GSP SPECIAL  »  RECENZII  »  CRONICĂ DE CARTE

Nu e prea mult o autobiografie la 23 de ani? » Walcott. Why not?

Articol de GSP - Publicat marti, 04 august 2015 18:24

Dincolo de pasajele forțate, de manual exemplar al devenirii ca jucător, cartea "tunarului" e un portret în mișcare al fotbalului britanic și relatarea sinceră a unei ascensiuni cu ghinioane și lecții de cumințenie

Speranță a fotbalului englez, om de aur pentru Arsene Wenger la Arsenal. Walcott va împlini abia peste o lună 24 de ani iar autobiografia lui a născut uimire la fel cum au făcut-o cei mai importanți pași din cariera lui de jucător. În lotul Angliei la CM 2006 deși nu bifase nici un meci în Premier League. Erou și "accidentat de serviciu" la Arsenal. Cel mai tînăr în tot ce-a făcut prin sportul pe care mărturisește că nu în înțelege tot timpul, așa cum arată azi.

Antrenează-te cu Henry!

Deși e groasă de parcă strînge două vieți, măcar una de jucător decent și alta de antrenor respectabil, autobiografia lui Walcott poate fi citită în cîteva ore. Are superficialitatea comercială a cărților scrise cu/despre eroii contemporani ai sportului și pasaje largi cu amintiri comune cititorului microbist. Dar dincolo de haină stă mărturia crudă și provocatoare a unui puști teribil. Nu o să vă spun prea multe despre el, aș traduce nedrept miza cărții. Dar e o altfel de confesiune și asta face toți banii: pentru că Theo e atipic, cu originile lui jamaicane și privirea rușinoasă, pentru că te face să crești în Academia lui Southampton, coleg de cameră cu Gareth Bale, și apoi să furi meserie, din fiecare pagină, la antrenamentele cu Henry și Pires de la Arsenal.

17 ani și 75 de zileavea Walcott pe 30 mai 2006, cînd a debutat pentru Anglia devenind cel mai tînăr internațional britanic din istorie

Cînd adversarul tău e favoritul prietenei

Și este, în fond, cartea unei supraviețuiri. Prezența lui Walcott la CM 2006 a fost contestată în cartea lui Gerrard, relația lui cu Mel respiră printre șabloanele iubirilor de fotbalist din Insulă în care presa e mai activă decît protagoniștii. Vi se par locuri comune? Umorul lui Theo te face să le trăiești în cea mai veridică formă la îndemînă, cu notițe și zîmbete. După ce impresionează cu AC Milan în Ligă, Walcott îi cere tricoul lui Kaka și refuză să îl ofere prietenei sale. "Știam că e favoritul ei, n-am vrut", își dezvăluie șotiile fotbalistul transformînd rigiditatea aparentă a unei autobiografii în degajarea unui jurnalul de adolescență.

Coincidențe și minuni

Ca în orice poveste de succes care merită scrisă, Walcott debutează în "naționala" Angliei înlocuindu-l pe Owen, idolul copilăriei sale. Pare forțat? Găsiți în carte poza cu Theo și Owen cînd primul era copil. Omul lui Arsenal provine dintr-o familie care nu-și permite totul, dar în care tatăl renunță la job ca să ajungă la un meci al fiului. Tocmai cel în care Walcott marchează primul său gol ca fotbalist profesionist. Așa e viața, iar pînă la 23 de ani e miraculoasă și argintie pentru un star născut, și nu făcut, precum Walcott. Știați că a fost dintotdeauna fan Liverpool?

"Theo: Growing Up Fast"

Autor: Theo Walcott
Fotografii: Arhiva familiei Walcott