GSP SPECIAL  »  PUBLICITATE  »  ADVERTORIAL

Scuterul, accesoriile și echipamentul – ce alegem?

Foto: Honda
Foto: Honda

Articol de GSP - Publicat miercuri, 25 iunie 2025 17:37 / Actualizat miercuri, 25 iunie 2025 17:37

Am finalizat cursul de pregătire teoretică pentru conducerea unui scuter de 125cm3 și ne aflăm în față deciziei de achiziție. Plecând de la ce ne place, pentru că oricât de mult pragmatism ar fi în întreagă povestea, rămâne totuși o doză de subiectivism și pasiune în toată discuția, sunt  câteva criterii după care ne orientăm.

În această categorie de cilindree, puterea nu este definitorie și avem variante care pornesc undeva de la 10 cp până la cel mult 15 cp, limita legală până la care un scuter poate fi încadrat în “Legea 125B”.

Oricum, cei 15 cp vor fi suficienți pentru o deplasare relaxată atât în oraș cât și pe drumuri extraurbane și cu unele excepții și pe porțiuni scurte de autostrada. Scopul principal al unui scuter de 125cm3 ar trebui să fie acela al deplasării în oraș, rapid, eficient și în siguranță, în cât mai multe dintre lunile unui an, având în vedere că temperaturile și condițiile meteo par să favorizeze acest lucru.

Alegerea corectă a scuterului

Poate că o împărțire pe categorii nu ar fi corect de făcut, însă, putem spune că există scutere cu roți “mici”, respectiv 13-14 inchi și roți “mari”, de 16 inchi.

Sau, o varianta combinată, cum propun cei de la Honda prin modelul Forza 125, care dispune de o roată de 15 inchi pe față și una de 14 inchi pe spate.

Astfel, se câștigă stabilitate pentru trecerile peste gropi, linii de tramvai, eventual borduri dar se păstrează și o  zona de depozitare destul de generoasă sub șa, unde vor încăpea două căști integrale de o mărime medie, iar  acesta este un caz destul de rar în rândul scuterelor de 125cm3.

Cele mai multe oferă un spațiu de depozitare sub șa în care încape o cască și eventual câteva mici obiecte pe lângă.

Ar mai putea fi împărțite, de asemenea, în scutere cu podea plata (de regulă cele cu roțile mai mari) și scutere cu tunel median, unde picioarele se așează de o parte și de alta a acestuia, fie paralel cu solul fie ușor oblic, într-un unghi ceva mai relaxat al picioarelor, ceea ce poate fi un avantaj pentru cei mai înalți.

Și pentru că tot am amintit de cei mai înalți, recomandarea pentru ei este că înălțimea la șa trebuie să fie cât mai aproape de 790-800mm, pentru confort atât în mers cât și la semafor sau pe loc.

Cu toate acestea, atunci când “investighezi” datele tehnice ale unui scuter, pe lângă înălțimea șeii, ar fi bine să fii atent și la lățimea acesteia pentru că va influența foarte mult modul în care ajungi cu picioarele pe pământ, atunci când scuterul se oprește.

În sens invers se aplică pentru cei mai scunzi care vor avea nevoie de o șa cât mai joasă pentru a gestiona în control toate situațiile.

Abs-ul este un must de ceva vreme, însă vei putea regăsi pe unele modele și tehnologii precum Strat&Stop,  lumini LED, Traction Control (denumit uneori diferit de la un producător la altul), Smart Key, priză USB sau USB C, bord TFT sau suspensii spate reglabile.

Pentru că din punct de vedere consum de combustibil ne vom situa între valori de 2 și 3 l/100, autonomia poate fi un aspect important. Regăsim modele cu rezervor mai mic, undeva la 5 litri și putem ajunge până la chiar 15 litri, însă cele mai multe scutere au un rezervor de 7-10 litri și ating autonomii de 250-300km.

Un calcul simplu ne poate arata că deplasarea în oraș cu scuterul poate fi chiar mai ieftină decât cu metroul sau alte variante de transport în comun.

Câteva accesorii de luat în seamă

În funcție de bugetul pe care îl cheltuim pe un scuter avem și unele așteptări în zona accesoriilor pe care le vom primi. De exemplu, Honda SH125i vine echipat din fabrică cu parbriz înalt și o cutie de depozitare exterioară montată în spate, cu un volum de 35 litri.

Dacă nu le găsești în varianta standard, accesoriile pot fi comandate ulterior și în funcție de modelul ales lista poate fi mai scurtă sau mai lungă. Unul dintre cele mai accesorizate modele este Honda Forza125, în lista căruia putem găsi mânere încălzite sau spătar pentru pasager.

Cu ce  echipament urc pe scuter?

Vedem zilnic motociclișți în trafic echipați în costume de piele  impunătoare și cu multe protecții, mai mult, poartă cizme cu inserții din metale sau diferite aliaje de plastic dur, iar cu tot acest echipament arată mai degrabă ca niște cosmonauți.  

Nu e cazul să îți faci griji, pe scuter nu trebuie să arătăm precum Valentino Rossi într-o cursa de MotoGP. Nu este neapărat necesar și nici estetic nu arată tocmai bine, însă mare grijă să nu picăm în extrema opusă și să plecăm la drum că și cum am merge la plajă.

Astfel, un echipament complet poate, și ar trebui să fie compus din: 

  • cască de bună calitate

  • geacă cu protecții la umeri, coate și spate

  • pantaloni cu protecții la genunchi sau protecții de genunchi/genunchi și tibie

  • mănuși 

  • încălțări dedicate mersului pe 2 roți cu motor. 

Nu te speria, există echipamente comode, cu protecții ergonomice care arată la fel ca hainele de zi cu zi. Astfel, fie că alegi să mergi la o întâlnire cu prietenii sau la birou, echipamentul moto poate fi casual sau chiar elegant în unele cazuri. Trebuie doar să alegi ce îți place și ce ți se potrivește cel mai bine.

Casca este cea mai importantă piesă din echipamentul unui scuterist sau motociclist fiind, de altfel, și singurul echipament obligatoriu prin lege. Astfel stând lucrurile, recomandările tuturor specialiștilor sunt să alegem o cască de bună calitate, de la producători recunoscuți care oferă siguranță și rezistență în cazul unui impact și confort în folosire.

Cei mai mulți posesori de scutere folosesc modelele open face, care sunt mai practice și mai confortabile, mai ales la temperaturi ridicate, dar oferă un grad scăzut de siguranță în zona feței și a bărbiei, acolo unde rămâi expus. Căștile modulare par a fi un compromis rezonabil oferind atât protecție cât și confort.

Geaca ar trebui să aibă protecții la umeri, coate și spate și atât protecție ridicată la vânt, ploaie, frig, cât și o bună ventilare la căldură. Dacă nu vrei să ai 2 sau 3 modele diferite: de piele, de vreme rece și de vara, poți opta pentru un model “3 anotimpuri”, care are mai mute straturi detașabile ce pot face față tuturor condițiilor de vreme.

Cel mai bine este să te gândești când vei folosi scuterul și să ai o geacă ce îți oferă protecție și confort. Orice produs care îndeplinește mai multe criterii aduce cu sine un compromis. Cât de mare este acesta, este alegerea ta.

Pantalonii moto sunt fie blugi cu protecții și întărituri, fie pantaloni din materiale rezistente sau chiar pantaloni de piele.  Chiar dacă mergi la birou, ține cont că există blugi moto cu protecții detașabile.

În felul acesta vei fi protejat pe motocicletă și comod la destinație. Fii foarte atent că pantalonii pe care ii alegi să aibă atât protecții, cât și rezistență la abraziune.

Mănușile sunt și ele adaptate condițiilor de vreme, unele modele având chiar un sistem de incalzire al mâinilor. Până acolo ai variante din piele sau materiale rezistente, cu mai multe sau mai puține protecții, mai lungi – 10 cm peste încheietură sau la baza acesteia, dar orice alegi trebuie să fie confortabil și să îți permită să îți folosești mâinile și degetele cu ușurință.

Toate comenzile unui scuter sunt la nivelul mâinilor, picioarele stau relaxate până la semafor sau până oprim și punem cricul.

Și în alegerea încălțărilor variantele sunt multiple iar confortul și rezistența la eventuale căzături nedorite sunt principalele caracteristici de urmărit. O talpă aderentă pe orice fel de suprafață și întărituri bune la vârf, călcâi sau gleznă ar trebui să existe pe orice gheată, cizmă sau chiar pantof pentru motociclism.

Dacă nu ați prins un loc în programul “Rabla”, care oferea discounturi considerabile pentru scuterele de 125cm3 ajungând că prețurile aproape să se înjumătățească la unele modele, aveți totuși variante și discounturi bune pentru o achiziție rapidă. De preferat este că primele ore pe scuter să le faceți pe un carosabil uscat și la temperaturi de vara pentru a deprinde, pentru a începe cu dreptul și fără teamă aventura pe două roți.

Citește și:
Lovitură pentru Mircea Lucescu » Jucătorul naționalei a fost suspendat de UEFA și ratează meciul cu Turcia
Nationala
Lovitură pentru Mircea Lucescu » Jucătorul naționalei a fost suspendat de UEFA și ratează meciul cu Turcia
Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”
Campionate
Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”
Nelu Varga anunță că a bătut palma pentru Emerllahu, dar nu a închis încă transferul: „Ei insistă și dau mai mult. Voi lua o decizie”
Superliga
Nelu Varga anunță că a bătut palma pentru Emerllahu, dar nu a închis încă transferul: „Ei insistă și dau mai mult. Voi lua o decizie”
Englezii râd de țeapa luată de români: „El abia mai poate merge și ei visau la Liga Campionilor”
Superliga
Englezii râd de țeapa luată de români: „El abia mai poate merge și ei visau la Liga Campionilor”
Proiect de amploare în cel mai mare cartier de lângă București
Profit.ro
Proiect de amploare în cel mai mare cartier de lângă București

Șeful ANS i-a răspuns sincer lui David Popovici: „Da, e complet adevărat. Știți de ce nu i-am dat banii?” + Atac la Lipă

Fost mare fotbalist al țării, astăzi trăiește ca un om al străzii, în timp ce copiii lui stau în lux! » „Nu te poți uita nepăsător cum piere un astfel de om”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează