SPORTURI  »  CICLISM  »  STRADE BIANCHE 2013, ITALIA, 190KM

Ducele tînăr de Toscana » Moreno Moser s-a impus în Strade Bianche

Moreno Moser se impune în Strade Bianche (foto: gettyimages) +1   FOTO
Moreno Moser se impune în Strade Bianche (foto: gettyimages)

Articol de - Publicat sambata, 02 martie 2013 00:00 / Actualizat miercuri, 06 martie 2013 16:31

Italianul Moreno Moser (Cannondale) a obţinut cea mai mare victorie din carieră, după ce a trecut primul linia de sosire în spectaculoasa cursă toscană Strade Bianche. În urma sa, favoritul zilei şi coechipierul lui Moser, slovacul Peter Sagan, a rămas fără prima victorie într-o cursă clasică

Anul trecut, atunci cînd Sagan a luptat pentru fiecare cursă de o zi din calendar, dar nu a reuşit niciodată să obţină victoria, Moser a "tras" cu îndîrjire şi sacrificiu pentru liderul său. "Abia aştept să-i răscumpăr eforturile şi să îi ofer o victorie", a explicat mai tîrziu Sagan. Ocazia a venit într-o cursă minunată, Strade Bianche, într-un peisaj de basm, atunci cînd Sagan a fost marcat permanent de Cancellara, iar Cannondale şi-a jucat toate cărţile cu inteligenţă. În vîrstă de 22 de ani, tînărul Moreno Moser a demonstrat că e programat genetic pentru a atinge gloria în ciclism.

Cea mai tînără clasică
În căutarea unei curse clasice care să rivalizeze cu Turul Flandrei şi Paris-Roubaix ca sălbăticie, organizatorii Turului Italiei au luat harta Toscanei, au compactat-o pînă a ajuns la lungimile de undă ale razelor gama, după care au trecut un ac cu aţă albă printre dealuri, poteci cu grohotiş şi şosele lăturalnice, obţinînd la final eroica Strade Bianche. Cu startul programat în Gaiole in Chianti, un orăşel care ştie mai multe lucruri despre vinuri decît continente întregi, şi sosirea în Piazza del Campo din inima Sienei, cursa de 190 de kilometri a fost menită să răscolească plutonul în asemenea hal încît să-şi izoleze învingătorul.

8 pasaje aspre de sterrati, adică drumuri acoperite cu praf înecăcios, presărate de-a lungul traseului pentru a condimenta căţărări incisive, i-au aşteptat pe rutieri. Cursa are doar şase ani vechime, praful de la prima ediţie nu s-a aşternut nici pînă acum, dar se mîndreşte cu un recordman de talia lui Fabian Cancellara (RadioShack-Nissan), căruia organizatorii i-au promis că vor redenumi o porţiune de sterrati în cazul în care îşi trece a treia victorie în palmares. Bineînţeles, "Spartacus" a onorat şi acum un pluton în care s-au înghesuit nume mari precum slovacul Peter Sagan şi italianul Moreno Moser (Cannondale), australianul Cadel Evans şi americanul Taylor Phinney (BMC), italianul Oscar Gatto (Vini Fantini-Selle), dar şi olandezul Lars Boom (Blanco).

4 oameni şi-o acţiune rară
Profitînd de cele 12 grade Celsius, patru evadaţi s-au năpustit în atac: Aleksejs Saramotins (IAM), Maxim Belkov (Katusha), Giairo Ermeti (Androni Giocattoli-Venezuela) şi Michael Schär (BMC). Vîntul puternic din lateral, avantajul de 10 minute luat de grupul fruntaş, dar şi viteza din ce în ce mai mare i-au adus în faţa plutonului pe oamenii de la Garmin, Cannondale şi Katusha. Bornă după bornă, pasaj alb după pasaj alb, favoriţii şi-au chemat colegii în fruntea grupului de urmărire, echipele începînd să fumege şi să se consume ca meteoritul de deasupra Rusiei.

Dezintegrarea a început pe a cincea secţiune de grohotiş, acolo unde plutonul s-a lungit pe o sută de metri, iar veteranul Juan Antonio Flecha (Vacansoleil) a profitat de atenţia sporită acordată de Cancellara lui Sagan şi a rupt bariera sunetului. În faţă, ecartul evadaţilor s-a subţiat treptat, cu 50 de kilometri înainte de final coborînd sub patru minute. Cancellara a devenit umbra impunătoare a lui Sagan, Cadel a început să care bidoane şi să socializeze, Gatto s-a mişcat felin cît să nu supere pe nimeni. Cu gura deschisă bine, întorcînd pedalele ca pe un malaxaor de kilometri, spaniolul Flecha s-a apropiat la două minute de evadaţii încăpăţînaţi, cu 25 de kilometri înainte de final şi două căţărări ascuţite pînă-n Siena.

Toscana dă în clocot: Moser, Moser, Moser
După o sterrati în coborîre, a urmat cea mai spectaculosă parte a traseului, Colle Pinzuto, cu ale sale pante ce atingeau 15%, unul dintre momentele decisive pentru Sagan&Co. Cannondale a jucat prima carte pe tînărul Moreno Moser, care l-a prins repede din urmă pe Flecha, urmînd ca războiul italiano-elveţian să se dea în spate. Cu 12 kilometri înainte final, pe ultima căţărare a zilei, de 18%, nepotul marelui Francesco Moser l-a părăsit pe Flecha şi a început să urmărească ultimele rămăşite ale evadării, pe Schär şi Belkov. În spate, Cancellara a băgat de vreo cîteva ori piciorul în acceleraţie, dar caroseria nu a mai fost ajutată de motor şi nici de oamenii din frunte, Sagan trăgînd cortina pentru tînărul său coechipier.

În faţă, Moser şi-a văzut de treabă. A continuat să conducă micuţul autobuz al evadării pînă în ultimul kilometru, s-a căţărat minunat şi a fost atent la curba de dreapta dinspre linia de sosire. Cu un singur an mai tînăr decît Sagan, dar cu aceeaşi putere dezvoltată ca şi el, Moser şi-a onorat numele, a terminat singur în micuţa porţiune de coborîre şi şi-a trecut în palmares cea mai mare victorie de pînă acum. În spatele său, cu mîna îndreptată într-un gest a la Superman, prin care atrăgea atenţia asupra învingătorului, Sagan a colorat vîrful podiumului. Rinaldo Nocentini (AG2R La Mondiale) l-a izgonit pe Cancellara din top 3.

Clasament Strade Bianche 2013:
1. Moreno Moser (Ita) Cannondale         5:01:23
2. Peter Sagan (Svk) Cannondale         '5
3. Rinaldo Nocentini (Ita) AG2R La Mondiale '7         
4. Fabian Cancellara (Swi) RadioShack Leopard            
5. Aleksejs Saramotins (Lat) IAM      
6. Greg Van Avermaet (Bel) BMC        
7. Alexander Kolobnev (Rus) Katusha            
8. Francesco Reda (Ita) Androni Giocattoli            
9. Giampaolo Caruso (Ita) Katusha           '10
10. Maxim Belkov (Rus) Katusha            '13

Italianul Moreno Moser (Cannondale) a obţinut cea mai mare victorie din carieră, după ce a trecut primul linia de sosire în spectaculoasa cursă toscană Strade Bianche. În urma sa, favoritul zilei şi coechipierul lui Moser, slovacul Peter Sagan, a rămas fără prima victorie într-o cursă clasică

Anul trecut, atunci cînd Sagan a luptat pentru fiecare cursă de o zi din calendar, dar nu a reuşit niciodată să obţină victoria, Moser a "tras" cu îndîrjire şi sacrificiu pentru liderul său. "Abia aştept să-i răscumpăr eforturile şi să îi ofer o victorie", a explicat mai tîrziu Sagan. Ocazia a venit într-o cursă minunată, Strade Bianche, într-un peisaj de basm, atunci cînd Sagan a fost marcat permanent de Cancellara, iar Cannondale şi-a jucat toate cărţile cu inteligenţă. În vîrstă de 22 de ani, tînărul Moreno Moser a demonstrat că e programat genetic pentru a atinge gloria în ciclism.

Cea mai tînără clasică
În căutarea unei curse clasice care să rivalizeze cu Turul Flandrei şi Paris-Roubaix ca sălbăticie, organizatorii Turului Italiei au luat harta Toscanei, au compactat-o pînă a ajuns la lungimile de undă ale razelor gama, după care au trecut un ac cu aţă albă printre dealuri, poteci cu grohotiş şi şosele lăturalnice, obţinînd la final eroica Strade Bianche. Cu startul programat în Gaiole in Chianti, un orăşel care ştie mai multe lucruri despre vinuri decît continente întregi, şi sosirea în Piazza del Campo din inima Sienei, cursa de 190 de kilometri a fost menită să răscolească plutonul în asemenea hal încît să-şi izoleze învingătorul.

8 pasaje aspre de sterrati, adică drumuri acoperite cu praf înecăcios, presărate de-a lungul traseului pentru a condimenta căţărări incisive, i-au aşteptat pe rutieri. Cursa are doar şase ani vechime, praful de la prima ediţie nu s-a aşternut nici pînă acum, dar se mîndreşte cu un recordman de talia lui Fabian Cancellara (RadioShack-Nissan), căruia organizatorii i-au promis că vor redenumi o porţiune de sterrati în cazul în care îşi trece a treia victorie în palmares. Bineînţeles, "Spartacus" a onorat şi acum un pluton în care s-au înghesuit nume mari precum slovacul Peter Sagan şi italianul Moreno Moser (Cannondale), australianul Cadel Evans şi americanul Taylor Phinney (BMC), italianul Oscar Gatto (Vini Fantini-Selle), dar şi olandezul Lars Boom (Blanco).

4 oameni şi-o acţiune rară
Profitînd de cele 12 grade Celsius, patru evadaţi s-au năpustit în atac: Aleksejs Saramotins (IAM), Maxim Belkov (Katusha), Giairo Ermeti (Androni Giocattoli-Venezuela) şi Michael Schär (BMC). Vîntul puternic din lateral, avantajul de 10 minute luat de grupul fruntaş, dar şi viteza din ce în ce mai mare i-au adus în faţa plutonului pe oamenii de la Garmin, Cannondale şi Katusha. Bornă după bornă, pasaj alb după pasaj alb, favoriţii şi-au chemat colegii în fruntea grupului de urmărire, echipele începînd să fumege şi să se consume ca meteoritul de deasupra Rusiei.

Dezintegrarea a început pe a cincea secţiune de grohotiş, acolo unde plutonul s-a lungit pe o sută de metri, iar veteranul Juan Antonio Flecha (Vacansoleil) a profitat de atenţia sporită acordată de Cancellara lui Sagan şi a rupt bariera sunetului. În faţă, ecartul evadaţilor s-a subţiat treptat, cu 50 de kilometri înainte de final coborînd sub patru minute. Cancellara a devenit umbra impunătoare a lui Sagan, Cadel a început să care bidoane şi să socializeze, Gatto s-a mişcat felin cît să nu supere pe nimeni. Cu gura deschisă bine, întorcînd pedalele ca pe un malaxaor de kilometri, spaniolul Flecha s-a apropiat la două minute de evadaţii încăpăţînaţi, cu 25 de kilometri înainte de final şi două căţărări ascuţite pînă-n Siena.

Toscana dă în clocot: Moser, Moser, Moser
După o sterrati în coborîre, a urmat cea mai spectaculosă parte a traseului, Colle Pinzuto, cu ale sale pante ce atingeau 15%, unul dintre momentele decisive pentru Sagan&Co. Cannondale a jucat prima carte pe tînărul Moreno Moser, care l-a prins repede din urmă pe Flecha, urmînd ca războiul italiano-elveţian să se dea în spate. Cu 12 kilometri înainte final, pe ultima căţărare a zilei, de 18%, nepotul marelui Francesco Moser l-a părăsit pe Flecha şi a început să urmărească ultimele rămăşite ale evadării, pe Schär şi Belkov. În spate, Cancellara a băgat de vreo cîteva ori piciorul în acceleraţie, dar caroseria nu a mai fost ajutată de motor şi nici de oamenii din frunte, Sagan trăgînd cortina pentru tînărul său coechipier.

În faţă, Moser şi-a văzut de treabă. A continuat să conducă micuţul autobuz al evadării pînă în ultimul kilometru, s-a căţărat minunat şi a fost atent la curba de dreapta dinspre linia de sosire. Cu un singur an mai tînăr decît Sagan, dar cu aceeaşi putere dezvoltată ca şi el, Moser şi-a onorat numele, a terminat singur în micuţa porţiune de coborîre şi şi-a trecut în palmares cea mai mare victorie de pînă acum. În spatele său, cu mîna îndreptată într-un gest a la Superman, prin care atrăgea atenţia asupra învingătorului, Sagan a colorat vîrful podiumului. Rinaldo Nocentini (AG2R La Mondiale) l-a izgonit pe Cancellara din top 3.

Clasament Strade Bianche 2013:
1. Moreno Moser (Ita) Cannondale         5:01:23
2. Peter Sagan (Svk) Cannondale         '5
3. Rinaldo Nocentini (Ita) AG2R La Mondiale '7         
4. Fabian Cancellara (Swi) RadioShack Leopard            
5. Aleksejs Saramotins (Lat) IAM      
6. Greg Van Avermaet (Bel) BMC        
7. Alexander Kolobnev (Rus) Katusha            
8. Francesco Reda (Ita) Androni Giocattoli            
9. Giampaolo Caruso (Ita) Katusha           '10
10. Maxim Belkov (Rus) Katusha            '13

Comeback neașteptat! Cristi Balaj semnează și va fi noul președinte al clubului din Superliga

Știm finala barajului de Conference League » Când și unde se va disputa


Comentarii (3)
stefy1717
stefy1717  •  03 Martie 2013, 08:10
Postat de ienasoiu pe 02 Martie 2013, 18:43

Felicitări pentru articol! Cum ţi-ai permis să postezi aşa ceva între articolele "maeştrilor"?

Excelent articol!!! asteptam mai multe articole despre clasicele ce urmeaza si daca se poate si ceva avancronici la curse... PS: cand o sa vada sefii tai ca nu apare numele Becali in articol, o sa-ti taie din bani :))

ovidiu_3003
ovidiu_3003  •  02 Martie 2013, 19:08

Un foarte bun articol despre ciclism ...

ienasoiu
ienasoiu  •  02 Martie 2013, 18:43

Felicitări pentru articol! Cum ţi-ai permis să postezi aşa ceva între articolele "maeştrilor"?

Vezi toate comentariile (3)
Comentează