GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Reguli esențiale pentru mersul pe scuter

Foto: Honda
Foto: Honda

Articol de GSP - Publicat miercuri, 25 iunie 2025 17:18 / Actualizat miercuri, 25 iunie 2025 17:19

Popularitatea moticicletelor și a scuterelor a crescut vertiginos în ultimii ani, mai ales în orașele aglomerate, unde mobilitatea și consumul redus de carburant fac din ele o alegere practică.

Dacă în valori absolute cele 10.199 de unități noi moto inmatricullate în 2024 poate nu reprezintă o cifra atât de mare, trebuie totuși avut în vedere că m înregistrat totuși o creștere de 53% față de 2023, ceea ce este îmbucurător.

Pentru anul 2025, Honda Trading România, importatorul motocicletelor și scuterelor Honda și liderul vânzărilor pe piața locală, preconizează menținerea trendului ascendent în vânzări și maturizarea constantă a pieței moto.

În plus, legea proaspăt adoptată care permite posesorilor de permis categorie B să parcurgă un curs practic de 10 ore și astfel să obțină dreptul de a conduce legal scutere de 125cm3 va aduce tot mai mulți posesori de 2 roți pe străzile aglomerate mai ales din marile orașe.

Chiar dacă par ușor de condus, scuterele necesită respectarea unor reguli stricte pentru siguranța conducătorului, a pasagerului și a celorlalți participanți la trafic.

Deplasarea pe scuter este mai rapidă decât cea cu mașînă, însă eșți și ceva mai expus pericolelor din trafic, iar pentru a preîntâmpina eventuae accidente nedorite este bine să ai o doză crescută de atenție și prudență.

Primele condiții fiind deja îndeplinite: achiziționarea scuterului, a echipamentului adecvat și obținerea permisului categori A sau B + curs de pregătire, ne aflăm în față primelor deplasări în trafic.

De preferat este că la început să ieșim la plimbare atunci când aglomerația este redusă iar condițiile meteo sunt favorabile – temperaturi peste 15 grade C, să fie pe timp de zi, asfaltul uscat și să nu bată puternic vântul.

Ulterior putem folosi scuterul cam în orice conditiii de temperatura și umiditate (excepție făcând carosabiuul înghețat), dacă ne adaptăm corect echipmentul, cauciucurile și modul de condus.

La fel și cu plimbările pe timp de noapte, la început este mai bine să fie evitate pentru că vizibiitatea este redusă iar o eventuală groapă în asfalt, o pată de ulei/combustibil sau o zona cu nisip/pietriș te pot surprinde.

Conducerea preventivă

Unele reguli sunt aceleași că în cazul autoturismelor, altele însă sunt specifice mersului pe 2 roți. Una dintre cele mai  importante este aceea prin care trebuie să te faci vizibil, prin evitarea unghiurilor moarte, adică să fii văzut în oglinzile celorlalți participanți la trafic, prin echipamentul cât mai colorat și chiar prin alegerea unui scuter de o culoare vizibilă pe timp de lumina puternică sau scăzută, pe ploaie, pe timp de noapte.

Un stil de condus precaut și nu unul sportiv sau agresiv te scutește de neplăceri, de frânări bruște sau evitări în ultimul moment al unor obstacole și chiar de accidente.

Recomandările specialiștilor și al celor cu experiență este să frânezi din timp, progresiv iar în cazul unei frânări de urgență să acționezi ferm ambele manete de frână, față și spate, până la activarea ABS-ului și oprirea scuterului.

Distanță față de ceilalți participanți la trafic ar trebui să fie în concordanță cu cât de aglomerat este drumul, de aderența și de viteză de deplasare, cumva standard pentru orice tip de vehicul. În plus, încearcă să anticipezi mișcările celorlalți, mașini, motociclete, scutere sau pietoni, că să ai câteva momente în plus în luarea corectă a deciziei asupra a ce urmează să faci. Ideal este să te ghidezi după “regulă celor două secunde”. Cum faci asta? Foarte simplu. Îți iei un reper fix față de mașină din față, să zicem un stâlp, apoi numeri timpul în care parcurgi distanță până la acel reper. Asta ar trebui să îți acorde suficient timp de reactive în cazul unei frânări pronunțate.

Liniile de tramvai, uscate dar mai ales ude, trebuie traversate cât mai perpendicular, pentru că vei vedea cât de rapid îți pierzi echilibrul și aderența, la orice viteză, dacă trecerea este făcută oblic.

Plecarea de la semafor ar trebui făcută moderat, nu în acceeleratie maximă, pentru că un șofer care forțează o trecere pe galben sau roșu ori un pieton întârziat vor fi greu de evitat, iar faptul că din punct de vedre legal ai dreptate nu te ajută cu nimic, coliziunea îți va produce ție cele mai multe pagube.

Trecerea printre mașini, în mers sau oprite

Aici discuția poate fi una destul de amplă pentru că legea pare a fi clară, dar adaptarea ei în practică de zi cu zi este ceva mai ambiguă. Chiar dacă în acest moment există un proiect de lege depus pentru a permite “filtrarea” traficului atunci când mașinile sunt oprite, dacă am respectă întocmai legislația în vigoare nu cred că s-ar face prea mare economie de timp în trafic, dar cu multă atenție și ceva bun simt poți înainta printre mașinile oprite la semafor sau chiar cele care se depplaseaza în coloana.

Dacă spațiul nu îți permite încearcă să te faci vizibil, nu auzit și să ceri cumva celorlalți să-ți facă loc, mulțumindu-le apoi pentru că au înțeles și au putut să îți faciliteze trecerea. Dacă insiști accelerând, claxonand, făcând diferite semne poți chiar să te alegi cu amendă pentru comportament agresiv în trafic, asta pe lângă faptul că oricum puteai fii deja în afară legii prin schimbarea alternativă a benzilor de circulație. Iar când parchezi, dacă alegi să o faci pe trotuar, nu conduce scuterul printre pietoni pentru că este ilegal și periculos. Nu poate fi atât de greu să îl împingi până la locul în care vrei să îl lași.

Țările occidentale au o cultură avansată a mersului pe 2 roți căpătată în ani, dar și în România lucrurile se îmbunătățesc, de la un sezon la altul. Pe lângă legile noi care apar că să reglementeze și să ușureze deplasarea cu scuterul sau motocicletă, ține de fiecare dintre noi să fim educați și responsabili în trafic și să contribuim la un mediu mai sigur pentru toți participanții.

Citește și:
Lovitură pentru Mircea Lucescu » Jucătorul naționalei a fost suspendat de UEFA și ratează meciul cu Turcia
Nationala
Lovitură pentru Mircea Lucescu » Jucătorul naționalei a fost suspendat de UEFA și ratează meciul cu Turcia
Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”
Campionate
Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”
Nelu Varga anunță că a bătut palma pentru Emerllahu, dar nu a închis încă transferul: „Ei insistă și dau mai mult. Voi lua o decizie”
Superliga
Nelu Varga anunță că a bătut palma pentru Emerllahu, dar nu a închis încă transferul: „Ei insistă și dau mai mult. Voi lua o decizie”
Englezii râd de țeapa luată de români: „El abia mai poate merge și ei visau la Liga Campionilor”
Superliga
Englezii râd de țeapa luată de români: „El abia mai poate merge și ei visau la Liga Campionilor”
Proiect de amploare în cel mai mare cartier de lângă București
Profit.ro
Proiect de amploare în cel mai mare cartier de lângă București

Șeful ANS i-a răspuns sincer lui David Popovici: „Da, e complet adevărat. Știți de ce nu i-am dat banii?” + Atac la Lipă

Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează