GSP SPECIAL  »  SUPERREPORTAJE  »  DRIVE TEST

FOTO Gazeta a asistat în Maroc la primul drive-test cu Dacia Lodgy » Fără rival

Articol de - Publicat vineri, 27 aprilie 2012 00:00 / Actualizat joi, 26 aprilie 2012 22:46

Lodgy oferă cele mai mari spaţii de depozitare din gama căreia îi aparţine. Dacă rabatezi ambele banchete, se ajunge la un volum de încărcare de 2.617 litri. Imens, aproape cît are o dubă


Cu o capacitate de pînă la 7 locuri, un volum de încărcare imens, 2.617, litri, şi un preţ de pornire de numai 9.500 de euro (TVA inclus), Dacia Lodgy nu are, practic, rival pe piaţă. O versiune echipată la un standard actual, civilizat, costă 13.100 de euro (TVA inclus)

A apărut pe străzile din România, doar în testele pe care le fac cei de la Dacia.
Deocamdată, nu există proprietari de Lodgy. Ea se comandă din martie, dar livrările încă nu au început. E vremea testelor, iar primii care le încearcă sînt ziariştii. Primul drive-test cu Dacia Lodgy. Nu în România, ci tocmai în Maroc. Doar acolo se face, în uzina din Tanger.

Mai ieftin şi facilităţi mai multe oferite de marocani pentru producător! Aproape de mare. Doar le pui pe vapor şi au şi ajuns în Europa, continentul de la care producătorul aşteaptă cele mai mari vînzări.

Prima întîlnire. Nu, de fapt, a doua pentru că am făcut cunoştinţă cu Lodgy în martie, la Geneva, atunci cînd a fost lansarea mondială. Impresia a rămas însă aceeaşi. Mare cît un autobuz. Lodgy e cubic! E robust, dar din cîte se vede extrem de funcţional, iar raportul preţ/ spaţiu e imbatabil.

Spaţiu imens, modularitate rudimentară, dar practică
Francezii spun că Dacia nu mai e low-cost, ci smart-buy. Un monovolum pe care-l poţi configura cu 5 sau 7 locuri. Lodgy oferă cele mai mari spaţii de depozitare din gama din care face parte, cea a monovolumelor medii. Dacă rabatezi ambele banchete, se ajunge la un volum de încărcare de 2.617 litri. Aproape cît o dubă! Imens! 827 de litri în varianta cu 5 locuri şi 207 litri atunci cînd toate cele 7 locuri rămîn funcţionale. Modularitatea lui Lodgy lasă însă de dorit. Este chiar rudimentară. O bilă neagră. Replica a venit imediat. Spaţiul pentru cap şi picioare pentru cel de-al treilea rînd de locuri e mai mult decît suficient.

Interiorul, un mare progres
Dacă profilul destul de pătrăţos şi aerodinamica de autobuz pot fi subiective şi discutabile, interiorul lui Lodgy este, aproape fără urmă de îndoială, un mare progres. Chiar dacă planşa de bord e, per ansamblu, identică cu cea de la Duster, unghiul sub care este înclinată, grija mai mare pentru detalii şi instrumentarul fac diferenţa. Ceasurile de bord, de pildă, au o arhitectură cu trei cadrane rotunde, ceea ce conferă un plus de rafinament şi puţină sportivitate. Panourile uşilor au şi ele nişte linii interesante şi, în premieră, "adăpostesc" butoanele de comandă pentru geamurile electrice. În sfîrşit, adio butoane pe consola centrală în faţă şi, la nivelul gleznelor, în spate! După atîtea laude, nu înseamnă că totul e "de bine". De exemplu, nici Lodgy nu a scăpat de metehnele trecutului, sub volan, în partea stîngă, existînd "celebrul" buton pentru reglarea farurilor, existent şi pe Dacia 1310. De asemenea, nici MPV-ul nu are claxon pe volan, tot maneta de semnalizare din stînga fiind de bază.

Confortabilă la drum
Momentul cel mai aşteptat. Lodgy în test. Oferta de motoare e simplă. Două propulsoare pe benzină, 1.6 litri 85 CP şi unul turbo 1.2 TCe 1.2 litri şi 115 CP. Ultimul, un motor interesant, de ultimă generaţie, în timp ce 1.6 MPI nu-l poţi recomanda decît unei persoane pe care vrei să te răzbuni.

Dieselul oferă două versiuni de putere pentru1,5 dCi: 90 şi 110 CP. Mult mai potrivite pentru acest monovolum graţie unui cuplu generos de 240 Nm. Totul combinat cu o cutie de viteze manuală ascultătoare.

În Maroc, drumurile sînt proaste. Mai proaste ca la noi. Poate şi de aceea francezii au cărat toată presa din Europa pînă acolo. Să vadă cum se comportă Lodgy pe drumuri denivelate. Şi o face bine de tot. Suspensiile setate către confort absorb bine toate obstacolele din şosea.

Aerodinamica? Păi, dacă mergem cu un şifonier cum să fie? Înălţimea este de 1,7 metri. Să fim răi în continuare? Poziţia la volan e înaltă, normal. Numai că reglarea volanului se face numai pe înălţime şi ai impresia că eşti într-o camionetă.

Adversari
Chevrolet Orlando 17.030 euro
Citroen Grand C4 Picasso 19.065 euro
Ford Grand C-Max 19.200 euro
Opel Zafira Tourer 20.490 euro
Mazda 5 19.290 euro
Peugeot 5008 19.315 euro
Renault Grand Scenic
Seat Altea XL 16.212 euro
Volkswagen Touran 20.233 euro
* s-au luat în considerare preţurile de pornire, fără promoţii

Plusuri
Spaţiu imens, navigaţie şi dotări în premieră
Habitaclul lui Lodgy poate fi caracterizat cu un singur cuvînt: imens. Cu cinci persoane aşezate comod la bord, spaţiul pentru bagaje este de 827 de litri. Iar în cazul versiunii cu 7 locuri, tot mai rămîn 207 litri de portbagaj, suficienţi pentru un troller şi cîteva sacoşe, ceea ce este de apreciat. Mai mult, cel de-al treilea rînd de scaune nu a fost pus ca să iasă la număr, ci chiar poate fi utilizat şi de cei care nu sînt contorsionişti de profesie, spaţiul pentru cap şi genunchi fiind cel mai bun din clasă (866 mm şi, respectiv, 144 mm). Garantat, o persoană de circa 1,8 metri înălţime încape fără probleme! Cine are nevoie de şi mai mult spaţiu de depozitare, poate renunţa la banchete şi obţine un volum de, atenţie!, 2.617 litri.

Un mare plus pentru Dacia Lodgy sînt şi dotările, fie ele şi contracost. Astfel, pentru cîteva sute de euro în plus faţă de preţul versiunii alese, MPV-ul poate deveni prima Dacie din istorie dotată cu sistem multimedia Media Nav, ce cuprinde radio, USB şi priza jack, Bluetooth şi navigaţie integrată, cu ecran touchscreen de 7 inch (300 €, TVA inclus), prima Dacie cu scaune faţă încălzite (100 €, TVA inclus) şi prima Dacie cu pilot automat (pilotul vine la pachet cu sistemul de asistenţă la parcare şi un volan îmbrăcat în piele, totul pentru 350 €, TVA inclus).

Minusuri
Modularitate rudimentară şi versiuni submotorizate
Pentru a putea oferi un preţ de bază (9.500 €, TVA inclus) aproape la jumătate faţă de concurenţă, Dacia a trebuit să facă şi concesii, dar nu a făcut rabat la siguranţă, Lodgy dispunînd standard de 4 airbag-uri (2 frontale şi 2 laterale), iar ABS-ul este obligatoriu, conform normelor europene. Prin urmare, versiunea de bază "Acces" are un motor pe benzină 1.6 MPI de 85 CP, ale cărui origini se pierd în "negura vremii", cu peste 10 ani în urmă, chiar dacă a fost făcut să respecte normele de poluare Euro V. Şi "bătrîneţea" agregatului nu ar fi o problemă, dar cei 85 de căluţi se ating abia la 5.000 rpm, iar cuplul de 134 Nm, obţinut la 3.000 rpm, este de-a dreptul anemic pentru gabaritul de dubă al lui Lodgy. Nici diesel-ul 1.5 dCi 90 nu este prea forţos, dar îl ajută mult cuplul de 200 Nm, disponibil pe o plajă destul de bună de turaţii.

O altă concesie o regăsim la capitolul modularitate. Deşi Renault a inventat acum peste 30 de ani monovolumul (Espace), MPV-ul Dacia nu beneficiază de sistemele "inteligente" de rabatare, pliere şi scoatere a scaunelor aflate pe "suratele" franţuzeşti. Prin urmare, în loc de scaune independente, ce pot fi extrase sau aranjate în fel de fel de moduri, ca la Scenic, de exemplu, Lodgy are în spate o banchetă fracţionabilă 60/40 şi, pe al treilea rînd, tot o banchetă, dar de această dată dintr-o bucată. Acestea pot fi pliate, dar sistemele sînt rudimentare, sau scoase, dar efortul de a "plimba canapeaua" este semnificativ. E adevărat însă, nu trebuie să uităm însă că preţul e mult mai mic!

GSP verdict
Dacia Lodgy constituie un pas enorm pentru Dacia, iar raportul preţ/spaţiu/dotări este imbatabil

9.500 de euro (TVA inclus) este preţul de pornire pentru Lodgy, linia de echipare "Acces", 1.6 MPI, 85 CP, 5 locuri

14.700 de euro (TVA inclus) costă varianta de top, "Laureate", 1.5 dCi, 110 CP, diesel, 7 locuri, fără opţionale

Variante de Dacia Lodgy
"Ambiance" 1.5 dCi 90 CP (5 locuri - 12.600 €, 7 locuri - 13.100 €, TVA inclus) "Laureate" 1.2 TCe 115 CP (5 locuri - 13.100 €, 7 locuri - 13.600 €, TVA inclus).


Cît costă "opţionalele"
Proiectoare de ceaţă 100 €
ESP 300 €
Jante aluminiu 320 €
Media Nav (sistem de navigaţie şi multimedia) Touchscreen 7 inch 300 €
Scaune încălzite 100 €
Pack securite (pilot automat, asistenţă la parcare spate, volan îmbrăcat în piele) 350 €

Cariera pe care și-a construit-o fotbalistul dat afară de la FCSB, umilit și numit „vagabond” de Gigi Becali: „Ne vedem peste un an!”

Cornel Dinu a jignit doi „tricolori” după amicalul naționalei: „Au nume de CAP” + Fotbalistul despre care a spus „bine că nu l-am văzut pe teren”


Comentarii (6)
liviuemil
liviuemil  •  28 Aprilie 2012, 00:11

"Aproape cît o dubă!" , "....ai impresia că eşti într-o camionetă". Expresii tipic Romanesti. Cind o auzi pe prima te gindesti la duba militiei iar la a doua nu stii despre ce e vorba. Cuvintul care descrie cel mai bine grupa din care face parte masina care poate cara o cantitate insemnata de marfa ,este VAN,cuvintul pe care il foloseste toata Europa.

baronelul
baronelul  •  27 Aprilie 2012, 16:55
Postat de andutzuflorinel pe 27 Aprilie 2012, 09:56

Este urata masina, nu imi place :) ar putea sa inbunatateasca loganul actual, macar are o forma draguta ;;)

tu ai avut vreo masina pana acum? lasa ifosele ca este romaneasca ca de fapt putine piese sunt facute in ro dar la fite si ifose nu ne intrece nimeni!!

alexsimion
alexsimion  •  27 Aprilie 2012, 12:58

e adevarat ca e mai ieftina decat concurenta dar aici e Romania.Pentru romanul de rand un pret de 13.000 e e mult prea mare.Astept cu viu interes Logan 2-ul.

Vezi toate comentariile (6)
Comentează