SPORTURI  »  AUTO  »  FORMULA 1

Pirelli aduce 1.800 de pneuri pe cursă în Formula 1!

Cel mai rapid schimb de
pneuri în sezonul 2012:
Button, 2,31 secunde +3   FOTO
Cel mai rapid schimb de pneuri în sezonul 2012: Button, 2,31 secunde

Articol de - Publicat joi, 27 decembrie 2012 00:00 / Actualizat miercuri, 26 decembrie 2012 18:38

Fiecare pilot are la dispoziţie înaintea unei curse 6 seturi de anvelope. Apoi, toate pneurile sînt distruse şi topite de către Pirelli


Pirelli aduce la fiecare etapă de Formula 1 aproximativ 1.800 de pneuri. Traseul lor este stabilit cu mult timp înainte. În primul rînd, anvelopele se fabrică printr-un flux de producţie specific înaintea fiecărei curse. De la uzina din Izmit, aproape de Istanbul, pleacă toate pneurile, nu înainte ca fiecare să primească un cod de bare dat de către FIA (Federaţia Internaţională a Automobilului). Este un fel de paşaport, iar seria este încastrată încă din procesul de producţie. Codul nu poate fi şters, conţine toate datele anvelopei care pot fi citite cu ajutorul softului RTS (Racing Tyre System), dezvoltat special de Pirelli, şi oferă toate informaţiile.

Pentru cursele din Europa, anvelopele sînt transportate mai întîi în punctul logistic de la Didcot, aflat în Marea Britanie. Imediat, un oficial FIA primeşte lista cu codurile de bare ale cauciucurilor care vor fi folosite în cursa respectivă. Tot FIA alocă codurile, aleator, fiecărei echipe, după ce primeşte OK-ul de la fabrica din Turcia că toate pneurile sînt identice.

Împărţeala acestora se face la circuit, fiecare echipă avînd alocat cîte un inginer de la Pirelli pe tot parcursul sezonului. Fiecare inginer completează baza de date care însă nu poate fi accesată de toată lumea. Astfel, se elimină ipoteza spionajului privind strategiile de cursă ale echipelor.

Înaintea unei curse
Pirelli, cu acordul celor de la FIA, nominalizează pneurile. Obligatoriu trebuie să fie de două feluri: o versiune mai moale şi una tare. Apoi începe producţia acestora. 1.800 de pneuri pentru fiecare cursă. Dacă este în GP2, numărul lor se suplimentează cu 700, iar dacă este şi etapă de GP3 cu încă 600 de pneuri.

Cu două săptămîni înaintea cursei
Pentru cursele din Europa, pneurile sînt transportate de la Izmit la Didcot (Marea Britanie). Asta înseamnă 3.100 de kilometri care sînt parcurşi în trei zile. Drumul se face cu 7 camioane.

Cu o săptămînă înaintea cursei
Camioanele ajung cu pneurile la circuit în ziua de luni din săptămîna cursei, programatată de fiecare dată în weekend. Codurile de bare sînt reconfirmate

Cu 5 zile înaintea cursei
Mecanicii încep montarea anvelopelor. Sînt necesare două minute şi jumătate pentru a pregăti un pneu. Pentru toate cele 1.800 de cauciucuri, cei de la Pirelli au nevoie de două zile pentru jantarea lor

În timpul cursei
Fiecare pilot are la dispoziţie înaintea unei curse 6 seturi de anvelope, cîte trei din fiecare compoziţie. Toate pneurile sînt returnate celor de la Pirelli, indiferent dacă au fost folosite în cele trei sesiuni de antrenamente, calificări sau cursă.

După cursă
Jantele sînt returnate echipelor. Toate pneurile întregi, folosite şi nefolosite, sînt distruse şi topite la temperaturi foarte mari pentru a produce materie primă folositoare fabricilor de ciment

Statisticile Pirelli
- Numărul total de anvelope furnizate în acest sezon: 31.800 (22.500 pneuri slick-uri şi 9.300 anvelope de ploaie sau intermediare)
- Durata medie de viaţă a slick-urilor în acest sezon: 180 km
- Durata medie de viaţă a pneurilor de ploaie: 140 km
- Cea mai lungă cursă a anului: Malaiezia (două ore, 44 minute şi 51 secunde)
- Cea mai scurtă cursă a anului: Marea Britanie (o oră, 25 minute şi 11 secunde)
- Viteza de top atinsă cu pneurile P Zero F1: 161,828 km/h (Hamilton, calificări MP Italia)
- Cea mai mică viteză înregistrată de pneurile PZero: 161,828 km/h (Schumacher, calificări pentru Marele Premiu al statului Monaco)
- Numărul total de pit-stop-uri: 957
- Media totală a opririlor la boxe per cursă: 47,9/ 1,9 per pilot
- Cele mai multe pit-stop-uri într-o cursă: 76 (Malaiezia)
- Cele mai puţine depăşiri: 24 (Statele Unite)
- Cel mai rapid pit-stop: 2,31 secunde (Jenson Button, McLaren în Marele Premiu al Germaniei)
- Cele mai multe depăşiri într-o cursă cu ploaie: 76 în Marele Premiu al Malaieziei
- Cele mai puţine depăşiri într-o cursă cu ploaie: 12 în Marele Premiu al Statului Monaco

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion


Comentarii (0)

Articolul nu are încă nici un comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează