GSP SPECIAL  »  MEDIA  »  CULISELE UNEI MIŞCĂRI CARE VA REVOLUŢIONA FOTBALUL NOSTRU

Un milion de euro de club!

Articol de - Publicat marti, 05 februarie 2008 00:00

Culisele unei mişcări care va revoluţiona fotbalul si televiziunea din Romania

Pe cînd era preşedinte la Chimia Rîmnicu-Vîlcea, Dragomir a intrat în vizorul Miliţiei. L-au aşteptat pe Dealul Negru. Avea cîteva sute de dolari la el, suficient pentru a fi condamnat penal. Cînd a văzut echipajul care-i bara drumul, Mitică a oprit maşina şi a tulit-o spre tipii în uniformă. Pînă ca miliţ ienii să reacţioneze, el le-a întins cele cîteva hîrtii verzi: “Ce bine că v-am întîlnit! Vreau să declar că am găsit dolarii ăştia!”. A scăpat.

60 de milioane pe trei ani?
Dacă episodul s-ar repeta în aprilie 2008, Dragomir ar trebui să declare două valize de bani. Pentru că el se pregăteşte să dea cea mai mare lovitură din istoria fotbalului si media din Romania: cluburile urmeaza sa încaseze în trei ani de contract aproximativ 60 de milioane de euro de la televiziunea care va cumpăra drepturile pentru Liga 1.

Banii nu se împart egal
Nu e mult. E fabulos! Săptămîna viitoare va fi făcut public caietul de sarcini. Cifrele taie respiraţia. Liga va porni licitaţia de la 18 milioane de euro pe an, în medie un milion de euro pentru fiecare club. Banii nu se vor împărţi egal. “Vrem ca la finalul licitaţiei din această primăvară un club precum Gloria Bistriţa, care face treabă în campionat, să aibă garantat 1,2-1,3 milioane pe an care însemnă peste 70% din bugetul lui”, a declarat un înalt oficial al LPF.

Pe ce mizează echipele
În ultimul an de contract cu Telesport, firma lui Horaţiu Nicolau a plătit aproape 10 milioane de dolari. Bani veniti de la Kanal D, Antena 1, National TV “si uneori din propriul buzunar al Telesport, pentru ca dealul a avut si momente in care nu si-a scos banii”, dupa marturia lui Nicolau.

Ceea ce înseamnă că Liga cere acum cel puţin de două ori şi jumătate mai mult, bazîndu-se pe faptul că într-o piaţă a consumului TV în scădere meciurile rămîn un program cu audienţă garantată. Dar nu audienţa şi, implicit, publicitatea stau la baza cererii cluburilor. Ci altceva.

“18 milioane e doar suma de pornire. Se va licita din 500.000 în 500.000 de euro, iar caietul de sarcini e estimat să coste 40.000 de euro”
OFICIAL AL LIGII

Licitaţie cu strigare, ca la tablouri
Dragomir vrea licitaţie deschisă, cu strigare, prilej de transparenţă, spectacol total şi demonstraţ ie de forţă din partea sa. Cerînd o astfel de sumă, cluburile produc o mutaţie. Pe o piaţă TV estimată în 2007 de Initiative Media la 320 de milioane de euro, cele aproximativ 20 de milioane la care se va ajunge, probabil, în licitaţ ie reprezintă o sumă imposibil de achitat din publicitate de catre o televiziune comercială.

Se fac calcule
Ce se va întîmpla? Drepturile vor merge cu mare probabilitate către sistemul pay-tv. Fotbalul româ nesc apelează din nou la capacitatea sa de seducţie în faţa publicului. Cei care vor plăti vor fi, în ultimă instanţă, microbiştii. E o constatare, nu o acuză la adresa cluburilor. Pur şi simplu, ele aleg un sistem cu bani mulţi, dar cu pînă la 500.000 de gospodării abonate. “Cam acestea sînt sumele cele mai optimiste la care ne putem gîndi”, spun cei care se pregătesc să participe la licitaţie. Cine sînt ei?

Cel puţin trei participanţi
Prima ofertă a venit din partea Boom TV. “Oferim 15 milioane de euro pe an”, a spus Ligii firma de DTH. Vor intra în licitaţie şi Sport Five, un cunoscut intermediar european de drepturi, şi Realitatea Media, care îşi pregăteşte propriul canal de sport. Posturile comerciale, precum Kanal D, sînt şi ele interesate şi e posibil să-l delege pe Telesport să le reprezinte interesele, deşi, în cazul turcilor, sumele le depăşesc cu mult încasările totale de publicitate. Ar putea opta, ca şi acum, pentru unul-două meciuri, care şi ele vor costa însă mult mai mult.

Lovitura finală a lui Dragomir
Suporterii îl consideră pe Dragomir tipul greşit de erou. Descurcă reţ, cinic şi mereu deasupra regulilor. Pentru cluburi însă, toate acestea sînt calităţi. Şeful Ligii se pregă- teşte să devină un personaj salvator, precum a fost pentru el însuşi, acum aproape trei decenii, pe Dealul Negru. Timpul a trecut, bancnotele s-au schimbat, dar foşnetul lor e acelaşi, în aceleaşi mîini.

Exemplul Prima TV
Prima TV, unul dintre posturile cu creştere constantă şi structură bună a publicului, n-a atins 20 de milioane de euro încasări totale în 2007. Totale!

Interdicţie pentru datornici
Conform unei mai vechi decizii a Adunării Generale a Ligii, posturile din grupul Pro nu pot participa la licitaţie, pentru că una dintre firmele grupului se judecă de cîţiva ani cu cluburile, acuzată de către LPF că n-a plătit acestora aproximativ 1 milion de euro din drepturi TV mai vechi. “Vom pune condiţia ca nici un datornic să nu poată participa direct, iar cîştigătorul să nu poată revinde către un datornic. Tocmai pentru că sumele sînt atît de mari, vrem o procedură 100% sigură”, a explicat un preşedinte de club, implicat în procesul de licitaţie.


3 milioane de euro le cere Liga televiziunilor care participă la licitaţie să aibă în cont. În cazul în care cîştigătorul renunţă, el va pierde aceşti bani

Playtech: ȘOC! Medic infecționist din Iași, anunț BOMBĂ pentru românii vaccinați anti-Covid: „Sunt ca persoanele nevaccinate”


Comentarii (80)
 •  06 Februarie 2008, 00:43

nea miticaaaaa da-l bre in judecata pe-asta!! de unde e el asa sigur de faza cu militienii. castigi sigur!!

 •  06 Februarie 2008, 00:15

mitica nebunu sa stii ca in spania meciurile pe care le transmite canal+ se platesc separat...vrei sa le vezi platesti!!! ..dk nu te uiti la stirile sportive;)

 •  05 Februarie 2008, 23:47

Sper ca nu castige Boom .. eu sunt abonat la Dolce ... si nu ar fi frumos sa nu vad majoritea meciurile .. sau cele mai importante

Vezi toate comentariile (80)
Comentează