Articol de Daniel Grigore - Publicat duminica, 23 martie 2025 12:47 / Actualizat duminica, 23 martie 2025 13:14
Povestea vieții lui Zak Brown, CEO-ul McLaren Racing, este demnă de ecranizare. Un băiat născut într-o familie „săracă pentru standardele din motorsport” a ajuns să conducă echipa momentului în Formula 1.
În finalul lui 2016, americanul Zak Brown avea de luat o decizie: să facă parte din conducerea F1 sau să lucreze la una dintre echipele din competiția numărul 1 a sporturilor cu motor?
Brown a ales varianta din urmă, iar în 2017 a fost uns ca CEO al McLaren Racing, după un sezon pe care constructorul papaya îl încheiase pe locul 6.
La 8 ani distanță, toate deciziile luate de McLaren sub comanda lui Zak Brown au făcut ca echipa britanică să devină campioană în Formula 1. Progresul a continuat peste iarnă, iar McLaren este echipa momentului și în 2025, câștigând detașat primele două curse ale anului.

„Roata Norocului” și ceasuri amanetate » Povestea de film a șefului McLaren
Brown este o față cunoscută pentru fanii F1, una dintre figurile emblematice ale McLaren și vedetă a serialului-documentar pe care Netflix îl realizează anual despre Formula 1.
Mai puțin cunoscută este povestea lui, una spectaculoasă, demnă de ecranizare.
„Nu provin dintr-un mediu cu tradiție în curse. Nu provin dintr-un mediu privilegiat. Familia mea nu era săracă, dar raportat la standardele din motorsport era. Mă consider norocos că am ajuns unde sunt acum. Am avut mult ajutor, mult noroc, dar am și muncit din greu.
Cred că și alții pot replica ceea ce eu am fost norocos să reușesc, dacă depun timpul și efortul necesare și au pasiunea pentru asta”, spune Brown într-un interviu acordat The Athletic.
Zak Brown a asistat la prima lui cursă de Formula 1 în 1981, pe când avea doar 9 ani: „M-am îndrăgostit de curse, dar ideea de a face parte din acea lume părea imposibil de realizat. Nici măcar nu știam cum ajungi să lucrezi în lumea asta, pe când baseball-ul părea mai simplu, din moment ce toată lumea îl juca”.
Brown a practicat o vreme baseball-ul, dar rezultatele academice l-au forțat să se reorienteze: „Nu poți rămâne în echipa de baseball a liceului dacă nu obții note bune”.

Carieră în karting, scurtă aventură în monoposturi, apoi „rege” în marketing
Pentru Zak, momentul declicului a avut loc în 1984, când în Los Angeles, orașul lui natal, au avut loc audiții pentru show-ul „Wheel of Fortune”, ideea originală a emisiunii adaptate și la noi drept „Roata Norocului”.
Zak Brown a trecut mai multe audiții și s-a numărat printre cei 15 adolescenți care au apărut la TV. Ba chiar a câștigat primele două runde și a fost întrebat ce dorește ca premiu dintre variantele pe care le avea la dispoziție.
A ales câteva ceasuri, pe care 3 ani mai târziu le-a vândut la un amanet din Van Nuys, unul dintre cartierele din Los Angeles. Cu banii obținuți a urmat cursuri de karting și a început o carieră în domeniu, concurând în SUA până în 1991, făcând ulterior pasul în Europa.
A urmat cursuri de karting și a început o carieră în domeniu, concurând în SUA până în 1991, făcând ulterior pasul în Europa.
În următorii ani a trecut la monoposturi, concurând inclusiv în Formula 3 britanică. În acei ani a dezvoltat o rețea de conexiuni cu oameni influenți din diferite competiții, de la IndyCar la NASCAR și Formula 1, și chiar a intermediat numeroase afaceri între companii americane și piloți și echipe europene, majoritatea pe partea de sponsorizări. Compania pe care a deschis-o, Just Marketing Inc (JMI), s-a bucurat de un succes răsunător.
În 2013, Chime Communications, o companie britanică-gigant din zona de marketing, a cumpărat JMI și l-a instalat pe Zak Brown în funcția de CEO. A fost, în cuvintele lui Zak Brown, un mandat „cu doi ani și 11 luni mai lung decât mi-aș fi dorit să fie”.
Trei ani mai târziu, relațiile pe care a continuat să le dezvolte și realizările lui profesionale i-au adus în față alegerea menționată la începutul articolului: Formula 1 sau McLaren?
Restul, așa cum se spune, este istorie.


