GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Istoria treningului: cum a ajuns să aibă succes pe podium, în filme și pe stradă

Articol de GSP - Publicat joi, 29 septembrie 2022 18:09 / Actualizat joi, 29 septembrie 2022 18:09

Treningul este o combinație de două piese (un hanorac sau o jachetă sport combinată cu pantaloni de jogging) a cărei popularitate și "faimă" a fluctuat foarte mult de-a lungul deceniilor. Pentru a afla ce se ascunde în spatele acestui fenomen al modei, ne întoarcem în timp pentru a descoperi cum s-a născut treningul și cum a ajuns la casele de modă de top.

La început, Le Coq Sportif în 1939

Potrivit Complex, crearea treningului ca atare se estimează că a avut loc în 1939. La acea vreme, compania franceză Le Coq Sportif, care este încă în plină activitate, a creat "costumul de duminică".

Explozia succesului: Adidas în anii 1960

Deși treningul era pe piață de mai bine de 20 de ani, abia la sfârșitul anilor 1960 a atins epoca de aur. Apoi, o companie (aproape) necunoscută la acea vreme, numită Adidas, a lansat primul său model în 1967: un trening bărbați în colaborare cu jucătorul de fotbal german Franz Beckenbaur, potrivit site-ului web al mărcii. Da, legendarul trening cu trei dungi albe a luat naștere în acea perioadă și este încă în trend.

Un articol de îmbrăcăminte strâns legat de lumea sportului

Deși, de-a lungul anilor, treningul a lăsat în urmă legătura exclusivă cu sportul, el a fost protagonistul unor evenimente la fel de importante, în lumea cinematografiei. În anii 1970, Bruce Lee a purtat un trening bărbați roșu din două piese în emisiunea Longstreet, prima dată când treningul a ajuns la televiziunea americană. În 1978, Lee a lansat un film (Game of Death) în care vedem un design galben cu dungi negre, care a inspirat designul galben al lui Uma Thurman în Kill Bill: Volumul 1.

În anii '80, universul muzical intră în acțiune

Ascensiunea culturii hip-hop a stimulat utilizarea acestui articol de îmbrăcăminte. B-Boys, MCs și breakdanceri își purtau cu mândrie treningurile. În Statele Unite, pe scena hip-hop avea loc o revoluție care ridica rap-ul ca stil muzical și care necesita o imagine în care cele mai strălucitoare haine și accesorii sportive erau protagoniste, în combinație cu utilizarea diamantelor și a bijuteriilor din aur.

Impactul treningului asupra acestui colectiv a fost atât de mare încât Run-D.M.C., considerat primul mare grup de rap, a lansat piesa "My Adidas", o odă adusă iubirii lor pentru acest brand.

Treningul invadează Europa în anii 1990

În anii care au precedat anii 1990, treningurile au fost deosebit de populare în Statele Unite, dar tranziția a fost rapidă. Trupe britanice de pop-rock precum Blur și Oasis, branduri precum Fred Perry și Lacoste au profitat de situație pentru a se înscrie în noul look indie cu o inspirație clară a stării de spirit. Și da, au purtat și treninguri.

În plus, membrii scenei rave party, grunge și acid din Europa au adoptat, de asemenea, treningul. De la copii de club ca la huliganii din fotbalul britanic. Adidas, Puma și Nike au fost branduri emblematice în cadrul european.

Estetica Y2K: schimbarea de mileniu generează un stil foarte controversat

Faimoasa "problemă a anului 2000" (o eroare teoretică de programare software care susținea că nu ar fi înregistrat niciun alt an care să nu înceapă cu 19, astfel încât s-a considerat că, atunci când va fi 1 ianuarie 2000, calculatoarele vor începe din nou cu 1 ianuarie 1900) a provocat un înainte și un după la sosirea noului secol și a fost sămânța stilului Y2K (care în prezent cunoaște o revenire răsunătoare).

Pentru unii, este un stil care se apropie de „kitsch", dar în realitate a fost o fuziune a exceselor stilistice cu stilul de stradă al anilor '90. Vedete precum Destiny's Child, Christina Aguilera, Britney Spears sau Paris Hilton au fost personalități proeminente ale acestei mișcări, iar treningul a fost unul dintre must-have-urile acesteia.

Filme, videoclipuri și seriale în secolul XXI: treningul ca emblemă culturală

La începutul anilor 2000, treningul trăia în mijlocul clasei inferioare suburbane și invazia sa în lumea culturii populare. Din acel moment, a reușit să se strecoare în nenumărate ocazii în lucrări de artă a șaptea, seriale sau clipuri video. A fost un simbol în ficțiuni precum The Fresh Prince of Bel-Air (1990-1996).

Putem vorbi, de exemplu, despre bine-cunoscutul trening bărbați roșu Adidas purtat de Ben Stiller în filmul lui Wes Anderson din 2001, The Royal Tenenbaums. Un design care este valabil și astăzi în diferite culori.

De asemenea, putem comenta despre momentele în care am văzut un trening bărbați în celebra serie The Sopranos. Un serial HBO care a fost difuzat între 1999 și 2007 și care este încă întipărit în mintea noastră.

Personajul lui Rachel din Friends (1994-2004) a fost o referință stilistică. Deși treningurile nu au fost un simbol al stilului ei, există câteva scene foarte memorabile în care Jennifer Aniston poartă un trening femei. 

Acum, un simbol al luxului și al tendinței pure

Acum ajungem în prezent. Treningul este sinonim cu luxul, bogăția și tendința. Triumful tendinței athleisure (un amestec de atletism și petrecere a timpului liber) a modelat un nou mod de a înțelege ce înseamnă stilul sportiv.

Alexander Wang și Riccardo Tisci au fost printre primii experți în modă care au adus moda sportivă în marile case de lux. Staruri precum Beyoncé și Rihanna au contribuit la succesul athleisure-ului, datorită colaborărilor lor cu Adidas (Ivy Park) și Puma. Familia Kardashian, în frunte cu Kim, Kilye și Kendall, a influențat, de asemenea, succesul treningului.

Karl Lagerfeld a îmbrăcat-o pe Cara Delevingne într-un trening de femei roz îndrăzneț pentru show-ul Chanel toamnă/iarnă 2014. Alessandro Michele a fost un alt nume mare din industrie care l-a pus în prim-plan, mai ales cu colecția sa de primăvară-vară 2018 la cârma Gucci.

Billie Elish este unul dintre trendsetterii globali de astăzi în materie de îmbrăcăminte sport, iar look-ul ei total neon ne-a lăsat fără cuvinte la premiile Spotify Best New Artist 2020. 

Pandemia, catalizatorul pentru confirmarea puterii treningului

Odată cu sosirea pandemiei Covid-19 în martie 2020, treningul cunoaște o vârstă de aur în viața noastră de zi cu zi. Un studiu a arătat că cererea de trening femei și bărbați a crescut cu 810% între martie și noiembrie (2020) față de aceeași perioadă din 2019.

Mai mult, în The Guardian se arată că "potrivit firmei Edited, vânzările de pantaloni de trening au crescut cu 36% (în 2020) față de aceeași perioadă din 2019, în timp ce căutările au crescut cu 2.000% din martie 2020.

EXCLUSIV: Anunțul momentului pentru Gigi Becali » Fotbalistul se întoarce la FCSB: „Direct atacant îl bag!”

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează