GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

De la sponsorizări la proiecte secundare: cum intră sportul românesc într-o nouă eră financiară

Articol de GSP - Publicat vineri, 12 decembrie 2025 16:22 / Actualizat joi, 18 decembrie 2025 13:38

Sportul românesc se schimbă foarte lent, aproape interceptibil. Însă, de fiecare dată când se găsesc surse noi de finanțare, schimbările nu contenesc să apară. Cluburile și sportivii încep să se îndepărteze de modelul clasic de sponsorizare și caută soluții de finanțare sustenabile, pe termen lung. Aceste transformări nu sunt foarte mediatizate, dar ele vor influența modul în care cluburile își gestionează activitatea, felul în care sportivii își plănuiesc carierele și relația dintre fani și sport în sezoanele următoare.

De la sponsorizările clasice la idei moderne de finanțare

Deși modelul tradițional de sponsorizare este încă prezent în sportul românesc, este din ce în ce mai rar ca un singur sponsor să acopere toate costurile operaționale ale unui club (cheltuieli de deplasare, academii de juniori, salarii, modernizarea infrastructurii), chiar și atunci când există venituri din vânzarea de bilete.

Aceste presiuni se resimt și la nivelul sportivilor. A fi atlet profesionist în prezent nu mai înseamnă doar antrenament și competiției; presupune și recuperare, menținerea unei alimentații optime și dezvoltare personală și profesională, iar toate acestea implică costuri.

În acest context, discuțiile despre surse alternative de finanțare apar tot mai des atât în birourile conducerii, cât și în vestiare. Cluburile încep să testeze modele de finanțare digitală, iar sportivii profesioniști, actuali și viitori, vorbesc mult mai deschis despre opțiuni moderne de investiții decât o făceau în trecut.

Creșterea interesului pentru soluții de finanțare digitală în sport arată că fanii care urmăresc indicatori precum „BTC RON” înțeleg cum aceste instrumente pot ajuta cluburile să creeze resurse pentru proiecte și să le permită sportivilor să-și prelungească carierele.

Sportivii și cluburile nu se gândesc doar la tabelă

Durata carierei unui sportiv este o preocupare tot mai răspândită. Câteva sezoane mai slabe sau o accidentare pot schimba complet situația unui jucător, motiv pentru care tot mai mulți caută soluții pentru a-și proteja viitorul financiar. Tinerii fotbaliști profesioniști din România au început să înțeleagă că fotbalul, de unul singur, nu le garantează stabilitatea pe termen lung, astfel că se gândesc mai devreme la siguranța lor financiară decât generațiile anterioare.

În mod similar, cluburile se confruntă cu o presiune constantă de a rămâne pe poziții de la un sezon la altul și de a obține rezultate. Managerii sunt tot mai responsabili de bugete, de crearea unor rezerve financiare și de reducerea riscurilor asociate deciziilor pe care le iau. Cluburile din România analizează modele din alte țări și observă cum deciziile financiare inteligente, luate în afara terenului, pot duce la performanțe mai bune pe teren.

Brandul personal joacă un rol tot mai important. Sportivii nu se mai bazează exclusiv pe contractele pe care le au cu cluburile; rețelele sociale, parteneriatele și proiectele independente generează venituri suplimentare. Această abordare le permite să investească în ei înșiși, fie că vorbim despre condiții mai bune de antrenament sau despre pregătirea pentru viața de după retragerea din sportul profesionist.

Educația financiară începe, treptat, să devină parte din cultura sportivă românească. Într-o perioadă în care discuțiile despre bani sunt tot mai frecvente, subiectul nu mai este la fel de inconfortabil. Sportivii și cluburile care înțeleg mai bine finanțele tind să ia decizii mai echilibrate și mai puțin stresante.

Proprietatea digitală și momentele memorabile în sportul modern

Fanii de astăzi vor mai mult decât scorul final. Ei vor povești, vor să cunoască personalitatea jucătorilor preferați și să retrăiască momentele definitorii ale unui sezon. Cluburile din România observă acest lucru și testează diverse metode prin care să creeze o legătură emoțională mai puternică cu suporterii.

Printre aceste experimente se numără și obiectele digitale de colecție. O fază decisivă poate rămâne relevantă mult timp după fluierul final. De exemplu, momentul în care Cristi Mihai a marcat golul pentru 2-0 în minutul 68, după ce Alberto Soro deschisese scorul în minutul 28 pentru echipa lui Zeljko Kopic, rămâne memorabil.

În acest context, NFT-urile reprezintă un posibil instrument digital prin care cluburile pot păstra aceste amintiri. Ele testează astfel de soluții pentru a vedea ce este apreciat de fani și ce pare exagerat. Scopul nu este să îi copleșească cu tehnologie, ci să crească nivelul de implicare.

În final, miza este crearea și păstrarea amintirilor într-un mod care arată grija clubului față de suporteri. Sportul românesc începe să înțeleagă că amintirile au valoare și că, atunci când sunt gestionate creativ și cu grijă, ele construiesc relații mai solide cu fanii. Aceste relații se traduc, în timp, prin prezență mai mare la meciuri, vânzări mai bune de produse și o bază de suporteri mai loială.

Concluzie

Sportul românesc a ajuns într-un punct de tranziție, chiar dacă acest lucru se întâmplă discret. Cluburile pot îmbina tradiția cu soluții financiare moderne, devenind mai flexibile, sportivii își pot asigura un viitor mai stabil, iar fanii beneficiază de mai multe posibilități de implicare. Deși schimbarea pare mică la prima vedere, ea poate influența decisiv modul în care echipele din România se dezvoltă, concurează și rămân stabile în anii care urmează.

Citește și:
E aproape gata! Clubul istoric va avea o „bijuterie” de 40.000 de locuri » Stadionul trebuia să fie inaugurat în 2008
Campionate
E aproape gata! Clubul istoric va avea o „bijuterie” de 40.000 de locuri » Stadionul trebuia să fie inaugurat în 2008
FCSB a anunțat că Alibec va pleca, iar atacantul a numit clubul unde poate merge: „Normal că e o opțiune”
Superliga
FCSB a anunțat că Alibec va pleca, iar atacantul a numit clubul unde poate merge: „Normal că e o opțiune”
Transfer rapid în Superliga! Și-a reziliat contractul și a semnat cu alt club din România
Superliga
Transfer rapid în Superliga! Și-a reziliat contractul și a semnat cu alt club din România
Fosta soție a legendarului Tom Brady s-a căsătorit în secret cu antrenorul de jiu-jitsu: „Nu ar trebui să fiu învinovățită”
Altele
Fosta soție a legendarului Tom Brady s-a căsătorit în secret cu antrenorul de jiu-jitsu: „Nu ar trebui să fiu învinovățită”
ULTIMA ORĂ Uber - obligată în România la plata de drepturi de autor pentru muzica din mașină
Profit.ro
ULTIMA ORĂ Uber - obligată în România la plata de drepturi de autor pentru muzica din mașină

„Fotbalistul Anului”, Andrei Rațiu, interviu de gală la Madrid: „Nu sunt arogant. Sunt doar timid” + „Vini jr. cel mai incomod? Nu! El e mult mai electrizant!”

„Trebuie obsesie, dar și liniște” » David Popovici e „Sportivul Anului” și vorbește într-un interviu-eveniment despre o mare provocare: „N-am trecut niciodată prin așa ceva”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează