GSP SPECIAL  »  SPECIAL  »  SERIAL GSP

PASIUNE PURĂ „Când vine vorba de performanță, frica nu își mai are locul” » Puștiul care l-a văzut la treabă pe Max Verstappen în 2013 visează să îi fie rival pe circuit batavului: „Viteza o percepi ca fiind normală”

„Când vine vorba de performanță, frica nu își mai are locul” » Puștiul care l-a văzut la treabă pe Max Verstappen în 2013 visează să îi fie rival pe circuit batavului: „ +43   FOTO
„Când vine vorba de performanță, frica nu își mai are locul” » Puștiul care l-a văzut la treabă pe Max Verstappen în 2013 visează să îi fie rival pe circuit batavului: „

Articol de - Publicat miercuri, 11 decembrie 2024 17:21 / Actualizat miercuri, 11 decembrie 2024 17:54

Darius Babaioana, 16 ani, visează să ajungă în Formula 1, declarându-se fan al batavului Max Verstappen, cvadruplu campion mondial în Marele Circ, fiind convins că munca, talentul și norocul trebuie să formeze o simbioză de neclintit pentru ca țelul său să devină realitate.

Este multiplu campion național la karting, trecându-și în palmares 68 de trofee în 10 ani. A reprezentat România la Campionate Mondiale și Europene, obținând și cea mai bună clasare din țară la un turneu global: locul 5 mondial.

Are o maturitate extraordinară în discurs, nu își neglijează viața personală și înfruntă cu mult curaj orice provocare, fie ea pe circuit, fie de ordin financiar, ținând cont de resursele masive necesare pentru a putea concura în competițiile de karting.

  • „Pasiune pură” este un serial în care GSP.ro și-a propus să aducă în prim-plan cazurile excepționale din sportul juvenil, inclusiv din disciplinele mai puțin mediatizate.

Darius Babaioana, multiplu campion național la karting // foto: dariusbabaioana.ro
Darius Babaioana, multiplu campion național la karting // foto: dariusbabaioana.ro
Darius Babaioana, multiplu campion național la karting // foto: dariusbabaioana.ro
Darius Babaioana, multiplu campion național la karting // foto: dariusbabaioana.ro
Darius Babaioana, multiplu campion național la karting // foto: dariusbabaioana.ro
+38 FOTO

Darius Babaioana: „În 2013, tata m-a înscris la prima competiție. Dintr-o joacă, am ieșit al doilea”

- Care a fost primul moment în care ai simțit că lumea motorsportului este pentru tine?
- Când eram mic, tatăl meu, campion național la karting la rândul lui, mă lua des la curse cu el. În 2013, m-a înscris la prima mea competiție. Dintr-o joacă, am ieșit al doilea. De atunci, datorită unei magii, ne-am dat cu toții seama că am talent și putem merge mai departe.

- Cum îți gestionezi emoțiile și adrenalina la volan, mai ales la asemenea viteze?
- Adrenalina și emoțiile se resimt înainte și după cursă. În timpul acesteia, sunt foarte concentrat la ceea ce am de făcut și nu mă gândesc. Acești factori sunt în subconștient. Viteza o percepi ca fiind normală, după anii de antrenamente și muncă din spate. Nu mai reprezintă o problemă, chit că vorbim de un circuit necunoscut. Sunt obișnuit.

„Când vine vorba de performanță, frica nu își mai are locul”

- Ai avut vreun moment de frică în timpul curselor? Și dacă da, cum l-ai depășit?
- De-a lungul celor 12 ani de karting, am văzut multe accidente destul de grave pe pistă. La rândul meu, am fost implicat în două accidente mai grave. Când vine vorba de performanță, frica nu își mai are locul. Dacă simți frică, acest sport nu este potrivit pentru tine. Ultimul accident pe care l-am avut, și cel mai grav, a survenit la Campionatul European de karting.

- A avut urmări respectivul incident de care povesteai?
- Un băiat m-a lovit din spate neintenționat, kartul meu s-a dat peste cap de trei ori. În urma acestui incident, am avut trei degete rupte și am stat pe bară aproximativ trei săptămâni, dar frica nu își are locul. Drept dovadă, am și câștigat următoarea cursă, la Bacău.

5.000euro este costul mediu al unui kart. Echipamentele de protecție, taxele de competiție, reparațiile, consumabilele kartului implică alte costuri suplimentare consistente

- Cum îți echilibrezi viața personală cu antrenamentele și cursele?
- Când faci un sport de performanță, este foarte greu să îți găsești echilibrul. Eu sunt foarte bucuros că am reușit să fac față acestei presiuni datorită părinților și familiei. Am fost plecat din țară, la curse, în toată țara, am făcut meditații pentru admiterea la liceu, merg la sală zilnic. Nu am uitat nici de prietenii mei, merg și la petreceri, dar și la mall, așa cum fac toți adolescenții. Cartea și sportul sunt mai presus de orice, reușesc să le îmbin pe ambele și o fac foarte bine.

Eforturile financiare sunt cheia succesului în motorsport: „Mă simțeam oarecum dezavantajat față de piloții acelor echipe”

- Cum este competiția la această vârstă?
- Este dificilă, mai ales pe plan extern, unde întâlnesc piloți cu foarte multă experiență la clasa regină, cu peste 10 ani de experiență și rezultate mondiale sau europene remarcabile. Cu toate acestea, mă gândesc întotdeauna că am muncit foarte mult, sunt conștient de munca depusă, nu mă las mai prejos și lupt de la egal la egal cu oricine.

- Care sunt eforturile financiare pentru a putea concura? Pentru a ajunge mai sus, să spunem chiar Formula 1, de unde crezi că ar putea proveni resursele privind banii?
- Sunt foarte, foarte mari la acest nivel eforturile financiare. De-a lungul timpului, am primit ajutor din partea mai multor sponsori, iar pe această cale le mulțumesc! Cu toate acestea, sponsorul principal a fost întotdeauna familia. În competițiile externe, sprijinul financiar al echipelor de uzină se simte, mai ales în competițiile importante. Mă simțeam oarecum dezavantajat față de piloții acelor echipe.

  • În karting, competițiile sunt structurate pe mai multe categorii, care sunt împărțite în funcție de vârsta și nivelul de performanță al participanților. Printre categoriile din karting, amintim de Promo BB, Pufo, Mini, Junior, KZ2, KZ1 sau Superkart. Motorizările sunt între 50 cmc și 250 cmc.

- Cât de mare este efortul unui copil de 16 ani, care vrea să facă o carieră în această lume?
- Efortul este imens, însă la această vârstă trebuie să ai deja o carieră în spate. Este și vârsta la care decizi ce vrei să faci mai departe. Sponsorii echipelor de uzină, cele de Formula 4 sau Formula 3, încep să pună ochii pe copiii cu rezultate foarte bune în kartingul mondial.

- Care este cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat până acum din postura de pilot?
- Cea mai mare provocare a fost anul acesta, în Spania, la Campionatul European, pe circuitul de la Aragon. Am muncit enorm, dorindu-mi mult să fac un rezultat foarte bun. După un weekend excepțional, clasându-mă în Top 10 din 120 și ceva de piloți, o problemă tehnică, ceva neprevăzut, a apărut chiar înainte de cursă. Se întâmplă rar, dar când se întâmplă, se întâmplă! Din această cauză, a trebuit să abandonez.

- Cum ai gestionat această situație?
- A fost un moment dificil, am trecut cu greu peste acea problemă. Cursele există pentru a câștiga experiență, dar datorită tatălui meu și familiei, am găsit puterea pentru a trece peste acel moment și să am aceeași foame de rezultate ca înainte. Din această experiență, am învățat mult. Am încercat să uit părțile negative și să mă concentrez doar pe cursele viitoare.

  • Kartingul este adesea considerat un punct de plecare în carierele celor care ajung să concureze în competiții de Formula 1 sau alte serii internaționale. Cei mai mulți dintre piloții actuali din F1 fac primii pași în astfel de concursuri.

- Urmărești Formula 1? Ai vreun pilot sau echipă favorită?
- Mă pasionează foarte mult. Pilotul meu preferat este Max Verstappen. Când eram foarte mic, undeva prin anul 2013-2014, treceam cu tatăl meu prin orașul Genk, în Belgia, unde se află și circuitul de casă al lui Max. Din întâmplare, tatăl meu fiind pasionat, ne-am oprit să vedem o cursă. În acea cursă, liderul era chiar Max Verstappen, iar tatăl meu l-a recunoscut, el câștigase în acel Campionatul Mondial la clasa regină, KZ. L-am urmărit, iar stilul lui dominant m-a marcat, mai ales cum gestiona și pilota acel kart. Mi s-a părut ceva ieșit din comun, nici până în ziua de azi nu am mai văzut acea precizie la un alt pilot.

- Care este cel mai mare vis al tău?
- După toți acești ani de muncă, mi-aș dori foarte mult să ajung să conduc un monopost, să fac pasul cel mare al carierei mele. Visul cel mare al copilăriei mele, similar cu cel al tuturor copiilor care practică acest sport, este să ajung la o echipă de Formula 1. Trebuie să ai rezultate bune la karting și să fii omul potrivit la momentul potrivit. Este vorba atât de noroc, cât și de talent, dar și de foarte mulți bani. Eu îmi urmez visul și muncesc enorm pentru a-l îndeplini.

Citește și:
Datele și stadioanele unde ar juca România la Campionatul Mondial 2026, dacă se califică » Distanțele sunt URIAȘE
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Datele și stadioanele unde ar juca România la Campionatul Mondial 2026, dacă se califică » Distanțele sunt URIAȘE
Acestea sunt grupele de la Campionatul Mondial din 2026 » România ar juca într-o grupă UȘOARĂ dacă s-ar califica
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Acestea sunt grupele de la Campionatul Mondial din 2026 » România ar juca într-o grupă UȘOARĂ dacă s-ar califica
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
Campionatul Mondial de Fotbal 2026
Grupa MORȚII la Campionatul Mondial: Norvegia, ghinion la prima participare după 28 de ani
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Campionate
Starul din Premier League s-a ferit, însă camerele tot l-au surprins cu celebra prezentatoare TV
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO
Profit.ro
Nouă fabrică în România, investiție de 10 milioane euro FOTO
Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport

Acuzații SEISMICE împotriva lui Gheorghe Tadici: „S-a răzbunat că nu i-au ieșit pariurile! Știe toată țara că pariază!” » Retrasă definitiv la doar 25 de ani: „Era terminată psihic de Tadici, plângea non-stop!”

Scor aiuritor la baschet: 207 puncte diferență! » Scandal după meci: „E nevoie de bun-simț în astfel de situații” vs „Să ne oprim și să nu mai jucăm?”


Comentarii (0)

Articolul nu are încă niciun comentariu. Fii primul care comentează!

Comentează