Articol de Oana Duşmănescu - Publicat marti, 03 iunie 2025 10:18 / Actualizat marti, 03 iunie 2025 13:20
Sportul nu a putut rezista progresului inteligenței artificiale, iar fotbalul, cel mai popular dintre toate disciplinele, începe să se transforme fundamental datorită / din cauza datelor pe care AI le poate furniza și pe care oamenii încă nu le detectează în întregime, notează AFP.
Re.Spo Vision, o companie cu sediul la Varșovia, care se ocupă de colectarea de date cu ajutorul AI, și-a anunțat obiectivele imediate: fotbalul feminin și reaprinderea interesului Generației Z pentru sport, a declarat Pawel Osterreicher, unul dintre cofondatorii săi.
Compania, printre ai cărei clienți se numără CONMEBOL (Federația Sud-americană de Fotbal) și CONCACAF (Federația din zona Americii Centrale), poate obține date din meciuri dintr-un singur unghi al camerei de filmat.
Datorită AI, colectarea datelor devine mult mai ieftină, deoarece jucătorii nu trebuie să poarte niciun dispozitiv tehnologic.
Programul Re.Spo Vision, utilizat la Copa America de anul trecut, a primit recent certificarea FIFA
Osterreicher susține că inteligența artificială poate furniza informații despre felurite fațete ale fotbalului pe care oamenii nu le pot observa cu ochiul liber, cum ar fi accelerarea, liniile de unde vin pasele, hărțile evidențiate termic și zonele de control.
Aceste date prețioase pot ajuta pe teren atât echipele mari, cât și echipele mici. Iar exemplul este echipa de fotbal masculin, de ligă secundă, Wisla Cracovia, care a cucerit Cupa Poloniei în 2024.
Acum, oamenii de la Re.Spo Vision vizează prima ediție feminină a Cupe Mondiale a cluburilor (2028), încercând să înglobeze în acest proiect tehhologic un alt obiectiv al lor: trezirea interesului Generației Z (persoanele născute între 1997 și 2012) pentru sport.
„Putem observa că sportul feminin crește într-un ritm mult mai rapid decât cel masculin”, a spus Osterreicher. „Desigur, de la o bază mai redusă, dar într-un ritm mult sporit față de sportul masculin.
Cofondatorul firmei poloneze a ajuns la concluzia că, în timp ce sportul masculin și-a atins, în multe discipline, potențialul maxim, una dintre cele mai bune oportunități de investiții și de dezvoltare sunt în prezent francizele feminine, sportul feminin și mass-media din jurul acestora.
De asemenea, Osterreicher este convins că aceasta ar putea fi o modalitate de a da refresh interesului spectatorilor mai tineri, care par a „se îndepărta” de sport, din cauza lipsei de atenție și de răbdare a generațiilor născute recent.
Sportul feminin - oportunitate de business și de dezvoltare în domeniul tehnologiei
„Sportul feminin reprezintă, de asemenea, o oportunitate de a atrage publicul mai tânăr, pentru că poate este prea plictisitor să urmărești aceleași scheme, aceiași jucători”, a spus Osterreicher. „Așadar, se investesc mulți bani în sportul feminin, inclusiv din perspectiva noastră.”
„Strângem date despre oameni, nu despre un anume gen sau altul. Dar, cu siguranță, tot mai mulți clienți ne cer să acoperim sfera sporturilor feminine”, a adăugat el.
Osterreicher, care a înființat compania împreună cu colegii săi în urmă cu cinci ani, mai spune că nu toată lumea ar trebui sau ar putea să utilizeze tehnologia, deoarece este un „lucru complex, care necesită anumite resurse”.
Cu toate acestea, victoria echipei din Cracovia în Cupa Poloniei a arătat că „se pot face multe cu resurse puține”.
„Poți avea o echipă mai mică care folosește cu înțelepciune tehnologia și apoi îi învinge pe cei mari”, a declarat Osterreicher, care a avertizat că trebuie să luăm în calcul „erorile de ordin uman”, care pot strica planul făcut cu ajutorul inteligenței artificiale.
„Poate că un jucător e certat cu soția sa și nu e în formă”, a explicat el.
Cu această tehnologie, deja testată și verificată, Osterreicher și echipa sa vor să atragă din nou către sport publicul tânăr, care și-a mutat atenția către TikTok, Netflix și alte platforme.
„Îi putem apropia din nou de sfera sportului creând conținut mult mai pe placul lor”, a spus antreprenorul.
Astfel, noul mod de folosire a AI va ajuta sportul să se reinventeze, pentru ca tinerii să aleargă disciplinele sportive, în dauna TikTok și a jocurilor video.