mercato: „Alibec la Dinamo ar fi extraordinar, dar...”
Superliga
„Bomba” iernii în mercato: „Alibec la Dinamo ar fi extraordinar, dar...”
„Made in Oltenia” » Cu Baiaram și Cicâldău în frunte, jucătorii au petrecut cu manele, la o zi după drama de la Atena: „Pentru Cristina, soția mea”
Superliga
„Made in Oltenia” » Cu Baiaram și Cicâldău în frunte, jucătorii au petrecut cu manele, la o zi după drama de la Atena: „Pentru Cristina, soția mea”
Mijlocașul de 32 de ani din Superliga a explicat pentru GSP de ce s-a lăsat de fotbal azi: „Nu-mi mai plăcea” » Ce va face în viitor
Superliga
Mijlocașul de 32 de ani din Superliga a explicat pentru GSP de ce s-a lăsat de fotbal azi: „Nu-mi mai plăcea” » Ce va face în viitor
ULTIMA ORĂ Facturi mai mari la energia electrică de la 1 ianuarie
Profit.ro
ULTIMA ORĂ Facturi mai mari la energia electrică de la 1 ianuarie

„Fotbalistul Anului”, Andrei Rațiu, interviu de gală la Madrid: „Nu sunt arogant. Sunt doar timid” + „Vini jr. cel mai incomod? Nu! El e mult mai electrizant!”

„Trebuie obsesie, dar și liniște” » David Popovici e „Sportivul Anului” și vorbește într-un interviu-eveniment despre o mare provocare: „N-am trecut niciodată prin așa ceva”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează