FOTBAL  »  Superliga  »  DREPTURI TV

Cel mai bun patron din Liga 1: drepturile TV! Cluburile sunt tot mai dependente de banii televiziunilor

Camera tv, “sponsorul” cel mai important al fotbalului din România
Camera tv, “sponsorul” cel mai important al fotbalului din România

Articol de , , - Publicat joi, 15 aprilie 2021 08:15 / Actualizat joi, 15 aprilie 2021 08:33

Cifrele financiare oficiale ale cluburilor din prima divizie pe anul 2020 arată că ponderea banilor obținuți de la televiziuni, în totalul veniturilor, a crescut la 40%, după ce în 2019 era la 27%.

Pandemia a afectat în mod direct veniturile formațiilor din Liga 1. Rapoartele fiscale oficiale, publicate deja de aproape toate prim-divizionarele, arată că în 2020 scăderea bugetelor a fost de aproape 20%. Singura sursă de venit care a rămas neafectată și a continuat să livreze aceiași bani a fost reprezentată de drepturile TV. Tocmai din acest motiv, Liga 1 a devenit și mai dependentă de această finanțare.

Liga 1 depinde de drepturile TV

Dacă în 2019 ponderea drepturilor TV în totalul „intrărilor" campionatului era de 27%, anul precedent a ajuns la 40%, ca medie pentru cele 13 cluburi care și-au dezvăluit cifrele din contabilitate. Cum cele care încă nu le-au dezvăluit sunt Hermannstadt, Iași și UTA, unde e foarte probabil ca ponderea banilor de la televiziuni să fie chiar de peste 50-60% (în 2018, la Iași a fost de 65%, iar în 2019, la Hermannstadt de 73%), avem practic o concluzie incredibilă: cu foarte rare excepții, cluburile nu pot produce, din alte surse, mai mult decât primesc de la TV.

Cazul cel mai șocant e al Academicii Clinceni. Clubul, cu un parcurs bun în 2020, s-a ales cu 1.235.000 de euro. Această sumă a atins un procent neverosimil în buget: 80%. În rest, aproape toate celelalte categorii au fost pe minus

Veniturile Clinceniului

Sursa2020 raportat la 2019
Drepturi TV+126%
Bilete-100%
SponsorizăriĂpublicitate-41%
Autoritatea locală-3%

Nu doar Clinceni a trăit aproape exclusiv din banii televiziunilor, mai sunt și alte echipe în aceeași situație. Inclusiv FCSB a ajuns să treacă de pragul de 40%, ceea ce în anii trecuți nu se întâmpla, mai ales că vânzările de jucători și bonusurile UEFA reprezentau principalele resurse! 

Formațiile care au depins cel mai puțin de banii din TV au fost CFR și Craiova. Prima s-a ales cu venituri mari mai ales datorită parcursului din cupele europene, în vreme ce Craiova a reușit vânzări masive de fotbaliști.

  • Contractul actual de drepturi TV, semnat de LPF cu firma eAD, are scadență în vara lui 2024 și e în valoare de 28,5 milioane de euro, fără TVA.

Încasările* din drepturi TV în 2020

CLUBSUMA (euro)
FCSB2.540.000
U Craiova2.510.000
CFR2.470.000
FC Botoșani2.320.000
Astra2.200.000
Mediaș2.060.000
Viitorul1.810.000
Sepsi1.635.000
Dinamo1.370.000
Clinceni1.235.000
FC Voluntari1.145.000
Chindia1.140.000
FC Argeș510.000

* sumele sunt din raportul financiar al clubului, publicat de fiecare club în parte
** Iași, Hermannstadt și UTA nu și-au publicat încă cifrele

Topul celor mai dependente echipe de drepturile TV

CLUBPonderea Drepturilor TV în veniturile totale pe 2020 (%)
Clinceni80%
Mediaș60%
Astra56%
FC Botoșani46,40%
Chindia43%
FCSB42,50%
Dinamo41,50%
FC Voluntari32%
Sepsi31%

Topul echipelor care nu depășesc pondere de 30%

CLUBPonderea Drepturilor TV în veniturile totale pe 2020 (%)
CFR17%
U Craiova19%
Viitorul26%
FC Argeș27%

Drepturile TV sunt prima sau a doua sursă de venit

ClubLocul ca pondere în totalul veniturilorCine e locul 1
FCSB1-
Dinamo1-
Botoșani1-
Clinceni1-
Mediaș1-
Astra1-
CFR2venituri UEFA
Craiova2vânzări jucători
Viitorul2vânzări jucători
Chindia2autoritate locală
Voluntari2autoritate locală
Argeș2autoritate locală
Sepsi2sponsorizări+publicitate

Și LPF trăiește regește din contractul TV

Nu doar cluburile din Liga 1 trăiesc bine de pe urma banilor încasați de la televiziuni, ci și angajații LPF. GSP a scris recent că forul prezidat de Gino Iorgulescu oprește anual 7% din contract, ceea ce înseamnă peste două milioane de euro.

 De fapt, cheltuielile Ligii exclusiv cu salariile angajaților se ridică la 1,9 milioane de euro, ceea ce înseamnă un salariu mediu care sare de 6.000 de euro pentru fiecare angajat în parte. În plus, LPF mai înregistrează un cost de circa 300.000 de euro pe an cu "terți", achiziții pentru desfășurarea activității. 

Cum se împart cluburilor banii din drepturile TV

PRIMA RATĂ, de aproape 16 milioane de euro, cu TVA, după ce LPF își oprește comisionul: 

  • 40% din bani se repartizează în mod egal cluburilor
  • 60% din sumă în funcţie de clasamentul din sezonul regulat precedent

A DOUA RATĂ, de aproape 16 milioane de euro, cu TVA, după ce LPF își oprește comisionul

  • 50% echipelor din play-off, ținând cont de locul din clasament
  • 50% echipelor din play-out, ținând cont de locul din clasament

VIDEO Ar trebui ca Liga 1 să revină la sistemul cu 18 echipe?

Citește mai multe știri din fotbalul românesc: 

Răzvan Lucescu a salvat clubul de jumătate din datoriile către ANAF! Comunicatul oficial

Staff-ul „naționalei” confirmă GSP: Florinel Coman a mințit! » Dică a spus tot în această seară

Ioan Andone s-a mutat în Spania » Comparația făcută de fostul antrenor: „Am 4 dormitoare. Știți cât plătesc pe curent?”

Imagini scandaloase! Zona Crepusculară la Arenele BNR, în centrul Bucureștiului » Jandarmii blochează accesul pentru un motiv incredibil: „Sunt «consensele» noastre”


Comentarii (20)
prazburg1948
prazburg1948  •  15 Aprilie 2021, 16:47
Postat de johnwick pe 15 Aprilie 2021, 12:27

nu țin minte să fi fost berile sponsori la cluburi, doar la naționale

Cred ca se referea la sponsori de bere in general, Divizia A Ursus si Liga 1 Burger. Alea au fost schimbate de Betano si Casa. In afara de Golden Brau la Craiova acum multi ani nu stiu nicio echipa sa fi avut sponsori producatori de bere.

1226707437448253
Bobe Marius  •  15 Aprilie 2021, 13:23

Articol de toata jena, scris de pseudojurnalisti! Spuneți ca Steaua are 40% din buget asigurat din drepturile TV! Deci dacă 2,54 milioane=40%, înseamnă că are un buget de 6,5 milioane! Din sponsorizări ia 4 milioane (1,5 City Insurance, 1 Beța o, încă 0,5 ceilalti sponsori de pe tricouri și încă 1 alți sponsori), deci asta duce exact la 6,5 milioane, adică bugetul pe un an! Dar anii luați pe transferurile de jucători nu-i puneți? De exemplu doar banii luați pe Man asigura singur bugetul pe 2 ani, fără sa mai punem la socoteala mărunțișuri!

johnwick
johnwick  •  15 Aprilie 2021, 12:27
Postat de amicu pe 15 Aprilie 2021, 08:45

sa faceti o statistica si cu banii care intra in fotbal de la casele de pariuri. Daca in trecut aveam sponsori producatori de bere, acum lupul creste oi.

nu țin minte să fi fost berile sponsori la cluburi, doar la naționale

Vezi toate comentariile (20)
Comentează