FOTBAL  »  Superliga  »  INTERVIU

EXCLUSIV Vicepreședintele LPF despre digitalizarea fotbalului românesc: „Vor, nu vor, conducătorii trebuie să bage bani” + de ce nu investesc marile companii în Liga 1

Robert Pongracz este vicepreședinte LPF din anul 2014 // Sursă foto: captură GSP Live
Robert Pongracz este vicepreședinte LPF din anul 2014 // Sursă foto: captură GSP Live

Articol de - Publicat joi, 16 aprilie 2020 17:00

Robert Pongracz, vicepreședinte LPF cu experiență în mai multe federații internaționale, a oferit un interviu în exclusivitate pentru GSP.RO în care vorbește pe larg despre digitalizarea fotbalului din România.

Pongracz lucrează la diverse proiecte prin care încearcă să ajute cluburile din Liga 1 să ajungă la un nivel optim din punctul de vedere al digitalizării, un domeniu accesibil în 2020, dar care este tratat uneori cu superficialitate și ignoranță de către formațiile noastre.

„Am început acum ceva timp, cred că sunt 3 ani deja. Când am intrat în Ligă, în primul an obiectivul meu a fost să modernizez puțin fotbalul românesc, în acord cu timpurile noi, să-l aduc la nivelul celui de afară. Venind din Spania, am văzut unde se duce trendul. Am încercat să aduc cât pot eu de mult în fotbalul nostru”, afirmă Robert în startul dialogului.

Cluburile din Liga 1 fac un apel disperat: „Mai dați-ne niște bani în avans! Nu mai facem față!”

Robert Pongracz, vicepreședinte LPF: „Nu inventăm noi roata”

- Domnule Pongracz, unde vedeți nivelul Ligii 1 în acest moment privind accesibilitatea pe care suporterii o au la informațiile despre echipele favorite? 
- Este în dezvoltare, dar nu la cel mai înalt nivel. Trebuie să ai un departament dedicat, oameni specializați pentru această comunicare. Noi facem primii pași acum pentru comunicarea directă cu suporterii, cu partenerii. Suntem la început în comunicarea digitală. 

- Cum poate Liga să intervină în beneficiul digitalizării fotbalului? 
- Trebuie să înțelegem în primul rând că e foarte ușor să vrem să fim ca cei de afară, dar, dacă nu trăiești ca ei, nu ai aceeași situație, aceleași circumstanțe, această dorință nu e suficientă. Mai sunt foarte multe de dezvoltat. Societatea noastră are nevoie de foarte multe informații, și trece timpul până luăm decizii importante. Aici trebuie să ne schimbăm și să fim foarte deschiși. Să înțelegem că nu inventăm noi roata. Noi, ca Ligă, oferim suport în know-how, expertize din afară, facem conexiuni, dar nu putem să impunem anumite chestii, nu aceasta este filosofia noastră. 

- Care credeți că sunt cauzele principale pentru care cluburi cu potențial uriaș, precum FCSB sau Dinamo, nici măcar nu se apropie de topul atracțiilor din online-ul românesc? 
- Probabil că nu suntem în top, dar totuși cred că s-au făcut mai multe decât în trecut. În continuare e foarte mult de investit în acest sens. Comunicarea de business nu este foarte dezvoltată, dar încercăm să lucrăm în această direcție. 

- Oamenii din fotbal sunt temători de gândul că ar putea să finanțeze un departament pe care nu-l înțeleg? 
- Eu zic că trebuie să investească. Vor, nu vor, o să le ceară evoluția asta! Chiar dacă până acum au fost reticienți și credeau că n-are rost să investească în comunicare, marketing, văzând că sunt țări lângă România care se dezvoltă foarte rapid, automat trebuie s-o facă și ei, chiar dacă nu vor, fiind conectați acum cu toată lumea. La fel s-a întâmplat și cu ticketingul virtual, când lumea a realizat cât de ușor este să achiziționezi bilete online. Această chestie se va întâmpla și la noi.

„Deocamdată, banii care vin din drepturile TV sunt folosiți doar ca echipele să se mențină la un nivel sportiv ridicat. E foarte greu acum să spui că 20% din buget se duce în dezvoltarea internă. Trebuie facută treptat această trecere”

- Cluburile din Liga 1 ignoră o uriașă oportunitate alegând să nu utilizeze la maximum rețelele de socializare și aplicațiile? 
- Acesta nu e un fenomen care a apărut acum, ci de ani de zile. Nu toate echipele pot fi băgate în aceeași oală, oricum. Sunt unele care fac o treabă extraordinară, iar altele care sunt mai mici și încă mai trebuie să se adapteze la acest demers. Însă toate cluburile au conexiuni și copiază unul de la celălalt.

„Cluburile trebuie să comunice pe Facebook, Twitter, TikTok”

- Care ar fi cele mai ofertante platforme online pentru echipele din România? 
- Toate care creează conexiuni directe cu suporterii prin social media. Facebook, Twitter, care chiar dacă nu e popular în România, e folosit în străinătate, unde noi avem 4 milioane de români; cluburile trebuie să fie active acolo, poate chiar în alte limbi. LinkedIn e foarte important pentru tot ceea ce ține de afaceri, posibilitatea de conexiuni cu firme. Iar acum a apărut și TikTok. Nu e încă o aplicație comercială, comparativ cu Facebook-ul, dar e atractivă din punctul de vedere al entertainingului și urcă foarte mult în cifre. E o platformă simpatică, dedicată generației noi. Multe grupări din afară o folosesc deja.

„Există această discrepanță foarte mare între vest și est. Ei investesc o grămadă de bani în dezvoltarea comunicării”

- Pe lângă imagine sau rațiuni financiare, e posibil ca fotbalul să piardă în această perioadă un bazin semnificativ de suporteri? Mai ales din rândul copiilor, cei mici fiind de departe cei mai apropiați de tot ceea ce se întâmplă pe internet. 
- Pericolul există, dar nu se poate resimți mâine, ci pe termen foarte lung. Nici noi nu stăm degeaba, doar că cei de afară fac mai mult decât noi. Am văzut la Dinamo, când a fost Contra antrenor și a câștigat Cupa Ligii, că pe stadion au fost foarte mulți copii, plângeau, erau emoționați. Se vede totuși că mai există acest feeling dat de părinte către copil. Trebuie alimentat, iar această alimentare se face prin victorii, rezultate. Avem cluburi de fotbal la Iași, Botoșani, Craiova, niște zone în care doar acestea sunt profesioniste. Aceste echipe trebuie să fie ambasadorii din regiunile lor. Grupările trebuie să facă mari eforturi pentru a se conecta la societate. 

- În acest moment, există oameni suficient de bine pregătiți în România care ar fi capabili să gestioneze engagementul digital al grupărilor din prima divizie cu suporterii? 
- N-avem oameni specializați pe comunicare, această problemă n-a pus-o nimeni până acum. Instituțiile de educație nu-ți oferă personalul necesar. Nu putem să luăm pe oricine din presă să se ocupe de comunicare sau să fie ofițer de presă al unei echipe. Eu nu sunt un expert în acest domeniu, dar am văzut că formațiile alături de care am lucrat în străinătate - Borussia Dortmund, Napoli, Atletico Madrid - au 20 de oameni într-un departament dedicat imaginii, videoclipurilor și conținutului în general. Sunt toate puse la punct. Noi, pentru asta, trebuie să investim și să avem oameni deja pregătiți.

„Nu poți să iei un vlogger, de exemplu, că ți se pare ție simpatic. Nu oricine poate face asta pentru un brand sau o companie. În România, există așteptări ca lucrurile să se întâmple extrem de rapid, să luăm și noi imediat ce e în Premier League, dar ei au 50 de ani de evoluție în spate. Asta uităm”

- Afirmați în octombrie 2018 că „Becali trebuie să se ducă în străinătate să se uite la cluburile mari și să facă la fel ca cei de acolo în teme de marketing". S-a schimbat ceva la FCSB de atunci? 
- Da, da, s-a schimbat, dar tot așa, pași micro. Eu atunci am avut o recomandare. Trebuie să existe în continuare convorbire cu cei din afară. Noi ținem legătura cu ligile europene. Prin aceste conexiuni pot apărea îmbunătățiri. 

- Există și exemple pozitive în România, de abordări interesante de marketing? 
- Noi avem parteneriate cu case de pariuri, ele investesc și sunt alături de noi, fapt care ne bucură. Facem și diverse acțiuni cu ei. Mai există niște campanii pe Facebook care s-au făcut între cluburi și aceste companii. Chiar și Viitorul realizează produse similare cu partenerii lor, care sunt diferiți. Dar și companiile în general sunt foarte reticiente, în sensul că nu știu ce pot să facă cu fotbalul. Am avut foarte multe discuții de-a lungul anilor în care am observat că lumea nu vede fotbalul ca pe un business. Foarte mulți nu înțeleg ce-i aia Liga 1. Acolo avem de lucrat, să aratăm că suntem un produs mediatic. Dar și companiile trebuie să dea drumul la un televizor, să mai vădă un meci (n.r. râde).

„Marile companii nu percep fotbalul românesc ca pe o afacere”

- Faptul că Liga 1 nu este văzută ca o oportunitate de business este și vina conducătorilor din trecut? 
- Nu vreau să dau vina pe trecut, ce-a fost a fost. Nu mai putem schimba. Acum ceva timp, m-am înscris la o sesiune, pentru a întâlni un CEO al unei companii foarte mari din zona băuturilor carbogazoase. Erau mai mulți oameni în jurul unei mese rotunde, iar fiecare punea întrebări. Eu am fost din partea LPF. Când am spus că sunt din fotbal, ceilalți s-au întrebat ce caută acest sport la masă. Am realizat că fotbalul nu e perceput drept o afacere de același nivel ca cele din corporații. De fapt, nu e perceput drept o afacere 100%.

- Televiziunile de sport s-au adaptat la nevoile consumatorilor? 
- Eu cred că televiziunile încearcă să se adapteze. Ele nu doar transmit partide, au aplicații, iar meciurile sunt peste tot. Acum, se poate vedea fotbal pe foarte multe platforme și canale. Așa, ajungi la foarte multă lume, iar nouă ne oferă posibilitatea să analizăm, să vedem unde trebuie să lucrăm, cum sunt audiențele, dacă e bine să jucăm luni seara șamd. Discutăm cu partenerii media și ajungem la niște concluzii, ca să-i facem pe plac consumatorului. 

- În zilele noastre, mai poate fi înțeles un jucător care nu ia în calcul să fie prezent pe platformele de pe internet? 
- Dacă nu vrea să-și expună viața, trebuie respectată această decizie. Altceva e însă dacă trebuie să faci ceva pentru strategia clubului, pentru contul echipei tale. Dacă el personal nu vrea, eu sunt de acord. Dacă nu-și dorește... nu e doar roz acest univers. Am înțeles că acum e un fel de dependență de mediul online. Nu mai trăiești, practic, stai toată ziua cu ochii într-un ecran. Deci, are și aspecte negative acest mediu. Trendul este să fii prezent non-stop. 

- Puteți să oferiți câteva idei pentru managementul unui content? Pe ce ar trebui să se axeze o formație de la noi pe internet? 
- Echipele trebuie să se gândească la fani, ei au nevoie să știe cât mai multe despre ce fac, despre jucători. Cu fotbaliștii trebuie lucrat. După antrenamente, se pot lua 2-3 jucători, realizat un interviu, un quiz, un joc între ei sau tot felul de provocări. Trebuie să creezi conținut zilnic, pentru ca suporterii să afle ceva nou despre tine. După aceea, ușor, ușor ajungi să ai canaluri de tip TV, unde poți să discuți cu legendele tale sau să redai imagini din trecut. 

- Care ar fi explicația pentru care doar două echipe din Liga 1 - CFR Cluj și Craiova - au dezvoltat aplicații oficiale în AppStore și Google Play? 
- Cred că e o investiție destul de mare pentru a face o aplicație într-un mod profesionist. O aplicație poți s-o faci pentru comunicare, parteneri, iar automat trebuie să ai niște proceduri în cap pentru a genera conținut: video, poze, reguli de postare etc. Aceste două cluburi sunt cu un pas înainte. Dar la începutul sezonului am primit foarte multe întrebări din partea echipelor, care voiau să afle cum pot să facă mai mult decât ceea ce realizează acum. Suntem în contact permanent cu formațiile din România.

„Pe lângă CFR și Craiova, mai sunt FCSB, Viitorul, chiar Hermannstadt și Poli Iași, care fac o treabă foarte bună în procesul acesta de digitalizare”

- Cum apreciați strategia prin care FRF își împachetează produsele? 
- Federația trebuie văzută ca un club. Are echipe, vinde bilete șamd. Menționez asta pentru că sunt niște colegi care ne compară cu FRF, dar funcționăm total diferit. Noi avem 14 echipe individuale, care funcționează fiecare după bunul plac. Marketingul Federației are în spate investițiile UEFA. Dar da, întotdeauna mi-a plăcut ce fac ei. A fost o schimbare mare în ultimii ani, dar trebuie să vedem și partea cealaltă, ei nu au aceeași dinamică precum un club normal. Au niște venituri care vin de la UEFA foarte ușor. Dacă au o strategie și o aplică foarte bine, atunci au rezultate.

„Dacă vorbim de digitalizare, un bun exemplu este și aplicația Liga 1, care trimite golurile direct pe telefon după câteva minute, aspect pe care nu l-am văzut la multe aplicații oficiale ale competițiilor profesioniste”

„Cluburile au înțeles că au nevoie de eSports”

- Pot ajuta proiectele de tip eGaming fotbalul din România, prin atragerea unei categorii noi de public? 
- Da, se poate. Acum, profilul unui gamer este următorul: tânăr, care-și pierde nopțile (n.r. râde). Dar, în același timp, am auzit că sunt foarte mulți oameni în vârstă care au început să joace, sunt foarte amuzat de chestia asta. 

- LPF organizează în perioada următoare un turneu de FIFA 20. Care sunt scopurile acestuia? 
- Scopul nostru a fost să facem o competiție oficială. Noi am vrut să intrăm în acest an într-o competiție alături de EA, cred că se numea FIFA Series. Au fost niște probleme tehnice, am avut un partener care a renunțat și s-a decalat puțin proiectul nostru. Am dorit înainte de pandemie să facem un turneu de test la sfârșitul sezonului, să avem o competiție mai mică și să testăm tot ce înseamnă infrastructura cluburilor, pentru ca la anul să intrăm în competiții internaționale. 

- Liga 1 a apărut în premieră în FIFA în versiunea din acest an a jocului.
- A fost o comunicare între noi și EA de aproximativ 5 ani, dacă nu mă înșel. Am cerut să fim acolo de ceva timp, dar ei au avut alte proiecte prioritare, cluburi noi de introdus sau chiar competiții. Am reușit această performanță și ne-a bucurat foarte mult.

- Cât de greu a fost să obțineți acest lucru? 
- A fost greu să ținem totul secret și să facem demersurile necesare, poze pentru jucători, de exemplu, fără să declarăm că o să fim în joc. A fost o lecție pe care a trebuit s-o învățăm, iar acum e mai ușor. Cluburile înțeleg care e oportunitatea acestui joc, iar acum lucrăm la dezvoltare. Actualul contract a fost făcut pe mai mulți ani. Însă ei nu te bagă acolo și ești tot timpul, pe viață. Trebuie să le arăți că meriți să fii în continuare. Nu e suficient să nu faci nimic.

„Am luat legătura încă din sezonul 2014-2015 cu EA Sports, Konami, să văd dacă există posibilitatea ca echipele noastre să fie prezente în aceste jocuri și să dezvoltăm încetul cu încetul o digitalizare. Cred că în următoarea perioadă o să schimbăm foarte multe în acest sens, dar mergem încet”

„De ce facem pași mici? Pentru că societatea românească nu este la fel ca cea din străinătate. Eu nu pot să iau ce fac nemții sau spaniolii și să copiez direct în România. Societatea noastră percepe altcumva măsurile pe care noi le promovăm. Iar ele trebuie testate și adaptate. Avem nevoie de timp, nu putem să mergem de pe-o zi pe alta” 

„În legătură cu Facebook-ul, rețelele de socializare și comunicarea cu suporterii, Liga și-a propus ca oamenii să fie lângă stadioane, iar suporterii să fie parte a dezvoltării fotbalului. Noi am sugerat cluburilor să caute surse de venituri, să nu mai fie dependente de drepturile TV”

„Singura sursă care e foarte atractivă este cea de content creation, pentru platformele clubului. Am avut discuții cu echipele de la noi, unele fac o treabă mai bună, altele mai au nevoie de timp pentru a se dezvolta. Dar ne-am mișcat, cu pași mai mici, dar e bine că am mers înainte” 

Robert Pongracz, vicepreședinte LPF

CV Robert Pongracz

  • Născut la 1 iulie 1981 
  • Studii: master în sport european şi în conducerea instituţiilor sportive la Sciences Po Paris, licenţiat în administrarea afacerilor, master în drept sportiv 
  • Funcţii: şef al departamentului de relaţii internaţionale la Liga Profesionistă Spaniolă (2007-'13), şeful biroului executiv al preşedintelui Ligii profesioniste Spaniole (2013), director UEFA (responsabil de stadioane - din 2009) 
  • La LPF se ocupă din 2014, printre altele, de marketing şi relaţii internaţionale 
  • Vorbeşte 6 limbi (română, germană, spaniolă, engleză, italiană, franceză)

Novici în digitalizare

  • În Liga 1, cu excepția Viitorului și a CS Universității Craiova, în intervalul 7-14 aprilie, celelalte echipe au mai puține postări împreună pe Instagram - una dintre cele mai populare rețele de socializare - decât Barcelona
  • Craiova și CFR Cluj sunt singurele cluburi din Liga 1 cu o aplicație oficială disponibilă fanilor în magazinele online. În occident, aproape toate cluburile s-au deschis spre această latură, de la grupări mici precum West Ham sau Espanyol, până la giganți ca Arsenal și Bayern Munchen

Cele mai frecvente idei de relaționare digitală a cluburilor din străinătate cu suporterii:

  • quizz-uri despre istoria echipei
  • postări cu jucătorii de acasă antrenându-se sau fiind alături de familie
  • giveaway-uri prin care fanii pot câștiga bilete la următorul meci, tricouri sau mingi oficiale
  • faze emblematice din cele mai importante partide
  • challenge-uri între fotbaliști

Citește mai multe știri din Liga 1:

Gigi Becali își scoate pălăria în fața unui jucător de la rivala CFR Cluj: „E imediat după Wesley”

Stadion Poli Iași: scenarii SF și promisiuni electorale! An de an, primarul Mihai Chirica promite stadioane, dar rămân machetele

SPECIAL GSP | A primit 3 lovituri în figură, a revenit după un an: „Vedeam în ceață, mă deranja orice zgomot” » Ce spun Luminița Huțupan Dinu sau Paula Ungureanu și opinia specialiștilor despre brutalitatea loviturilor frontale în handbal

SPECIAL GSP | Povestea-thriller a lui Claudiu Bozeșan, fotbalist ce a învins-o pe Dinamo într-un blat stricat de Poli Timișoara: „Nu mi-a fost frică de ordinele primite!” + Dramă imensă după ce fratele i-a murit într-un misterios accident de camion


Comentarii (1)
remarque
remarque  •  16 Aprilie 2020, 23:06

dar sunt digitalizate. Majoritatea patronilor si echipelor folosesc degetul nr 3 in relatia cu spectatorii si cu suporterii. De aceea se bucura de atata interes din partea publicului. Meciuri slabe ok, atata valoare exista, dar omeniile si arbitrajele tendentioase sunt vazute de microbisti si multi dintre acestia nu mai accepta sa fie luati de fraieri.

Vezi toate comentariile (1)
Comentează