Siteul gsp.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptare a politicii de utilizare a cookies. Află mai multe accesand POLITICA COOKIES X


ALTELE

Aventură între continente » Alex Dumbravă va încerca să ajungă din Europa în America de Nord la bordul unei ambarcaţiuni cu vâsle, parcurgând peste 8.000 de kilometri în Oceanul Atlantic

Articol de — Ionuţ Coman Vineri, 02 Februarie

Românul Alex Dumbravă face parte din echipajul care va încerca să ajungă din Europa în America de Nord la bordul unei ambarcaţiuni cu vâsle, parcurgând peste 8.000 de kilometri în Oceanul Atlantic.



Peste 8.000 de kilometri şi un întreg Ocean Atlantic despart Europa de America de Nord. O distanţă uriaşă, pe care un grup de şase aventurieri, printre care şi Alex Dumbravă, a decis să o străbată la bordul unei ambarcaţiuni cu vâsle. Sportivul amator în vârstă de 41 de ani va deveni primul român din istorie care merge de pe un continentul pe altul cu un astfel de mijloc de transport. "Este o traversare individuală, ca mai toate expediţiile din trecut. Fără ajutor din exterior, fără asistenţă medicală, fără să fim înscrişi într-o competiţie. Doar noi, oceanul şi legile nescrise din lumea navigaţiei", mărturiseşte Alex Dumbravă.

Ofertă din Insulele Feroe

În vara anului trecut, Alex a făcut parte din echipajul românesc care a stabilit un nou record la traversarea Mării Negre la bordul unei ambarcaţiuni cu vâsle, alături de băieţii de la Atlantic 4, proaspăt reveniţi în ţară după ce au participat la cea mai dură competiţie de canotaj din lume, Talisker Whisky Atlantic Challenge.

Experiența l-a determinat să pună la cale un nou proiect, traversarea Oceanului Atlantic de pe ţărmul european pe cel american cu acelaşi mijloc de transport. A dat startul pregătirilor, împreună cu alţi trei români, dar la începutul acestui an a primit o ofertă de nerefuzat. Venită tocmai din Insulele Feroe, micuțul arhipelag aflat aproape de Cercul Polar. "M-a căutat Leven Brown, britanicul care a fost consilier pentru Atlantic 4. Ne cunoșteam din vara anului trecut, de la traversarea Mării Negre. Este un personaj celebru pentru acest gen de expediţii, fiind căpitanul echipajului care a stabilit în 2010 un nou record de traversare a Oceanului Atlantic. Atunci a fost coleg cu feroezul Livar Nysted, cel care consiliază această expediţie. În urmă cu vreo trei săptămâni, un membru al echipajului a fost forţat să se retragă şi aveau nevoie de un înlocuitor. La recomandarea lui Leven, s-a ajuns la mine şi mă bucur că am primit această şansă", explică Alex.

Mult pește în meniu

Nu a avut prea mult timp de gândire, dar şi-a luat inima în dinţi şi răspunsul a fost pozitiv. "Totul a fost din scurt. A trebuit să dau un răspuns în doar câteva zile. Aşa că am mers pe mâna lui Leven, care mi-a spus că este o ocazie excelentă. Nu am contribuit cu prea multe lucruri, pentru că pregătirile din punct de vedere logistic erau încheiate. Însă trebuie să achit partea mea la cheltuieli, ceea ce înseamnă vreo 18.000 de lire sterline. Primul gând a fost să-mi vând maşina, dar am avut noroc şi am reuşit să fac rost de nişte sponsorizări", povesteşte acesta.

Din echipaj mai fac parte patru feorezi şi un neozeelandez, astfel că limba "oficială" pe barcă va fi engleza. Dar, pentru momentele delicate, Alex a primit indicaţia de a învăţa şi câteva cuvinte în feroeză. "Una dintre provocări este că nu-i cunosc, nu ne-am văzut şi nu am vorbit niciodată. Ei pregătesc această expediţie de un şi jumătate, iar eu trebuie să mă integrez în doar câteva zile. Mi-au trimis pe mail o listă cu cuvinte în feroeză, pe care să le memorez rapid. Este o limbă dificilă, dar nu am încotro. Plus că o să-mi schimb alimentaţia. M-au anunţat că avem 40 de kilograme de peşte uscat pe barcă, iar mie nu-mi place peştele. Nu am ce face, o să-mi placă", glumeşte Alex.

Singuri în mijlocul oceanului

Cei şase au făcut joncţiunea la Portimao, micuţa localitate din sudul Portugaliei de unde vom porni în marea aventură. "Planul este clar. Plecăm spre Tenerife, dar nu ne oprim pe insulă. Trebuie să prindem curenţii favorabili pentru a intra pe ruta cea mai bună. Din acel moment, nu vom mai vedea pământ timp de două luni, pentru că ne-am propus să încheiem expediţia în maximum 60 de zile. Mergem spre Caraibe, ocolim Republica Dominicană, primul popas va fi în Cuba, apoi vom merge în Florida. Sunt în jur de 8.000 de kilometri, cea mai lungă distanţă parcursă vreodată de o ambarcaţiune cu vâsle. Şi vorbim de o barcă de 13 metri. Sunt trei posturi de vâslit, în care ne vom schimba la două ore", spune Alex, care dezvăluie şi procedurile în caz de urgenţă: "Pentru comunicare, avem o staţie radio care bate până la vreo 15 kilometri. În cazuri de urgenţă, declanşăm o baliză, care transmite un semnal către cel mai apropiat centru de salvare. De acolo, este sesizată cea mai apropiată ambarcaţiune, care, conform legilor mării, este obligată să ne vină în ajutor. Am analizat traseul şi ar trebui ca pe ruta noastră să fie alte ambarcaţiuni la o distanţă de maximum 24 de ore. Dacă vine vreo furtună puternică, ne închidem în cabină şi aşteptăm. Nu avem cum să ne scufundăm. Şi dacă ne răstoarnă vreun val, ambarcaţiunea revine la poziţia iniţială. Este un fel de Hopa-Mitică".

8.263,21 kilometrieste distanţa pe care şi-a propus să o parcurgă în maximum 60 de zile

Surpriză pentru familie

Plecarea a venit ca o surpriză şi pentru familie. "Prioritatea a fost să pun totul la punct prin casă, să nu fie surprize cât timp sunt plecat. În vară, când traversam Marea Neagră, m-a anunţat soţia, Ioana, că ne-am inundat şi nu găsea niciun meşter. Acum am lăsat totul pregătit, mai ales că voi fi plecat o perioadă şi mai lungă. Nu am mai stat departe de familie aşa mult timp", spune Alex, tatăl a două fetiţe, Maia (12 ani), care practică jiu-jitsu brazilian, şi Ruxandra (8 ani), care joacă tenis.

Comentarii (0 ) Adaugă comentariu

Comentează

Conectează-te cu facebook la contul tău sau înregistrează-te pentru a adăuga comentarii


1500 de caractere ramase