SPORTURI  »  CICLISM  »  TURUL FRANŢEI, ETAPA 16, PAU-BAGNÈRES-DE-LUCHON, 197KM

Thomas Voeckler, primul supravieţuitor în Cercul Morţii » Wiggins rămîne în galben

Thomas Voeckler (Europcar)
Thomas Voeckler (Europcar)

Articol de - Publicat miercuri, 18 iulie 2012 00:00 / Actualizat miercuri, 18 iulie 2012 18:30

Francezul Thomas Voeckler (Europcar) face dubla în Turul Franţei, după ce se evidenţiază pe cele patru căţărări ale zilei şi supravieţuieşte unei evadări masive. Bradley Wiggins a venit alături de coechipierul Froome şi Vicenzo Nibali, în timp ce australianul Cadel Evans (BMC) s-a luptat să rămînă în top 10, în ceea ce s-a dovedit o zi mizerabilă între Pau şi Bagnères-de-Luchon

Ajuns pe vîrful de pe Tourmalet, Octave Lapize, cîştigătorul din 1910 al Turului Franţei, a început să răcnească spre organizatori: "Sînteţi asasini! Asta sînteţi! ASASINI". Tocmai terminase ceea ce în pluton poartă numele şoptit de Cercul Morţii. O etapă alergată cu regularitate înainte de al doilea Război Mondial, pe vremea cînd rutierii nu beneficiau de aportul bicicletelor din fibră de carbon, de asfalt primitor şi lin sau de ajutorul mecanicilor, o etapă ce conduce caravana peste cele mai grosolane căţărări din Pirinei. Aubisque, Tourmalet, Aspin şi Peyresourde, acoperişul ameţitor al Turului Franţei. În 1926, aceasta a fost ziua unde primul italian cîştigător de tricou galben, Ottavio Bottecchia, şi-a încheiat cariera într-un şant, în timp ce "plîngea amarnic, ca un copil, frînt de efort", iar cîştigătorul etapei şi al Turului, neînduplecatul belgian Lucien Buysse, contoriza peste 17 ore pe bicicletă. :O

197 de kilometri fără nicio palmă de teren plat, un traseu încheiat pe coborîrea de pe Peyresourde, un fel de invitaţie la bravură timpurie şi atacuri nesăbuite. Cu degetele încleştate pe ghidon, uşor binecuvîntaţi karmic de dispariţia lui Frank Schleck, rutierii au abordat etapa a 16-a precauţi, tiptil, atenţi la orice mutare făcută de oamenii de clasament general. Tumultul s-a simţit în sînul echipelor care nu au reuşit să cîştige o etapă şi un grup de 38 de rutieri :O, printre care nume precum Alexander Vinokourov (Astana), George Hincapie (BMC), Thomas Voeckler (Europcar), Jens Voigt (RadioShack) sau Rein Taaramae (Cofidis), s-a desprins la poalele căţărării Aubisque. Angrenaţi în lupta pentru tricoul de cel mai bun căţărător, Voeckler şi Frederik Kessiakoff (Astana) au trecut în această ordine culmea.

Tourmalet a cernut grupul fruntaş, a strîns lesa acordată de oamenii de la Sky şi a ascuţit lupta pentru puncte. Americanul George Hincapie a spus adio pe curbele lungi şi, odată cu el, s-au scufundat cei mai convulsivi 15 ani din istoria ciclismului. A fost momentul cînd Brice Feillu (Saur-Sojasun) şi Thomas Voeckler (Europcar) au încheiat un pact naţional nefiresc, au deschis drumul pe ultima parte a căţărării, s-au folosit de profilul de brici al lui Feillu şi de ritmul de pisică verde al lui Thomas şi au trecut la 10 minute de pluton. Cei doi au colaborat perfect, suficient cît să menţină camerele de filmat atente pînă pe Aspin, după care s-au văzut ignoraţi în momentul în care Cadel Evans a început să facă implozie sub "ramele" date de Ivan Basso pentru Nibali.

Soarele nimicitor a început să-şi răşnească razele într-o perdea sufocantă, Ivan Basso şi-a aliniat dinţii ca într-o schiţă de Da Vinci, iar Bradley Wiggins şi-a prins bicicleta cu un magnet negru de oamenii de la Liquigas. Înainte de ultima căţărare a zilei, cea de pe Peyresourde, un grup rafinat de favoriţi a încercat să se distanţeze de australianul Cadel Evans, aflat într-o zi de ascuns în pod ca să nu o găsească nepoţii, pentru a contura o luptă a leilor între Vincenzo Nibali şi britanicul în galben. Cu 25 de kilometri înainte de final, trena BMC s-a izbit de baza căţărării Peyresourde, iar Evans a rămas prizonier printre cioburi, nemaiavînd ocazia să-şi vadă rivalii decît pe bicicletele de recuperare. Liquigas a înteţit focul, Lotto-Belisol s-a alăturat efortului colectiv, Sky a arătat că şi tunicile negre pot fi imaculate. Nibali a încercat marea cu degetul, dar gheaţa compusă din Wiggins şi locotenentul Froom s-a dovedit de nepătruns. În ciuda accelerărilor dezvoltate de italian, britanicii de la Sky au fost permanent în gardă, nu au cedat niciun metru de coborîre şi au ajuns la linia de sosire liniştiţi, împreună.

În faţă, Thomas Voeckler a trecut primul şi de ultima căţărare a zilei, a făcut un mini-contratimp în coborîre şi a primit cadou un kilometru singur cu fanii francezi. Palmele au devenit coliniare cu umerii, zîmbetul s-a iscat larg, proporţional cu durerea zilei, şi Voeckler a trecut pentru a doua oară linia de sosire mai repede ca orice om. Ca bonus, tricoul de cel mai bun căţărător i-a mai oferit un drum pe podium. Înconjurat de coechiperi (încă un semn că lucrurile nu puteau deveni mai rele!), Cadel a trecut linia de sosire undeva între momentele cînd Thomas Voeckler se gîndea unde să aşeze leul de pluş în autocar, iar în cel mai apropiat oraş se primea o comandă de şampanie inscripţionată cu sigla Europcar.

Clasamentul etapei:
1 Thomas Voeckler (Fra) Europcar 5:35:02
2 Chris Anker Sörensen (Den) Saxo Bank-Tinkoff Bank 0:01:40
3 Gorka Izaguirre Insausti (Spa) Euskaltel - Euskadi 0:03:22
4 Alexandr Vinokourov (Kaz) Astana 0:03:22
5 Brice Feillu (Fra) Saur - Sojasun 0:03:58
6 Jens Voigt (Ger) RadioShack-Nissan 0:04:18
7 Daniel Martin (Irl) Garmin - Sharp 0:06:08
8 Simone Stortoni (Ita) Lampre - ISD 0:06:08
9 Giampaolo Caruso (Ita) Katusha 0:06:08
10 Laurens Ten Dam (Ned) Rabobank  0:06:11

Clasamentul general:
1 Bradley Wiggins (MBr) Sky Procycling 74:15:32  
2 Christopher Froome (MBr) Sky Procycling 0:02:05  
3 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale 0:02:23  
4 Jurgen Van Den Broeck (Bel) Lotto Belisol  0:05:46  
5 Haimar Zubeldia Agirre (Spa) RadioShack-Nissan 0:07:13  
6 Tejay Van Garderen (USA) BMC  0:07:55  
7 Cadel Evans (Aus) BMC  0:08:06  
8 Janez Brajkovic (Slo) Astana Pro Team 0:09:09  
9 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:10:10  
10 Thibaut Pinot (Fra) FDJ-Big Mat 0:11:43

Francezul Thomas Voeckler (Europcar) face dubla în Turul Franţei, după ce se evidenţiază pe cele patru căţărări ale zilei şi supravieţuieşte unei evadări masive. Bradley Wiggins a venit alături de coechipierul Froome şi Vicenzo Nibali, în timp ce australianul Cadel Evans ( BMC) s-a luptat să rămînă în top 10, în ceea ce s-a dovedit o zi mizerabilă între Pau şi Bagnères-de-Luchon

Ajuns pe vîrful de pe Tourmalet, Octave Lapize, cîştigătorul din 1910 al Turului Franţei, a început să răcnească spre organizatori: "Sînteţi asasini! Asta sînteţi! ASASINI". Tocmai terminase ceea ce în pluton poartă numele şoptit de Cercul Morţii. O etapă alergată cu regularitate înainte de al doilea Război Mondial, pe vremea cînd rutierii nu beneficiau de aportul bicicletelor din fibră de carbon, de asfalt primitor şi lin sau de ajutorul mecanicilor, o etapă ce conduce caravana peste cele mai grosolane căţărări din Pirinei. Aubisque, Tourmalet, Aspin şi Peyresourde, acoperişul ameţitor al Turului Franţei. În 1926, aceasta a fost ziua unde primul italian cîştigător de tricou galben, Ottavio Bottecchia, şi-a încheiat cariera într-un şant, în timp ce "plîngea amarnic, ca un copil, frînt de efort", iar cîştigătorul etapei şi al Turului, neînduplecatul belgian Lucien Buysse, contoriza peste 17 ore pe bicicletă. :O

197 de kilometri fără nicio palmă de teren plat, un traseu încheiat pe coborîrea de pe Peyresourde, un fel de invitaţie la bravură timpurie şi atacuri nesăbuite. Cu degetele încleştate pe ghidon, uşor binecuvîntaţi karmic de dispariţia lui Frank Schleck, rutierii au abordat etapa a 16-a precauţi, tiptil, atenţi la orice mutare făcută de oamenii de clasament general. Tumultul s-a simţit în sînul echipelor care nu au reuşit să cîştige o etapă şi un grup de 38 de rutieri :O, printre care nume precum Alexander Vinokourov (Astana), George Hincapie (BMC), Thomas Voeckler (Europcar), Jens Voigt (RadioShack) sau Rein Taaramae (Cofidis), s-a desprins la poalele căţărării Aubisque. Angrenaţi în lupta pentru tricoul de cel mai bun căţărător, Voeckler şi Frederik Kessiakoff (Astana) au trecut în această ordine culmea.

Tourmalet a cernut grupul fruntaş, a strîns lesa acordată de oamenii de la Sky şi a ascuţit lupta pentru puncte. Americanul George Hincapie a spus adio pe curbele lungi şi, odată cu el, s-au scufundat cei mai convulsivi 15 ani din istoria ciclismului. A fost momentul cînd Brice Feillu (Saur-Sojasun) şi Thomas Voeckler (Europcar) au încheiat un pact naţional nefiresc, au deschis drumul pe ultima parte a căţărării, s-au folosit de profilul de brici al lui Feillu şi de ritmul de pisică verde al lui Thomas şi au trecut la 10 minute de pluton. Cei doi au colaborat perfect, suficient cît să menţină camerele de filmat atente pînă pe Aspin, după care s-au văzut ignoraţi în momentul în care Cadel Evans a început să facă implozie sub "ramele" date de Ivan Basso pentru Nibali.

Soarele nimicitor a început să-şi răşnească razele într-o perdea sufocantă, Ivan Basso şi-a aliniat dinţii ca într-o schiţă de Da Vinci, iar Bradley Wiggins şi-a prins bicicleta cu un magnet negru de oamenii de la Liquigas. Înainte de ultima căţărare a zilei, cea de pe Peyresourde, un grup rafinat de favoriţi a încercat să se distanţeze de australianul Cadel Evans, aflat într-o zi de ascuns în pod ca să nu o găsească nepoţii, pentru a contura o luptă a leilor între Vincenzo Nibali şi britanicul în galben. Cu 25 de kilometri înainte de final, trena BMC s-a izbit de baza căţărării Peyresourde, iar Evans a rămas prizonier printre cioburi, nemaiavînd ocazia să-şi vadă rivalii decît pe bicicletele de recuperare. Liquigas a înteţit focul, Lotto-Belisol s-a alăturat efortului colectiv, Sky a arătat că şi tunicile negre pot fi imaculate. Nibali a încercat marea cu degetul, dar gheaţa compusă din Wiggins şi locotenentul Froom s-a dovedit de nepătruns. În ciuda accelerărilor dezvoltate de italian, britanicii de la Sky au fost permanent în gardă, nu au cedat niciun metru de coborîre şi au ajuns la linia de sosire liniştiţi, împreună.

În faţă, Thomas Voeckler a trecut primul şi de ultima căţărare a zilei, a făcut un mini-contratimp în coborîre şi a primit cadou un kilometru singur cu fanii francezi. Palmele au devenit coliniare cu umerii, zîmbetul s-a iscat larg, proporţional cu durerea zilei, şi Voeckler a trecut pentru a doua oară linia de sosire mai repede ca orice om. Ca bonus, tricoul de cel mai bun căţărător i-a mai oferit un drum pe podium. Înconjurat de coechiperi (încă un semn că lucrurile nu puteau deveni mai rele!), Cadel a trecut linia de sosire undeva între momentele cînd Thomas Voeckler se gîndea unde să aşeze leul de pluş în autocar, iar în cel mai apropiat oraş se primea o comandă de şampanie inscripţionată cu sigla Europcar.

Clasamentul etapei:
1 Thomas Voeckler (Fra) Europcar 5:35:02
2 Chris Anker Sörensen (Den) Saxo Bank-Tinkoff Bank 0:01:40
3 Gorka Izaguirre Insausti (Spa) Euskaltel - Euskadi 0:03:22
4 Alexandr Vinokourov (Kaz) Astana 0:03:22
5 Brice Feillu (Fra) Saur - Sojasun 0:03:58
6 Jens Voigt (Ger) RadioShack-Nissan 0:04:18
7 Daniel Martin (Irl) Garmin - Sharp 0:06:08
8 Simone Stortoni (Ita) Lampre - ISD 0:06:08
9 Giampaolo Caruso (Ita) Katusha 0:06:08
10 Laurens Ten Dam (Ned) Rabobank  0:06:11

Clasamentul general:
1 Bradley Wiggins (MBr) Sky Procycling 74:15:32  
2 Christopher Froome (MBr) Sky Procycling 0:02:05  
3 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale 0:02:23  
4 Jurgen Van Den Broeck (Bel) Lotto Belisol  0:05:46  
5 Haimar Zubeldia Agirre (Spa) RadioShack-Nissan 0:07:13  
6 Tejay Van Garderen (USA) BMC  0:07:55  
7 Cadel Evans (Aus) BMC  0:08:06  
8 Janez Brajkovic (Slo) Astana Pro Team 0:09:09  
9 Pierre Rolland (Fra) Europcar 0:10:10  
10 Thibaut Pinot (Fra) FDJ-Big Mat 0:11:43

1 Bradley Wiggins (GBr) Sky Procycling 74:15:32
2 Christopher Froome (GBr) Sky Procycling 0:02:05
3 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale 0:02:23

Playtech: BOMBĂ! Cine sunt, de fapt, fostele soții ale lui Toni Iuruc. Cu cine s-a iubit actualul bărbat al Simonei Halep


Comentarii (3)
budur
budur  •  21 Iulie 2012, 00:03

a fost felicitat si de presedintele francez azi

iwentvs
iwentvs  •  18 Iulie 2012, 21:16

Super articolul, ca in fiecare seara. Mersi!

alpin
alpin  •  18 Iulie 2012, 19:45

Chapeau bas, Thomas!!!

Vezi toate comentariile (3)
Comentează