Articol de GSP - Publicat miercuri, 25 iunie 2025 17:14 / Actualizat miercuri, 25 iunie 2025 17:15
Legea 125B a fost adoptată și ne-am putea bucura și, în același timp spera, că, măcar teoretic, mulți șoferi de autoturisme, sătui de traficul aglomerat din marile orașe, vor dori să treacă la scuter pentru a-și eficientiza timpul de deplasare în oraș.
Sunt multe aspecte de luat în calcul pentru a lua decizia, dar măcar acum se poate și nu este deloc complicat.
Dacă ai deja categoria B și urmezi un curs de pregătire practică de 10 ore, la o școală de șoferi moto, poți obține dreptul de a conduce legal scutere de 125 de cm3, fără a mai da un examen dedicat. În plus, trebuie să mai ai în vedere câteva condiții:
permisul categorie B trebuie deținut de cel puțin 2 ani
vârsta minimă a soferului să fie 24 de ani
scuterul/motocicleta de 125 cm3 să fie prevăzut/ă cu transmisie automată și o putere maximă de 11kW
Cum puține motociclete se încadrează în ultima condiție scuterul este soluția optimă, iar variante există destule, de exemplu, japonezi de la Honda oferă 4 modele de scutere de 125cm3.
În urmă cu ceva vreme am testat un astfel de scuter și am fost plăcut impresionat de Honda PCX 125 care a fost lansat în 2009, iar acum se remarcă prin atenție la detalii, fiind unul dintre cele mai bine vândute modele din Europa.
Revenim însă la momentul deciziei, la ce te poate convinge să urmezi acel curs de pregătire practică și la ce avantaje poți obține dacă vei conduce un scuter în oraș.
Vom aborda latura pragmatică în special, dar cu sigurată că, oricine are o aplecare către mersul pe două roți motorizate este motivat într-o anume măsură de o pasiune ascunsă sau afirmată pentru fenomenul “moto”.
În primul rând timpul de deplasare printr-un oraș aglomerat se poate scurta semnificativ. Sigur vei sta mai puțin în trafic decât atunci când mergi cu mașina, iar efectiv cu cât mai puțin, asta depinde de mai mulți factori: lungimea traseului, condiții de traffc, de vreme…
Scurtarea timpului de deplasare trebuie să se realizeze însă în condiții de maximă siguranță, atât pentru cel de pe scuter cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Dacă ai ales scuterul că să nu mai stai nervos și uneori frustrat în traficul aglomerat, atunci bucură-te de plimbare și de sentimentul plăcut pe care îl vei avea și nu te agita prea tare.
Uneori, orice ai face nu vei putea să înaintezi printre mașini sau pietoni și nici nu este recomandat să încerci. Cu toate acestea, un studiu realizat de o importantă companie de sisteme GPS, care preia date de trafic din marile orașe ale lumii, arată că dacă 10% dintre șoferii din Bucureșți ar alege deplasarea pe un scuter, străzile ar fi cu 40% mai puțin aglomerate.
Ai ajuns la destinație și nu mai trebuie să cauți loc de parcare (uneori minute în șir) pentru că scuterul îl parchezi cu ușurință, uneori chiar aproape de locul unde ai nevoie să mergi.
Recomandarea este să o faci totuși asfel încât să nu deranjezi pietonii sau mașinile ce vor trece pe lângă, din două motive practice, pe lângă cel moral. Primul se referă la riscul de a-ți găși scuterul zgâriat, dărâmat, mutat, iar al doilea pentru că te poți trezi cu roată blocată sau o amendă neplăcută.
Bun, timp am câștigat. Se mai poate obține ceva? Vei economisi și bani, bineînțeles.
Consumul urban al unui scuter de 125cm3 este undeva la 2-2,5 l/100, adică de 2-3-7 ori mai mic decât al oricărei mașini. De exemplu, modelele PCX 125 și Sh Mode 125 de la Honda au un consum declarat de 2,1 l/100, valoare pe care o atingi cu siguranță, trebuie doar să ai grijă la modul de mers și condițiile de drum.
Un consum mai mic înseamnă și emisii reduse și uite cum suntem și prieteni cu mediul, fie că ne-am propus, fie că nu. Nici impozitul, asigurarea sau un eventual loc de parcare peste iarnă nu au valori crescute, iar la cum este clima în ultimii ani este foarte posibil ca scuterul să poată fi folosit mai tot timpul anului, deci fără parcare pe timp îndelungat.
Tot la economia de bani amintesc și costurile mici de întreținere.
Dacă la achiziție trebuie să aloci un buget care poate oscila, pentru un scuter nou, între 3.000 și 6.000 euro cu TVA (fără eventuale reduceri sau programul “Rabla”) apoi nu ai de făcut decât reviziile normale și schimburile de lichide și consumabile, care se raportează la capacitatea ciclindrica și implicit presupun cantități mici sau piese rezonabile că preț.
Lanțul nu se curață, nu se unge și nu se întreține, ca în cazul celor mai multe motociclete, transmisia fiind asigurată prin Variator. Mai pe șleau spus, pare că motorul este prins direct pe roată spate.
Aș mai aminti câteva motive care te pot face să apreciezi foarte mult folosirea unui scuter, mai ales în oraș. Ai loc de depozitare sub sa și, fără să mai fi nevoit să montezi o cutie dedicată, poți să beneficiezi de suficient spațiu în care să îți lași casca ori rucsacul sau chiar câteva cumpărături.
De asemenea, ai putea să nu îți schimbi complet garderoba și stilul vestimentar. Totuși, un echipment complet, care presupune cască, geacă specifică, pantaloni cu protecții, încălțări moto și mănuși este necesar și recomandat, cu atât mai mult la început.
Concluzia pare simplă iar decizia o poate lua fiecare în funcție de mulți factori. Este îmbucurător să vezi, de la un sezon la altul, că tot mai mulți prieteni, colegi, cunoscuți se alătură mersului pe două roți, iar cifrele de vânzări ale vehiculelor cu 2 roți confirmă acest lucru.
Par depășite de mult constrângerile ce țin de comoditate, statut sau percepție greșită a riscului și asta este dovedit de progresul societății în ansamblu, nu doar în direcția mersului pe 2 roți. Să ne vedem cât mai curând cu străzile pline de scutere și motociclete iar asta va genera implicit un trafic mai lejer și orașe mai puțin aglomerate și poluate.