GSP SPECIAL  »  RECENZII  »  CRONICĂ DE CARTE

La cinci ani de la lansarea în SUA, autobiografia lui Pete Sampras a fost tradusă și în română » În mintea unui campion

Articol de GSP - Publicat marti, 04 august 2015 19:16

Deținătorul a 14 trofee de mare Șlem își povestește cariera deschizînd un pic ușa și spre tumultul său interior, cel pe care a încercat să-l țină mai mereu departe de ochii presei și ai fanilor ♦ O carte a amintirilor din tenis scrisă cu ajutorul reputatul jurnalist american Peter Bodo

Cartea autobiografică a lui Pete Sampras nu a făcut vîlvă prea mare în 2008, atunci cînd a apărut în America. Nu e o carte plină de dezvăluiri, nu e o carte care mustește de destăinuiri, e o carte despre tenis, despre cariera unuia dintre cei mai mari jucători ai acestui sport.

"În timp ce mi-am aruncat brațele în aer, după cîștigarea a ceea ce avea să fie ultimul meu turneu de Mare Șlem, am lăsat să-mi scape un strigăt simplu și primar pe care se pare că nu l-a auzit nimeni sau nu l-a băgat în seamă. Am urlat: - Fir-aș al naibii, am făcut-o!"
Pete Sampras

Nu și-a propus să facă valuri, ci doar să celebreze jocul și perioada în care a jucat. "În urmă cu cîțiva ani, ideea scrierii unei cărți despre viața mea și timpul petrecut în tenis mi s-ar fi părut atît de stranie pe cît de surprinzătoare vi s-ar fi părut și vouă. În fond și la urma urmei, eu eram cel care lăsa racheta să vorbească în locul lui. Eram cel care stătea, în timp ce ducea o existență foarte hotărîtă, disciplinată și aproape mănăstirească în încercarea de a aduna titluri de Mare Șlem. Și eram cel care își păzea viața personală și evita cu succes controversele și drama, în ceea ce privește atît cariera, cît și viața personală", așa se dechide cartea despre cariera unui om care a fost pentru multă vreme jucătorul cu multe recorduri care păreau greu de doborît.

Momente de cumpănă

Sampras a strălucit pe terenurile de tenis, dar a preferat să fie mult mai discret cu viața sa din afara lor. "Această carte e moștenirea mea. Și mai e ceva, abilitatea de a sta în umbră a fost foarte benefică pentru cariera mea, m-a ajutat să rămîn concentrat și în afara luminilor rampei. Este ceea ce mi-am dorit".

În viața de jucător de tenis a avut și probleme, dar nu acestea sînt cele care rămîn. "Primul meu antrenor a stat la închisoare, mentorul care mă îndruma în momentul în care jocul meu se maturiza cu adevărat s-a îmbolnăvit de cancer și a murit de tînăr, l-am pierdut pe unul dintre cei mai apropiați prieteni pe care-i avem între jucători din cauza unui accident tragic. (...) M-am ciondănit cu adversarii mei și chiar cu sponsorii sau cu lumea tenisului. Totuși nu acestea sînt lucrurile la care se gîndesc cei mai mulți oameni atunci cînd îmi aud numele", continuă americanul într-un fel motivarea pentru care s-a apucat de această carte.

Format de o echipă

Apoi povestea din tenis începe să se deruleze din data de 12 august 1971, în Potomac, Maryland, acolo unde se naște al treilea fiu al lui Sam și al Georgiei Sampras, ambii cu origini grecești. "N-am aproape nici o amintire despre viața în Potomac, dar îmi amintesc că am pus mîna pe o rachetă veche de tenis și că am început să vorbesc ca și cum ar fi fost cea mai cea jucărie sau ceva de genul acesta. Loveam orice puteam găsi și care era suficient de dur pentru a trimite mingea înapoi. În pricipal, era vorba despre zidul de ciment al unei spălătorii cu autoservire".

"Dacă felul meu de a fi - calm, rezervat - l-am moștenit de la tata, de la mama am primit rezistența, puterea de adaptare și încăpățînarea. Ea mi-a inoculat valorile fundamentale, mi-a arătat că nu voi ajunge niciodată luînd-o pe scurtătură"
Pete Sampras

Apoi a ajuns și la terenuri și un tip i-a spus lui Sam că fiul său ar putea juca tenis, un sport despre care nu știa mai nimic. La șapte ani după nașterea lui Pete, familia Sampras se muta în California, la Palos Verdes, locul unde avea să crească viitorul mare jucător. De la opt ani Pete beneficia de mai mai mulți oameni care se ocupau de evoluția lui, Peter Fischer era supraveghetorul, apoi "Robert Lansdrop se ocupa de forehand și de loviturile din spatele terenului, Fischer mi-a luat în primire serviciul, iar un alt antrenor local, Del Little, era specialistul în jocul de picioare și menținerea echilibrului. Pînă la urmă, am luat și lecții pentru voleu de la Larry Easley, un profesionist de la clubul Kramer. Aceasta era echipa neoficială din timpul formării mele".

Prima perlă

După unsprezece ani de muncă intensă, în 1990, Sampras cucerea primul trofeu de Mare Șlem, la US Open, după o finală în care îl învingea pe Andre Agassi. În acest timp, părinții lui Pete erau într-un centru comercial, plimbîndu-se, și au văzut ceremonia de premiere într-un magazin de electrocasinice. A fost primul dintr-o serie de 14. Era doar începutul unei călătorii de doisprezece ani, una presărată cu îndoieli, cu accidentări, cu durere ascunsă, dar și cu tenis, cu lupta cu istoria, cu țeluri, cu fuga după numărul unu mondial, cu regretul că n-a cîștigat niciodată Roland Garros-ul.

" Tata avea un stil oarecum intimidant și, fără să fie cel mai bun prieten al meu, nu avea nici spirit pedagogic. Îmi amintesc cum odată, cînd am spus un cuvînt urît, a încercat să-mi îndese săpun în gură. Nu era violent cu noi, nu ne altoia, dar nici nu făceam prea multe pentru care să ne-o luăm"
Pete Sampras

În zece capitole structurate cronologic, Pete Sampras și Peter Bodo ne plimbă din 1971 pînă în 2002, anul în care americanul a cîștigat ultimul său trofeu de Mare Șlem și anul în care și-a încheiat cariera.
Pe lîngă poveștile meciurilor pe care Sampras le-a considerat demne de reconstituit, între paginile cărții se găsesc și urme de frămîntări, emoții, stări care curg la fel de liniștit ca viața lui Sampras.

"Îmi e dor de turneele majore și zece ani de acum încolo îmi vor tot lipsi. Am atîtea amintiri frumoase cu care să mă hrănesc și încă îmi aduc aminte cum mă simțeam cînd jucam la Wimbledon. De fapt, pot retrăi ușor senzația fizică pe care o aveam cînd intram pe Terenul central pentru a juca o finală. Mă pot gîndi la ea, renasc toate emoțiile, priveliștile și sunetele și pot simți din nou toată acea agitație nervoasă. Dar nu vă faceți griji! Am fost mereu bun la a-mi controla nervii". O carte care te face să-ți fie dor de Sampras și de acea eră din tenis.

"Pete Sampras-În mintea unui campion"

Autor: Pete Sampras și Peter Bodo
Editura: Publica, colecția Victoria Books, 315 pagini