AUTO    •   

RALIUL DAKAR

Gyenes a făcut istorie pentru România în Raliul Dakar » Maratonistul Mani

 
de Valentin Damian   •   17 Ianuarie 2011
 

Emanuel Gyenes a obţinut cea mai mare performanţă românească la Dakar. Locul 18 la general, primul loc la clasa "Maraton" şi treapta a treia la categoria motoarelor peste 450 cmc.


Riderul din Satu Mare s-a apucat de motociclism acum 10 ani. Lucrează la o firmă de piese de schimb pentru maşini, unde este consultant de vînzări.


Înainte să plece la Dakar, motociclistul Many Gyenes îşi propunea să termine "Raliul Morţii" în primii 20. Românul de etnie maghiară din Satu Mare a depăşit toate aşteptările, reuşind să termine pe locul 17 în clasamentul general, dar şi să obţină primul loc la clasa "Maraton" şi treapta a treia la categoria motoarelor peste 450 cmc.  "Mani", cum îi spun prietenii, a obţinut la 26 de ani cea mai mare performanţă din istoria motorsportului românesc.

A descoperit motocicleta acum 10 ani
"Mani" s-a apucat la 16 ani de motociclism. Pînă atunci, îi plăcea kartingul. Pentru el, "moto" chiar este o pasiune.  De exemplu, spaniolul Marc Coma, cîştigătorul din acest an al raliului Dakar, va încasa doar 25.000 de euro din partea organizatorilor! Nu cîştigă nimic din sportul pe care îl practică. Chiar dacă este un sport costisitor, dacă vrei să cîştigi bani îşi trebuie şi un sponsor care să-ţi ofere şi bonusuri în funcţie de performanţă. Prioritate are însă motocicleta.

Este consultant de vînzări
Mani trăieşte din jobul lui de consultant de vînzări la firma AutoNet, care furnizează piese de schimb pentru toate categoriile de vehicule. Se mulţumeşte cu trofeele, iar pentru el palmaresul este foarte important. Acum chiar are ce să-şi treacă în el!

A alergat la Dakar timp de două săptămîni. 9.500 de kilometri dintre care 5.000 probe speciale. Mani a povestit că problema lui cea mai mare a fost praful. "Se ridică şi stă acolo. N-ai cum să-l ocoleşti pentru că poţi da peste o piatră şi totul se termină", a povestit riderul român. Cum motocicliştii pleacă întotdeauna primii, Mani trebuia să fie în picioare la 4 dimineaţa. Îşi punea în spate Camelbag-ul, un rucsac obligatoriu pentru toţi concurenţii. Cîte o piesă de rezervă şi o sticlă cu apă de un litru, iar un furtun asigură alimentarea. Piloţii sînt obligaţi la pauze pentru alimentare după fiecare 250 de kilometri parcurşi. Se stă un sfert de oră, timp în care poţi să iei şi masa. Fructe confiate şi batoane energizante, stropite cu apă. Atît!

Chiar dacă în deşert nu se transpiră pentru că nu e umiditate, Mani a slăbit 5 kilograme. Ieri, la Buenos Aires, a avut loc festivitatea de premiere după ce s-au validat rezultatele. Locul 18 la "general", primul loc la clasa "Maraton" şi treapta a treia la categoria motoarelor peste 450 cmc pentru Mani. Au fost 170 de piloţi la început, dar au terminat Dakar-ul doar 94!!!! Printre ei şi celălalt român, Marcel Butuza, locul 59.


18.000 de euro a costat motocicleta KTM 690 Rally Factory Replica

50.000 de euro a costat taxa de participare la Dakar pentru echipa românească Vectra Racing Team (doi piloţi, doi mecanici, două motoare şi camionul de asistenţă)


57 de victime în "Raliul Morţii"
Din 1979 de cînd a debutat raliul Paris-Dakar, şi pînă în 2011 au murit 57 de oameni. Mulţi au pierit în Africa, acesta fiind şi principalul motiv pentru care a fost mutat de pe Continentul negru în America de Sud în 2007. Cele mai multe victime s-au înregistrat în rîndul spectatorilor. Au decedat şi mulţi piloţi, în special motociclişti, copii, ziarişti. Cauzele au fost de toate felurile: conflicte armate, accidente cu maşini de asistenţă sau media, prăbuşire de elicopter. În 2011 au murit trei oameni, un argentinian şi doi muncitori din Chile electrocutaţi.

Cîştigătorii Raliului Dakar 2011
Marea surpriză a Dakar-ului a fost Nasser Al Attyah (Volkswagen) din Qatar, iar marele învins a fost Carlos Sainz, care a terminat pe locul 3. De altfel, tot podiumul a fost ocupat de piloţii echipei Volkswagen. "Toată lumea va şti de acum încolo unde este Qatar-ul pe hartă", a declarat Al- Attyiah. La moto, cîştigător a fost spaniolul Marc Coma, pentru a treia oară cîştigător la Dakar.


Ce înseamnă clasa Maraton
În primul rînd, motocicletele sînt împărţite în două categorii: pînă în 450 cmc şi peste 450 cmc, unde a concurat şi Mani Gyenes. Fiecare din aceste două secţiuni se împarte în două clase, "Super Producţie" şi "Maraton". Toate acestea se contabilizează în clasamentul general, care are şi el cele două clase: Super Producţie şi Maraton. Gyenes a ocupat primul loc la "general" la clasa "Maraton", deci, implicit, şi la categoria unde a participat: peste 450 cmc. "Maraton" este cea mai dificilă probă din categoria moto pentru că piloţii care se înscriu nu au voie să schimbe motorul motocicletei pe toată durata concursului, în timp ce restul au dreptul să schimbe 3 propulsoare.


Anatomia bordului
Derulator de road-book. Fiecare motociclist primeşte un road-book. Acesta este sub forma unei role de hîrtie care se pune pe un aparat numit derulator de road-book, fixat deasupra ghidonului pe un suport special.
GPS. Monitorizează dacă respectivul concurent respectă traseul indicat de organizatori şi dacă a depăşit limita de viteză
Iritrack. Este un dispozitiv fixat pe acelaşi suport special şi practic este legătura pilotului cu satelitul. Are trei butoane
- butonul roşu este cel de panică, pentru urgenţe medicale, iar elicopterul soseşte de îndată
- butonul albastru este pentru comunicarea cu cei de la Race Control
- butonul verde se apasă atunci cînd anunţi că te-ai oprit pentru a remedia defecţiunile tehnice
Baliza. Sistem care transmite Race Controlului poziţia  motocicletei, dacă e răsturnată sau nu, existînd situaţia ca riderul să nu mai apuce să apese butonul roşu
Santinela. Un aparat care anunţă pilotul prezenţa altui concurent prin preajmă. Se poate întîmpla ca un camion cînd începe coborîrea de pe o dună să dea peste un motociclist împotmolit în zonă


Emanuel Gyenes
- s-a născut pe 3 martie 1984, Satu Mare
- campion naţional al României la Enduro în 2005, 2007 şi 2008
- campion naţional al României la Endurocross în 2006, 2007, 2009, 2010
- locul 9 la "debutanţi", locul 46 la "general" la Raliul Dakar în 2007
- locul 2 clasa 450 cmc la Dakar Series Central Europe Rally în 2008
- a cîştigat o probă specială în Raliul faraonilor (Campionatul Mondial de Rally-Raid)
- locul 2 clasa Expert Single Red Bull Romaniacs în 2009

 
Comentarii (6)
gaby8699  (9 comentarii)
Bravo!
18 Ianuarie 2011, 00:36   •   Comenteaza
zoli76  (2 comentarii)
Felicitari Mani Gyenes....esti un erou adevarat!Tine tot asa....Bafta!
17 Ianuarie 2011, 23:11   •   Comenteaza
bogdan2418  (16 comentarii)
bravo voua. romanie este si aslceva decat cretii de fotbalisti. este motocros, enduro, ski, tenis etc
17 Ianuarie 2011, 13:00   •   Comenteaza
bogdan2418  (16 comentarii)
Bravo Mani. Felicitari. Bravo si sponsorului. Butuza de la Zarnesti a facut o treaba extraordinara.
17 Ianuarie 2011, 12:59   •   Comenteaza
sebi_selmenti  (un comentariu)
Este primul articol mai serios despre evoluţia şi performanţa lui Mani. În timpul Dakarului au fost mai multe articole despre "strâmba" lui Tănase decât despre ce au realizat cei de la Vectra.
Evident că este infinit mai uşor să urmareşti nişte fotbalişti blazaţi şi umflaţi ca popcornu' prin cluburi, uitând că dacă aceştia ar trebui să îndure ce au îndurat Gyenes şi Butuza s-au fi apucat de tâmplărie dupa prima zi.
Oamenii aştia merită mai mult şi -scuza
17 Ianuarie 2011, 10:12   •   Comenteaza
Comentează
Număr de caractere rămase: 700
 
Apartament in Drumul Taberei Apartament in Drumul Taberei
35.000 EU
Drumul Taberei , SC: 37 mp, 2 cam.
Suprafata utila: 33 mp
2 camere

Alte Oferte

Un serviciu oferit de
Taguri: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
 
Autori: A B C D E F G I J L M O R S T V