GSP SPECIAL  »  RECENZII  »  CRONICĂ DE CARTE

"They Call Me Coach", biografia antrenorului John Wooden, cel mai de succes tehnician din NCAA » Un domn. Un înţelept. Un antrenor

Articol de GSP - Publicat marti, 04 august 2015 19:20

Baschetul care se joacă în colegiile americane este uneori mai aprins şi mai frumos decît cel practicat în NBA. Pentru că de acolo pleacă toate viitoarele vedete ale unui sport unde idolii s-au aflat mereu la loc de cinste.

Idol a fost şi John Wooden, cel care a cucerit 10 titluri universitare cu UCLA Bruins. Şapte dintre acestea au fost consecutive. Nimeni nu l-a întrecut la răbdare, la putere de adaptare - "fiecare echipă are caracteristicile sale. Unele au media de înălţime mică, altele au procentaje bune la unele capitole". I-a considerat pe jucătorii de baschet copiii săi, dar i-a tratat cu corectitudine şi i-a măsurat potrivit, de la meci la meci.

Amintiri despre elevi

Wooden a jucat ca apărător la Purdue, în perioada 1929-1933 şi a fost antrenor la Indiana State în perioada 1946-1948 şi, atenţie! la UCLA, între anii 1948 şi 1975. Echivalentul său în lumea fotbalului, mai familiară pentru noi, ar fi Sir Alex Ferguson, care şi-a petrecut 27 de ani la Manchester United. Ambii sînt echivalenţi cu devotamentul şi cu dragostea pentru sporturile lor.

Wooden, care şi-a scris biografia alături de Jack Tobin, are amintiri calde şi apropiate despre fiecare fost elev de-al său în parte. Discuţiile cu fiecare în momente-cheie din meciuri, particularităţile fiecăruia. Îi vede în faţa ochilor după înălţime sau forţă. Mai bine zis, îi vedea. Fizic, John Wooden a murit la 99 de ani, în 2010.

De la Biblie au plecat toate

A luptat în Marina SUA în cel de-al Doilea Război Mondial şi a fost, toată viaţa sa un om profund religios. Acest lucru se reflectă profund în cartea în care îşi descrie viaţa. Fără credinţă, viaţa sa nu ar fi fost aşa. Multele din principiile sale de pe teren şi din vestiar au fost luate din Biblie. Ajută-i pe alţii, clădeşte prietenii solide, nu abdica de la lucrurile în care crezi - teme luate din familie, de la tatăl său, un fermier din Indiana.

Wooden îşi povesteşte şi existenţa ca jucător de baschet, care întotdeauna i-a şoptit însă că misiunea sa se va desăvîrşi de pe banca tehnică. Această carte te lasă cu senzaţia că marii antrenori sînt mari înţelepţi ai lumii, care au ales partea ei populată de scheme, strategie şi bun simţ. Paginile acestei cărţi cuprind notiţe scrise de mîna tehnicianului, dar şi poezie. Poezie la propriu şi la figurat, vremurile unui baschet de legendă de unde au pornit multe lucruri bune.

Iubire nesecată pentru soţie

John Wooden s-a însurat cu Nellie în 1932. Împreună au avut un fiu şi o fiică. Nellie a murit în 1985. Pînă în anul în care a murit şi el, John Wooden a păstrat un ritual sfîşietor. În fiecare zi de 21 a fiecărei luni venea la mormînt, apoi îi scria soţiei sale o scrisoare de dragoste. Toate epistolele le aşeza apoi acasă, sub perna pe care dormise Nellie atîtea decenii.

They Call Me Coach

Autori: John Wooden, Jack Tobin
Editura: McGraw Hill
Pagini: 272
Preţ: 70 RON - comandă pe Internet

SPECIAL GSP | A primit 3 lovituri în figură, a revenit după un an: „Vedeam în ceață, mă deranja orice zgomot” » Ce spun Luminița Huțupan Dinu sau Paula Ungureanu și opinia specialiștilor despre brutalitatea loviturilor frontale în handbal

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion