SPORTURI  »  AUTO  »  ÎN ATENŢIA ŞOFERILOR

De la 1 noiembrie cauciucurile de iarnă devin obligatorii » Ne încălţăm de iarnă

FOTO Reuters +1   FOTO
FOTO Reuters

Articol de - Publicat vineri, 28 octombrie 2011 00:00 / Actualizat joi, 27 octombrie 2011 19:54

Şoferii care circulă pe şosele acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei vor fi amendaţi cu sume cuprinse între 603 şi 1.340 de lei şi vor rămîne şi fără certificatul de înmatriculare


Se apropie 1 noiembrie, iar anvelopele de iarnă devin obligatorii pînă pe 31 martie. Nici un şofer nu este obligat să-şi cumpere astfel de pneuri decît în situaţia în care circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Dacă îşi ţine maşina în faţa blocului şi nu circulă cu ea în condiţii de iarnă, poate face o economie substanţială în bugetul familiei. Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31 martie 1992, Uniunea Europeană recunoaşte ca anvelope de iarnă doar cele care au inscripţionate simbolurile MĂS, M/S, M-S, M.S, M&S, oricare din aceste cinci combinaţii fiind valabile.

Cauciucurile all-seasons sînt permise
Cauciucurile all-seasons sînt acceptate ca fiind anvelope de iarnă, dar trebuie ca pe acestea să fie scris, pe lîngă "all-seasons", şi una din combinaţiile cu cele două litere: M şi S. Totodată se permite utilizarea lanţurilor antiderapante, însă numai pe drumurile acoperite de zăpadă. Pe alte suprafeţe se aplică sancţiuni pentru deteriorarea carosabilului.

De ce sînt utile anvelopele de iarnă?
Cu siguranţă vor fi şi şoferi ce în momentul în care vor fi opriţi de un filtru de poliţie şi descoperiţi că n-au anvelope corespunzătoare vor găsi scuza că în momentul în care au plecat cu maşina vremea era frumoasă şi nu se aşteptau la o schimbare bruscă a acesteia. Folosirea gumelor de iarnă este recomandată atunci cînd temperatura coboară sub 7 grade Celsius chiar şi atunci cînd carosabilul e uscat. Ele îmbunătăţesc aderenţa şi reduc distanţele de frînare la temperaturi coborîte. În comparaţie cu anvelopele de vară, acestea nu-şi pierd din elasticitate. Tracţiunea este mai bună în condiţii de zăpadă, carosabil umed, noroi şi gheaţă.

Ce riscaţi dacă nu aveţi pneuri de iarnă?
Sancţionarea cu reţinerea talonului auto şi amendă cuprinsă între 603 şi 1.340 de lei a şoferilor care conduc autovehicule fără anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Cum sînt marcate cauciucurile de iarnă?
O anvelopă de iarnă trebuie să prezinte unul din următoarele 5 simboluri:
M+S
M/S
M-S
M.S.
M&S
*Mud - noroi
Snow - zapadă

Pneurile cu pictogramele fulg de nea şi munte stilizat sînt cele mai bune
Formula M+S este cea mai des întîlnită. Există şi pneuri de iarnă care, în afara celor două iniţiale M şi S, au inscripţionate suplimentar şi două desene: un fulg de nea şi un munte stilizat (introduse de UTQG, organism american în domeniu). Semnificaţia marcajului respectiv arată faptul că anvelopa cu aceste două desene este mai performantă pe zăpadă şi gheaţă decît una care are doar combinaţia de litere M şi S (singurele elemente necesare pentru un pneu de iarnă pentru a fi recunoscute în Europa). Producătorii de anvelope europeni au preluat normele americane şi au etichetat şi ei cauciucurile în funcţie de performanţă cu cele două desene, după care Comisia Europeană nu a luat în considerare normele UTQG.

Certificatul de conformitate nu e obligatoriu
Dacă un şofer este oprit de către poliţie pentru controlul cauciucurilor, acesta nu este silit să prezinte certificatul de conformitate pentru anvelopele de iarnă. De altfel, în lege nu este prevăzută obligativitatea prezentării unui astfel de document. Certificatul este valabil doar pentru producătorii de pneuri care certifică astfel că ele sînt destinate acestui anotimp.

Cele mai căutate dimensiuni
- 185/65/R15 (Dacia)
- 195/65/R15 (clasa compactă) VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Citroen C4)
- 205/55/R16 (clasa medie) VW Passat, Honda Accord, Renault Laguna, Ford Mondeo

Preţuri de pornire pneuri noi
R13 - R14 de la 200 lei
R15 de la 250 lei
R16 de la 300 lei
R17 de la 500 lei

Preţuri second-hand
R13 - R 14 între 80 şi 120 de lei
R15 - R16 între 120 şi 150 de lei
R17 între 200 şi 250 de lei
* R este dimensiunea jantei şi se măsoară în inch

Sfaturi pentru condus în cazul unui carosabil alunecos
- vizibilitatea este esenţială, este obligatorie curăţarea tuturor geamurilor
- mîinile trebuie ţinute pe volan, la orizontala volanului, astfel încît mînuirea acestuia să nu fie obstrucţionată
- nu se bruscheză frîna
- se frînează cu mare atenţie, pînă cînd se simte că roata se blochează, apoi se eliberează uşor frîna şi se frînează din nou pentru a obţine o aderenţă cît mai bună
- nu se frînează în curbe
- se foloseşte cît mai mult frîna de motor
- folosirea luminilor de întîlnire este obligatorie, o maşină cu farurile aprinse este observată pe timp de zi cu 3 secunde mai repede faţă de o maşină fără faruri aprinse
- presiunea în anvelope trebuie să fie mai mică pentru o aderenţă cît mai bună
- distanţa faţă de maşina din faţă trebuie să fie mai mare decît în mod obişnuit

Sfaturi la cumpărarea de cauciucuri de iarnă
Ideal este ca proprietarul unei maşini să cumpere şi 4 jante de tablă pentru cele 4 cauciucuri de iarnă. E un efort financiar, însă merită. De ce? În primul rînd, există riscul deteriorării anvelopelor de vară în procesul demontării de pe jante. În al doilea rînd, scutiţi nişte bani pentru procesul de schimbare a roţilor de iarnă cu cele de vară şi invers.

1.000 de lei este preţul mediu pe care trebuie să-l achite proprietarul unei Dacii Logan pentru a-şi încălţa maşina cu 4 pneuri de iarnă

80 de lei este costul mediu pentru procesul de schimbare a celor 4 anvelopele de vară cu cele de iarnă (montare, demontare, echilibrare şi presiune roţi)

Aproape 500 de milioane de euro cîştigă statul din TVA
În România există un parc auto total de 5,38 milioane de vehicule, aici fiind incluse troleibuze, mopede, remorci, tractoare şi multe altele. 4,28 milioane de vehicule trebuie să fie dotate cu pneuri de iarnă, iar statul ar putea încasa din această afacere, dacă toate persoanele fizice sau juridice şi-ar încălţa maşinile pentru iarnă, aproape 500 de milioane de euro rezultate din TVA-ul încasat.

Atenţie! Se vor organiza filtre
Poliţia Rutieră informează că vor fi organizate filtre pentru verificarea anvelopelor în zonele unde carosabilul este acoperit de zăpadă. La controale vor fi prezenţi şi reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR), singurii care pot verifica înălţimea profilului pneului, care trebuie să fie între 3 şi 5 mm, şi gradul de uzură al cauciucului.

Atenţie la ţepe!
Au apărut deja amatorii de chilipiruri, numai că aceştia îşi iau o mare ţeapă. Pe piaţă sînt cauciucuri, cele mai multe all-season, care au inscripţionate în afara combinaţiei de litere M şi S (care certifică că sînt valabile iarna) şi pictogramele cu fulg de zăpadă şi munte stilizat ca să numai existe dubii. Numai că acestea au fost aplicate pe peretele anvelopei prin vulcanizare la cald.

5 ani este viaţa unui pneu de iarnă
Un cauciuc de iarnă are o perioadă de viaţă de maximum 5 ani de la data fabricării. După această durată, el îşi pierde proprietăţile, indiferent dacă este uzat sau nu. De altfel, pe peretele fiecărei anvelope este un cod, care se numeşte DOT, şi arată anul şi săptămîna producerii acesteia. De exemplu, dacă apare un cod 2210, acesta se traduce astfel: 22 este săptămîna din an, iar 10 înseamnă anul, respectiv 2010. Adică ele sînt performante pînă în săptămîna 22 din 2015! (foto jos)

A luat parte la un moment istoric în fotbalul românesc, acum lucrează pe TIR în Germania: „Patronii sunt foarte faini! Mai stau un an și mă întorc acasă”

„Traduceri avem?” » Cum se comportă „Hagi” Luțu la cursurile de director sportiv: „E disperat!”


Comentarii (6)
treziti_va
treziti_va  •  28 Octombrie 2011, 21:58

OCUPATII Parcul Izvor !!! Schimbati ceva in tara asta, haideti sa ne adunam in parcul Izvor din capitala si sa protestam inpotriva acestor nemernici de politicieni, vrem salari mai mari ! vrem ca bancile sa fie impozitate ! vrem reducerea pretului la combustibilului ! vrem un viitor pentru copii nostri ! In toate tarile se protesteaza si stiti bine acest lucru Grecia, Spania, Germania, Anglia, Franta, S.U.A etc. Inpreuna putem schimba viitorul nostru si al copiilor nostri !!! Uniti-va ROMANI !!! Treziti-va ROMANI !!! OCUPATI PARCUL IZVOR DIN CAPITALA, inpreuna vom reusi !!! trimite asceste mesaj peste tot, in presa, retele de socializare, transmitel tuturor !!!

i0nuttz
i0nuttz  •  28 Octombrie 2011, 20:37

Dupa primele doua fraze mi-am dat seama ca articolul este scris de un prost: Se apropie 1 noiembrie, iar anvelopele de iarnă devin obligatorii pînă pe 31 martie. Nici un şofer nu este obligat să-şi cumpere astfel de pneuri decît în situaţia în care circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Restul e tacere.

mopedul
mopedul  •  28 Octombrie 2011, 20:02

deci reporteru articolului, nu ai inteles nimic si incerci sa induci, chiar daca ai scris de drumuri acoperite cu zapada,polei, ca trebuie neaparat sa cumperi cauciucuri iarna. tu ti-ai citit titlul:"De la 1 noiembrie cauciucurile de iarnă devin obligatorii"? unde scrie in lege ca-i obligatoriu, punct? scrie doar pe drumuri acoperite cu zapada,polei,indiferent de perioada,nu pana la 31 martie.Uite si tu: "Nici un şofer nu este obligat să-şi cumpere astfel de pneuri decît în situaţia în care circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Dacă îşi ţine maşina în faţa blocului şi nu circula.."Dar situatia a 3-a in care drumul e fara zapada,gheata si e iarn

Vezi toate comentariile (6)
Comentează