FOTBAL  »  Superliga  »  STEAUA

Rapidiştii semnează

Articol de , - Publicat vineri, 26 iunie 2009 00:00


BUGET DE SPĂLAT CREIERE

Firma Loco e intermediara care lipsea din afacere x Ea nu spune cîţi bani a plătit televiziunilor pentru spoturile politice pentru Monica Ridzi x Vizionarea sutelor de ştiri difuzate de 1 şi de 2 mai şochează însă x Cum s-a ajuns la ele? x Cine a fost creierul care a gîndit operaţiunea?


Loco, veriga lipsă
Ioana Manea e deşteaptă şi roşie la faţă. A fost şefă de creaţie la nume mari, Grey şi Leo, "apoi am ars, ştii cum se întîmplă, şi am vrut să fac ceva pe cont propriu". Conduce Loco, firma de publicitate full-service şi veriga lipsă între televiziuni şi firmele care au luat banii de la MTS. Pînă acum, nimeni n-a ajuns în acest apartament de la parter de lîngă Piaţa Rosetti.

"Greţos şi slugarnic"
Pe 22 aprilie 2009, două firme cu acţionariat comun, Artisan şi Mark, primesc bugetul princiar de 630.000 de euro, fără licitaţie, prin trei contracte semnate de Monica Iacob-Ridzi. 
Obiectivul? Declară ministrul:  "Să organizăm cu ocazia Zilei Tineretului de 2 Mai cel mai mare eveniment organizat vreodată în România şi să scoatem 100.000 de oameni în stradă".
Efectul? Declară Christian Mititelu, fost jurnalist BBC şi membru în CNA: "Cel mai greţos şi slugarnic lucru pe care l-am văzut pe televiziuni în ultimii ani".
Cifrele: Sute de ştiri, reportaje video şi informaţii pe crawl, cu o repetiţie de una la 7 minute, sînt difuzate pe 5 posturi TV  pe 1 şi 2 mai. Desfăşurare fără precedent ca intensitate, în istoria media din România, în favoarea cîtorva personaje.

Anca dă de pe Realitatea pe Antena 3.
PETRECE PE CINSTE ÎN TOATĂ ŢARA DE 2 MAI! x UNELE CEREALE CONŢIN MAI MULT ZAHĂR DECÎT CIOCOLATA

40% dintre ştirile video o conţin pe Monica Iacob-Ridzi şi aproape 20% pe Elena Băsescu

Mesajele de pe mailul lui Boc
"Ştiu de scandal, dar noi ne-am făcut doar treaba", spune Ioana Manea.
Scandal înseamnă o investigaţie de presă iniţiată de gsp şi dezvoltată în toate titlurile, milioane de accesări pe siteuri, dezbateri pe tv, un concert live al lui Florin Chilian şi lansarea unui hit on-line al HappyFish, prin care cere demisia ministrului Ridzi.
Plus cererea de demisie din parte ONG-urilor. Plus 8.000 de mailuri de protest pe mailul premierului Emil Boc. "Am văzut şi noi mailurile, am văzut şi calitatea lor", mărturiseşte, cu un aer preocupat, Sever Voinescu, fost jurnalist, azi coleg de partid cu premierul.
Plus reacţia statului, prin CNA şi Parlament, care a dat verde la 11 noaptea intervenţiei DNA în cazul ministrului Ridzi şi a înfiinţat o comisie de anchetă cu o viteză nemaintîlnită în istoria reprezentării democratice a cetăţenilor români.

Ca şi propagarea mediatică a evenimentului, 2 Mai a avut parte de un răspuns fără precedent din partea publicului şi societăţii civile. Dar în sens invers

Cît s-a dus la televiziuni?
Ce rol deţine Loco? "Noi am cumpărat doar spoturi publicitare", spune Ioana Manea. "Pe cîţi bani?". Şefa agenţiei se ridică şi iese din birou. "M-am uitat pe acte. Doar spoturi. Nu vă pot spune acum cît sînt sumele cumulate. Poate săptămîna viitoare. Îmi repugnă să dau informaţii vagi şi nu ştiu dacă Artisan, partenerul nostru, ar fi de acord să le facem publice".
100.000 pentru Antena 3, 90.000 pentru Realitatea TV şi aproximativ la fel pentru ProTV şi MTV sînt cifrele pe care Gazeta le-a obţinut din surse de piaţă. Ceea ce înseamnă că aproape jumătate din suma de 630.000 ar fi mers pe ceea ce în contracte figurează ca "Asigurarea Notorietăţii Evenimentului".

Anca mută pe Realitatea TV.
ECONOMIŞTII ÎNGRIJORAŢI DE PROGNOZA PIB x ELENA BĂSESCU LA CONCERTUL DE 2 MAI

Loco nu a luat întîmplător banii de la Artisan şi Mark pentru a cumpăra mai departe spaţii publicitare. "De fapt, doar de la Artisan, pentru că nu avem contract cu Mark", spune Ioana Manea. Nici o surpriză.

Firma-pui
Cum poţi cîştiga trei contracte cu două firme din care una iese în faţă
Mark a fost fondată în noiembrie 2007 ca pui al lui Artisan, aşa cum reiese şi din corespondenţa oficială dintre gsp şi firme. "Mark a fost înfiinţată la finalul lui 2008 pentru a deservi segmente de clienţi diferite faţă de cele cu care lucra Artisan", scrie un mail Răzvan Nica pe 17 iunie, în numele ambelor firme!
E o practică acceptată în publicitate ca agenţile să-şi conceapă firme pui, pentru a putea derula contracte cu clienţi din aceeaşi categorie fără a intra în conflict cu clienţii pe care îi deţin deja firmele mamă.
 Dacă ai, de pildă, un contract cu un brand de maşini, acesta nu va accepta să reprezinţi o altă companie de maşini. Îţi construieşti o nouă agenţie, mai mică. Dar aceste asocieri sînt cunoscute de piaţă şi, niciodată, mama şi puiul, nu participă la pitchuri pentru acelaşi client, aşa cum s-a întîmplat în cazul MTS, cînd Artisan şi Mark şi-au împărţit cele trei contracte.
Apoi, cel puţin ca aparenţă, Mark s-a lăsat reprezentată de Artisan. "Nimeni de la Mark nu ne-a contactat. Nu am vorbit cu nimeni de la acea firmă", declară pentru gsp directorul DJT de la Iaşi, unul dintre cele 40 de judeţe care au organizat ceea ce în contractul semnat de MTS era prevăzut să facă Mark.
Înapoi la Loco, acolo unde Artisan şi Mark au trimis banii pentru televiziuni.


Loco Branding & Communication, veriga lipsă pînă azi, e o agenţie foarte mică, dar cu un avantaj foarte mare: e legată de grupul media şi de afaceri controlat de familia Voiculescu

Iacobescu, la Artisan - Mark şi la Loco
Legătura dintre Artisan - Mark şi Loco o face Bogdan Iacobescu. El este acţionar al ambelor companii care au primit contractele de la MTS şi, în acelaşi timp, "director de media la Loco sau cel puţin aşa îl prezentăm noi clienţilor", spune Ioana Manea. De fapt, lucrează cu contract de colaborare pe firmă. "Lui i-am dat toată partea de media pentru că eu mă pricep mai mult la creaţie, nu la media", adaugă şefa Loco.
Iacobescu a adus clientul MTS, confirmă Manea. El a negociat mai departe cu televiziunile expunerea acestuia. "În acest moment e în concediu, dar ne putem vedea după ce se întoarce, poate are detalii pe care eu nu le stăpînesc", spune Manea.

O firmă aproape de familia Voiculescu
Acţionar cu 85% la Loco este Şerban Barbato, şef al unora dintre revistele Intact şi partener în alte afaceri cu cel despre care se spune că ar controla Loco: Radu Tănăsescu.  Blocul în care îşi are sediul Loco îi aparţine lui Tănăsescu.
Personaj cu profil discret, dar cu un simţ dezvoltat al afacerilor, Tănăescu este fostul soţ al Cameliei Voiculescu. A rămas în business atît cu cea care conduce executiv grupul, cît şi cu alţi oameni din zona trustului.
Ioana Manea infirmă că Tănăsescu ar controla Loco. "Nici vorbă! Eu conduc executiv, am şi 15% din acţiuni şi mă mai sfătuiesc cu Şerban Barbato doar la chestiunile strategice. Radu n-are nici o treabă!".

Anca mănîncă de prînz.
MONICA IACOB-RIDZI: "TINERII MERITĂ ACEST SPECTACOL" x ŢĂRILE BALTICE ÎN S.O.S. ECONOMIC

"Dacă a comis ceva ilegal..."
Şerban Barbato întăreşte versiunea Ioanei Manea. "Loco e a mea şi a ei, nu a lui Radu Tănăsescu".
Barbato spune că nu a ştiut pînă acum că banii de la MTS au trecut prin compania pe care o deţine. "Ioana e mare, e vaccinată, e administrator legal, ea conduce şi dacă a făcut ceva ilegal va răspunde. Oricum nu ştiu cît mai ţin firma asta că nu facem bani".

Contractele care nu-i lasă să dormă
Cuvîntul "ilegal" a fost introdus în mod neaşteptat de Barbato. Pentru că circuitul banilor e uzual. Să recapitulăm. Clientul MTS angajează, fără licitaţie, două agenţii de publicitate cu acelaşi sediu social într-un apartament şi în mare măsură cu aceiaşi acţionari. Ele se duc mai departe la Loco, o agenţie de media specializată în cumpărarea de publicitate pe tv.
De la Loco banii migrează către televiziuni, fie direct, cazul ProTV şi MTV, fie prin regiile care deţine exclusivitate, pentru Antene şi Realitatea TV. Din acest punct, actele sînt, probabil, perfecte. Doar sumele sînt neobişnuite. Şi, evident, contractul iniţial, semnat între MTS  şi Artisan - Mark, prin care firmele se obligau să difuzeze:
A. Ştiri şi reportaje care nu apar în contract ca fiind marcate cu publicitate
B. Spoturi publicitare

FACSIMIL

La unison: "Nu am vîndut ştiri"
Televiziunile au rulat, în total, un număr de 46 spoturi şi reportaje publicitare pentru campania de 2 Mai. Luînd în calcul audienţa şi preţurile acestui an, pentru cele aproximativ 30 de GRP-uri, MTS ar fi trebuit să plătească cel mult 15.000 de euro. Aceasta e suma contractată cu posturile tv sau ea e, de fapt, mult mai mare? Răspunsul se găseşte la Artisan - Mark şi la Loco.
Şi explică eventuala diferenţă de sute de mii de euro sutele de ştiri şi reportaje nemarcate? "Nici vorbă!", spun televiziunile. Toate televiziunile. "Decizie pur editorială", au declarat ele în şedinţa publică a CNA. O decizie editorială care, după expresia lui Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a transformat ziua de 2 Mai într-un eveniment mediatizat "la nivelul mediatizării invaziei aliaţilor în Irak". Cu precizarea că nici un oficial nu a aborbit la fel de multă imagine ca ministrul Ridzi.
Televiziunile şi-au mai pregătit o explicaţie dacă cineva va putea proba diferenţa de sumă: "Am consumat doar o parte a bugetului cu 2 Mai Restul sumelor ar fi fost pentru alte evenimente ale MTS". Alibiul ar putea deveni public în cîteva zile.

Anca se scoală. E cald. Dă drumul la televizor.
MTS ORGANIZEAZĂ 2 MAI ÎN 40 DE JUDEŢE x AFRICA ÎN FAŢA UNEI ALTE PROVOCĂRI


Cel mai scump reportaj ever?
23 de spoturi au mers pe RTV, 22 pe Antena 3, iar ProTV a difuzat un singur reportaj publicitar, pe 3 Mai, ora 19:47. Dacă sumele aflate de gsp sînt corecte şi corect e şi ceea ce susţin televiziunile, că n-au primit bani decît pentru publicitate clasică, atunci cele 9,6 puncte de audienţă de pe ProTV ar fi cele mai scumpe  din istoria televiziunii din România.

"Una e ce putem dovedi cu acte şi alta e ce simţim. Monitorizările şi vizionarea acestor aşa zise ştiri ne confirmă ceea ce simţim noi şi orice cetăţean. Să nu ne mai ascundem după proceduri! E pur şi simplu ruşinos ce s-a întîmplat pe 2 Mai la televiziuni"
Dan Grigore, membru CNA

Dialog cu un insider
Poftim, intraţi! Ele pătrund în casă în fiecare zi, puteţi să păşiţi măcar o dată în intestinele televiziunilor. Spre deosebire de MTS, "care a comis o gafă in-cre-di-bi-lă cînd  a trecut acel media plan în contracte", după expresia unui om de vînzări de publicitate, documentele televiziunilor sînt în marea majoritate inatacabile.
Sistemul însă funcţionează pe lîngă actele oficiale. Iată dialogul dintre un jurnalist gsp şi un om din interior.
- Nu mai căutaţi degeaba acte în televiziuni! Nu sînt. Nu aşa se face.
- Dar cum?
- Simplu. Contractul e pe publicitate curată. Apoi, fie un om de la vînzări, fie chiar reprezentantul clientului, discută direct cu unul dintre şefii postului. În general cu managerii, nu cu oamenii de conţinut. Îi aleg pe cei despre care se ştie că acceptă discuţii de acest gen.
- Mai exact, te rog!
- Adică pe cei care vor să facă bani pentru post vînzînd ştiri, vînzînd prezenţa unor politicieni în platou sau vînzînd un tip de bunăvoinţă, nu neapărat făţişă. Nu toţi din tv acceptă asta, dar destui o fac.
- Şi mai departe?
- Mai departe, şefii comunică sarcina unor responsabili de conţinut. Ei programează filmările şi difuzarea ştirilor. Atenţie! Nu toţi şefii de conţinut şi nu toţi reporterii fac asta. Unii pur şi simplu refuză. Dar sînt ocoliţi încăpăţînaţii pentru că e vorba de milioane de euro, cumulate, după care televiziunilor le arde buza mai ales pe criză.
- Stai să înţeleg, te rog...
- Gata, ultima oară: bugetul se sparge în publicitate clasică, cel mult un sfert, şi restul PR. Adică ce aţi observat de 2 Mai.

Ioan Andone s-a mutat în Spania » Comparația făcută de fostul antrenor: „Am 4 dormitoare. Știți cât plătesc pe curent?”

Imagini scandaloase! Zona Crepusculară la Arenele BNR, în centrul Bucureștiului » Jandarmii blochează accesul pentru un motiv incredibil: „Sunt «consensele» noastre”


Comentarii (25)
fzcsm
fzcsm  •  26 Iunie 2009, 22:48

Super.Acum nu mai avem nevoie de niciun transfer,dar totusi daca se poate ar fi bine sa vina Dimitrov.FORZZA STEAUA!!!SUCCES CESINHA SI BOZOVIC!!!

 •  26 Iunie 2009, 17:01

TREBUIE ADUS LA STEAUA -ESTE PESTE CESINHA SI TOJA LA UN LOC . ESTE TANAR -RAPID PE STILUL STELEI - JUCATOR POLIVALENT -MIJLOCAS STANGA OFENSIV SI COORDONATOR DE JOC .STEAUA NU ARE COORDONATOR DE JOC . DIMITROV ESTE UN BUN EXECUTANT AL LOVITURILOR LIBERE PE POARTA -MARCHEAZA GOLURI SI DA PASE DECISIVE DE GOL . DIMITROV ANUL TRECUT IN AMICALUL CU STEAUA A FOST PESTE STELISTI .DIMITROV VREA SA JOACE LA STEAUA SI NOI FANII STEAUA CEREM LUI BECALI SI ARGASEALA SA-L ADUCA PE DIMITROV - LA STEAUA -.

 •  26 Iunie 2009, 16:54

V-A FI NOUL SEMEDO -CEA MAI MARE TEAPA PENTRU BECALI CARE L-A VRUT . BERGODI L-A VRUT MAI MULT PE BOZOVICI . CESINHA A DECLARAT DE MULTE ORI CA NU VREA SA JOACE LA STEAUA - PAI ASTA-I MENTALITATE DE MERCENAR .CESINHA NU MERITA SA JOACE LA STEAUA . DACA CESINHA ERA BUN -L-AR FI VANDUT AFARA S-AU IL TINEAU LA ECHIPA - CU BOZOVICI ERA RUPTA DEFINITIV RELATIA CU RAPIDUL - BOZOVICI E BUN SI A DECLARAT CA VREA SA JOACE LA STEAUA . DIMITROV TREBUIE ADUS PENTRU CA ESTE COORDONATOR DE JOC .

Vezi toate comentariile (25)
Comentează
Close