GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Ce se întâmplă dacă folosești aerul condiționat defect?

Articol de GSP - Publicat miercuri, 03 septembrie 2025 12:19 / Actualizat miercuri, 03 septembrie 2025 12:19

Imagine că ești în mijlocul verii, soarele bate puternic în parbriz, iar singura ta salvare e butonul de „AC”. Apeși, aștepți răcoarea… și nimic. Sau, și mai rău, vine un aer călduț cu miros ciudat.

 

Mulți șoferi ignoră acest semnal și continuă să folosească aerul condiționat „așa cum e”, fără să știe că un sistem defect nu doar că îți face călătoria mai puțin confortabilă, dar poate afecta direct starea tehnică a mașinii și chiar sănătatea.

În rândurile următoare, îți vom explica ce riscuri apar atunci când circuli cu un aer condiționat defect și de ce e mai bine să-l repari înainte să devină o problemă serioasă.

Cum iți dai seama că aerul condiționat este defect la mașină

Atunci când sistemul de climatizare auto începe să cedeze, semnele sunt destul de vizibile, nu doar „simțite”:

●       Aerul nu mai răcește suficient, chiar și la setarea maximă

Dacă temperatura aerului care iese pe gurile de ventilație este mai mare decât 8–10°C față de temperatura din exterior, există șanse mari să fie o problemă. Cele mai frecvente cauze sunt nivelul scăzut de freon, scurgeri pe la garnituri, condensator murdar sau compresor slăbit.

Un service auto poate măsura temperatura cu un termometru special plasat la ieșirea aerului, confirmând dacă sistemul răcește sub parametri.

●       Aer cu miros neplăcut, mai ales la pornirea climatizării

Mirosul de mucegai sau umezeală apare când evaporatorul este plin de bacterii și ciuperci, din cauza lipsei de igienizare clima.

Pe termen scurt, poate părea doar o neplăcere olfactivă, dar pe termen lung afectează sănătatea și indică o problemă de întreținere.

●       Zgomote neobișnuite din zona compresorului

Un bâzâit, clicăit sau hârâit la pornirea aerului condiționat poate însemna rulmenți uzați, curea slăbită sau compresor pe cale să cedeze.

Ignorarea acestui semn poate duce la defectarea completă a compresorului, care este una dintre cele mai costisitoare piese din sistem.

●       Umezeală excesivă pe parbriz și geamuri

Dacă aerul condiționat nu mai elimină eficient umiditatea din interiorul mașinii, înseamnă că nu mai lucrează corect la dezaburire. Acest lucru poate fi cauzat de un filtru de habitaclu înfundat sau de presiune scăzută în circuitul de freon.

●       Presiune anormală în sistem

La o verificare profesională, dacă manometrul indică valori prea mici sau prea mari la încărcare freon, este clar că există o problemă: pierderi, supapă blocată sau supraîncălzire a condensatorului.

Ce se întâmplă dacă folosești aerul condiționat defect?

Continuarea utilizării unui sistem defect neste doar ineficientă, ci și dăunătoare pentru mașină și sănătate. Efectele concrete sunt:

●       Defectarea completă a compresorului

Compresorul este „inima” instalației de aer condiționat. Dacă funcționează cu nivel scăzut de freon, uleiul de ungere circulă insuficient, ducând la griparea componentelor interne.

Înlocuirea compresorului poate costa câteva sute de euro, iar montajul implică și spălarea întregului circuit.

●       Consum mai mare de combustibil

Un compresor forțat să funcționeze în parametri incorecți solicită mai mult motorul. Chiar dacă nu simți imediat la volan, consumul poate crește cu 0,5–1 litru la 100 km.

●       Supraîncălzirea motorului

Condensatorul aerului condiționat este amplasat în fața radiatorului de răcire a motorului. Dacă acesta este murdar sau sistemul lucrează defectuos, temperatura motorului poate crește, afectând garniturile și lichidul de răcire.

●       Pătrunderea bacteriilor și mucegaiului în habitaclu

Fără igienizare clima, un aer condiționat defect devine o sursă de microbi. Sporii de mucegai pot provoca alergii, iritații ale căilor respiratorii și chiar probleme mai grave pentru persoanele sensibile.

●       Uzura prematură a altor componente

Ventilatoarele, curelele și rulmenții vor lucra mai intens ca să compenseze pierderea de eficiență, scurtându-le durata de viață.

●       Siguranță scăzută în trafic

Un aer condiționat care nu mai dezaburește eficient geamurile poate afecta vizibilitatea, crescând riscul de accidente, mai ales pe timp de ploaie sau iarnă.

Așadar, dacă observi oricare dintre semnele de la prima secțiune, cel mai bine este să mergi rapid la un service pentru verificare, încărcare freon și igienizare clima. Așa previi costuri mari și îți păstrezi confortul și siguranța la volan.

Citește și:
„Clientul” lui Becali după FCSB - Dinamo: „Am vrut să-l schimb, dar mi-a zis MM: «Gigi, îl nenorocești!»”
Superliga
„Clientul” lui Becali după FCSB - Dinamo: „Am vrut să-l schimb, dar mi-a zis MM: «Gigi, îl nenorocești!»”
Nu doar Olaru va fi amendat! Gigi Becali anunță: „Îi dau maximum din cât vom putea! Debandadă!”
Superliga
Nu doar Olaru va fi amendat! Gigi Becali anunță: „Îi dau maximum din cât vom putea! Debandadă!”
Le-au aflat scenografia! Planul dinamoviștilor, dejucat la derby: „Un mesaj de Sărbători...”
Superliga
Le-au aflat scenografia! Planul dinamoviștilor, dejucat la derby: „Un mesaj de Sărbători...”
Ce notă a primit Cristi Chivu, după ce Inter a demolat-o pe Como: „Câștigă pariul! Copleșitor”
Campionate
Ce notă a primit Cristi Chivu, după ce Inter a demolat-o pe Como: „Câștigă pariul! Copleșitor”
Lanț de magazine dispare din România. Cine vine în loc
Profit.ro
Lanț de magazine dispare din România. Cine vine în loc

Acuzații SEISMICE împotriva lui Gheorghe Tadici: „S-a răzbunat că nu i-au ieșit pariurile! Știe toată țara că pariază!” » Retrasă definitiv la doar 25 de ani: „Era terminată psihic de Tadici, plângea non-stop!”

Scor aiuritor la baschet: 207 puncte diferență! » Scandal după meci: „E nevoie de bun-simț în astfel de situații” vs „Să ne oprim și să nu mai jucăm?”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează