SPORTURI  »  CICLISM  »  GENT - WEVELGEM 2013, 190KM

Istorie vie » Peter Sagan, prima victorie din carieră într-o cursă clasică: Gent-Wevelgem

Articol de - Publicat duminica, 24 martie 2013 00:00 / Actualizat luni, 25 martie 2013 10:19

Slovacul Peter Sagan (Cannondale) a cîştigat cea de-a 75-a ediţie din Gent-Wevelgem cu o acţiune copiată ca la carte după rivalul Fabian Cancellara. Rutierul în vîrstă de 23 de ani s-a desprins în ultimii patru kilometri, după ce a învins o evadare care a suprins plutonul cu 40 de secunde. Este prima victorie într-o cursă clasică pentru Sagan, care se debarasează de complexul competiţiilor de primăvară şi răspunde succesului obţinut de Fabian Cancellara în E3 Harelbeke. Totul e reglat pentru un duel de lux în Turul Flandrei, pe 31 martie

De parcă pavatele şi temperaturile de -4 grade nu ar fi fost motive suficiente pentru a face din Gent-Wevelgem una dintre cele mai grele curse din acest an, organizatorii le-au pregătit o "surpiză" cicliştilor, mutînd startul la 50 de kilometri distanţă de linia tradiţională de plecare. Mark Cavendish&Co. au fost nevoiţi să împacheteze şi să stea în autocar pînă-n Gistel, acolo unde au scos orice obiect vestimentar posibil pentru a se proteja de vînt şi gerul năpraznic. S-au consolat, în schimb, cu 45 de kilometri anulaţi din traseul lung de 238 de borne şi cu promisiunea ciudată a lui Frank Hoste, şeful competiţiei: "Dacă vreun ciclist alunecă pe o bucată de şosea îngheţată, cursa se opreşte!".

Slovacul Peter Sagan (Cannondale) a cîştigat cea de-a 75-a ediţie din Gent-Wevelgem cu o acţiune copiată ca la carte după rivalul Fabian Cancellara. Rutierul în vîrstă de 23 de ani s-a desprins în ultimii patru kilometri, după ce a învins o evadare care a suprins plutonul cu 40 de secunde. Este prima victorie într-o cursă clasică pentru Sagan, care se debarasează de complexul competiţiilor de primăvară şi răspunde succesului obţinut de Fabian Cancellara în E3 Harelbeke. Totul e reglat pentru un duel de lux în Turul Flandrei, pe 31 martie

De parcă pavatele şi temperaturile de -4 grade nu ar fi fost motive suficiente pentru a face din Gent-Wevelgem una dintre cele mai grele curse din acest an, organizatorii le-au pregătit o "surpiză" cicliştilor, mutînd startul la 50 de kilometri distanţă de linia tradiţională de plecare. Mark Cavendish&Co. au fost nevoiţi să împacheteze şi să stea în autocar pînă-n Gistel, acolo unde au scos orice obiect vestimentar posibil pentru a se proteja de vînt şi gerul năpraznic. S-au consolat, în schimb, cu 45 de kilometri anulaţi din traseul lung de 238 de borne şi cu promisiunea ciudată a lui Frank Hoste, şeful competiţiei: "Dacă vreun ciclist alunecă pe o bucată de şosea îngheţată, cursa se opreşte!".

Clasica sprinterilor a avut de îndurat trecerea peste 10 dealuri pavate, ultimul venit cu 40 de kilometri înainte de final. Oamenii de urmărit au avut un profil uşor diferit de ce a fost în E3 Harelbeke, sprinterii făcînd un pas în faţă, printre ei numărîndu-se cel mai mare dintre cei mari, britanicul Mark Cavendish. Fabian Cancellara a spus şi el "prezent", la fel ca şi Peter Sagan, aflat într-o saga nesfîrşită pentru a cîştiga prima sa clasică, în timp ce Sky i-a adus pe Edvald Boasson Hagen şi Bernhard Eisel. Tom Boonen, cîştigătorul ultimelor două ediţii, a fost şi el la start, dar a acţionat mai mult ca domestique de lux pentru Cavendish.

BOOM încă de la start! O zi nefirească
10 kilometri din friguroasa ediţie a 75-a şi plutonul s-a fracturat în 5 grupuri! În primul s-au aflat aproape toţi oamenii importanţi: Sagan, Boonen, Cavendish, Thor Hushovd, Lars Boom, Andrei Greipel şi Eisel. Absente din miezul acţiunii, RadioShack-ul lui Cancellara, Garmin şi OricaGreenEDGE au început o urmărire furibundă, în timp ce ultimele 3 grupuri înregistrau distanţe de cîteva minute după doar 40 de kilometri parcurşi! Distanţa dintre cele două acţiuni fruntaşe s-a menţinut în limita a 30 de secunde pentru o bună bucată de vreme. Cu 100 de kilometri înainte de final, atunci cînd urmărirea a costat cîţiva oameni buni de trenă, cele două grupuri din faţă s-au unit, formînd o adunare selectă de 50 de rutieri.

Cursa nu are nici o clipă de linişte. Boonen spune adio la Turul Flandrei?
Cînd lucrurile păreau să se liniştească, Sagan, Cancellara şi Boonen au început şicanele. BMC a accelerat brusc, alte fracturi s-au făcut simţite, Boonen s-a menţinut în primul grup, Sagan a cheltuit încă un pic de energie, Cancellara a jucat la status quo. Şi tot aşa. Pentru a dezamorsa tensiunea, plutonul a fost nevoit să elibereze trei rutieri. Veteranul Juan Antonio Flecha (Vacansoleil), Mathieu Ladagnous (FDJ) şi Assan Bazayev (Astana) au obţinut un permis de maximum două minute, iar Cannondale şi Sky au ţinut de lesă. Surpriza a venit în zona de realimentare, cu 70 de kilometri înainte de final, atunci cînd Fabian Cancellara a ales să renunţe pentru a se întoarce în Elveţia pentru tradiţionalele cîteva zile cu familia. 5 borne mai tîrziu, Boonen s-a răsturnat pe un trotuar, îngheţînd sîngele flamanzilor. S-a ridicat, a părut că se menţine pe traseul spre Wevelgem, dar s-a retras acuzînd durere la piciorul drept şi la cotul care s-a infectat în iarnă şi care l-a ţinut pe bară pentru o bucată bună de timp.

În faţă, duelul zilei a devenit Sagan vs Boasson Hagen. Cîştigător în 2009, norvegianul s-a folosit de garda în tunici negre de la Sky şi a stat protejat de vînt, în timp ce toţi oamenii lui duceau lupta cu avantajul de un minut al celor trei evadaţi. Heinrich Haussler a apăsat pedala adînc şi a creat un pod pînă la grupul fruntaş, acţiunea sa aducîndu-i aproape şi pe alţii, în special pe Sagan şi Greg Van Avarmaet. Rapid, cursa a fost condusă de 13 rutieri, în timp ce Omega Pharma-QuickStep dădea bice disperate pentru a-l aduce înapoi în luptă pe Cavendish. Odată ajuns avantajul la un minut şi jumătate, nimic nu a mai putut fi făcut, iar bătălia pentru victorie s-a dat în grupul Sagan, rutierul care se folosea din plin de prezenţa coechipierului Maciej Bodnar .

Finalul suspinelor lui Sagan
Slovacul de fier de la Cannondale s-a scufundat în conformul celor 13 tunici de la vîrf, în speranţa că va avea puterea necesară să obţină prima victorie din carieră într-o cursă clasică. Cu simţurile ascuţite la maximum, Sagan şi-a adulmecat rivalii. A apărut nervos în faţă, a voltat la fiecare tresărire a colegilor de evadare, a aruncat mănuşile pe trotuarele din Wevelgem şi a întors capul de 30 de ori cu 360 de grade. Cu 4 kilometri înainte de final, atenţia l-a plictisit, a decis să-i ignore complet pe ceilalţi, a strîns ghidonul bicicletei şi a început o acţiune solitară. Nimic nu i-a stat în cale, vîntul i-a şuşotit gloria în urechea dreaptă, fiecare metru de şosea a urcat imediat după ce bicicleta lui Sagan l-a parcurs, iar finalul a oprit timpul loc. Sagan a ridicat bicicleta peste linia de sosire, ca pe un taur blînd hipnotizat de voinţa lui de fier, a salutat mulţimea şi s-a oprit. După trei etape în Turul Franţei şi trei în Turul Spaniei, apoi un Gent-Wevelgem, cariera unora poate fi considerată un mare succes. A lui doar ce a început. VIDEO CU FINALUL

Clasament Gent-Wevelgem:
1 Peter Sagan (Svk) Cannondale  4:29:10
2 Borut Bozic (Slo) Astana 0:00:28
3 Greg Van Avermaet (Bel) BMC
4 Heinrich Haussler (Aus) IAM
5 Juan Antonio Flecha Giannoni (Spa) Vacansoleil-DCM
6 Matthieu Ladagnous (Fra) FDJ
7 Bernhard Eisel (Aut) Sky Procycling
8 Stijn Vandenbergh (Bel) Omega Pharma-Quick Step
9 Yaroslav Popovych (Ucr) RadioShack Leopard
10 Andrei Amador Bipkazacova (Crc) Movistar

Playtech: BOMBĂ! De ce nu l-a grațiat Băsescu pe Gică Popescu! S-a aflat ADEVĂRUL


Comentarii (2)
lalalalalalalala
lalalalalalalala  •  24 Martie 2013, 20:19

ma bucur pentru el. totusi, nu e una din marile clasice si inca nu a reusit sa castige o cursa de peste 200 de km iar pe pavate nu prea se pricepe cum bine a observat alex ciocan. poate s-ar concentra mai bine pe clasicele din ardeni si lombardia.

alpin
alpin  •  24 Martie 2013, 19:30

Sagan, alaturi de Nibali, reprezinta speranta de reinviere a ciclismului dupa era funesta a Dopatului Maximus, Lance Armstrong! Despre cei de la Sky... vor fi prinsi si ei!!

Vezi toate comentariile (2)
Comentează