SPORTURI  »  ALTELE  »  CANOTAJ

Pariu pe aur » Susanu şi Andrunache visează la două medalii de aur la Jocurile Olimpice

Georgeta Andrunache (stînga) şi Viorica Susanu, pe ponton, pregătite să înceapă un nou antrenament // Foto: Telegraf Constanţa +5   FOTO

Articol de - Publicat sambata, 31 martie 2012 00:00 / Actualizat vineri, 30 martie 2012 20:23

Revenite după doi ani de pauză, multiplele campioane olimpice Viorica Susanu şi Georgeta Andrunache visează la două medalii de aur la Jocurile Olimpice de la Londra.

Norii se încruntă ameninţător, vîntul şuieră risipind rece picăturile de ploaie, apa canalului clăbuceşte ameninţător lovind puternic pontonul. Nu prea semăna a primăvară, chiar dacă luna lui Mărţişor stă să se termine. Fetele chicotesc, aşteptând decizia antrenorului. Mircea Roman scutează un pic orizontul şi decide: "O oră în sală de forţă şi-apoi vedem dacă ieşim pe apă". Fetele zâmbesc uşor şi-şi replică pentru sine: "Ştim noi, o să facem iar alergare". Vine un antrenament greu, dar nimic nu le sperie. Cele două decenii de muncă, zecile de medalii mondiale şi olimpice cucerite de-a lungul anilor le-au întărit şi le fac să viseze din nou. Sunt Georgeta Andrunache şi Viorica Susanu, cele mai titrate spotive din istoria canotajului românesc aflate în activitate.

Refugiate la Năvodari
"Gemenele" aurului, cum au fost ele numite, s-au întors cu forţe noi. Plecaseră acasă după aurul de la Beijing, dar visul olimpic de pe malurile Tamisei le-a făcut să revină la începutul anului şi să forţeze istoria. "Am ştiut că va fi o presiune enormă pe umerii noştri încă din momentul în care am hotărât să revenim, dar nu-i nimic nou. Aşa a fost mereu şi zic eu că ne-a descurcat bine, nu?", spune rîzînd Viorica. "Se mai întâmplă după un antrenament mai puţin reuşit să intri puţin în panică şi să-ţi pui nişte întrebări. Dar nu-i timp să-ţi faci griji, e mult de muncă şi trebuie să tragi tare la fiecare antrenament", completează Geta. Au început anul în mod tradiţional, cu un cantonament în Turcia, alături de restul coechipierelor din lotul olimpic.

"Pregătirea din Turcia este deja obişnuinţă. Noi spunem că mergem la apă caldă, pentru că fugim de frigul de acasă", explică Viorica. Frigul de-acasă le-a schimbat însă programul la revenirea acasă. Gheaţa de pe lacul Snagov le-a trimis la Centrul Olimpic de la Năvodări. "Nu am văzut niciodată să ţină gheaţa atât de mult. Abia în urmă cu două zile s-a topit. Am avut noroc că am găsit condiţii excelente la Năvodari. În plus, mă simt ca acasă, pentru că soţia mea este constănţeancă, am antrenat şi am trăit aici", spune Mircea Roman. "Ehee, cîte amintiri ne leagă de Năvodari! Prima oară cînd am venit aici eram junioară. Baza s-a schimbat mult de atunci. În bine", spune Geta.

Cine sare în barcă?
18 sportive a oprit la lot Mircea Roman. Plus cîrmaciul. Are de unde alege, dar misiunea sa este infernală. Pe de-o parte, cinci dintre fetele care au scris istorie la ultimele ediţii ale Jocurile Olimpice s-au întors cu foame de victorii. Pe de altă parte, garda tînără îşi cere şansa. "Nu-i uşor să îmbin grupa celor tinere cu cele revenite, care au peste 30 de ani, iar vîrsta începe să-şi spună cuvîntul. Trebuie să fac program diferit de pregătire şi de recuperare. Pînă la urmă, rezultatele vor decide cine prinde un loc în barcă", explică antrenorul.

"Întotdeauna a fost bătaie pentru un loc în barcă. Aşa şi trebuie, pentru că, dacă eşti sigur pe locul tău, te pregăteşti un pic mai lejer. Cine va fi mai bun, va merge la Londra. Fără nici o supărare. Şi noi am fost în situaţia celor tinere, am tras cu ochiul, am învăţat de la cele cu experienţă, plus calităţile noastre şi au venit rezultatele", explică Viorica. "Starea de spirit este super, chiar sîntem ca o familie. Aşa că ne vom bucura indiferent de numele celor care vor urca în barcă. Contează doar rezultatul", adaugă Geta.

Zece ani de dominaţie
Calculele pentru aur la Londra par simple. Viorica şi Geta pleacă din nou la drum cu încrederea celor care au urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului la Atena 2004 şi Beijing 2008 în proba de 2 rame. Şi cu mândria de a deţine recordul de timp de aproape 10 ani. Dar lucrurile s-au mai schimbat în ultimii ani. "Fetele au fost precum pomul falnic sub care nu creştea nimic. În absenţa lor, celelalte echipaje au crescut mult în valoare. Ţările din Commonwealth au progresat şi cred că vor fi cel puţin şase echipaje care se vor lupta pentru medalia de aur. Probleme de sănătate şi anii îşi spun cuvântul, dar sper să redevină ce au fost şi să se bată la primul loc", explică Mircea Roman.

"Avem nişte ani în plus, chiar dacă nu vrem să recunoaştem. Scrie în buletin şi nu avem ce face, dar nu ne speriem. Poate că nu mai scoatem timpii din urmă cu zece ani, dar nici la Beijing nu am făcut-o şi am cîştigat fără să forţăm", se încurajează Geta. "E adevărat, în ultimii ani nu am mai obţinut aceeaşi timpi, dar sunt şi alte explicaţii, vîntul potrivnic, adversarii care nu ne-au ameninţat victoria", completează Viorica.

Formula magică
Mai dificilă pare alegerea pentru ambarcaţiunea de 8Ă1. La Beijing a fost doar bronz, după două titluri olimpice la Sidney şi Atena, iar fetele visează să reconstruiască supremaţia tricoloră în această probă. "Voi încerca să îmbin tinereţea cu experienţă şi să găsesc formula care să repună barca în lupta pentru medalii. Ştiu că fetele tinere şi-au propus să meargă la Jocurile Olimpice pentru prima oară, dar nu vor putea să urce toate în barcă. Concurenţa ar trebui să ridice nivelul", declară Mircea Roman. Generaţia nouă mai are însă o şansă pentru Londra. La finalul lunii mai se dă lupta pentru ultimul loc calificant în proba de patru vîsle. "Mai există un loc şi mergem să ne batem pentru el. Visez să merg la Londra şi să iau o medalie", mărturiseşte Diana Bursuc.

"Olimpiadă săracă? Nici vorbă!"
Obiectivul pentru Londra este clar: două medalii. Dar fetele sunt şi mai clare: două medalii de aur. "Înainte de fiecare ediţie a Jocurilor Olimpice ni s-a spus la fel, că sînt cele mai tari şi am venit acasă cu medalii în bagaje. Sînt convinsă că aşa va fi şi acum", pariază Viorica. "Am auzit multă lume care spune că va fi o Olimpiadă săracă în medalii pentru România şi nu suntem de acord. Va fi una bogata, iar noi, lotul de canotaj, vom veni cu două medalii de aur", adaugă răspicat Geta. "Pentru noi, sînt cele mai dificile Jocuri Olimpice, pentru că mergem în ţara unde s-a inventat canotajul modern. Ne-am propus să luăm două medalii, dintre care una de aur", completează Mircea Roman.

Vîntul s-a mai domolit şi parcă nici valurile nu mai sunt aşa ameninţătoare. Fetele se pregătesc să iasă pe apă. E locul unde fabrică visele pentru aurul olimpic.

Din nou la Năvodari
Încîntat de condiţiile de la Năvodari, antrenorul Mircea Roman ia în calcul varinata ca ultimul cantonament înaintea plecării la Londra să se desfăşoare tot la malul mării. "DJST Constanţa şi Elena Frîncu ne-au ajutat să venim la Năvodari, unde condiţiile sînt la superlativ. Mă gândesc să revenim aici înainte de Jocurile Olimpice, pentru că Lacul Snagov este acaparat în aceea perioadă de lumea mondenă. Sînt şalupe puternice şi tot felul de alte ambarcaţiuni cu care nu putem convieţui. Este ca şi cum echipa naţională de fotbal a României s-ar pregăti pe un tăpşan, unde mai vin nişte băieţi să facă un grătar, alţii să se plimbe cu ATV-urile şi mai pasc şi cirezile de vaci", explică Mircea Roman. "Mi-ar plăcea să ne pregătim la Năvodari, pentru că pe Lacul Snagov nu avem loc de şalupe. Aici, lumea pare mai paşnică", glumeşte Geta.

"Pentru noi, cantonamentul durează cam 10 luni şi jumătate. Avem liber de pe la jumătatea lui septembrie pînă la începutul lui noiembrie. În rest, antrenamente şi concursuri" (Viorica Susanu)

"Avem experienţa revenirilor la Atena şi la Beijing. De altfel, s-a întâmplat la fiecare ciclu olimpic, dar sînt tot mai puţine sportive care se întorc în barcă, pentru că vîrsta îşi spune cuvântul" ( antrenor Mircea Roman)

"Ştim că toată lumea este cu ochii pe noi, dar ştiu şi că vom face faţă" (Georgeta Andrunache)

Au revenit

Viorica Susanu (36 de ani)
- are în palmares patru medalii olimpice de aur, două la 8+1 (2000, 2004) şi alte două la 2 rame (2004, 2008), plus o medalie de bronz la 8+1 (2008)
- la Campionatele Mondiale, a cîştigat de trei ori aurul la 8+1 (1997, 1998, 1999) şi de două ori la 2 rame (2001, 2002)

Georgeta Andrunache (35 de ani)
- are în palmares cinci medalii olimpice de aur, trei la 2 rame (2000, 2004, 2008) şi două la 8Ă1 (2000, 2004), plus o medalie de bronz la 8+1 (2008)

Ioana Rotaru Papuc (28 de ani) şi Rodica Şerban (29 de ani), au făcut parte din echipajul de 8+1 care a cucerit aurul olimpic în 2004 şi bronz în 2008.

Aurica Bărăscu (37 de ani) a făcut parte din echipajul de 8+1 care a cucerit aurul olimpic în 2004.

„Ori te laşi tu ca antrenor, ori îl dai afară pe Săpunaru!” » Reacție dură la vederea incidentului dintre Lobonț și căpitanul Rapidului

Campionul modest de la FCSB » Povestea unui fotbalist atipic din vestiarul roș-albastru: greu încercat în copilărie și salvat de soție + locuiește în zona blamată de bucureșteni