INTERNATIONAL  »  EURO 2012  »  EURO 2012

În Ucraina e ca la noi! Costul "Olimpicului" din Kiev a fost suplimentat cu 125 de milioane de euro

Stadionul din Kiev foto:reuters
Stadionul din Kiev foto:reuters

Articol de - Publicat marti, 29 martie 2011 00:00 / Actualizat marti, 29 martie 2011 14:52

Preşedintele Michel Platini spunea la recentul Congres UEFA de la Paris că regretă decizia de a acorda Ucrainei organizarea Euro 2012 (alături de Polonia). Fostul internaţional francez avea în vedere întîrzierea gravă a lucrărilor, dar şi corupţia care domneşte la Kiev.

Nu se ştie dacă noi ne-am molipsit de la ucraineni sau ei de la noi, dar e cert că vecinii noştri lucrează ca pe malurile Dîmboviţei. Încet şi, aici vine asemănarea perfectă, cu costuri finale care le depăşesc cu mult pe acelea estimate iniţial. Noi sîntem păţiţi cu noul National Arena, dar şi cu costurile incredibile de la patinoarul de la Braşov, ca să amintim doar două dintre exemplele importante.

Contracte la rude şi prieteni
În urmă cu 4 ani, cînd Polonia şi Ucraina au fost desemnate să găzduiască turneul final al Euro 2012, la Kiev s-au destupat şampaniile şi s-a strigat: "Euro e o oportunitate pentru TOATĂ lumea". În realitate, a fost doar pentru unii. "Contracte la lucrările de infrastructură (stadioane, autostrăzi, aeroporturi, transport public..etc) au primit doar firmele patronate de rude şi de prietenii celor aflaţi la putere", scrie în ancheta sa cotidianul Ukrainska Pravda.

În centrul scandalului născut de dezvălurile ziarului citat se află vicepremierul Boris Kolesnikov, şeful agenţiei naţionale pentru Euro 2012. Acesta şi-a omenit toţi apropiaţii. Numai companiile cu care a avut relaţii de afaceri înainte de a intra în politică s-au ales cu contracte de zeci de milioane de euro. Iniţial, Kolesnikov a respins acuzaţiile, după care a fost constrîns să recunoască măcar o parte: "Le-am dat Stadionul Olimpic din Kiev unor cunoscuţi, dar numai pentru că au lucrat foarte bine la Donbass Arena din Doneţk".

Banul public la bătaie
Prada vizată de clientela politică ucraineană, banul public, reprezintă 80 la sută dintre cele 18 miliarde de euro alocate lucrărilor în infrastructură. La aşa "ciolan", derapajele au apărut rapid. La toate nivelurile. Astfel, o simplă bancă de lemn construită pentru a fi montată în oraşul Harkov a ajuns să coste nici mai mult nici mai puţin decît 5.610 euro! Iar pentru a face 84 de kilometri de autostradă cu patru benzi pe sens între Krakoveţ şi Lvov s-au dat 420 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că un kilometru de autostradă se face cu 5 milioane de euro, dublul costului aceleiaşi lucrări în Europa Occidentală sau în Statele Unite! La noi e şi mai şi: 8 milioane de euro!

Stadionul Olimpic din Kiev e şi el pe lista ruşinii. Potrivit estimărilor iniţiale, trebuia să coste 300 de milioane de euro. În august, cînd se preconizează a fi inaugurat, se vor fi cheltuit undeva în jurul a 425 de milioane!

Plătesc cetăţenii
Se pune întrebarea cine va achita nota de plată, în condiţiile în care nici o investiţie privată nu se regăseşte în program. Răspunsul, de altfel destul de simplu, l-a dat economistul Andrei Novak: "Oamenii simpli vor plăti ani la rînd, din propriul buzunar, creditele luate de guvernanţi de la băncile de stat. Adevăraţii vinovaţi, majoritatea, vor avea grijă să-şi şteargă urmele înainte de a ajunge cineva să-i tragă la răspundere".

COMPARAŢII ÎNTRE UCRAINENI ŞI NOI

STADIOANE

"Olimpic" - Kiev (69.000 de locuri)
Cost estimat iniţial: 300 milioane euro
Cost la final: 425 milioane euro
Diferenţa: 125 milioane euro

"National Arena" - Bucureşti (55.000 de locuri)
Cost estimat iniţial: 119 milioane euro
Cost la final: 234 milioane euro
Diferenţa: 115 milioane euro

AUTOSTRĂZI
Costul unui kilometru de autostradă
Ucraina: 5 milioane euro
România: 8 milioane euro
Europa Occidentală: 2,5 milioane euro

18 miliarde de euro au fost alocate pentru investiţii în infrastructură în vederea CE 2012, dintre care 80 la sută reprezintă bani publici
3.460 de kilometri de străzi şi autostrăzi construite sau reparate pînă acum, reprezentînd doi la sută din totalul de 165.000 de kilometri din ţară

420 milioane de euro s-au cheltuit pentru 84 de kilometri de autostradă pe patru benzi între Krakoveţ şi Lvov, dublu comparativ cu ţările Europei Occidentale

425 milioane de euro a costat calea ferată, încă neterminată, ce face legătura între aeroportul internaţional de la Borispil şi Kiev
56.100 de euro au costat 10 bănci din lemn amplasate în Harkov

Patinoar de 12 milioane de euro
La noi a făcut mare vîlvă cazul patinoarului olimpic acoperit de la Braşov. Ministerul Dezvoltării şi Primăria Braşovului au plătit pentru construirea acestuia, în 2009-2010, în plină criză economică, peste 12 milioane de euro firmei MBS, deţinută de consilierul PD-L Gabriel Szilagyi. Iniţial, costurile erau estimate la 6 milioane! În Ungaria, ţară aflată în creştere economică, acelaşi gen de patinoar a fost ridicat, în 2006, cu 4 milioane de euro.











Preşedintele Michel Platini spunea la recentul Congres UEFA de la Paris că regretă decizia de a acorda Ucrainei organizarea Euro 2012 (alături de Polonia). Fostul internaţional francez avea în vedere întîrzierea gravă a lucrărilor, dar şi corupţia care domneşte la Kiev.

Nu se ştie dacă noi ne-am molipsit de la ucraineni sau ei de la noi, dar e cert că vecinii noştri lucrează ca pe malurile Dîmboviţei. Încet şi, aici vine asemănarea perfectă, cu costuri finale care le depăşesc cu mult pe acelea estimate iniţial. Noi sîntem păţiţi cu noul National Arena, dar şi cu costurile incredibile de la patinoarul de la Braşov, ca să amintim doar două dintre exemplele importante.

Contracte la rude şi prieteni
În urmă cu 4 ani, cînd Polonia şi Ucraina au fost desemnate să găzduiască turneul final al Euro 2012, la Kiev s-au destupat şampaniile şi s-a strigat: "Euro e o oportunitate pentru TOATĂ lumea". În realitate, a fost doar pentru unii. "Contracte la lucrările de infrastructură (stadioane, autostrăzi, aeroporturi, transport public..etc) au primit doar firmele patronate de rude şi de prietenii celor aflaţi la putere", scrie în ancheta sa cotidianul Ukrainska Pravda.

În centrul scandalului născut de dezvălurile ziarului citat se află vicepremierul Boris Kolesnikov, şeful agenţiei naţionale pentru Euro 2012. Acesta şi-a omenit toţi apropiaţii. Numai companiile cu care a avut relaţii de afaceri înainte de a intra în politică s-au ales cu contracte de zeci de milioane de euro. Iniţial, Kolesnikov a respins acuzaţiile, după care a fost constrîns să recunoască măcar o parte: "Le-am dat Stadionul Olimpic din Kiev unor cunoscuţi, dar numai pentru că au lucrat foarte bine la Donbass Arena din Doneţk".

Banul public la bătaie
Prada vizată de clientela politică ucraineană, banul public, reprezintă 80 la sută dintre cele 18 miliarde de euro alocate lucrărilor în infrastructură. La aşa "ciolan", derapajele au apărut rapid. La toate nivelurile. Astfel, o simplă bancă de lemn construită pentru a fi montată în oraşul Harkov a ajuns să coste nici mai mult nici mai puţin decît 5.610 euro! Iar pentru a face 84 de kilometri de autostradă cu patru benzi pe sens între Krakoveţ şi Lvov s-au dat 420 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că un kilometru de autostradă se face cu 5 milioane de euro, dublul costului aceleiaşi lucrări în Europa Occidentală sau în Statele Unite! La noi e şi mai şi: 8 milioane de euro!

Stadionul Olimpic din Kiev e şi el pe lista ruşinii. Potrivit estimărilor iniţiale, trebuia să coste 300 de milioane de euro. În august, cînd se preconizează a fi inaugurat, se vor fi cheltuit undeva în jurul a 425 de milioane!

Plătesc cetăţenii
Se pune întrebarea cine va achita nota de plată, în condiţiile în care nici o investiţie privată nu se regăseşte în program. Răspunsul, de altfel destul de simplu, l-a dat economistul Andrei Novak: "Oamenii simpli vor plăti ani la rînd, din propriul buzunar, creditele luate de guvernanţi de la băncile de stat. Adevăraţii vinovaţi, majoritatea, vor avea grijă să-şi şteargă urmele înainte de a ajunge cineva să-i tragă la răspundere".

COMPARAŢII ÎNTRE UCRAINENI ŞI NOI

STADIOANE

"Olimpic" - Kiev (69.000 de locuri)
Cost estimat iniţial: 300 milioane euro
Cost la final: 425 milioane euro
Diferenţa: 125 milioane euro

"National Arena" - Bucureşti (55.000 de locuri)
Cost estimat iniţial: 119 milioane euro
Cost la final: 234 milioane euro
Diferenţa: 115 milioane euro

AUTOSTRĂZI
Costul unui kilometru de autostradă
Ucraina: 5 milioane euro
România: 8 milioane euro
Europa Occidentală: 2,5 milioane euro

18 miliarde de euro au fost alocate pentru investiţii în infrastructură în vederea CE 2012, dintre care 80 la sută reprezintă bani publici
3.460 de kilometri de străzi şi autostrăzi construite sau reparate pînă acum, reprezentînd doi la sută din totalul de 165.000 de kilometri din ţară

420 milioane de euro s-au cheltuit pentru 84 de kilometri de autostradă pe patru benzi între Krakoveţ şi Lvov, dublu comparativ cu ţările Europei Occidentale

425 milioane de euro a costat calea ferată, încă neterminată, ce face legătura între aeroportul internaţional de la Borispil şi Kiev
56.100 de euro au costat 10 bănci din lemn amplasate în Harkov

Patinoar de 12 milioane de euro
La noi a făcut mare vîlvă cazul patinoarului olimpic acoperit de la Braşov. Ministerul Dezvoltării şi Primăria Braşovului au plătit pentru construirea acestuia, în 2009-2010, în plină criză economică, peste 12 milioane de euro firmei MBS, deţinută de consilierul PD-L Gabriel Szilagyi. Iniţial, costurile erau estimate la 6 milioane! În Ungaria, ţară aflată în creştere economică, acelaşi gen de patinoar a fost ridicat, în 2006, cu 4 milioane de euro.

SPECIAL GSP | A primit 3 lovituri în figură, a revenit după un an: „Vedeam în ceață, mă deranja orice zgomot” » Ce spun Luminița Huțupan Dinu sau Paula Ungureanu și opinia specialiștilor despre brutalitatea loviturilor frontale în handbal

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion


Comentarii (5)
vladutz13
vladutz13  •  29 Martie 2011, 16:13

Totusi la noi se respecta termenele de constructie la stadioanele din Cluj si Bucuresti, nu? Asta pt ca au fost in atentia tuturor..... la autostrazi se amana la nesfarsit termenele, pt ca nu prea ii urmareste nimeni. De-asta sincer nu inteleg de ce ucrainienii au asa intarzieri..... ca se incarca nota, se dubleaza, e clar de asteptat :), dar macar sa termine cand trebuie. Probabil la ei e chiar mai rau, e incompetenta.... nu se pricep. La noi nu se vrea :), nu se straduiesc, fac 3 proiecte simultan desi au capacitate de doar 1. Ca stiinta daca se vrea este. E MAI BINE LA NOI!! (dar bani mai putini clar)

steaua1986forever
steaua1986forever  •  29 Martie 2011, 16:05

probabil ca e o "coincidenta" ca si acolo tot revolutia portocalie conduce tara

findlandezul
findlandezul  •  29 Martie 2011, 15:25

nu prea e la fel, ei organizeaza euro, noi stam acasa si privim

Vezi toate comentariile (5)
Comentează