SPORTURI  »  AUTO  »  SPECIAL

Senzaţii de Formula 1 » Mihai Marinescu a inaugurat la Braşov primul simulator profesional de motorsport din România

Perspectivă fabuloasă de la volanul unui monopost: sîntem sub Tîmpa, nu la Monaco! +6   FOTO
Perspectivă fabuloasă de la volanul unui monopost: sîntem sub Tîmpa, nu la Monaco!

Articol de - Publicat marti, 18 decembrie 2012 00:00 / Actualizat luni, 17 decembrie 2012 19:38

Un monopost cu care Mihai a concurat în formula Renault. Trei LCD-uri dispuse panoramic în faţa maşinii, comenzi preluate prin senzori într-un soft special, circuite transpuse virtual pe ecrane. Sînt datele unei năzdrăvănii care te teleportează, vizual şi emoţional, direct în pielea unui Schumacher sau Vettel. Proiectul e deschis profesioniştilor şi amatorilor.

Încalţ o pereche de papucei de plastic şi plonjez cu entuziasm în cockpitul monopostului cu care Mihai Marinescu, actual pilot în F2, a concurat în formula Renault 2.0, în 2006 şi 2007.

Motorul străluceşte, iar botul autovehiculului, decupat, are acum doar o prelungire virtuală pe un LCD cu o diagonală de 140 cm. Picioarele îmi alunecă spre vîrful maşinii alb-verde-albastre. Dreptul nimereşte pe pedala de acceleraţie, iar stîngul se tamponează de o frînă încordată, parcă apeşi pe ţeava ţeapănă a unui calorifer!

Frîna e tare ca ţeava caloriferului!
Pe volanul detaşabil se înşiruie o salbă de beculeţe de semnalizare, iar în laterale, cît să fie manipulate uşor cu degetele, stau două limbi de metal. Sînt schimbătoarele de viteze, creştere/descreştere.

E drept, nu am pe mine un combinezon ignifug, plin de reclame, dar gazdele îmi dau voie să pornesc în cursă şi cu un echipament casual. Nu înainte de a-mi face o recomandare: "Măcar să-ţi deschei un pic puloverul la gît, că o să te ia cu transpiraţie de la prima curbă!".

Start la Barcelona!
Mihai îmi sugerează să alerg pe circuitul de la Barcelona şi, pentru prima dată, gîndul nu-mi fuge către Camp Nou, Xavi, Iniesta sau Messi. Vine întîi amintirea unei demonstraţii de măiestrie pe patru roţi, marca Michael Schumacher, victorios în Catalunya Grand Prix în '96 pe o ploaie diluviană. A fost primul succes al neamţului pentru Ferrari, într-o cursă intrată pe lista clasicelor în istoria F1, dusă în condiţii absolut apocaliptice şi încheiată de numai şase piloţi curajoşi. Priviţi rezumatul şi veţi înţelege aura de artist a lui Schumi!

Huruitul motorului şi impresia unui derapaj veritabil
În fine, demarez în trombă, difuzoarele dimprejur redau tonalitatea accentuată a motorului pus la treabă. Pe cele trei ecrane aranjate semicircular, creînd parcă o capsulă a timpului, se derulează în viteză imaginile traseului, reprodus cu fidelitate din lumea reală: pînă şi copacii, dispunerea tribunelor ori micile orificii din pneuri sînt la locul lor, exact aşa cum arată în Spania, în versiunea "pe bune".

Maşina e nărăvaşă, volanul îţi vibrează în mîini, iar Mihai îţi explică amuzat că trebuie să apeşi mai cu încredere pe frîna aceea tare, şi în timp util!, pentru a evita ca la următoarea şicană să mai năvăleşti spre parapet, ca un sinucigaş. Zgomotul impactului şi sunetul sacadat al roţilor rulînd pe pietrişul de lîngă pistă îţi dau senzaţia unui derapaj veritabil, iar la pitstop mentalul deja funcţionează aşa de pregnant încît ţi se pare că monopostul chiar se saltă pentru schimbarea cauciucurilor, deşi el e nemişcat de pe podea.

Epuizat după cursa virtuală
Iar după 15-20 de minute de ture pe Catalunya te simţi epuizat, capul îţi vîjîie, braţele au dat imediat în febră musculară şi, în plus, realizezi cam cît de "varză" eşti ca şofer. Mihai manipulează computerul cîteva secunde şi afişează telemetria, graficele care compară comenzile şi parcursul tău cu varianta ideală de traseu.

Se suprapun numai "punctele zero", adică pornirea, curcubeul indică în rest cît de grav ai deviat cu frîna, acceleraţia sau controlul volanului faţă de perfecţiune. Şi e cam naşpa! "Dacă exersezi povestea asta două, trei zile la rînd măcar, vei fi uimit de progresele pe care le poţi face", vine însă încurajarea de la unul dintre asistenţii lui Mihai.

Circuitele de la barul Formula Pub
Bun, dar ce naiba e trăznaia asta, pînă la urmă? Formula Racing e primul simulator profesional de motorsport din România, iar colţul nebuniei e amenajat într-un loc strategic din Braşov: barul Formula Pub, situat chiar la baza şoselei care urcă spre Poiană, în subsolul clădirii Rectoratului din Braşov.

Aparatul reproduce circuite de F1, F2, GP2, World Series by Renault, raliu sau karting, comenzile de condus sînt preluate cu senzori într-un soft special, iar proiectul îşi propune să devină un sprijin pentru profesionişti şi un mod de distracţie pentru amatori.

Doi ani pentru un proiect de licenţă
"Simulatoarele sînt fie pentru antrenarea piloţilor, fie pentru îmbunătăţirea maşinii. Eu am ales prima variantă", explică Mihai Marinescu. Apoi reconstituie povestea acestei năzdrăvănii: "La Delft, în Olanda, unde lucram intens pe simulatorul de acolo, am obţinut şi o bursă Erasmus la Facultatea de Inginerie. Iniţial, am vrut ca proiectul de licenţă să-l susţin cu o maşină construită de la zero, dar, din cauza lipsei de timp, am decis să modific planul şi să dezvolt simulatorul, astfel încît să execute virtual comportamentul şi caracteristicile monopostului pe care am concurat", detaliază Mihai.

Iar munca s-a întins pe durata a doi ani, în spate stînd şi o echipă de specialişti, inclusiv profesori şi cercetători de la Universitatea Transilvania din Braşov.

Preţul escapadei: 99 lei pentru jumătate de oră
Mihai şi-a propus să pună la dispoziţie maşinăria şi pentru revitalizarea motorsportului naţional şi promovarea tinerelor talente într-un proiect mai amplu intitulat Racing for Romania. Dar, în egală măsură, să-l ofere pentru pregătirea piloţilor profesionişti din întreaga lume: "Doi colegi, un bulgar şi un estonian, m-au anunţat deja că doresc să le fac o programare pentru antrenamente".

Iar pentru pasionaţii de curse, simulatorul e disponibil la un preţ de 99 RON/30 minute, în care primele zece minute înseamnă o şedinţă de coaching cu Mihai Marinescu. Pilotul explică fiecăruia comenzile, poziţia corectă în cockpit şi micile secrete pentru a scoate timpi cît mai performanţi pe traseul virtual, de la Sepang, Bahrain şi Monaco pînă la Silverstone, Hungaroring sau Monza. Enjoy!

Concursuri în week-end-urile de F1
Mihai Marinescu spune că, la Formula Pub, sezonul 2013 din F1 va fi celebrat într-un mod special cu ajutorul simulatorului: "Vrem să facem concursuri deschise publicului pe circuitele de Formula 1 în fiecare week-end cînd vor fi curse. Vom crea o bază de date cu participanţii şi performanţele lor, iar cei mai buni vor avea şi premii cu produse de marketing din F1".

"Simulatorul îţi permite să te duci la limită în fiecare tur, să-ţi închipui orice scenariu posibil pe pistă, să schimbi viteza mai devreme sau mai tîrziu, să iei un viraj mai lung sau mai scurt. Să înţelegi circuitul şi să devii mai disciplinat!" (Mihai Marinescu, pilot F2, dezvoltator simulator Formula Racing)

"În motorsport ai în permanenţă ceva de optimizat. Pentru mine, simulatorul şi-a făcut deja efectul, pentru că rezultatele pe care le-am obţinut în ultimii doi ani se datorează mult şi muncii pe circuitele virtuale" (Mihai Marinescu, pilot F2, dezvoltator simulator Formula Racing)

570 kg cîntăreşte monopostul folosit de Mihai Marinescu la simulator: o maşină de F1 are circa 660 kg, cu tot cu greutatea pilotului

32 de ani de la moartea tragică a fotbalistului român „mai talentat decât Hagi” » Cum l-a „vânat” Securitatea și de ce nu s-a înțeles nici cu Dobrin, nici cu Hagi: „Gică îl înjura, îl scuipa”

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion


Comentarii (1)
ovidiu_3003
ovidiu_3003  •  18 Decembrie 2012, 10:51

Nu este scumpa distractia ...foarte ieftin pentru Romanika ...

Vezi toate comentariile (1)
Comentează